14% of 20% ? Wat is wijsheid?

glasfluss

Donateur
Binnenkort mag ik weer eens een nieuwe leaseauto kiezen. Nadat ik de afgelopen 6 jaar al 2 keer een Octavia en een Superb had is de keuze best makkelijk - het zal weer een Octi Station worden. HEt enige waar ik nog mee zit is de vraag 14% bijtelling en 110 pk of 20% bijtelling en 150 pk.
Wie kan, het liefst uit eigen ervaring iets over de 110 pk versie vertellen? Hoe trekt die op? Ik rijd veel door heel Europa (90.000 km per jaar) en vooral op Poolse wegen is het wel prettig als je auto bij het inhalen goed optrekt. Wat ik van de 2.0 TDI kan verwachten weet ik, maar hoe zit het met 40 pk en 70 nm minder? Is het de 100 € netto waard of niet?
 

Desperado

Forumguru
Als ik zoveel bij de weg zou zitten zou ik zonder nadenken voor de 150pk gaan. 110pk laten tunen zou ook een optie kunnen zijn. Eénmalige uitgave en daarna 1200 euro minder kosten op jaarbasis.
 

riskitalltowin

Actief lid
Neen. Het is niet enkel het vermogen en het koppel, maar ook de 400cc minder. Ik doe ook jaarlijks 80000km en 1.6tdi wordt bij mij zelfs niet in overweging genomen. Minstens 2.0 diesel en 130pk.
 

Darkside

Forumguru
Als je het geld hebt en kunt missen. Zeker de 2.0. Ik vind zelf de beperking van de opties op een gteenline ook een factor om rekening mee te houden. Zou zelf nog liever een 1.6 TDI EBL met 105pk nemen.
 

Gieliovd

Forumguru
Veel km per jaar, veel autobaan dus. Dan is meer vermogen, meer rust en meer over hebben een must zou ik zeggen.

Zou adviseren goed kritisch te kijken want bijvoorbeeld de standaard stoelen zijn geen winstpakkers.

Neem aan dat je budget zat is als je zoveel op de weg zit. Superb geen optie? Net wat meer auto voor al die uren op de weg. Iets meer massa, rustiger op de weg. En dan zeer zeker de 2.0 TDI. Met DSG.

Succes met je keuze.
 

CDO

Forumguru
90.000 km per jaar met een stel een gemiddelde snelheid van 90 km/h is wel 1.000 uur per jaar in je Skoda (en dus meer dan 3 uur per dag, waarschijnlijk meer dan dat je thuis op de bank zit).

Ik wist het wel, bijtelling is belangrijk maar lekker leven ook..........
 

Bakkertje

Forumguru
@CDO precies, en daarom staat bijvoorbeeld bij mij de elektrisch verstelbare stoelen standaard op de optie lijst.
Een optie die volgens mij niet op de 14% uitvoering verkrijgbaar is.

@Gieliovd Een Superb met 2.0 TDI en DSG is toch wel een pak duurder per maand, 25% bijtelling over een auto die ook nog eens een stuk duurder is..

Wellicht is even wachten op de nieuwe Passat / Superb nog een optie? Ik weet niet hoelang je nog kunt wachten..?
 

sitechris

Donateur
100 euro meer per maand voor veel meer rijplezier. Als je het geld kan missen, zou ik zeker voor de 2.0 TDI gaan!
 

030

Forumguru
@CDO precies, en daarom staat bijvoorbeeld bij mij de elektrisch verstelbare stoelen standaard op de optie lijst.
Een optie die volgens mij niet op de 14% uitvoering verkrijgbaar is.

Idd, das voor mij het grootste nadeel aan de 14 procenter. Afgezien van het zitcomfort, zien ze er ook fantastisch uit.

De dealer komt nu bij mij met het voorstel om het standaard interieur van een lederen hoesje te voorzien. Dan ga je dus het bijzonder lelijke interieur nog meer accent geven. Dat gaat hem dus niet worden.

Ben al wel op eBay aan het kijken of er een interieur op de kop te tikken valt.
 

glasfluss

Donateur
Bedankt voor alle berichten tot nu toe. Een Superb is geen optie (meer). Daar is mijn budget sinds de facelift te laag voor en de nieuwe navigatie zit er ook niet op.
Een Passat past nooit in het budget.
Ik neig meer na de 150 pk toe,aan de andere kant was 110 pk een paar jaar geleden nog top... Zal nog een beetje nadenken en het dan laten weten....
 

Pollewop

Forumguru
Beste @glasfluss

Als ik voor m'n baas 90.000 km per jaar zou (moeten) rijden zou ik zonder twijfel een Superb met Dieselmotor kiezen, en dan niet de lichtste. Met zo'n afstand breng je vele uren door achter het stuur, en dien je jezelf een zeer comfortabele auto te gunnen. Die extra bijtelling zou ik er graag voor over hebben.

Toen ik "in de buitendienst" zat reed ik zo'n 60.000 km/jaar, en kleiner dan een Mondeo heb ik nooit gereden. Meestal VW Passat of Citroën C5. Pas toen ik niet meer in de buitendienst zat, en geen recht meer had op een leasebak, ben ik voor een kleinere auto gegaan.
Het gewicht van een auto heeft veel invloed op het comfort en veiligheid. Realiseer je dat de huidige Octavia III lichter is dan de vorige Octavia. Oneffenheden in de weg voel je meer, en dat lijkt me vooral in Polen geen pretje...

Mocht je toch voor een Octavia gaan, kies dan zeker voor een 2.0 TDI DSG EBL uitvoering, zonder "veel inch" velgen, vanwege de rust, het vermogen, de automaat en de betere stoelen...

Succes bij je keuze... :thumbsup:
 

BSdV

Actief lid
Heb het niet gecontroleerd, maar is de Superb in Nederland niet leverbaar in een speciale uitvoering welke iets voordeliger is dan de O3?
Bij ons in Dld hebben we de Superb Exclusive die standaard al ruim aangekleed is. Eenmaal bijna alle resterende opties aangevinkt hebbende was deze zelfs voordeliger dan onze O3C, wat de keuze er niet gemakkelijker op maakte..

Zelf hebben we ook de elektrische voorstoelen, maar deze vallen me qua zitcomfort toch een klein beetje tegen op het moment. Vindt persoonlijk dat ik de stoel niet voldoende kan kantelen waardoor ik wat steun in de bovenbenen mis.

Wat motorisering zou ik overigens persoonlijk altijd voor de 2.0 kiezen als je het geld kunt missen al is dit meer een gevoelsmatig want ik heb nooit met de 1.6 gereden. Heb er vooral wat meer vertrouwen in wat duurzaamheid aangaat, voor een leaseauto is dit wellicht minder relevant.

Edit: vergeet ik er trouwens wel bij te vermelden dat er bij de Superb wel een hogere korting werd gegeven.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Die 90.000 rijdt de topic-starter dan toch in de lease-bak voor de zaak zonder bijtelling? Voor rondom huis voldoet elke Volvo station van 10 jaar oud; bij wijze van. Goedkoper ook nog eens?
 

MennoW

Forumguru
Neen. Het is niet enkel het vermogen en het koppel, maar ook de 400cc minder. Ik doe ook jaarlijks 80000km en 1.6tdi wordt bij mij zelfs niet in overweging genomen. Minstens 2.0 diesel en 130pk.

Ga eens met een gechipte 1.6 rijden dan stel je wel bij.
Ik trek menig 2.0 TDI er uit.
("JD" 155 PK / 350 nm)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan