14% of 20% ? Wat is wijsheid?

Gieliovd

Forumguru
Allereerst welkom op 't forum.

Voor jou moet de keuze niet moeilijk zijn als je al veel ervaring hebt met de 1.6 TDI.
 

Artbij

Senior Member
Als je al die mooie opties wilt, zul je voor de 2.0 moeten gaan blijkbaar. Of je dat 100,- waard is moet je zelf beslissen.
 

030

Forumguru
Ik heb dan alleen weer ervaring met de 2 liter in een A3 sedan en dat is ook al geen strepentrekker. Dus ik houd mijn hard vast voor de 1.6 TDI.

Soit, de beslissing op economische basis is gemaakt dus daar gaan we het mee doen.
 
Ik heb dan de 1.6 tdi 110 pk greenline en deze heeft vermogen genoeg. Rij deze auto bedrijfsmatig met 14 % bijtelling en 50.000 kilometet per jaar tot nu toe zijn er maar weinig auto's die mij voorbij rijden en met invoegen pedaal plat en je zit zo aan de 140 hoor naar mij idee snel genoeg.
 

Import Yeti

Forumguru
Ik zou voor de 2.0 TDI gaan. Ik heb 2 jaar geleden voor de 1.6 TDI in mijn Yeti gekozen.
Op zich een erg fijne motor toch ,die 1.6 TDI.
Geen dag spijt van gehad, maar toch kom je op bepaalde moment toch wat tekort.
Voornamelijk bij inhalen op de snelweg. Inmiddels heb ik mijn 1.6 laten tunen door JDEngineering.
Zit nu op 140PK en 320Nm. Dit past toch echt veel beter bij een auto van 1400KG.
Dat zal in een O3 niet veel anders zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt:pardon:
 

Remakil

Forumguru
mooie waardes,maar 'zoveel' vermogen uit een 1.6 blokje wreek zich vroeg of laat..

geef mij ook maar de 2 liter tdi van 150pk.
je kan het keren en draaien hoe je wil,maar de 1.6 zal nooit zo soepel rijden en kunnen omgaan met het vermogen als een 2 liter motor.
Alles kan kapot, dat is nu eenmaal zo. Toch ligt het voornamelijk aan de manier van rijden...

Ben je constant aan het rammen op vol vermogen? Dan zal het eerder kapot gaan. Maar bij normaal rijgedrag, goed warm rijden en de paarden regelmatig loslaten, zal het "wreken" wel loslopen...
 

lugolux78

Forumguru
Bedankt voor alle berichten tot nu toe. Een Superb is geen optie (meer). Daar is mijn budget sinds de facelift te laag voor en de nieuwe navigatie zit er ook niet op.
Een Passat past nooit in het budget.
Ik neig meer na de 150 pk toe,aan de andere kant was 110 pk een paar jaar geleden nog top... Zal nog een beetje nadenken en het dan laten weten....

Hallo dan!

Ik zou zeggen 150 pk (puur comfort kwestie en stukje mentale geruststelling) - of - Een reeds op kenteken gezette Superb of Octavia.
Je hoeft niet perse een auto die nieuw is voor de leasemij. Ik heb collega's die een A6 rijden in een budget van A4.
Dus je zou ook kunnen op autotrader of dergelijke of je een superb met pakweg 2500 km kan vinden en vragen of je deze kan leasen vervolgens.

Voorbeeld:

http://www.autotrader.nl/auto/skoda...ht=skoda-octavia|soort-voertuig--alleen-nieuw

Aangezien deze al op voorraad is en ook de dealer baat bij verkoop heeft kun je wellicht nog wat aan de prijs doen...

Succes in ieder geval!
 

Bakkertje

Forumguru
In mijn geval is het toegestane trekgewicht ook nog van belang. De 14% uitvoering mag max 1000 kg trekken en is daarmee voor mij niet interessant. Dus mocht je ooit iets willen gaan trekken dat zwaarder is dan 1000 kg, dan wordt je keuze wellicht nog iets makkelijker..
 

Dnet

Senior Member
@glasfluss Ik heb bij mijn dealer allebei kunnen proberen: de 2.0 diesel in de Octavia en de motor van de 14% greenline in de VW golf (hatchback), aangezien deze nog niet te testen is in de Octavia. Uiteraard kan je het dan nog steeds niet 100% vergelijken, maar het geeft een aardig idee. Zoals @Bakkertje hierboven mij zegt, moet je je ook afvragen of je ooit met een caravan of iets dergelijks weg gaat, want dan is de trekkracht van 1000kg echt wel een beetje mager.
 

Dnet

Senior Member
Om het vergelijk even totaal te maken, in totaal heb ik 3 auto's gereden:
1) 105 pk, 5-bak, octavia combi
2) 110 pk, 6-bak, VW golf
3) 150 pk, 6-bak, octavia combi

De eerste had slechts 200km op de teller, die vond ik echt bagger rijden (bijna geen Skoda gekozen daardoor). Uiteindelijk naar een andere dealer gegaan, en deze rade mij aan om de golf te proberen, aangezien deze een beter idee geeft hoe de 110pk zich dadelijk laat rijden. De golf reed prima, zeker vergeleken met de 110pk Renault Megane die ik nu rijd, daarbij komt ook nog dat de golf 80kg zwaarder is dan de Octavia. De 150pk Octavia was overal net wat vlotter in, vooral bijvoorbeeld de snelweg op rijden, maar of dat het waard is om zoveel extra er voor over te hebben, ik denk het niet, maar ik ben dan ook niet anders gewend. Een aantal reden voor mij om eventueel de 150pk te kiezen zouden zijn: een caravan of vanwege een optie die ik misschien perse zou willen, vanwege de gelimiteerde keuzes in de greenline varianten.
 

RefleCs

Forumguru
Ik zit met dezelfde overweging.... Wat te doen....
De greenline valt voor mij eigenlijk al af vanwege de optielijst.... dan hebben we de opties 1.6TDI DSG en 2.0TDI met 6-bak nog over. Ik overweeg echt het laatste. Ik rij voornamelijk in nederland en een KM of 40.000 per jaar. Een paar keer per jaar richting buitenland voor met name vakantie waarbij lange stukken worden gereden. Dat met 2 kids op de achterbank en uitgerust aan willen komen doet mij neigen naar het net even wat extra uitgeven aan comfort en rijgemak.

Met de 1.6TDI heb ik inmiddels een proefrit gemaakt. Met de 2 liter wil ik dat op kort termijn gaan doen.
 

Artbij

Senior Member
Waarom heb je 150PK nodig om uitgerust op de bestemming aan te komen? Dan kan net zo goed met 105PK, of zelfs 85PK.

Als je comfortabel wilt rijden denk ik dat je beter 1.6 met DSG kunt hebben dan 2.0 met handbak....
 

BSdV

Actief lid
Misschien behoren wij wel tot de minderheid, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de handbak. Zeker omdat je bij een sterke diesel deze vrij schakellui kunt rijden. Hebben zelf ook de 2 liter.
Wat ik wel wat jammer vind zijn de redelijk korte overbrengingen ten opzichte van onze vorige honda 2.2 diesel met vijfbak. Deze kon je in de drie met speels gemak tot de 130-140 doortrekken wat erg gemakkelijk kan zijn bij invoegen op de snelweg met korte invoegstrook zoals je in Duitsland veel ziet. Met deze 2.0 zit je bij 100 km per uur al goed hoog in de toeren en is de puf er toch wel uit in de derde versnelling. Hier is een DSG wel in het voordeel denk ik.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is allemaal lastig te vergelijken als je het mij vraagt. Momenteel rijd ik in een Superb met 1.6 TDI en als ik er alleen inzit, wat ik toch een groot deel van de tijd doe, voldoet ie prima. Ook met het hele gezin (5 personen) aan boord kom je nog steeds prima van z'n plek. Met de caravan erachter merk je toch dat het eigenlijk te weinig is om echt mee te komen.

Maar van de andere kant als je hetzelfde blok in een O3 bedenkt, is die auto weer 200 kg lichter dan de S2 en voldoet ie dan waarschijnlijk net wel. De vraag die ik mezelf stel is dan ook moet je voor die paar keer dat je per jaar met de caravan op pad bent een zwaardere motor hebben. Ik gok dat het comfort van een DSG bij mij dan juist meer aan zou spreken.. En laten we wel wezen, de 1.6 met DSG is nog altijd voordeliger dan een 2.0 met dezelfde opties (scheelt 45 euro netto per maand in mijn geval)

Keuzes, keuzes, keuzes...
 

RefleCs

Forumguru
En de DSG rijdt inderdaad heerlijk maar ik heb toch graag wat te doen achter het stuur. Kortom ik prefereer een handbak boven een automaat. Ik rij nu een Fabia 5-versn handbak en ik mis op die auto een 6e versnelling waarmee men volgens mij de auto een stuk rustiger had kunnen maken.
 
Bovenaan Onderaan