14% of 20% ? Wat is wijsheid?

riskitalltowin

Actief lid
Maar kom, bijtelling? Wat kost dat netto per maand? Om eerlijk te zijn ik heb weinig idee van wat een firmawagen me maandelijks kost en ik betaal dan nog in 2 landen voordeel alle aard.
 

Remakil

Forumguru
Dat zeg ik, als je een 2.0 nodig hebt om daar te kunnen rijden, dan is er iets mis met je rijstijl... ;)

Natuurlijk is het leuk om ff onbekommerd 180+ te rijden met je auto, zonder dat je angstzweet hebt vanwege het mogelijke verlies van je rbw. Maar daar heb je geen 2.0 TDI voor nodig... bovendien zijn er inmiddels hele stukken waar je dergelijke snelheden niet kan en mag rijden...

Als je puur naar prestaties kijkt, dan is een 2.0 een leuker blok dan de 1.6...
Kijk je naar je centen, dan zou ik een 1.6 kiezen en die langs JD sturen. Maar ook zonder anabolen voldoet de 1.6 prima in alle omstandigheden en heb je echt niet meer nodig. Ja, joh... hij verbruikt behoorlijk als je boven de 140+ komt... gek hè? Natuurlijk is hij minder stil bij die snelheden, maar ook niet lawaaierig is mijn mening. Er is niets mis mee... opties? Tja, geen panodak... nou vind ik dat zelf niet erg, ik vervloek een panodak en verder mis ik niet echt opties op een Greenline... tuurlijk, het kan allemaal vele malen luxer, maar zo slecht zit je er niet bij met een GLBL... blijft alleen DSG over... als je daar voor kiest, tja... dan snap ik de keuze voor 2.0 ook wel... als je toch bezig bent en het kan en wilt betalen... ;)

Ieder natuurlijk zijn ding en ik bagatelliseer e.e.a. natuurlijk ook wel...
Maar puur rijtechnisch heb je een 2.0 niet nodig, ook niet in Duitsland... tenzij je De Ring op gaat, maar dan heb je aan een 2.0 ook niet genoeg... :maakmegek:
 

Remakil

Forumguru
Kom kom, een 2l rijdt gemakkelijker. Ik heb ook een 1.5 en 1.6 gehad in vorige voertuigen, maar een 2.0 is gewoon op hogere snelheden sneller in hernemen. Het gaat niet over meekunnen, want dat kun je evengoed met een twingo 1.2tce maar over ademruimte. Heb voor kort nog 1 week moeten rijden met een Seat Ibiza FR 1.6tdi 105pk en ik vind het blok hol. Klinkt niet, heel weinig koppel onderin en moet je toch ideaal houden rond de 2400tr/min.

Verbruik interesseert me niet, dat betaalt de werkgever. Maar ik kan niet stellen dat mijn laatste "min 2l" zuinig was, de 1.5dci van Renault slurpte er gemakkelijke 6.7l/100km door. De Passat 2.0tdi deed het 5.75l en voor de 2l Octavia nog te weinig ervaring maar dat zal rond de 6l gaan hangen. De Ibiza haalde er ook vlot 5.8l door.

En je mag je terecht zorgen maken over mijn rijstijl, want ik ben belg :D

Tja... denk dat mijn 1.6 niet langzamer herneemt hoor... anabolen, weet je... ;)
Daarom zeg ik, ik kies de 1.6 met extra prik. Scheelt maandelijks een leuk bedrag en ik rij ongeveer net zo vlot als die 2.0... iets zegt me dat 146 pk en 330 nm best bruikbaar is en niet veel langzamer is dan die 2.0...

ps... ik maak me geen zorgen over uw rijstijl, nu ik weet dat u Belg bent weet ik wat ik kan verwachten... ;)
 

riskitalltowin

Actief lid
Het laatste over de anabolen:
  1. TDI chiptuning is in het verleden bekend geweest om een invloed te hebben op het uitlaatsysteem in het algemeen, daarmee verwijzend naar vroege schades aan roetfilters en EGR. Inboeten aan betrouwbaarheid en garantie op het spel zetten is een risico dat je dan misschien wel moet nemen.
  2. Mijn auto is een lease via de dealer die ook invoerder is. Dus zeker een no-go
  3. Constructeur kiest voor een veilige marge: zie punt 1
  4. Tunen moet je deftig doen: wat re-mapping is klooien. Deftigere koeling, aangepaste turbo's enzovoort en ik wil er over spreken. Maar dan komt het kostenplaatje terug in het vizier
  5. DSG's zijn beperkt in het verwerken van koppel en daardoor minder geschikt voor tuning exploten
 

MaRco2

Forumguru
Ik zit met dezelfde overweging.... Wat te doen....
De greenline valt voor mij eigenlijk al af vanwege de optielijst.... dan hebben we de opties 1.6TDI DSG en 2.0TDI met 6-bak nog over. Ik overweeg echt het laatste. Ik rij voornamelijk in nederland en een KM of 40.000 per jaar. Een paar keer per jaar richting buitenland voor met name vakantie waarbij lange stukken worden gereden. Dat met 2 kids op de achterbank en uitgerust aan willen komen doet mij neigen naar het net even wat extra uitgeven aan comfort en rijgemak.

Met de 1.6TDI heb ik inmiddels een proefrit gemaakt. Met de 2 liter wil ik dat op kort termijn gaan doen.

Met zo weinig kms per jaar zou ik, behalve de Greenline i.v.m. een lager omslagpunt, niet eens aan een diesel denken of je moet er 10 jaar mee doen.

Volgens mij rij je hem zakelijk, dus beperkte periode en is de fiscale bijtelling van de diesels stukken hoger dan de erg fijne benzineversies. Ook hier de Greenline compenseert hier weer wat, maar mag weer vrijwel niets trekken.

In mijn specifieke situatie (zakelijke aankoop, én fiscale bijtelling én 2,7% van de fiscale waarde elk jaar betalen als BTW privé gebruik) ben ik van 50.000 km/jaar uitgegaan en heb de 1.4TSI EBL en de 1.6TDI EBL naast elkaar gezet.

Het kostenplaatje was vrijwel gelijkwaardig (ex. BTW, op brandstof krijg je de volle BTW terug, op fors hogere MRB/verzekering niet), dus gekozen voor de 1.4TSI. Uiteindelijk blijkt het praktijkverbruik stukken gunstiger te liggen (1:17+) dan waarmee gerekend (1:14) en valt uiteindelijk dus nog wat beter uit dus. Van 2 verse exemplaren uit gegaan dus!

En i.v.m. een budget heb ik niet de 2.0TDI EBL meegenomen, die qua prestaties beter vergelijkbaar is met de 1.4TSI, maar meer verbruikt dan de 1.6 (en zwaarder/duurder is, etc.). Ondanks dat ik in iets meer dan een half jaar 30.000 km erbij gezet heb, valt het kostenplaatje nog altijd positiever uit dan verwacht.:)

Zelfs het onderhoud valt me niet tegen.:) Wel meer dan bij Mitsubishi de eerste beurt (zelfde kms), maar zeker aanvaardbaar.

Wel is de 1.4TSI H6 nu 25%, dus het plaatje valt nu iets anders uit, de DSG is wel 20%. Ik heb deze berekening eind juli 2013 gemaakt (wel de accijnsverhogingen meegenomen).

Wellicht had ik de Combi Greenline gekozen als deze 1.500 kg mocht trekken (niet alleen 14%, maar ook investeringsaftrek e.d.), ondanks niet alle leuke goodies die de EBL heeft, waarbij ik deze nu zeker zou gaan missen (Canton bijvoorbeeld!).
 

MaRco2

Forumguru
tenzij je De Ring op gaat, maar dan heb je aan een 2.0 ook niet genoeg... :maakmegek:


Ja hoor, maar geen dieseltje. Denk aan de vele Megane's RS die er rijden (origineel 265 pk, maar dat zijn er niet veel) en GT86's en... euh S2000's.:yeehaa::thumbsup:

Maar inderdaad, tegen het GT3 geweld doe je niet veel.:D
 

RefleCs

Forumguru
Voor mij is diesel helaas een must anders was ik zeker naar de benzine varianten gaan kijken. Echter de leaseregeling van mijn werkgever stelt dat ik voor een diesel moet gaan. Benzine mag maar dan alleen de 14 en 7% modellen.
 

glasfluss

Donateur
Het is wat rustiger geworden op dit topic-tijd om er iets aan te doen. Gisteren had ik de gelegenheid, de 1.6 81 kW OIII station te proef te rijden. In het allereerste begin is het een beetje wennen omdat hij iets minder sterk trekt als de 2.0 die ik nu heb. Verder is de auto onder alle omstandigheden instaat voor snelheidsboetes te zorgen, dus als ie een keer loopt loopt ie ook goed en accelereert goed. Ik had eentje met performance control. In de sportstand trekt ie goed op, eco of normaal voelt duidelijk minder, maar dat kan ook verbeelding zijn. Ik heb in ieder geval geen vermogen gemist en zal dus voor de 14% versie gaan. Mocht het echt niet bevallen heb ik over 2 jaar een nieuwe kans. Maar dan heb ik wel € 2.400 netto bespaard en da's ook lekker.
 
Vandaag een 110 pk race blue met leren stoffe bekleding gezien helaas was er geen tijd voor proefrit maar dan uitvoeren met zwarte spiegelkappen mooie velgen als rs, en die eilbach erg gaaf lijkt me en dan nog lachen met die bijtelling. Oke geen 20 ltrmaar ach
 
Bovenaan Onderaan