14% of 20% ? Wat is wijsheid?

Gaat het hier nou over duitsland? Of over skoda. Heb nu 2lt 2007 dus pompvertuiver best veel power maar ook plotseling inkomend en rauw. Zou liefst voor een 2 l gaan maar is per 1 jan wel flink duurder geworden die 14% is wel interssant en ook best snel. Zou willen weten wat het verschil in tijden is van bijv 80- 120 of 110-140 maar is nergens te vinden.
 
Als die middenbaanvakrijder van 120km/h naar 90 km/h remt is veiliger dan 120km/h voor een aanstormende 180 km/h te schieten. Dat is verstand en anticiperen. Als je veelvuldig in Duitsland rijdt, kan je op beide gevallen anticiperen. Zo niet, moet je dringend iets aan je verstand doen.
Die aanstormende 180 zie je vaak niet als er een grote muur van een vrachtwagen naar links komt, remmen helpt dan ook niet. Iedereen moet zijn omgeving in de gaten houden maar de grootste verantwoordelijkheid ligt wel bij de hardrijder omdat hij/zij de gevaarlijke situatie is. Heb het al vaak genoeg net wel goed zien gaan en ook al een paar keer net niet......
Vandaag weer een (bijna) rondje Breda-Antwerpen-Hannover-Bitburg gedaan met mijn 1.6/77kW diesel met DSG, ging prima met 140km/h :-) (waar het mocht, natuurlijk...)
 

RefleCs

Forumguru
Nur Links betekent NL toch? En ja dat klopt. Kijk maar eens op de snelweg hoeveel mensen naar de uiterst rechtse baan gaan en niet snappen dat als je dat niet doe je alle banen ophoudt.
 

Bakkertje

Forumguru
Poging weer on-topic te gaan:
De vraag is wat wijsheid is, een 14% uitvoering of een 20% uitvoering. Volgens mij is de wijsheid die met 14% bijtelling, simpelweg omdat die auto ook prima voldoet en financieel gewoon een stuk aantrekkelijker is.
Als je het mij vraagt zijn de argumenten om de 20% variant te nemen of opties die je wilt en niet verkrijgbaar zijn op de 14% uitvoering, of je moet iets kunnen (en mogen) trekken van meer dan 1000 kg.

Het hele verhaal rondom het rijden in Duitsland, ja een 2 liter gaat daar makkelijker naar de 180+ onderschat de 1.6 echter niet, die loopt, zeker in een O3, ook harder dan 180 km/uur. For the record, bergaf heb ik mijn 1.6 S2 op 217 km/uur gehad met volle bepakking. Op een vlakke weg gaat ie ook vrij vlot tot 170 gaat, daarna gaat ie langzaam naar de 200 (op de klok uiteraard = +/- 190). Bij die snelheden wordt je echt maar zelden ingehaald is mijn ervaring...

Resumé, als je portemonnee je lief is ga je voor de 14% uitvoering, volg je je gevoel dan ga je voor een 20% bijtelling variant, maar dan zou ik als het om de snelheid gaat de 2.0 kiezen..
 

RefleCs

Forumguru
Wat ik in de Greenline het meest zou missen is het panoramisch schuif/kanteldak. Ik snap echt niet dat ze die niet als optie kunnen aanbieden. In theorie kan je ook je dak open laten zagen en er 1 in laten zetten waarom dan niet gewoon de mogelijkheid om dat af fabriek te doen :S.
 

Kiekerjan

Forumguru
Wat ik in de Greenline het meest zou missen is het panoramisch schuif/kanteldak. Ik snap echt niet dat ze die niet als optie kunnen aanbieden. In theorie kan je ook je dak open laten zagen en er 1 in laten zetten waarom dan niet gewoon de mogelijkheid om dat af fabriek te doen :S.

Ik vermoed dat dat een gewichtskwestie is...
 

WillemJan

Forumguru
Ik zat ook te twijfelen tussen de 14% en de 20% O3 HB. Uiteindelijk voor 20% gegaan omdat:
  1. De Greenline niet als automaat beschikbaar is
  2. Geen volwaardig reservewiel
  3. De O3 HB EBL toch meer 'auto' is, zogezegd.
For my few cents...
 

Remakil

Forumguru
Weet ge wat irritant is in duitsland: hollanders die links plakken tegen 150km/h met hun getunede 1.6. Ga naar rechts aub :tegek:
Nee, dan de Belg... die is overal irritant met zijnen wagen. Rijden steevast in de verkeerde baan, met welke snelheid dan ook... ;)

Maar je hebt wel een punt, hoe meer Nederlanders op de Duitse wegen, hoe vaker ik moet remmen...
 

Remakil

Forumguru
Ik rij 80000km per jaar waarvan toch 50-60% in Duitsland. Een 2l biedt gewoon de ademruimte.
Onzin!

Zelfs met een 1.2 TDI kan je prima mee in Duitsland, met snelheden van 170-180 km/u zonder iemand in de weg te rijden...

Als je een 2.0 nodig hebt voor ademruimte, dan ga ik me zorgen maken over je rijstijl... ;)

Als je zegt dat het wat relaxter rijdt qua geluid, dan wil ik dat wel geloven en de 2.0 is natuurlijk een leuker blok...

Met de 1.6 rij ik overigens zo veel mogelijk 130-140, verbruik ruim 1:18 en ik rij ca. 50.000 p/ jr... rij elk jaar naar Praag en steden als Berlijn en Dresden en daar heb je geen 2.0 voor nodig. En wil je die Duitse bakken bijhouden qua acceleratie, dan heb je minstens een 3.0 nodig... :D

Maar nogmaals, een 2.0 is een leuker blok dan een 1.6, zonder meer...
 

RefleCs

Forumguru
Laten we heel eerlijk zijn maar een minder zware motor loopt over het algemeen veel hoger in de toeren op dat soort snelheden. Ik meen mij nog een Top Gear uitzending te herinneren waarbij ze een Toyota Prius vol lieten rijden en een BMW M3 die op zijn slofjes "rustig" kon volgen. Met dezelfde hoeveelheid brandstof in de tank haalde de prius mooi bakzijl bij afgelegde afstand t.o.v. de M5.

 

Remakil

Forumguru
Laten we heel eerlijk zijn maar een minder zware motor loopt over het algemeen veel hoger in de toeren op dat soort snelheden. Ik meen mij nog een Top Gear uitzending te herinneren waarbij ze een Toyota Prius vol lieten rijden en een BMW M3 die op zijn slofjes "rustig" kon volgen. Met dezelfde hoeveelheid brandstof in de tank haalde de prius mooi bakzijl bij afgelegde afstand t.o.v. de M5.

Dat klopt... het verbruik bij 180+ zal van de 1.6 hoger zijn, maar we praten over bijtelling. Dus TS hoeft zijn tankbeurten niet te betalen...

Daarbij, wat verbruikt die 2.0 bij 120 km/u? En is het verschil in verbruik voor je baas, jou privé 100 euro per maand waard?
 

Desperado

Forumguru
Ik blijf het toch raar vinden dat er steeds maar vanuit gegaan wordt dat je in DLD 180+ moet rijden als je er bent.
Voor die enkele keer zou ik geen zwaardere motor nemen. Volgens mij hoor je er gewoon niet bij als je een klein motortje hebt. Compensatiedrang ofzo :deuk:
 

riskitalltowin

Actief lid
Nee, dan de Belg... die is overal irritant met zijnen wagen. Rijden steevast in de verkeerde baan, met welke snelheid dan ook... ;)

Maar je hebt wel een punt, hoe meer Nederlanders op de Duitse wegen, hoe vaker ik moet remmen...

Heb nergens gezegd dat belgen kunnen rijden, we zijn vooral goed in stil staan :maakmegek: En je moet op een ochtend tussen 9u en 10u eens richting Keulen rijden. Al die oude belgische kneuten die er wat de toerist gaan uithangen en de A4 blokkeren :mad:
 

riskitalltowin

Actief lid
Onzin!

Zelfs met een 1.2 TDI kan je prima mee in Duitsland, met snelheden van 170-180 km/u zonder iemand in de weg te rijden...

Als je een 2.0 nodig hebt voor ademruimte, dan ga ik me zorgen maken over je rijstijl... ;)

Als je zegt dat het wat relaxter rijdt qua geluid, dan wil ik dat wel geloven en de 2.0 is natuurlijk een leuker blok...

Met de 1.6 rij ik overigens zo veel mogelijk 130-140, verbruik ruim 1:18 en ik rij ca. 50.000 p/ jr... rij elk jaar naar Praag en steden als Berlijn en Dresden en daar heb je geen 2.0 voor nodig. En wil je die Duitse bakken bijhouden qua acceleratie, dan heb je minstens een 3.0 nodig... :D

Maar nogmaals, een 2.0 is een leuker blok dan een 1.6, zonder meer...

Kom kom, een 2l rijdt gemakkelijker. Ik heb ook een 1.5 en 1.6 gehad in vorige voertuigen, maar een 2.0 is gewoon op hogere snelheden sneller in hernemen. Het gaat niet over meekunnen, want dat kun je evengoed met een twingo 1.2tce maar over ademruimte. Heb voor kort nog 1 week moeten rijden met een Seat Ibiza FR 1.6tdi 105pk en ik vind het blok hol. Klinkt niet, heel weinig koppel onderin en moet je toch ideaal houden rond de 2400tr/min.

Verbruik interesseert me niet, dat betaalt de werkgever. Maar ik kan niet stellen dat mijn laatste "min 2l" zuinig was, de 1.5dci van Renault slurpte er gemakkelijke 6.7l/100km door. De Passat 2.0tdi deed het 5.75l en voor de 2l Octavia nog te weinig ervaring maar dat zal rond de 6l gaan hangen. De Ibiza haalde er ook vlot 5.8l door.

En je mag je terecht zorgen maken over mijn rijstijl, want ik ben belg :D
 
Bovenaan Onderaan