14% of 20% ? Wat is wijsheid?

BSdV

Actief lid
Tja, ik mis eigenlijk de vijfbak van onze vorige auto. Deze had prettigere overbrengingen dan de zesbak uit de O3. Dit is de eerste zesbak die we hebben maar nu mis ik eigenlijk een zevende versnelling (wishfull thinking) omdat deze 2.0tdi nogal wat minder stil is dan de diesel uit de honda en ik gevoelsmatig door moet schakelen.....
 
Laatst bewerkt:
Misschien behoren wij wel tot de minderheid, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de handbak. Zeker omdat je bij een sterke diesel deze vrij schakellui kunt rijden. Hebben zelf ook de 2 liter.
Wat ik wel wat jammer vind zijn de redelijk korte overbrengingen ten opzichte van onze vorige honda 2.2 diesel met vijfbak. Deze kon je in de drie met speels gemak tot de 130-140 doortrekken wat erg gemakkelijk kan zijn bij invoegen op de snelweg met korte invoegstrook zoals je in Duitsland veel ziet. Met deze 2.0 zit je bij 100 km per uur al goed hoog in de toeren en is de puf er toch wel uit in de derde versnelling. Hier is een DSG wel in het voordeel denk ik.

Dat gaat met de 1.6 tdi ook makkelijk trek in z'n 3 makkelijk naar de 130 wel met wat meer toeren maar blijft gewoon door trekken en dat komt weer ten goede in de 4de versnelling dan gaat ie heel makkelijk door naar de 160 en gewoon een handbak.
 

sitechris

Donateur
Dit is acceleratie van 150 pk TDI in 4e versnelling in een Seat Leon 2.0 TDI. Ik gok (allemaal VAG) dat de versnellingsbakverhoudingen nog wel eens identiek kunnen zijn? The main question: Waarom perse in 3 als je wilt doortrekken, 4 is sterk genoeg. Dit gaat gewoon goed vooruit in de 2.0 TDI

ps....je kunt gewoon in 3e versnelling 130 halen als je wilt.
 

BSdV

Actief lid
Hmmm, dan moet ik dat nog eens proberen...heb dan wel een 4x4 maar volgens mij is de versnellingsbak wel gelijk toch?
 

glasfluss

Donateur
Bedankt allemaal voor de reacties - veel meer dan verwacht. Ik ga op 5 maart de Greenline 110 pk proefrijden en dan weet ik meer en zal het laten weten wat ik voor een gevoel erbij heb.
 

serum

Senior Member
Houd er dan alleen rekening mee dat een nieuwe/demo greenline vermoedelijk iets minder vlot is dan een ingereden exemplaar. Voor een prettige brom/resonantie vrije vaart de schakelindicator met een paar honderd rpm overschrijden.
 
ik had de O2 Combi in Greenline variant (77kW) en ik heb daar 160.000km veel plezier van gehad (Pakweg 50.000km/jaar, voornamelijk Autobahn).
Het was geen enkele vraag wat het weer zou worden: precies een O3 Combi maar nu met DSG7. Heb em nu een week of 4 en al 6000km op de teller (idd, vooral Autobahn) En ik ben er erg blij mee. Dan maar 20% bijtelling (want geen DSG op Greenline). Heb er ook navi op (Admundsen, TomTom is beter en veel goedkoper). Had er beter een Bolero met Canton in gekozen. Voor lange ritten is adaptive cruise control (heb ik dan weer niet) ook heel praktisch, vooral in combinatie met de al eerder genoemde DSG. Die KESSY is ook handig btw....
Als je veel lange ritten rijdt is 150km/h echt snel genoeg, anders zit je heel de tijd schichtig om je heen te kijken wie er nu weer ineens naar links komt. Maar dat hoef ik je niet te vertellen, ieder zijn eigen (rij)stijl.
In mijn handtekening zie je precies waar ik mee rij.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Uit eigen ervaring: om lekker mee te komen op de Autobahn heeft een 1.6-je simpelweg te weinig lucht. En dan maakt het niet uit of het een VAG of een PSA-blok is: je vraagt gewoon teveel van de motor en dat zie je terug in het verbruik...
 

Artbij

Senior Member
Wat is meekomen op de autobahn? Er zijn genoeg automobilisten die 120 a 130 rijden daar. Als TS dat wil, is de 1.6 voldoende. Als hij links wil gaan jakkeren, dan misschien de 2.0.
 

CDO

Forumguru
Meekomen op de Autobahn is op stukken waar het veilig kan > 160 km/h alhoewel de stukken waar dat kan wel steeds lastiger te vinden zijn.

Als je richting Frankfurt op het 6 baans gedeelte zit kom je me 120/130 amper meer op de middenste baan:tegek:
 

Artbij

Senior Member
Waarom wil je perse op de middelste baan?

En 160 is (bijna) nooit veiliger dan 120 a 130 natuurlijk.....
 

CDO

Forumguru
Dat wil ik niet, ik ga naar links en trap hem minimaal de 140 en bij voorkeur naar de 160+ als het kan. En als het kan = als het veilig is.

Op de middelste wil ik niet rijden want daar zit jij met de andere 120/130 rijders:laugh: en rechts de vrachtwagens.
 

Artbij

Senior Member
Ik zit met 190 links.... Tenminste, met mijn einser...

Of dat met de toekomstige 1.2 TSI nog lukt is de vraag....

Punt is alleen, meekomen in Duitsland is echt geen 160 rijden...
 
Op de middelste wil ik niet rijden want daar zit jij met de andere 120/130 rijders:laugh: en rechts de vrachtwagens.

Inderdaad, ik rij meestal over die 3 baans autowegen en als er verkeer is op 2 rechtse banen kun je links gewoon niet veilig heel hard rijden. Je snapt niet dat er nog idioten met rond de 200 km/h langs komen razen. Dat is vragen om ongelukken. Een auto op de middelste baan die uit moet wijken voor een vrachtwagen die ineens naar links komt en er is weer een 'ungesicherte Unfallstelle' op het verkeersbericht.....
 

Import Yeti

Forumguru
@Artbij, Persoonlijk vindt ik dat je met een 1.6 TDI op de (Duitse) autobahn met 130km/h in combinatie met vals plat wat je in Duitsland nogal vaak hebt, toch echt tekort hebt hoor. Ik rij daar vaak in mijn Yeti met 120-130km/h toch echt vaak plankgas en heb niets meer over om b.v nog te gaan inhalen. Dit geldt overigens uiteraard niet voor een vlak traject.
 

sitechris

Donateur
Ik rijd regelmatig 200 plus op de autobahn. En snelheden van 250 plus haal ik ook wel eens als de omstandigheden dit toelaten. Uiteraard geldt dat je stevig vooruit moet kijken en moet anticiperen. En een defensieve rijstijl loont. Ik heb buiten de noodstops voor de oefening op lege strook astalt (handig om te weten hoe je auto reageert) nog nooit een noodstop hoeven maken. Met beleid kom je een heel eind.
 
Bovenaan Onderaan