1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Gerke

Forumguru
Hier ook even bericht vanuit Italie.

Met 5 personen, dakkoffer en aanhanger hier aangekomen.
De greenline is prima geschikt in ons geval als trekauto. Reed vele malen soepeler dan de oude Corolla met 120 PK. Richting de brennerpas gewoon in zijn 4 blijven rijden zonder terugval, waar ik met de Corolla sommige stukken al terug moest naar de 2e versnelling.

Bij onze overnachting in Jungholz wel wat moeite gehad, maar dat was dan ook een bergweggetje met een helling van 14%, maar ook daar geldt dat het in de 2e versnelling prima ging, maar inderdaad wel op tijd gas geven vanwege de vertraagde reaktie van het gaspedaal.

Ook het verbruik is acceptabel, alhoewel ik toch wel wat zuiniger had verwacht, het extra verbruik de berg op wordt helaas niet gecompenseerd door het deel bergaf.

Toch een gemiddelde van 1 op 18 over 1300 kilometer.

Gisteren naar San Marino geweest, en over een afstand van 30 km een verbruik volgens de BC van 1,9 l / 100 km (bergaf natuurlijk)
 

Greenliner

Senior Member
Sinds dit weekend in het bezit van een Kip 42, leeggewicht 750 kg. Ik heb er zo'n 100 km mee gereden en de motor doet het prima. In de vijfde versnelling loopt ie niet lekker maar in de vierde gaat het soepel. Bij 95 op de teller draait de motor dan 2300 toeren en hoor je 'm eigenlijk nauwelijks. Even versnellen naar 110 gaat ook prima. Wat me erg tegenviel was de zijwind gevoeligheid. Met de losse auto is het al niet best maar met de caravan erachter vind ik het ronduit beroerd.
 

Greenliner

Senior Member
@hemi24,

Bandenspanning is 3.0 Bar achter en 2.7 Bar voor. Waarschijnlijk is het ook een kwestie van wennen met een caravan erachter.
 

octavia99

Senior Member
Hier enkele basis tips.

Zorg voor voldoende kogeldruk op of tegen de 50 kilo.
Zoveel mogelijk zware goederen boven de middenas plaatsen.
Geen fietsendrager achterop.

Wil je meer comfort plaats schokdempers en een anti slinger koppeling. (indien niet aanwezig)
Vooral het laatste zorgt er voor dat je minder last hebt van zijwind en zuigkracht van b.v vrachtwagens.
 
Tweede update na vakantiein Zwitserland in Les Hauderes.


Op de camping een steile helling moeten nemen bij vertrek vooraf gegaan door een haakse bocht. Dus van 5k m de helling op (schatting 10-13%) klein stukje recht en dan de rest van de helling. Moet zeggen ging fantastisch. De turbo deed goed zijn werk en kwam goed boven. Tot Nederland meestal in zijn 5 de versnelling, maar uiteraard bij stijging terug naar 4 of 3. (boordcomputer gaf dat ook aan) Moet zeggen dat de motor bij 1700 toeren in zijn 5 draait als een naaimachientje. De snelheid ligt dan rond de 90 km, en je rijdt mooi mee met het vrachtverkeer. Ideaal dus.

Het verbruik met de caravan erachter (900kg) op de heenweg was 1:12,6 en op de terugweg 1:13. Gemiddeld over de hele vakantie met en zonder caravan 1:14,2.Waarbij in de bergen rijden zo rond de 1:18 lag. Moest wel even slikken in Zwitserland want daar koste een liter diesel 1,62 euro langs de snelweg en 1,50euro in de stad.

In Nederland aangekomen flinke tegenwind en moest gelijk terug naar zijn 4. Maar ook dan gaat het best goed. Wind gevoelig is de combinatie wel. Is even wennen in vergelijking met mijn vorige auto.

Algemeen oordeel: Voor mijn caravan (900kg) een perfecte trekauto. Kan zelfs nog vrachtauto's op een helling in halen. Snel accelereren, nee maar dat hoeft van mij ook niet, rij met de snelheid van vrachtverkeer mee en heb dat dan niet echt nodig. Voor mij is vakantie, VAKANTIE en geen race om zo snel mogelijk naar je eindbestemming te gaan.



 

cali05

Forumguru
Weer terug van 2 1/2 week frankrijk.
Zoals eerder gezegd heeft de Fabia mij prettig verrast. De auto had meer trekkracht dan de Octavia 2 met 1.6 MPI. Op vlakke stukken kun je zonder veel wind prima cruisen met zo'n 110-115 km/u (afhankelijk van je caravan) en wegtrekken op steile hellingen of snelheid houden op langere autoweghellingen geen probleem.
Chapeau voor zo'n klein wagentje
 

henm

Lid
Ik lees enthousiaste verhalen! Mooi! Maar ik heb wel een paar vraagjes in dit verband, zover ik nu begrijp betreft het ervaringen met combi's.
Wij hebben een hatchback en volgens het kentekenbewijs mag die 1000 kg trekken. Morgen gaan we kijken naar een caravan Adria Altea 430ph van 785 kg leeg gewicht, max 1000 kg.
2 vragen:
--> is bovengenoemde caravan geschikt voor onze hatchback? als je het ziet staan, lijkt de auto wel erg klein tov de caravan van 4,30m.
--> moeten we hulpveren laten plaatsen, als we nu de fietsen achterop hebben raken we al erg makkelijk de weg bij een verkeersdrempel.
Graag jullie antwoorden.
 
Hallo Henm,
Ik heb zelf een combi dus ik kan je alleen iets vertellen over hulpveren. In mijn geval overbodig en ik denk in jou geval ook. Want de trekhaak mag maar een kogeldruk hebben van 50 kg. Dat is, zoals gebleken, goed te doen met de normale vering (ook het kofferruim zat vol met bagage overigens). Ik heb zelfs mijn koplampen niet maximaal gecorrigeerd om verblinding te voorkomen. Dat was dus niet eens nodig. Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

Peter
 

joergarms

Senior Member
Formaat van de auto is niet zozeer bepalend. Wel de wettelijk toegestane gewichten. Zolang je die aanhoudt, ga je op safe. Zelf vaak in een Feroza gereden met n caravan van 1400kg, absoluut geen probleem. Terwijl je dan ook n caravan van 6,5 mtr achter n relatief compacte 4x4 hangt. Belading van caravan en auto zijn belangrijk. Als je zonder kind(eren) gaat, gooi dan bijvoorbeeld de zware voortent op de achterbank. Zo verhoog je het autogewicht terwijl de caravan lichter wordt, win win dus. Hulpveren weet ik niet, maar de Gl is al wat stugger geveerd en zal daarom ook minder snel doorzakken. Succes met de aankoop. Let goed op schimmel en vocht in de bankkasten en bovenkasten. Let op de remmen, als de handrem op de dissel helemaal bovenin staat zijn mogelijk de remmen op. en vocht in de ramen is ook n lastig punt.
 

jmw57

Lid
Dit jaar weer naar de Averyon in Frankrijk geweest. 4 volwassenen met hun bagage, aanhangwagen met boot en BBmotor.
Voor de zekerheid heb ik toch hulpveren (MAD) laten monteren. (329 euo bij de dealer). Auto is daardoor aan de achterkant iets omhoog gekomen. Vering is in onbeladen toestand niet veranderd ten opzichte van de originele veren. Alleen bij volle belading geven de veren wat extra tegendruk, zodat de auto niet doorslaat in de vering. Ik ben goed te spreken over de hulpveren en ben blij dat ik ze heb laten monteren.
 

duopenotti

Senior Member
2,5 weken met de auto naar zuid-frankrijk geweest. 2 Volwassenen, 2 kinderen, bagagewagen met daarop de dakkoffer (combinatie blijft daardoor lager dan 2,0 m, scheelt bij tolpoorten en parkeergarages. (zie foto)
Vakantie Zuid-Frankrijk 2011 001.jpg

Heenweg in frankrijk ongeveer 110-115 km/uur op de Garmin. Verbruik ongeveer 1 op 17. Op sommige heuvels was het nodig om terug naar z'n vier te schakelen maar verder geen enkel probleem. Terugweg was het verbruik hoger omdat de kampeerstoelen toen op de bagagewagen, onder de dakkoffer zijn geplaatst waardoor schijnbaar de luchtweerstand significant toenam en het verbruik steeg naar 1 op 15. Al met al een prima reisauto.
 

jmw57

Lid
Over de trekkracht van de 1.2 tdi motor ben ik meer dan tevreden. Op de Belgische en Franse autosnelwegen de cruise controle op 110 gezet en ik hoefde nagenoeg niet te schakelen. Alleen op de bulten tussen Clermond F en Montpelier, moest ik af en toe terug naar de 4, maar als ik dan de motor tot 2500 toeren liet draaien, knorde ik toch met 90 de bult op. Ook het verbruik viel mij alles sinds mee. Op de snelwegen (heen en terug) en daar met de soloauto in de bulten toch 1 op 18 gemiddeld gereden.
Voor mij heeft dit dieseltje voldoende trekkracht en souplesse.
 
Geweldig, de Fabi GL een soort werkpaard. Maar het lijkt me in deze topic goed, om te vermelden wat men de bergen en heuvels optrekt. Bijvoorbeeld een caravan, even een hel slecht voorbeeld, een Skoda Tobbert met een Tabbert, nee, gewoon.
Ik/wij hebben een Eriba Future, nog niet achter de Fabia gehad, max gewicht ( kenteken ) 1000kg , dan kunnen we tenminste een goed vergelijk maken.
Een vouwwagen of aanhanger, dat gaat alleen om het te rekken gewicht, maar met een caravan hebben we het ook nog over de luchtweerstand. En een gestroomlijnde caravan is weer heel anders als een niet gestroomlijnde caravan. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, vandaar deze uitvoerige uitleg.
En wat betreft de bagagewagens of aanhangers, hoeveel gewicht daarin of op, evenzo voor de dakkoffersvervoerders (veel punten bij scrabble), wat voor soort dak-koffer.
Zo halen we de appels met de peren niet door elkaar
 
even de schrijffoutjes er uit gehaald,:Geweldig, de Fabi GL een soort werkpaard. Maar het lijkt me in deze topic goed, om te vermelden wat men de bergen en heuvels optrekt. Bijvoorbeeld een caravan, even een heel slecht voorbeeld, een Skoda Tobbert met een Tabbert, nee, gewoon.
Ik/wij hebben een Eriba Future, nog niet achter de Fabia gehad, max gewicht ( kenteken ) 1000kg , dan kunnen we tenminste een goed vergelijk maken.
Een vouwwagen of aanhanger, dat gaat alleen om het te trekken gewicht, maar met een caravan hebben we het ook nog over de luchtweerstand. En een gestroomlijnde caravan is weer heel anders als een niet gestroomlijnde caravan. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, vandaar deze uitvoerige uitleg.
En wat betreft de bagagewagens of aanhangers, hoeveel gewicht daarin of op, evenzo voor de dakkoffersvervoerders (veel punten bij scrabble), wat voor soort dak-koffer.
Zo halen we de appels met de peren niet door elkaar[/QUOTE]
 

joergarms

Senior Member
Wat Roelof schrijft/ vraagt is inderdaad wel belangrijk ja. Want een klein bagagewagentje voel ik achter mijn eigen Fabia1 ook niet.
 

jmw57

Lid
mijn ahw is een ahw van 1,32 mtr bij 200 mtr met een eigengewicht van 120 kg. de ahw was beladen met een boot van 60 kg, een bbmotor van 30 kg., 2 surfplanken, 2 gasflessen, 2 reservebanden (1 voor de ahw en een voor de auto). Ik denk dat de ahw in totaal ongeveer 400 kg woog. Het voordeel van een ahw is inderdaad de luchtweerstand. De ahw is zo laag dat je dus geen last hebt van de luchtweerstand zoals bij een caravan, maar de motor moet toch het extra gewicht met zich mee zeulen en als je berg op rijdt, maakt de luchtweerstand niet meer zoveel verschil, want dan gaat het toch om het gewicht dat naar boven moet en dan doet het 1200 cc blokje het toch prima.
 

laagvlieger

Forumguru
Het verbaast me niet dat de 1.2 TDI het relatief goed doet als trekauto. Zolang de bestuurder maar niet te verwend is. Het is en blijft een turbodiesel met een behoorlijk koppel. Vroeger, toen ik kind was (eigenlijk tot maar 3 jaar geleden) hadden we 14 jaar lang een Nissan Serena 2.0d. Een busje van 1500 kg met een 2000cc atmosferische dieselmotor met een goede 70 pk en slechts 130 Nm (= niet kapot te krijgen). Die heeft een caravan van 1000 kg over bijna alle bergketens van Europa getrokken. Door de korte versnellingen en achterwielaandrijving was dit nooit een probleem. Op stijle bergpaden en haarspeldbochten was deze zelfs in het voordeel tov auto's met veel vermogen. En op de snelweg kachelde die goed door omdat de luchtweerstand werd opgevangen door de hoge koets van het busje.

De kleine TDI zal zeker genoeg kracht geven. Als het geen goede trekauto is zal het eerder liggen aan de berperkingen van de aandrijving of de hoogtechnologische motor met al zijn 'breekbare' onderdeeltjes.
 

jmw57

Lid
Wat Roelof aangeeft is correct ook bult opwaarts heb je wel te maken met de luchtweerstand, doch in mindere mate dan wanneer je met 80 / 90 over de vlakke wegrijdt.
 
Bovenaan Onderaan