1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Economic

Nieuw lid
Fabia 1.2 greenline D.Net terug uit Oostenrijk. Geremde aanhanger (eigengewicht 400kg) met daarop 2 dikke BMW motoren. Totaal gewicht ongeveer 1000kg. 4 volwassenen met bagage voor 10 dagen, geschat totaal gewicht in de auto ongeveer 450 kg. Ivm doorslaan wel MAD hulpveren laten monteren. (aanrader). Ik had er een hard hoofd in maar rationeel gedacht het avontuur toch aangegaan.
Alle scepsis overbodig. Alleen de 5e versnelling niet echt kunnen gebruiken. Vanaf 2000 rpm geen centje pijn. kruissnelheid 100 km/h. Alleen het file rijden over Fernpass in de stromende regen gaf af en toe doorslippende voorwielen bij het optrekken. Verbruik gemiddeld over 1800 km 6,5 : 100km Heel acceptabel dus.
28 juli gaat de Fabia er na 4 probleemloze jaren uit. Gaat plaatsmaken voor een O3 combi 1.4 150 pk. Ik ben benieuwd.
 

binto

Nieuw lid
Wij trekken al jaren een Eriba Puck van 600kg. En een zeer goede stroomlijn. 100km/h is geen probleem. 130 ook niet trouwens met zo'n kleine en goed gestroomlijnde caravan. Is nu gechipt en nu kan ik ook in de Ardennen met 100 omhoog in z'n 4. 3 kon al. Overigens als ik een vierkante boedelbak zonder inhoud achter mijn Fabia 1.2tdi GL hang dan houdt het met 100 wel op. Dus stroomlijn is heel belangrijk.
En het verbruik kan afhankelijk van rijstijl alles zijn tussen 1:10 en 1:20. 1:10 op een snelle rit in Frankrijk op de peage (continu plankgas). 1:20 met 80 achter een vrachtwagen op de Duitse Autobahn (inhaalverbod voor auto's met caravan). En dan heb ik in beide gevallen de tank bijna leeggereden.
 
Net terug van 2 weken vakantie in luxemburg met de vouwwagen erachter.

Ik kan niet echt beamen dat de 1.2tdi greenline geschikt is als trekauto. In de auto 2 volwassenen, 2 kinderen van 5 en 7 jaar en wat bagage. De vouwwagen is geremd en ongeveer 600 kg inclusief belading.

Wat me tegenviel:

- Slappe achtervering, meerdere malen bij drempels met de trekhaak de grond geraakt.
- Weggedrag bij slecht wegdek. Stuiterig, veel kabaal, rammeltjes en kraakjes in interieur.
- Veel terugschakelen in de heuvels, als toerental maar iets te laag is totaal geen vermogen meer.
- Auto kan uiteindelijk snel genoeg, maar mist vermogen om fatsoenlijk in te voegen om in te halen.
- Stoelen niet echt geweldig. Kon na 4 uur onderrug goed vernemen.

Positief:

- Binnenruimte, kan genoeg mee en zitruimte achterin ook voldoende
- Verbruik, verbruiksmeter gaf voor de terugweg 5,4 l/100km aan :)
- Airco lekker koud, werkt snel
 

Canon-Eye

Forumguru
Een stel hulpveren doet wonderen tegen het doorzakken en wegdekschrapen.

Voor het overige viel mijn Greenline me vorig jaar juist bijzonder mee, toen we voor het eerst met een caravan een 3500km door Frankrijk hebben getoerd. Om de caravan op 1000kg te krijgen gaat er onderweg het nodige aan relatief zware dingen in de auto, wat voor de stabiliteit van het geheel ook wel prettig is.
Natuurlijk kun je geen wonderen verwachten van 75 pk dus er zal behoorlijk geschakeld moeten worden. Als je bij het schakelen in gedachten houdt dat vanaf 1750 à 1800 rpm 80% van het maximumkoppel beschikbaar is, kom je eigenlijk overal zonder veel moeite boven.
Ik hield naast het toerental ook het actuele verbruik in de gaten, dat geeft veel eerder aan dat de weg begint te stijgen dan dat je het aan de motor hoort. Zo kun je tijdig terugschakelen en je vaart houden.
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@sevenup Misschien is je verwachtingspatroon wat te hoog. Vering: Zoals Canoneye zegt:"Hulpveren, doen wonderen". Voor ca € 200,- heb je dan 'n zeer stabiele combinatie. Je hoeft toch niet per sé met 100 kmh naar boven? Met 80 kmh kan het toch ook? De heuvels in de Ardennen kunnen veneinig zijn. Geniet tijdens je vacantie en... van het leven.
Overigens, ben je mogelijk 2 liter auto's gewend?
Wij reden in de 80er jaren met 55 pk en 120 nm bij 2800 tpm en caravan Kip 330 leeg 534 kg beladen 800 kg. Stroomlijn? Wat is dat? Jaren door België, Luxemburg, Frankrijk Massif Central tussen Clermont Ferrand en Beziers 7x naar 1000 m hoogte en in 2e en 3e omhoog naar Spanje. Welke auto? Nissan Sunny 1,7 diesel en 910 kg leeg. Met 2 volwassenen en 2 tieners. Trekhaakdruk 55 kg. Verbruik heen. 1:12,5 en terug 1:12. Hulpveren: MAD fl. 160,- aktie bij fitter.
 
Bovenaan Onderaan