1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Topic in 'Fabia II' gestart door Yuco, 19-05-2010.

  1. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur


  2. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    had m'n punt al gemaakt, maar als we nogmaals gaan optellen en aftrekken doe dan maar +2 @jmw57 ;)
     
  3. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    Dan wil ik niet achterblijven, +3 @ jmw57.
    Dit echter wel onder de voorwaarde dat overtreding nummer 4 ( de veel te hoge kogeldruk) wordt geschrapt.
     
  4. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Na weer eens twee weken tentkamperen hebben we een knoopje doorgehakt: we gaan na de zomer op zoek naar een Eriba Touring -de enige caravan waarvan het (zeer klassieke!) model me wel aanspreekt, in tegenstelling tot die moderne lompe bakken...
    (no offence :pardon:)
    Daar zijn verschillende versies van - o.a. met een rijklare massa van ca. 780kg en een t.m.m. van 1000kg. Die 200 kilo is zat in combinatie met de auto waar maar 2 personen in zitten, dus alles blijft met gemak binnen de wettelijke grenzen.

    Uit mijn ervaring met een paardentrailer (zie post #185, pag. 10) blijkt dat het torretje dit met gemak aan kan. We gaan 't meemaken...

    Nu (wordt vervoerd in bagageaanhanger met 2 fietsen er bovenop):
    Karsten220-1206.jpg

    volgend jaar:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Eriba.jpg
      Eriba.jpg
      Bestandsgrootte:
      39,4 KB
      Bekeken:
      35
    Joske, turboturbo en jalex_h vinden dit leuk.
  5. Gerke

    Gerke Senior Member

    Stond eentje uit 1984 te koop in Barneveld voor 2000€. Technisch 100%, alleen interieurkussens moeten vervangen
     
  6. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ik zag er deze kampeer vakantie ook eentje op de camping waar wij stonden (met geleende camper)

    Ik vind ze rete-schattig. Wel een beetje klein wat met een bijbehorende voortent wel op te lossen valt.

    Die werd overigens getrokken door een i20.
     
  7. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Zou voor mij geen optie zijn (kan ik alleen maar kruipend door de caravan.....) #doemijmaareendikketabbert
     
    Canon-Eye vindt dit leuk.
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Valt wel mee hoor. Het dak kan een cm of 20 omhoog, stahoogte wordt dan 1,92m en mooie extra ventilatiegaasvensters op de koop toe.
    En met het dak laag weinig luchtweerstand... :)
     
    Corné de Kluijver en turboturbo vinden dit leuk.
  9. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Precies ze hebben zo'n uitschuifbaar dakje. Ik ben 1,92m dus zou ik met m'n kruin tegen het dak aan staan... (Voor mij ook een no-go dus)
     
  10. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Ander nadeel is dat je met zo'n hefdak geen standairco kan gebruiken, heeft in elk geval niet veel zin..., maar iedereen heeft andere wensen en eisen, anders hadden we allemaal dezelfde ;)
     
  11. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ach, ik ben geen familie van of anderszins gerelateerd aan Koka Petalo c.s. en daarnaast is het voor ons al een hele vooruitgang dat we binnen 5 minuten of zo hetzij kook- en/of slaapklaar, dan wel vertrekgereed kunnen zijn.
    Die luxe hadden we zelfs vroeger met onze Holtkamper Flyer niet. :nono:
    De eerste 30 seconden na aankomst gebeurt er enorm veel, en daarna was ik nog 1,5 uur bezig om alles netjes strak en vast te zetten. Dus toen de kinderen niet meer mee gingen zijn we weer overgestapt op de tent.
    Maar er komt een dag dat je verder moet, hè: "Je wordt ouder, papa..."
     
    Peter-036, Gerke en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  12. Vlaar032

    Vlaar032 Senior Member

    Ik heb een Dethleffs RD3 caravan da's een flink oude uit 1995 van 825 kg leeg en 1000 kg max. [​IMG] De test naar Zeeland ging goed en ik ga in aug naar het meer van Geneve ermee. Heb alleen 'n 1,4 tdi met de 'korte' bak, die maakt wat meer toeren in '4' en '5' dan de 1,2 tdi.
     
    Laatst aangepast: 29-07-2014
  13. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    @Vlaar032,

    Benieuwd hoe het gegaan is.

    Ben zelf nog een weekje naar de Dordogne geweest. Geen problemen gehad.

    Groeten.
     
  14. Vlaar032

    Vlaar032 Senior Member

    @Greenliner, het ging wat mij betreft boven verwachting met de caravan in vergelijking met mijn 1,6 O2 automaat van vorig jaar. Moest eerder oppassen dat het niet te hard ging (>100 km/u is snel slingeren) dan te langzaam. Voorzichtigheidshalve de echte lange hellingen, zoals bij het meer van Geneve naar het noorden terug omhoog vanaf Vevey 75km/u in 3, rond 3000 toeren, maar had dan nog wel 'gas over' bij plankgas. Veel 4e versnelling rond 2500 toeren en 5e net boven de 2000 toeren. Op de heenweg had ik een powerbox, maar die heb ik eruit gehaald, omdat die het koppel wel verhoogt, maar de motor ook piekeriger en onrustiger maakt.
    We waren met 3 personen met bagage.
    Verder met de Faab zonder caravan 3 steile bergpassen gereden, zonder problemen. Ik denk alleen wel 'ns zoiets van "houdt die versnellingsbak dat wel?" want die krijgt weinig toeren maar veel kracht (koppel) te verwerken.

    Met zelfde caravan en 3 personen met vorige LPG/benzine auto kwam ik wel eens met 45 km/u op het kruipspoor terecht, dat gebeurde nu niet.
     
  15. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    @Vlaar032,

    Mooi! Inderdaad rij je snel te hard. 90 per uur in zijn 4 is voor mij optimaal, dan haal ik nog 1 op 14 zelfs. Bergaf een paar keer 130 gereden na een verkeerd ingezette inhaalactie. Heuvelop inderdaad zo'n 75 per uur met enige reserve. Dat ie heel blijft verbaasd mij ook hoor, ik heb een aantal chique combi's stil zien staan met de kap open. Voor de tolpoortjes had ik nu zo'n badge via de ANWB, echt super. Gewoon doorrijden met 30 en pas een uur later weer ingehaald worden door dezelfde auto' s die je al 3 keer eerder hebben ingehaald.

    Groeten.
     
  16. Rob

    Rob Forumguru

    turboturbo en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  17. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Alleen als het een afzet-kampeerunit is. Ik wil de auto kunnen gebruiken zonder steeds m'n kamp op te moeten breken...
    (Die conifeer maakt 't trouwens wel af... :D )
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  18. Space_NL

    Space_NL Senior Member

  19. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    De kogel is door de kerk: hij is besteld - levering volgend jaar mei.
    Intensief op zoek geweest naar een jonge gebruikte, maar die zijn er niet veel. Showroom-modellen uit 2013 en 2014 zijn er wel, maar ook daar zitten dan weer allerlei opties aan die ik eigenlijk niet wil vanwege de onnodige extra kilo's en die jagen de prijs dan weer op. Het verschil met een nieuwe (ook met korting wegens geen inruil) die niks méér heeft dan wat we echt willen, is dan te verwaarlozen.
    De Fabia wordt volgend voorjaar dus officieel aangesteld als
    hutsleurder trekauto! :)
     
  20. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    @Canon-Eye,

    Welkom dan alvast in de sleurhutten race. Vraag me wel af of je een Eriba tot de sleurhutten mag/ moet rekenen.
    Persoonlijk denk ik eerder dat hij tot de klapkarren gerekend moet worden maar misschien ben ik een beetje verwend met mijn elegante chique Kip. ;).

    Groeten.
     

Deel deze pagina