1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Greenliner

Senior Member
Dan wil ik niet achterblijven, +3 @ jmw57.
Dit echter wel onder de voorwaarde dat overtreding nummer 4 ( de veel te hoge kogeldruk) wordt geschrapt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Na weer eens twee weken tentkamperen hebben we een knoopje doorgehakt: we gaan na de zomer op zoek naar een Eriba Touring -de enige caravan waarvan het (zeer klassieke!) model me wel aanspreekt, in tegenstelling tot die moderne lompe bakken...
(no offence :pardon:)
Daar zijn verschillende versies van - o.a. met een rijklare massa van ca. 780kg en een t.m.m. van 1000kg. Die 200 kilo is zat in combinatie met de auto waar maar 2 personen in zitten, dus alles blijft met gemak binnen de wettelijke grenzen.

Uit mijn ervaring met een paardentrailer (zie post #185, pag. 10) blijkt dat het torretje dit met gemak aan kan. We gaan 't meemaken...

Nu (wordt vervoerd in bagageaanhanger met 2 fietsen er bovenop):
Karsten220-1206.jpg

volgend jaar:
 

Bijlagen

  • Eriba.jpg
    Eriba.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 36

Gerke

Forumguru
Stond eentje uit 1984 te koop in Barneveld voor 2000€. Technisch 100%, alleen interieurkussens moeten vervangen
 

turboturbo

Forumguru
Ik zag er deze kampeer vakantie ook eentje op de camping waar wij stonden (met geleende camper)

Ik vind ze rete-schattig. Wel een beetje klein wat met een bijbehorende voortent wel op te lossen valt.

Die werd overigens getrokken door een i20.
 

CDK

Forumguru
Zou voor mij geen optie zijn (kan ik alleen maar kruipend door de caravan.....) #doemijmaareendikketabbert
 

turboturbo

Forumguru
Precies ze hebben zo'n uitschuifbaar dakje. Ik ben 1,92m dus zou ik met m'n kruin tegen het dak aan staan... (Voor mij ook een no-go dus)
 

CDK

Forumguru
Ander nadeel is dat je met zo'n hefdak geen standairco kan gebruiken, heeft in elk geval niet veel zin..., maar iedereen heeft andere wensen en eisen, anders hadden we allemaal dezelfde ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, ik ben geen familie van of anderszins gerelateerd aan Koka Petalo c.s. en daarnaast is het voor ons al een hele vooruitgang dat we binnen 5 minuten of zo hetzij kook- en/of slaapklaar, dan wel vertrekgereed kunnen zijn.
Die luxe hadden we zelfs vroeger met onze Holtkamper Flyer niet. :nono:
De eerste 30 seconden na aankomst gebeurt er enorm veel, en daarna was ik nog 1,5 uur bezig om alles netjes strak en vast te zetten. Dus toen de kinderen niet meer mee gingen zijn we weer overgestapt op de tent.
Maar er komt een dag dat je verder moet, hè: "Je wordt ouder, papa..."
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb een Dethleffs RD3 caravan da's een flink oude uit 1995 van 825 kg leeg en 1000 kg max.
embed
De test naar Zeeland ging goed en ik ga in aug naar het meer van Geneve ermee. Heb alleen 'n 1,4 tdi met de 'korte' bak, die maakt wat meer toeren in '4' en '5' dan de 1,2 tdi.
 
Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
@Greenliner, het ging wat mij betreft boven verwachting met de caravan in vergelijking met mijn 1,6 O2 automaat van vorig jaar. Moest eerder oppassen dat het niet te hard ging (>100 km/u is snel slingeren) dan te langzaam. Voorzichtigheidshalve de echte lange hellingen, zoals bij het meer van Geneve naar het noorden terug omhoog vanaf Vevey 75km/u in 3, rond 3000 toeren, maar had dan nog wel 'gas over' bij plankgas. Veel 4e versnelling rond 2500 toeren en 5e net boven de 2000 toeren. Op de heenweg had ik een powerbox, maar die heb ik eruit gehaald, omdat die het koppel wel verhoogt, maar de motor ook piekeriger en onrustiger maakt.
We waren met 3 personen met bagage.
Verder met de Faab zonder caravan 3 steile bergpassen gereden, zonder problemen. Ik denk alleen wel 'ns zoiets van "houdt die versnellingsbak dat wel?" want die krijgt weinig toeren maar veel kracht (koppel) te verwerken.

Met zelfde caravan en 3 personen met vorige LPG/benzine auto kwam ik wel eens met 45 km/u op het kruipspoor terecht, dat gebeurde nu niet.
 

Greenliner

Senior Member
@Vlaar032,

Mooi! Inderdaad rij je snel te hard. 90 per uur in zijn 4 is voor mij optimaal, dan haal ik nog 1 op 14 zelfs. Bergaf een paar keer 130 gereden na een verkeerd ingezette inhaalactie. Heuvelop inderdaad zo'n 75 per uur met enige reserve. Dat ie heel blijft verbaasd mij ook hoor, ik heb een aantal chique combi's stil zien staan met de kap open. Voor de tolpoortjes had ik nu zo'n badge via de ANWB, echt super. Gewoon doorrijden met 30 en pas een uur later weer ingehaald worden door dezelfde auto' s die je al 3 keer eerder hebben ingehaald.

Groeten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen als het een afzet-kampeerunit is. Ik wil de auto kunnen gebruiken zonder steeds m'n kamp op te moeten breken...
(Die conifeer maakt 't trouwens wel af... :D )
 

Canon-Eye

Forumguru
Na weer eens twee weken tentkamperen hebben we een knoopje doorgehakt: we gaan na de zomer op zoek naar een Eriba Touring -de enige caravan waarvan het (zeer klassieke!) model me wel aanspreekt, in tegenstelling tot die moderne lompe bakken...
(no offence :pardon:)
De kogel is door de kerk: hij is besteld - levering volgend jaar mei.
Intensief op zoek geweest naar een jonge gebruikte, maar die zijn er niet veel. Showroom-modellen uit 2013 en 2014 zijn er wel, maar ook daar zitten dan weer allerlei opties aan die ik eigenlijk niet wil vanwege de onnodige extra kilo's en die jagen de prijs dan weer op. Het verschil met een nieuwe (ook met korting wegens geen inruil) die niks méér heeft dan wat we echt willen, is dan te verwaarlozen.
De Fabia wordt volgend voorjaar dus officieel aangesteld als
hutsleurder trekauto! :)
 

Greenliner

Senior Member
@Canon-Eye,

Welkom dan alvast in de sleurhutten race. Vraag me wel af of je een Eriba tot de sleurhutten mag/ moet rekenen.
Persoonlijk denk ik eerder dat hij tot de klapkarren gerekend moet worden maar misschien ben ik een beetje verwend met mijn elegante chique Kip. ;).

Groeten.
 
Bovenaan Onderaan