1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Gerke

Forumguru
Ach ja, mensen doen wat ze doen omdat ze denken dat wat ze doen goed is.

@Greenliner maakt een bewuste en weloverwogen keuze om het zo te doen. Daar kunnen we het met z'n allen niet mee eens zijn, maar uiteindelijk is het zijn keuze om met deze combinatie de weg op te gaan.
Keuze is absoluut waar. Maar regel- en wetgeving zijn er niet voor niets. Je bent geen REMY (alleen op de wereld) en ik vind dit een gevalletje van bewust anderen in gevaar brengen
 

Greenliner

Senior Member
@Gerke,

Mensen met pech uitlachen is zelfs voor mij te gortig hoor!

De eerste Greenlines hadden een sportonderstel. De mijne zakt nauwelijks door want hij kan niet meer verder doorzakken:deuk: . Auto en caravan staan elegant geknikt.
Je zou negatieve kogeldruk kunnen overwegen, dat is echter niet zonder gevaar en verboden bovendien.
 

Bakkertje

Forumguru
Klopt @Gerke ik ben het ook helemaal met je eens, zou het zelf ook nooit zo doen, maar dan nog is het zijn (of haar?) keuze.
Wat anderen in het verkeer betreft, er zijn er nog vele meer die het minder verantwoord doen met en zonder aanhanger/caravan, dat kunnen we toch niet tegenhouden. Wat dat aangaat heb ik veel meer moeite met de dagelijkse scheurende mensen bij mij in de woonwijk, maar dat is weer een heel ander verhaal..
 

Bakkertje

Forumguru
@Gerke,
Je zou negatieve kogeldruk kunnen overwegen, dat is echter niet zonder gevaar en verboden bovendien.

Jouw combinatie is toch al verboden, dus ik zou het zeker overwegen, wellicht nog wat spoorverbreders op de caravan monteren om de stabiliteit te verhogen? Hieronder nog een voorbeeld van de mogelijke gevolgen..
!!!20090807-A28-0.jpg
 

Greenliner

Senior Member
@ bakkertje, Joske

Tsja, trieste foto's. Je kunt alleen maar hopen dat er niemand gewond is geraakt en dat men zo verstandig is geweest hierna een Fabia Greenline aan te schaffen om dergelijke situaties in de toekomst uit te sluiten.

De meneer met de Volvo wordt overigens door de agent gewezen op de geringe spoorbreedte van zijn caravan, een notoire oorzaak van een instabiele combinatie.
 

RogerS

Forumguru
schaftketen en klapkarren :D
Tja wij zij wel in onze nopjes met onze "schaftkeet" als wij door Europa reizen... Gelukkig dat niet iedereen op dezelfde manier vakantie wil vieren. Ik moet er niet aan denken om met heel Nederland naar de Turkse kust te gaan in een all-inclusive hotel.
 

ertromp

Forumguru
(:
Tja wij zij wel in onze nopjes met onze "schaftkeet" als wij door Europa reizen... Gelukkig dat niet iedereen op dezelfde manier vakantie wil vieren. Ik moet er niet aan denken om met heel Nederland naar de Turkse kust te gaan in een all-inclusive hotel.
ik zeg toch niet dat het niets is ??? :D Alleen dat er van die sleurhut bezitters zijn die zonodig anderen in gevaar moeten brengen. Dat is het issue hier. Van mijn part ga je met een paard en wagen maar zorg voor de goede belading en breng mede weggebruikers niet in gevaar :D
 

cali05

Forumguru
@ bakkertje, Joske

Tsja, trieste foto's. Je kunt alleen maar hopen dat er niemand gewond is geraakt en dat men zo verstandig is geweest hierna een Fabia Greenline aan te schaffen om dergelijke situaties in de toekomst uit te sluiten.

De meneer met de Volvo wordt overigens door de agent gewezen op de geringe spoorbreedte van zijn caravan, een notoire oorzaak van een instabiele combinatie.

Mensen, greenliner houdt van aandacht, dat blijkt wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
@andrehj massa ver van de caravan as, heeft vooral betrekking op de stabiliteit (massa-traagheid) van de caravan: hij zal minder snel een bocht om willen. Als je kogeldruk wel klopt, is volgens mij het enige verschil tussen ver van de as (dus én ver voor én ver achter de as) beladen, alleen verschil in het veranderen van koers.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Een grotere invloed zal uitgaan van drempels en kuilen, oftewel knikbewegingen. Door veel massa ver van het draaipunt (ervoor, erachter óf ver erboven) zullen die knikbewegingen worden versterkt, met sterk wisselende kogeldruk als gevolg. Dit zou redelijk desastreus kunnen uitpakken in combinatie met bv. een windvlaag op het verkeerde moment...

Koerswijzigingen gaan als regel toch niet zo plotseling dus normaliter is die extra massa voor- en achterop geen probleem. Behalve als er al een noodsituatie is ingetreden - en die wordt dan wel versterkt natuurlijk!
 
Laatst bewerkt:

Skoody Boo

Actief lid
@Skoody Boo,
Het is ook niet m'n bedoeling om overbelading goed te praten of zelfs te promoten.
Ik heb alleen even willen communiceren hoe de Greenline zich in grenssituaties houdt.

Ik denk dat dit helder was. Een en ander begon met hele inhoudelijke en deugdelijke kritiek, maar het lijkt er op dat het grote doorzagen en greenline(r)bashen nu begonnen is. Het is altijd zoooooo gezellig om nog even extra op te merken hoe fout een ander het wel niet doet....... Ook ik praat niks goed, maar het enige effect dat je van doorzagen kunt verwachten is een contraproductief effect.
 

andrehj

Forumguru
@andrehj massa ver van de caravan as, heeft vooral betrekking op de stabiliteit (massa-traagheid) van de caravan: hij zal minder snel een bocht om willen. Als je kogeldruk wel klopt, is volgens mij het enige verschil tussen ver van de as (dus én ver voor én ver achter de as) beladen, alleen verschil in het veranderen van koers.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ja. De massa ver van de as zorgt voor een veel grotere inertia, wat vooral bij slingerbewegingen enorm van belang is.
Even een rekenvoorbeeldje:
Stel twee fietsen van 20 kg (en ca 1.2meter lang) staan in de caravan. De rotatie-inertia om de verticale as is dan mL^2/12 = 40*1.44/12 = 4.8 kgm^2
Stel nu dat die twee fietsen van 20 kg achterop de caravan (ca 3m vanaf de as) hangen. Dan is de inertia (of massa-traagheid) gelijk aan mr^2, dus 40*9= 360 kgm^2, oftewel 75 maal zo hoog!

Je ziet dat het verschil enorm is. De trekauto zal tegenwicht aan deze slingertraagheid moeten bieden. Zoals je ziet gaat dat een stuk lastiger met de fietsen achterop. Dat de trekauto in dit geval ook nog geen TSC heeft maakt het ook al niet beter.

Een zeer informatief filmpje precies hierover staat op Youtube:
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Mooi demo filmpje, en ook een mooi rekenvoorbeeld, al zijn er wel opmerkingen over te plaatsen: een fiets van 1,2 meter lang, is toch echt een kinderfietsje, en 3 meter achter de as, betekent dat je wel een vrij forse caravan meezeult, maar dat is allemaal in de marge. Er is echter nog een cruciaal verschil: in het voorbeeld lijkt het alsof de caravan zelf geen inertia heeft, en dat er ook geen andere lading is. Dit maakt in elk geval wel duidelijk dat je dus alle zware dingen zoveel mogelijk boven de as moet laden, en de volume-bagage (laag gewicht) dus voorin en achterin.
 

andrehj

Forumguru
De fiets moest ik benaderen, de formules gaan uit van een homogeen verdeelde massa. Aangezien bij een fiets bijvoorbeeld het voorste stuk van het voorwiel niet echt meer bijdraagt aan de totale massa, heb ik em benaderd als een homogeen verdeelde massa van 1.2 meter lang.
En die 3 meter is ook wel te verdedigen: Een beetje caravan heeft tegenwoordig een opbouw van 5 a 5.5 meter lang. De helft daarvan is 2.5 a 2.75 meter. Maar het zwaartepunt van die twee fietsen achterop hangt daar nog wel 30 cm (of meer) achter. Vandaar dus mijn keuze voor 3 meter.

In de inertia van de caravan zelf had ik weggelaten, omdat die toch niet te veranderen is. Waar je als gebruiker wel wat aan kunt doen is aan de plek van de (zware) bagage .
 

Canon-Eye

Forumguru
de inertia van de caravan zelf had ik weggelaten, omdat die toch niet te veranderen is.

De massa / inertia van de caravan zelf is m.i. ook wel degelijk van belang, omdat die per definitie óók een zekere mate van stabiliteit(*) brengt.
En in het totaalplaatje is het dan vervolgens de vraag in welke mate (beter: in welke verhouding) die extra massa van de fietsen gaat bijdragen. Door de fietsen afzonderlijk, los van het totaal, te bekijken onstaat er toch een wat vertekend beeld.

(*) Vergelijk het maar met een camera: met een wat zwaardere camera (b.v. een DSLR) die je stevig tegen je voorhoofd gedrukt houdt, heb je veel minder snel last van bewegingsonscherpte dan met een superlicht compactcameraatje op armlengte afstand (even los van technische foefjes zoals beeldstabilisatie natuurlijk).
 
Bovenaan Onderaan