1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Greenliner

Senior Member
@Skoody Boo,

Je hebt natuurlijk gelijk. Het is ook niet m'n bedoeling om overbelading goed te praten of zelfs te promoten.
Ik heb alleen even willen communiceren hoe de Greenline zich in grenssituaties houdt.
En verder in de geest van dit topic: het is zonder twijfel een prima trekauto waar een behoorlijke aanhanger achter kan :-)
 

CDK

Forumguru
Bij een controle kan je hem of afkoppelen en laten ophalen door iemand die hem wél mag trekken, of de caravan leeg maken en je spulletjes laten ophalen. #bijbeideoptieswordterdoorhetcjibeenacceptgirokaartnagestuurd!
 

Skoody Boo

Actief lid
@Skoody Boo,

Je hebt natuurlijk gelijk. Het is ook niet m'n bedoeling om overbelading goed te praten of zelfs te promoten.
Ik heb alleen even willen communiceren hoe de Greenline zich in grenssituaties houdt.
En verder in de geest van dit topic: het is zonder twijfel een prima trekauto waar een behoorlijke aanhanger achter kan :-)

O.k., klaar.
 

andrehj

Forumguru
@dirkkronemanOmdat de caravan een beduidend grotere spoorbreedte heeft dan de auto en zeer stabiel rijdt is een lage kogeldruk geen probleem.
Huh? Sinds wanneer is de spoorbreedte bepalend voor de kogeldruk? 30 kg is voor zo'n (veel te zware) caravan echt te weinig. Zo'n zware caravan moet je eigenlijk op minimaal 70 kg kogeldruk zetten, wat al aangeeft dat de caravan te groot en te zwaar is voor een Fabia, die niet voor niets maar 50 kg kogeldruk mag hebben.
Ik snap eigenlijk niet dat er met zo'n verschrikkelijk foute combinatie nog te rijden is, want je hebt nogal wat fout gedaan:
  1. Kogeldruk veel te laag.
  2. Caravan 31% zwaarder dan toegestaan voor de auto.
  3. Caravan zelf 61 kg zwaarder dan toegestaan door de fabrikant van de caravan.
  4. Caravan 200 kg zwaarder dan leeggewicht van de auto (geen gezonde basis voor stabiliteit dus).
  5. Fietsen voor- en achterop de caravan, dus massa ver van de as, op een plek waar je dat niet wilt
Met zo'n combinatie had je mij de weg niet op gekregen!
 

jalex_h

Forumguru
Typisch een gevalletje van wel heel erg zwaar leunen op je stabilisatorkoppeling lijkt me zo. Of heb je ook een flink stuk gereden terwijl deze uitgeschakeld was?
 

RogerS

Forumguru
Huh? Sinds wanneer is de spoorbreedte bepalend voor de kogeldruk? 30 kg is voor zo'n (veel te zware) caravan echt te weinig. Zo'n zware caravan moet je eigenlijk op minimaal 70 kg kogeldruk zetten, wat al aangeeft dat de caravan te groot en te zwaar is voor een Fabia, die niet voor niets maar 50 kg kogeldruk mag hebben.
Ik snap eigenlijk niet dat er met zo'n verschrikkelijk foute combinatie nog te rijden is, want je hebt nogal wat fout gedaan:
  1. Kogeldruk veel te laag.
  2. Caravan 31% zwaarder dan toegestaan voor de auto.
  3. Caravan zelf 61 kg zwaarder dan toegestaan door de fabrikant van de caravan.
  4. Caravan 200 kg zwaarder dan leeggewicht van de auto (geen gezonde basis voor stabiliteit dus).
  5. Fietsen voor- en achterop de caravan, dus massa ver van de as, op een plek waar je dat niet wilt
Met zo'n combinatie had je mij de weg niet op gekregen!
Ik kan het bijna niet geloven dat iemand met zo'n combinatie willens en wetens een lange reis maakt.
 

ertromp

Forumguru
@RogerS +1
Maar helaas zie je elk jaar weer van die gecrashte caravans in het nieuws.
En helaas worden vaak mede weggebruikers mee in de ellende betrokken. Daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan.
Laat aub thuis die 5 mud aardappelen, 20 flessen cola en die tien potten pindakaas en die zware tuin meubelen. Al die opgaven van gewichten zijn er niet voor niets voor die schaftketen en klapkarren :D
 

Greenliner

Senior Member
De kogeldruk van de caravan moet volgens de fabrikant minimaal 25 kg zijn en maximaal 75 kg. Als je een hoge kogeldruk nodig hebt is je caravan waarschijnlijk verkeerd beladen of mankeert er anderszins iets aan. De kilo's heb ik veel liever op de wielen van de caravan dan op het uiterste puntje van de auto. De caravan weegt 640 kg per kant+ 30 kg kogeldruk. De maximale aslast is 1350 kg, het onderstel werd ook voor een grotere maat caravan gebruikt. De caravan is technisch niet overbeladen. Naast de caravan zit ook de Faab volgepropt met 4 volwassenen en een afgeladen kofferbak met de reservewielen, krikken, tentstokken enz. De auto weegt zeker 1700 kilo. Daar is het gewicht van de beladen caravan 77 % van. Verder staat de caravan op brede, stugge banden die tot 4,5 bar opgepomt zijn (Continental Vanco II), dit in combinatie met de lange dissel en de flinke spoorbreedte maakt het een uiterst stabiel geheel. De term "topcombi" is dan ook zondermeer van toepassing.

Ook zonder stabilisator rijdt het goed maar met stabilisator is het nog iets rustiger.

Ik stel een meet en greet voor in Spanje voor iedereen die sleurt met een Faab . Cola, chips en bier breng ik uit Nederland mee ...
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik stel een meet en greet voor in Spanje voor iedereen die sleurt met een Faab . Cola, chips en bier breng ik uit Nederland mee ...
:deuk:ROFL:deuk:

Voor de rest, ja het zal prima rijden, het mag alleen niet en je bent strafbaar, maar goed daar ben je jezelf van bewust en nogmaals ik hoop echt dat je nooit in de situatie komt dat je zegt had ik toch maar..
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj massa ver van de caravan as, heeft vooral betrekking op de stabiliteit (massa-traagheid) van de caravan: hij zal minder snel een bocht om willen. Als je kogeldruk wel klopt, is volgens mij het enige verschil tussen ver van de as (dus én ver voor én ver achter de as) beladen, alleen verschil in het veranderen van koers.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
 

dirkkroneman

Forumguru
Waarschuw je ons van tevoren even wanneer en waar je heen gaat? Een al met al veel te zwaar beladen combinatie.. Glazige remmetjes, een motor die op den duur begint te janken, bij een noodsituatie een scharende combinatie met alle gevolgen van dien.. Ik blijf graag uit de buurt :(
 

Bakkertje

Forumguru
@Gerke en daar komt ook nog een kogeldruk van 30 kg bij, want ook die moet je meetellen als belading.

overbeladen55.jpg
 

Gerke

Forumguru
Ik snap het niet. Ik rij met de Fabia met een ongeremde aanhanger van Brenderup. Inclusief belading is die 400kg, kogeldruk van 30 kg, omdat de Fabia met 5 man, goed gevulde koelbox en wat lichte bagage dan al achterover gaat hangen snap ik dus niet hoe je het uberhaupt in je hoofd haalt om met zo'n combinatie als Greenliner de weg op te gaan.

En zoals al meerdere hebben aangegeven. Ik lach me over een week of 3 weer het schompus van al die Nederlanders die hetzelfde doen en op de Fernpasse en Brennerpasse langs de kant van de weg staan. En nee, ook al zijn het Nederlanders, ik rij gewoon door en zwaai nog even naar ze, ik ga ze zeker niet helpen.

Een gevalletje http://watbenjedan.nl/
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Ach ja, mensen doen wat ze doen omdat ze denken dat wat ze doen goed is.

@Greenliner maakt een bewuste en weloverwogen keuze om het zo te doen. Daar kunnen we het met z'n allen niet mee eens zijn, maar uiteindelijk is het zijn keuze om met deze combinatie de weg op te gaan.
 
Bovenaan Onderaan