1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Vlaar032

Senior Member
Ter herinnering, ik zag het al eerder voorbij komen...

Een hoop kan je zien -ook met melding of het màg- op www.caravantrekker.nl Let wel op de goede Fabia te selecteren, ook "Combi" is apart.
Na mijn eerste ritjes met m'n huidige Fabia+caravan klopt het allemaal goed met de theorie van die site. Ik print altijd het tabelletje waar je het beste kan schakelen, aangepast aan m'n bandenmaat. Je kan dat ingeven, indien het afwijkt van de standaard auto. Dat leg ik in de auto, als ik het vergeet kan ik even kijken.

Als je de moeite neemt de uitgebreide versie van de site door te lezen weet je waar je aan toe bent. Ik ben een ervaren caravan rijder.
Ik weet wel dat 1000 kg achter een Fabia voor mij wel de max lijkt om nog lekker te rijden. Ik heb een niet-GreenLine 1,4 tdi.

En voor 1200 kg trekgewicht (+ aardappels) lekker een oude F2 1,9 tdi nemen uit 2007 2008!
 
Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
Dit soort dingen haal je ook van die caravan-trekker site. Zelf vind ik het altijd leuk om de verschillen te zien... En vanaf deze tabelletjes kan je dan weer omrekenen naar de beste snelheden bij het toerental waar het grootste koppel zit.

1,4 Tdi gewoon. 195NM bij 2200rpm
De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 24 km/u (bij 1000 rpm 10 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 41 km/u (bij 1000 rpm 16 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 60 km/u (bij 1000 rpm 24 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 81 km/u (bij 1000 rpm 32 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 5e versnelling is 104 km/u (bij 1000 rpm 42 km/u).

1,2 Tdi Greenline. 180NM bij 2000rpm
De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 21 km/u (bij 1000 rpm 9 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 38 km/u (bij 1000 rpm 15 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 64 km/u (bij 1000 rpm 26 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 94 km/u (bij 1000 rpm 37 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 5e versnelling is 123 km/u (bij 1000 rpm 49 km/u).

1,4 Tdi met 185/65/14 195NM 2200rpm(Zoals die ik heb met iets andere bandenmaat)
De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 24 km/u (bij 1000 rpm 10 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 42 km/u (bij 1000 rpm 16 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 62 km/u (bij 1000 rpm 24 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 83 km/u (bij 1000 rpm 33 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 5e versnelling is 107 km/u (bij 1000 rpm 42 km/u).

1,9 Tdi met 195/55/15 240NM bij 1800rpm
De snelheid bij 2500 rpm in de 1e versnelling is 23 km/u (bij 1000 rpm 9 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 2e versnelling is 42 km/u (bij 1000 rpm 17 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 3e versnelling is 66 km/u (bij 1000 rpm 26 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 4e versnelling is 94 km/u (bij 1000 rpm 37 km/u).
De snelheid bij 2500 rpm in de 5e versnelling is 123 km/u (bij 1000 rpm 49 km/u).
(Let op de twee laatste, zelfde als 1,2 tdi Greenline)
 
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
@andrehj,

Leuk filmpje, helaas voor de werkelijkheid van weinig betekenis tenzij het de bedoeling is aan te tonen dat moment= kracht x arm.
De kinetische energie die in de werkelijkheid aan boord is van trekker en aanhanger bevindt zich in de modelopstelling in de band waarop het autootje rijdt. In werkelijkheid heeft een combinatie van zeg 2500 kg met enige snelheid een enorme kinetische energie ( 1/2 maal de massa keer de snelheid in het kwadraat).
Dit is onder normale omstandigheden de rechtuit stabiliteit.
Verder is er een limiet aan de wrijvingscoëfficiënt tussen band en wegdek. Als je zoals in het filmpje een zeer harde dreun (aanrijding) op de achterkant van je caravan zou krijgen zou je opbouw indeuken of je caravan zou in zijn geheel een meter of wat zijwaarts opschuiven. Dit hoeft in werkelijkheid helemaal niet de aanzet tot een slinger te zijn.

@Vlaar 032,

De stabiliteit wordt door veel meer factoren dan alleen het gewicht bepaalt. Mijn vorige caravan werd bij een beetje zijwind al onrustig, de nieuwere heeft geen krimp gegeven ook al is hij 300 kg zwaarder. Volgens caravantrekker had ik een kansloze combinatie maar ik ben nog nooit zo relaxed naar Spanje getuft.
 

andrehj

Forumguru
@Greenliner
Je hebt diverse zaken niet begrepen:
  1. Moment = kracht x arm is voor het slingergedrag niet erg relevant. Het gaat hier om rotatiemassatraagheid (of rotational inertia), en dat druk je uit in kgm^2, dus massa maal afstand in het kradraat.
  2. Je zegt dat kinetische energie van de combinatie gelijk is aan de rechtuitstabiliteit. Dus des te zwaarder des te stabiler? Kun je dat onderbouwen?
  3. Ze geven in het filmpje een tik tegen de zijkant, omdat het wat onpraktisch is om de opbouw heel hoog te maken en daarna met een tegemoetkomende vrachtwagen via een windvlaag hetzelfde effect te bereiken. Wat de zijwaartse kracht uitoefent is ook helemaal niet relevant, het gaat er om wat die kracht teweegbrengt.
    En wat je stelling met wrijvingscoëfficiënt hiermee te maken heeft snap ik niet.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Je versimpeling van de inertia door de eigen inertia van de caravan weg te laten omdat je die niet (simpel) kunt veranderen, is naar mijn mening niet terecht(net als van @Canon-Eye dus). Stel dat laden van de fietsen boven de as een inertia oplevert van 10 kgm2 en van achterop hangen een inertia van 700 kgm2, en vervolgens kom je met de conclusie dat dit een factor 70 scheelt. Als je uitgaat van bijvoorbeeld een inertia van de caravan zelf(opbouw en chassis) van 1000 kgm2 (lijkt me behoorlijk laag), dan krijg je al een heel andere verhouding: dan is het met de fietsen erbij 1010 tegen 1700 met de fietsen achterop. Nog steeds een flink verschil, maar al heel wat anders dan de factor 70 waar je het eerder over had.
 

Canon-Eye

Forumguru
Cordoba +1 - je verwoordt meer wetenschappelijk precies wat ik vanuit gewoon nuchtere logica al aanvoelde en bedoelde...
 

andrehj

Forumguru
Dat klopt, dan ziet het er anders uit. Maar ik had het dus alleen over de fietsen.
Inschatting van de inertia van een caravan van 1200 kg rond de verticale as, waarbij ik er voor het gemak maar even vanuit ga dat die 1200 kg gelijkmatig verdeeld is over 5 meter opbouwlengte:
1/12*m*L^2 = 1/12*1200*25 = 2500 kgm2. 1000 kgm2 lijkt inderdaad dus behoorlijk laag.
De essentie blijft echter overeind: 360 kgm2 erbij door de fietsen achterop is dan behoorlijk significant, terwijl de invloed van de fietsen midden in de caravan (5 kgm2) verwaarloosbaar is.

Daarbij komt nog dat in het geval van fietsen achterop deze ook nog veel hoger zitten, zodat ook de inertia om de langs-as nog negatief wordt beïnvloed.

P.S. In mijn rekenvoorbeeld rekende ik al met de massa van twee fietsen. Nogmaals verdubbelen hoeft dus niet.
 

Vlaar032

Senior Member
Gewoon geen fietsen op de caravan en ook niet er in. Hooguit op het dak van de auto, heb wel van die Thule-dingen maar daar hou ik niet van. Niet achterop-voorop de caravan ivm slingeren en niet er in omdat ze dan weer door de kastjes heen fl*kkeren op een slechte weg ofzo...
Die paar keer dat ik ze nodig heb op vakantie huur ik ze ter plekke wel.

Daarom heb ik juist privé mijn Octi II LPG gewisseld voor een Faab II Tdi want dan kan ik fietshuur betalen. :D

Voor mij was kosten besparing per jaar ongeveer 1800 euro.

Mijn alternatief gaat wel mee, de rollerskates. Remmen alleen minder. :shocked::angry: Dus alleen voor fietspaden rond een mooi meer (Annecy), of langs een rivier met niet teveel hellingen...:sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
@andrehj,

De totale kinetische energie van een lichaam is de som van de kinetische energie van de beweging ( translatie) en de kinetische energie van de rotatie. Bij het verhogen van de 'snelheid' in het filmpje neemt alleen de kinetische energie van de rotatie toe, namelijk die in de wieltjes van autootje en aanhangertje. De kinetische energie van de beweging ( koersvastheid) blijft 0. Als het aanhangertje een tik tegen zijn kont krijgt komen de wieltjes ervan schuin te staan en zorgt de kinetische energie in de wielen ( gyroscopisch effect) ervoor dat het aanhangertje een andere koers volgt dan het autootje. Zou het model werkelijk de genoemde snelheid rijden zou dezelfde tik de combinatie niet in slingering brengen. Ik bedoel aan te geven dat het filmpje weliswaar het fenomeen rotatiemassatraagheid laat zien maar dat de suggestie dat dit de dynamiek van een rijdende combinatie op schaal is, vals is.

Hoe hoger de massa en/of de snelheid hoe hoger de koersvastheid. Ik weet niet of dit hetzelfde is als stabiliteit maar waarschijnlijk wel zolang er een rijstrook onder je auto ligt die dezelfde kant op gaat. De wrijvingscoëfficiënt van de banden heb ik aangehaald om aan te geven dat deze bepalend is voor het moment waarop de hele aanhanger opschuift na een tik tegen de zijkant.

@ Vlaar 032,

Die staatjes van caravantrekker kloppen heel aardig, zeer bruikbaar!
 

peperskoda

Forumguru
Prachtig hoor al die berekeningen, maar volgens mij veranderd dat niets aan het feit dat een Greenline maar 1000 kg mag trekken. Hang je er meer achter dan ben je gewoon fout en op het moment dat er iets goed misgaat ben je niet alleen fout maar ook gewoon flink aan de beurt. Als je bereid bent dat risico te nemen moet je dat vooral doen, al hoop ik dat je dan niet te dicht bij mij in de buurt komt, maar dan ook niet zeuren over de consequenties als je gepakt wordt of erger.
Wil je dat risico niet dan laat je het trekgewicht aanpassen of je schaft een andere auto aan.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe een wetshandhaver omgaat met een dergelijk verhaal bij een controle.
Met een beetje pech wordt je beboet voor het bewust in gevaar brengen van mede weggebruikers, kun je de caravan ter plekke laten staan, want al haal je alles eruit en eraf, dan nog kom je niet onder de 1000 kg, oftewel de caravan van @Greenliner mag de weg niet eens op.

Damn daar gaat ons biertje aan de Spaanse kust ;)
Wij gaan met onze combinatie lekker naar de Berenkuil in Grolloo ;)
 

Bijlagen

  • WP_20140614_001.jpg
    WP_20140614_001.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

Skoody Boo

Actief lid
Prachtig hoor al die berekeningen, maar volgens mij veranderd dat niets aan het feit dat een Greenline maar 1000 kg mag trekken. Hang je er meer achter dan ben je gewoon fout en op het moment dat er iets goed misgaat ben je niet alleen fout maar ook gewoon flink aan de beurt. Als je bereid bent dat risico te nemen moet je dat vooral doen, al hoop ik dat je dan niet te dicht bij mij in de buurt komt, maar dan ook niet zeuren over de consequenties als je gepakt wordt of erger.
Wil je dat risico niet dan laat je het trekgewicht aanpassen of je schaft een andere auto aan.

Dat ontkent Greenliner ook niet , hij reageert op wat andrehj inbreng in post 237.
 

Greenliner

Senior Member
@Bakkertje,

Niks mis met Grollo, waar je je pootjes uitdraait ben je thuis met de schaftkeet tenslotte.
Dat biertje aan de Costa hou je tegoed.

Maarruh, is dat niet wat overdreven, een Superb voor zo'n piepklein caravannetje? ;)
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Greenliner het is inderdaad behelpen hoor in een caravan met een opbouw van 5m30 ;)
Eind van het jaar gaat de Superb eruit, niets voor jou? Zitten die volwassenen ook lekker ruim en kun je nog 100 liter spul meer meenemen.

En inderdaad, daar wat je de pootjes uitdraait ben je thuis. Ik kijk er nu al naar uit, hopen op mooi weer net als vorig jaar :dankje:

Overigens wordt een volgende toch 1 met iets meer pit voor de caravan en voor mezelf als er niets aan de haak hangt. Hoezeer de 1.6 me ook bevalt een treingewicht van 3587 kg wat ie voort zou mogen bewegen vind ik persoonlijk wat ruim genomen. Hij doet het overigens wel, maar het houdt niet veel over.
 

Cordoba

Forumguru
@Greenliner Gezien alles wat je meesjouwt, lijkt de Superb me eigenlijk klein genoeg, maar eerlijk gezegd denk ik ook dat je niet bedoelt, dat de Superb te groot is, maar dat je portemonnee te klein is voor de Superb. ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Volwassenen kunnen altijd ruim zitten in een Superb, ook al heb je een hele grote portemonnee. Op de een of andere manier gaan mensen met een grote portemonnee juist liever dubbelgevouwen in een Audi zitten Nooit begrepen die mensen :maakmegek:

Maar goed we dwalen nu wel erg af. Een Fabia greenline is dus in de praktijk een prima trekauto en houdt zich zelfs goed als je hem veel te zwaar werk laat doen. Kortom een vouwwagen of lichte kleine caravan kan er prima achter.
 
Laatst bewerkt:

jmw57

Lid
Met stijgende verbazing heb ik het bericht van Greenliner gelezen. Hij propt zijn Fabia vol tot ongeveer 1700 kg (veel te zwaar) en hangt er dan nog een caravan van dik 1300 kg. achter.
Greenliner is er volgens mij nog trots op dat hij niet alleen zichzelf in gevaar brengt met zo'n combinatie, maar ook nog eens zijn mede weggebruikers, om van zijn eigen gezin maar niet te spreken.

Ook al prop je 5 ton in de Fabia, het autootje mag echt maar 1000 kg (duizend kg) trekken en dat is niet voor niets. Ook de max kogeldruk is niet voor niets ingesteld. Dit heeft alles te maken met het feit hoe de trekhaak aan de auto is bevestigd en ik weet ook wel dat er altijd een veiligheidsmarge is ingebouwd, maar dat is niet gedaan om de kogeldruk zo ver te overschrijden.

Hier worden dus 4 overtredingen gemaakt;
1. auto is te zwaar,
2. caravan is veel te zwaar,
3. het totaal terreingewicht van de combinatie wordt ver overschreden en
4. overschrijding van de max. kogeldruk.

Ik vraag mij af hoe Greenliner deze combinatie (dik 3 ton) in een penibele situatie fatsoenlijk tot stilstand wil krijgen. De Fabia (solo) remt wel goed maar blinkt echt niet uit door zijn remkracht, laat staan dat de combinatie van Greenliner tot stilstand moet komen.

En als deze mensen dan gecontroleerd worden en de politie zegt dat ze het spul uit moeten laden, moeten laten staan of wat dan ook en ze krijgen nog eens en fikse boete (en terecht), dan zijn de rapen gaar. Dan deugt de politie nergens voor en die snapt het allemaal niet enz. enz., terwijl de bestuurder van deze combinatie toch echt zelf totaal onverantwoord bezig is.
Nogmaals, onbegrijpelijk dat je met zo'n combinatie de weg op gaat, nee dat je met zo'n combinatie de weg op DURFT te gaan.
 
Bovenaan Onderaan