1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Space_NL

Senior Member
Sorry hoor, maar hier moet ik ingrijpen,

je kan een Eriba HEFdak natuurlijk niet zomaar bij de echte klapkarren zetten ! Is maar een beetje doek wat omhoog komt :-)

*trots bezitter van een echte klapkar :-)
 

Greenliner

Senior Member
@Space-NL,

Tsja, het is lastig. Het is ook geen klap-caravan zoals bijvoorbeeld een Rapido Matic. Ik zou hem toch als vouwwagen/klapkar bestempelen omdat je een deel van je hoogte uit tentdoek haalt dat je kunt inklappen. Begrijp dat jij het als klapkar purist hier niet mee eens bent. Verder weegt mee dat Canon-Eye zelf aangeeft niet voor een caravan te kiezen maar voor een inklapbare constructie met een aerodynamisch voordeel.

Hoe dan ook, het wordt gesleurd door een 1.2 TDI en ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Groeten.
 

Space_NL

Senior Member
Daarom zeg ik, valt onder de Hefdak caravans :-)

Mijn 1.2 heeft (nog) geen trekhaak, dus ook ik ben benieuwd naar de ervaring, weegt zeker mee in mijn keuze of ik er 1 onder laat bouwen of niet!
 

Canon-Eye

Forumguru
Kom kom mannen...

Volgens mij is er pas sprake van een klapkar als er daadwerkelijk iets openklapt oftewel open scharniert, en dat is toch fundamenteel anders dan dat er alleen maar een dak(deel) rechtstandig omhoog wordt gebracht.

Heel lang geleden (1975!) zijn we een keer naar Frankrijk geweest met een hefdakvouwwagen achter de kever: een Vocatour. Op zich een prima ding, maar toen hadden we alleen nog maar de hond mee en dat paste wel. Met het dak naar beneden was het trouwens nog best een volumineus ding: vanuit de kever kon ik er eigenlijk nèt niet helemaal goed overheen kijken.

Later hebben we jarenlang een echte klapkar bezeten: een Holtkamper Flyer. Prima ding; op de weg heel klein, er konden 5 fietsen bovenop en als we op de camping het fietsenrek eraf hadden, dan gebeurde er de volgende 20 seconden echt heel wat. Maar vervolgens ben je dan 2 uur in de weer om het allemaal netjes strak en dicht te krijgen. Uiteindelijk was er dan wel slaapruimte voor ons plus de 3 kinderen, dat dan weer wel. Ik ben nog eens op zoek geweest naar een Coleman hefdakvouwwagen, die kon je met een slinger omhoogdraaien waarbij er meteen ook twee "laden" met tent en al naar buiten schoven. Prachtig systeem. maar stervensduur en dat zat er toen dus niet in.

Nu, na 15 jaar tentkamperen, dus weer een caravan: alle wanden en een deel van het dak zijn vast, een deel van het dak kan een cm of 20 omhoog.

Ik zal volgende zomer wel rapporteren hoe de GL het ervan afgebracht heeft.
Als de voortekenen niet bedriegen, gaan we dan alsnog de rit naar Frankrijk maken waar ik dit jaar aan ontsnapt ben... :pardon:
 

Vlaar032

Senior Member
@Canon-Eye ik weet niet of het al eerder in het forum is genoemd maar je kan al een hoop te weten komen door de combinatie (Fabia Combi met de Eriba) op www.caravantrekker.nl in te geven en de resultaten daarvan te bekijken. Je kan daar eventueel ook afwijkende bandenmaten etc. op ingeven.
 

Greenliner

Senior Member
@Canon-Eye,

Allemaal gekkigheid natuurlijk! Gewoon een hartstikke leuk ding!
Ben benieuwd.

@Vlaar032,

Ja, leuke site. Grappig om onmogelijke caravans achter de Faab te knopen. Overigens rij ik zelf met vijf rode sterren en dat bevalt prima.

Groeten.
 
Ik heb 3 jaar een RAPIDO 420 cp gehad en ben er mee naar Pottugal (algarve ) geweest en naar zuid Frankrijk. het rijden was geen probleem. Je haald geen top snelheden ,maar 100 - 110 kan je er mee rijden. wel moet je regelmatig schakelen . de vouwcaravan woog leeg +/- 950 kg.
 

Greenliner

Senior Member
@cabriolet,

Dat is een serieus stukje toeren naar de Algarve! Dan ben je wel een paar daagjes onderweg zeker?
De stroomlijn van je caravan is wel heel goed als je 100/110 kunt rijden bij 950 kilo leeggewicht.

Groeten.
 

frusty83

Senior Member
Hallo,

Ik deel graag mijn ervaring die ik heb met mijn 1.2 tdi gl combi. Ik en mijn vriendin zijn naar Kroatië geweest met een vouwwagen (jamet louisiana) nu hadden we aardig wat spullen mee. Zoals eerder gezegd mket je echt niet onder de 2000 toeren komen. Eenmaal op gang reden wij rond de 105 in zijn 5, prima te doen (zit je bij de 2000 toeren) Bergen ginge in zijn 4 en een enkele keer in zijn 3. Gang is alles haha.

Wij vonden dat het erg goed ging. De vouwwagen lag als een blok achter de auto. Een caravan zou ik niet doen.

Misschien nog eens laten tunen, maar mijn monteur rade dit af ivm dat het blok te warm zou worden.

Ps trekhaak zelf monteren is ook goed te doen. Heb enkel de bedrading laten aansluiten bij de dealer was €100. (wel zelf gelegd tot de computer) scheeld weer een paar knaken.

Succes
 

jmw57

Lid
Ik rijd al 4 jaar (voor de wijsneuzen onder ons:laugh:; ALLEEN een paar weken in de zomervakantie) met een sleurhut (1.000 kg) achter de 1.2 tdi greenline door Europa en heb nog nooit meegemaakt dat de motor te warm werd. Ik rijd zo rond de 95 km per uur op de snelweg. Ook in de bergen geen problemen met de caravan. Autootje knort overal tegen op. Zorgen dat je in de juiste toeren blijft en gaan met die banaan.:yeah:
 

laagvlieger

Forumguru
Misschien heeft die motor zo'n belasting af en toe nodig, met als gevolg dat de verstuivers, EGR-klep, leidingen, roetfilter enzovoorts aanslagvrij blijven :D Wordt lekker schoon geblazen op die manier. Een motor is gemaakt om te werken, gewoon op temperatuur laten komen en flink wat toeren maken!
 

Greenliner

Senior Member
@JMW 57,
De koelvloeistoftemperatuur blijft inderdaad keurig op 90 graden maar let eens op de olietemperatuur ( als je maxidot hebt). Die is bij mij al 110 graden als ik 90 km/u tuf en loopt snel op tot 128 graden als ik de motor flink belast. Daarna doe ik heel rustig aan om de temperatuur weer te laten zakken. Er gaan geen lampjes branden en misschien kan het ook geen kwaad.

@laagvlieger,
De EGR-klep is het begin van het EGR-kanaal en dat raakt volgeroet. De klep sluit vanaf een bepaalde vermogensvraag dat kanaal af. Je kunt hem niet schoonbranden of doorblazen door flink gas te geven. Misschien dat je het roetfilter wel even lekker kunt doortoeteren maar ik denk dat dat alleen door de regeneratie- cyclus schoner wordt.

Groeten.
 

jmw57

Lid
Greenliner, helaas heb ik geen olietemperatuurmeter in de auto en kan ik daar dus ook niks over zeggen. :pardon:
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo,
Ik heb niet alle commentaren gelezen, dus vergeef me als er iets dubbel voorkomt. Mijn eigen ervaring ca 25 jaar met caravan. Daarna met Nissan Sunny 1,7 diesel 54 pk. Dit dieseltje trok minstens of beter dan de 75 pk Mazda. De caravan was Kip 330 Touring 534 kg en max 800 kg. Later Chateau La Car 400 672 kg en max 1000 kg. De nissan haalde 85, soms afhankelijk van wind 90 km/u je mocht toen nog maar 80. Via route Nationale r6 en r7 geen problemen gehad. Wel net na Luik op 't laatste moment terug naar 2. Daarna Galant TD 84 pk temperatuur 100 gr C Daarna olie verbruik terug van 1:10000 naar 1:2500. Daarna 405 d 70 pk koppel 120 bij 2250 t Nooit problemen gehad. Er zat wel dubbele vetilator in. Ver bruik bij 405 heen 1: 13,5 a 14 terug 1:13 (getankt bij supermarkten goedkoper maar vermoedelijk overschotten winterkwaliteit diesel). Koeling is zeker zo belangrijk. Omdat bij de Fabia de versnellingen lang zijn en de 5 vergelijkbaar met 6 bij andere auto's, moet je gewoon in 4 rijden. Stilstaan op hellingen terug laten scharen en dan even volgas. Zolang de combinatie goed in beweging is geen probleem. De weg van Nancy naar Dijon, Vogezen tot 13 %, alles gehaald nergens in 1 met de Sunny. Mij lijkt het geen probleem bij rustig rijden. Probeer eerst de route nationale of alternatieve routes zonder snelweg. Ik wist ook niets en heb gewoon de Sunny uitgeprobeerd. Want toen gold de slogan "Wie rijdt er nou met 55 pk diesel een caravan. Doe er je voordeel mee. Dit moet lukken. Oja de Sunny had 'n koppel van 100 bij 2800 toeren. De Fabia 180 bij 2000 toeren. Succes! groeten Joop.
 

laagvlieger

Forumguru
We zijn ook erg verwend tegenwoordig. Tuurlijk trekt een 1.2 TDI het snot voor de ogen van een 20 jaar oudere diesel, en toch is de ervaring met een grote motorinhoud heel anders. Waar een kleine turbodiesel piekt op een beperkt toerengebied (en dus veel schakelen vereist is) daar smeert een grote atmosferische diesel zijn geringe trekkracht over het hele bereik uit. Ik heb leren rijden in een busje met een ongeblazen 2500cc dieselmotor, optrekken deed je in z'n 3 om vervolgens meteen naar 5 te schakelen. Met een echt zware aanhanger trok dat ding even snel weg dan zonder. Als je die motor omschreef in cijfers (aantal Nm of pk) kon je nauwelijks spreken van kracht, en toch geraakte het overal met een 'bijna' speels gemak. De 'trekkracht' was ook steeds dezelfde, of het nu bij 1000 of 2000 of 3000 of 4000 omwentelingen was ...
 

Greenliner

Senior Member
Lang geleden ging ik met mijn ouders op vakantie met een Peugeot 505 diesel (2.5, 75 pk) en een behoorlijke Fendt erachter, uiteraard met een aardappeltje extra. Een beetje snelweg klim moest plankgas in zijn 2 gebeuren. Je had dan het idee dat je het motorblok op schoot had liggen zoveel herrie maakte dat ding. En roeten als een vrachtwagen. De Faab vind ik niet piekerig qua vermogensafgifte, je kunt hem rustig en geleidelijk doortrekken naar 4000 toeren. Ook kun je 1500 toeren in 4 rijden met de caravan erachter en in 3 zelfs 1300 toeren. Dan pakt hij rustig weer op, een beetje schakelen tussen 3 en 4 is doorgaans voldoende dus best schakellui.
 
Bovenaan Onderaan