1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Gisteren met de vouwwagen volle bepakking naar de camping gereden. Laat denk ik toch nog hulpveren monteren achter. Hij lag achter wel erg laag met nog een beetje veerweg over.

Ik ben met mijn vorige auto toch verwend geweest (O2 1.9 TDI met ABT) en dan vind ik het toch nu maar behelpen. Hij komt in weze niks te kort hoor de Fabia, echter iets over heb je ook echt niet. En dan praat ik nu over een vouwwagen van ca. 650 kg. De luchtweerstand zal ook dan wel meevallen. Vraag toch echt af hoe dat gaat met een caravan van 1000 kg en wel luchtweerstand. Ik zie dat eigenlijk niet zitten ondanks de hier al aanwezig positieve verhalen.

Met de O2 zijn we 3 jaar terug met een caravan (1300 kg) naar Denemarken geweest. Dat koste geen centje pijn. Met veel plezier gedaan toen. Is ook een hele andere combinatie natuurlijk.

Zo.. en nu genieten van het mooie weer... eindelijk....

Grt.

Peter
 
Ik ben ook wel benieuwd. Jarenlang Europa door met een Mercedes ( C200cdi) ervoor. De trekhaak moet nog onder de Skoda worden gemonteerd, zal zeer binnenkort gebeuren. Daarna gaat de Mercedes de verkoop in. Wij hadden echter gedacht om een Merecdes 190 2.5 D te kopen, een oldtimer, ik ben helaas nogal gecharmeerd van oude auto's. Vroeger ooit met zo'n auto en caravan tot 1300kg de alpenlanden doorgereden. Ging prima, maar toen ik onlangs de technische gegevens bekeek, bleek deze een koppel te hebben van 145nm. Dat is een stuk minder dan de Fabia.
Daarom wil ik het eerst maar eens gaan proberen, en als het tegenvalt kan altijd nog worden gedacht aan Chiptunning.
 
D

Deleted member 4671

Net terug van twee weken in de Provence, en ruim 3000km gereden. Op de heen en terugweg met een caravan en twee personen inclusief bagage.
Ik heb een Beyerland Sprinter 390, met een leegggewicht van 780kg en een beladen gewicht van ruim 900kg.
De kogeldruk precies op 50kg en zonder hulpveren of andere aanpassingen.
Het rijden ging boven verwachting goed, en zowel op de heen- als terugreis steeds de cc op 90km/u (volgens Garmin Nüvi), af en toe versnellen om in te halen is ook geen enkel probleem.
Het geheel rijdt zeer comfortabel rechtuit, en is mijns inziens met caravan stabieler en koersvaster dan zonder.
Ik heb bewust voor de 4e versnelling gekozen, en de 5e links laten liggen, om niet onder de 2000 toeren te zakken.
Een enkele keer terug naar de 3e en dan toch met gemak met 80km/u omhoog (hellingen zwaarder dan 5%).
Op binnendoorwegen met hellingen tot 14% geen enkel moment het idee gehad dat het allemaal wat teveel werd. Ook vanuit stilstand wegrijden gaf geen enkel probleem.

Al met al kan ik zeggen dat het me ontzettend is meegevallen, want ik had eerst wel wat bedenkingen, en dat de Fabia boven verwachting heeft gepresteerd.
Het verbruik van 1:12,5 vind ik ook prima.
 

Greenliner

Senior Member
Mijn Kip is even naar de dealer geweest omdat hij boven de 80 km/u erg zwabberde. De "pads" in de stabilisator zijn vervangen en de banden zijn op de juiste spanning gebracht (4.5 bar!). De combinatie rijdt nu heerlijk rustig, zelfs bij 110 km/u. Met 4 volwassenen en de caravan beladen tot 1000 kg gaat het prima. Het valt me op dat de motor eigenlijk heel makkelijk toeren draait en er dan stevig aan sleurt. Dat is wel even wennen omdat ik zonder caravan zo snel mogelijk opschakel om zo zuinig mogelijk te rijden. Al met al aangenaam verrast door de Faab.
 
D

Deleted member 4671

Vroeg mij wel af wat de boordcomputer voor advies bij jou aangaf. (Ik zelf heb hem elke keer opgevolgd.)

Gr. Peter


Hallo Peter,

de bc gaf vaak wel aan dat ik naar de 5e "moest".
Het nadeel vind ik dat dan het toerental zover zakt, dat de motor niet meer soepel op het gasgeven reageert. Ik heb het af en toe wel even geprobeerd, maar vond het niet fijn rijden, en ik zag qua verbruik ook geen verschil tussen de 4e en de 5e versnelling. Rijden in de 4e bij 90 km/u maakt de motor zo'n 2300 tpm, en dan reageert ie ook meteen op het gasgeven, bijvoorbeeld bij het inhalen van een vrachtwagen.

groeten,
Roelof
 

Atria

Actief lid
Ik lees enthousiaste verhalen! Mooi! Maar ik heb wel een paar vraagjes in dit verband, zover ik nu begrijp betreft het ervaringen met combi's.
Wij hebben een hatchback en volgens het kentekenbewijs mag die 1000 kg trekken. Morgen gaan we kijken naar een caravan Adria Altea 430ph van 785 kg leeg gewicht, max 1000 kg.
2 vragen:
--> is bovengenoemde caravan geschikt voor onze hatchback? als je het ziet staan, lijkt de auto wel erg klein tov de caravan van 4,30m.
--> moeten we hulpveren laten plaatsen, als we nu de fietsen achterop hebben raken we al erg makkelijk de weg bij een verkeersdrempel.
Graag jullie antwoorden.

Ik heb zelf gereden met een Fabia II combi 1.6 en een Adria Altea 390 PS van 785 kilo leeg en zo'n 950 kilo beladen, kogeldruk op 50 kilo en stoelen en wat bagage in de kofferbak. Wij zaten met twee volwassenen in de auto. Deze combinatie reed perfect stabiel, ik had geen hulpveren en vond dat ook niet nodig. De auto zakte nauwelijks door.
 
de bc gaf vaak wel aan dat ik naar de 5e "moest".
Het nadeel vind ik dat dan het toerental zover zakt, dat de motor niet meer soepel op het gasgeven reageert. Ik heb het af en toe wel even geprobeerd, maar vond het niet fijn rijden, en ik zag qua verbruik ook geen verschil tussen de 4e en de 5e versnelling. Rijden in de 4e bij 90 km/u maakt de motor zo'n 2300 tpm, en dan reageert ie ook meteen op het gasgeven, bijvoorbeeld bij het inhalen van een vrachtwagen.
Oke, in Duitsland hoefde ik bij 90km nauwelijks in te halen. Als dat al moest even naar zijn vier terug. In zijn vijfde versnelling bij 90 km rond de 1750 toeren. Lekker stil. Zo zie je maar dat ieder zijn voorkeur heeft. Het belangrijkste is dat de Fabia het goed doet met de caravan erachter.
Gr. Peter
 

Greenliner

Senior Member
Houdt de bc er eigenlijk rekening mee dat er een aanhanger achter de auto zit? Als ik 70 per uur in de vierde versnelling rij met de caravan erachter geeft hij al aan dat ik naar de vijfde versnelling "moet". In z'n vijf draait de motor dan 1400 toeren en gebeurt er vrijwel niets als je gas geeft.
 

hemi24

Forumguru
Schakelindicator communiceert met het gaspedaal, beneden 1200 omw. geeft 'ie automatisch terugschakeladvies, verder trekt deze zich weinig aan van de belasting van de motor door het gebruik van een aanhanger.
 

Greenliner

Senior Member
De Fabia heeft de afgelopen week bewezen een volwaardige auto te zijn. Met 4 volwassenen, een kind, alle bagage en een volgepropte caravan met 2 Batavussen op de dissel zijn we naar Bretagne geweest. Op de vlakke weg is 100 km/u prima te doen, heuvelop is 90 km/u houdbaar maar dan moet je wel even de airco uitzetten. Al met al zeer tevreden. Na thuiskomst nog even boodschappen gaan doen zonder caravan erachter en dan lijkt het wel of er 4.2 TDI onder de kap ligt, wat een power!
 

freli

Lid
2011-08-12%2012.25.43[2].jpg
Hier een foto van onze FABIA GREENLINE met caravan (Adria 390 max. laadvermogen 1000 kg).
De combinatie bevalt mij erg goed, zelfs met een fiets op het dak.
 

Evertwillem

Nieuw lid
Chiptuning als oplossing

Geachte heer heeft u wel eens aan chiptuning gedacht ?

verder op dit forum kunt u hier meer over vinden.

Met vriendelijke groet,

Evertwillem.
 

Evertwillem

Nieuw lid
Gratis "proeven" en dan pas vertellen of het "lekker" is.

hallo Noord,


De meeste Greenline klanten hebben de ervaring dat hun auto na tuning nog veel fijner rijdt, als iemand dan met een caravan op pad wil dan is tuning echt een hele fijne optie.

Hierbij nodigen wij u zelf uit om geheel vrijblijvend eens te komen kennis maken met onze Ventura tuning, ga eens een paar uurtjes met tuning proefrijden en deel dan met mensen hier op het forum uw oordeel.U bent dan immers zelf ervaringsdeskundige.

Nu heeft u geen idee wat er gebeurd na tuning, en zo kunt u zelf jurylid zijn.


met vriendelijke groet,

Evertwillem.

[MODERATORBREAK]Dit bericht grenst aan een overtreding van onze huisregels omtrent ongewenste reclame. Kantje boort, zeg maar... Let er in vervolg dus op aub. Groetjes, Exciter[/MODERATORBREAK]
 

Noord26

Forumguru
hallo Noord,
Nu heeft u geen idee wat er gebeurd na tuning, en zo kunt u zelf jurylid zijn.

Die conclusie is helaas niet op zijn plaats.

Mijn vader heeft een Ventura box gehad in zijn auto (1.2 Tdi). 2000km mee gereden en heeft hem toen verder verkocht, ivm niets merken van soepeler draaien of vermogenswinst. Volgens hem liep de auto alleen iets minder ver de 2 tanks die hij ermee doorheen heeft gedraaid. Die auto is met en zonder tuning op een rollenbank geweest, alle standen die dat kastje had zijn ermee getest. Conclusie: maximaal 5pk en 17Nm erbij. Dat is nu circa 9 maanden geleden. Met andere woorden moet er nu een compleet andere, cq wel goede tuning-software in die box zitten, voor hetzelfde geld?

Stuur maar een box op en ik wil best nog eens een echte onafhankelijke rollenbank test maken. Maar dan betrek ik ook andere aanbieders voor een goed vergelijk. Wel zo eerlijk.


;)
 
Afgelopen weekend ook met de caravan (Eriba Future) op pad geweest. Ben verwend met m'n Mercedes, maar nu met de Fabia door Nederland. Valt me verschrikkelijk mee. Mijn echtgenote overweegt wel tuning, om wat "reserve" te hebben, maar ik rij de meeste tijd met de caravan. Heb met haar afgesproken om bij Luik de weg richting het zuiden is te proberen, bepakt en bezakt en dan laat ik haar daar ook rijden. Daarna zien we wel verder. Je kunt wel beginnen met tuning, maar je eet ook geen paracetamol als je nog geen pijn hebt, nietwaar?
 

freli

Lid
Inderdaad Noord26 en Roelof waarom investeren in chiptuning als de combinatie goed bevalt. We reden hiervoor met een citroen xsara picasso met een caravan van 5.10 te beladen tot 1300kg, maar vinden deze combinatie beter rijden. We moeten alleen wat meer schakelen, maar verder is de auto sterk genoeg. Auto voldoet boven verwachting.
 

Noord26

Forumguru
Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van Evert-Willem omtrent de Ventura. Zeker gezien de slechte ervaringen van mijn vader uit het verleden.
 
Bovenaan Onderaan