1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Wij rijden ook met een Caravan van 900 Kg.
Geen problemen, maar je moet het motortje echt ontzien bij lage toerentallen (onder de 1800).
Beter om rond of boven de 2000 toeren te blijven (vlakke weg) en bij flauwe hellingen meer toeren te laten maken (altijd naar z'n 4e).
Als je bvb de Salland route door Duitsland neemt, heb je veel hellingen van 3 a 4 %. Dan terug naar z'n derde.
Toeren maken ontlast de motor, dat is het devies...
 
Wij rijden ook met een Caravan van 900 Kg.
Geen problemen, maar je moet het motortje echt ontzien bij lage toerentallen (onder de 1800).
Beter om rond of boven de 2000 toeren te blijven (vlakke weg) en bij flauwe hellingen meer toeren te laten maken (altijd naar z'n 4e).
Als je bvb de Salland route door Duitsland neemt, heb je veel hellingen van 3 a 4 %. Dan terug naar z'n derde.
Toeren maken ontlast de motor, dat is het devies...
Dat was ook het advies van mijn garage. En na de korte proefritjes was dat ook mijn conclusie. Volgende week bij venlo de grens over richting Basel, Bern naar Sion in Wallis. Ben benieuwd.
 
@ Traindriver
Kun je mij op de hoogte houden van je ervaringen in Zwitserland?
In september zit ik in Karinthië met enkele hellingen (met zo'n 14 haarspeldbochten in het traject) van 14-15%!
Zal net kunnen denk ik als ik de gang erin kan houden!
 

cali05

Forumguru
Wij krijgen a.s. vrijdag onze Fabia GL. Na een week nemen gaan we met een Kip kompakt met Hefdak (leeg 750 kg) naar Frankrijk. Eerst naar de Normandische kust en dan naar de Auvergne en de Alpen. We hebben dat weleens eerder met onze Octavia 1.6 MPI gedaan. Die moet je op een autoweg met veel stijgingen en dalingen (a75 naar Clermont Ferrand) boven de 3000 toeren houden wil die echt een beetje trekken. Ben benieuwd hoe de Fabia het gaat doen. Ik houd jullie op de hoogte. Overigens moet je nooit een te laag toerental aanhouden als de auto flink moet trekken.
 
@ Traindriver
Kun je mij op de hoogte houden van je ervaringen in Zwitserland?
In september zit ik in Karinthië met enkele hellingen (met zo'n 14 haarspeldbochten in het traject) van 14-15%!
Zal net kunnen denk ik als ik de gang erin kan houden!
Zal mijn ervaringen na terug komst hier melden. Zelf heb ik bij Sion naar de camping in les Hauderes enkele haarspeldbochten met 9 en 13%. Gaande weg de rit moet ik er vertrouwen in krijgen dat dit laatste stukje gaat lukken. Anders krijgen we een andere eindbestemming vrees ik. Voor als nog ga ik er vanuit dat het lukken gaat.
 

joergarms

Senior Member
Heren, kijk eens NIET naar grootte van dit motortje, maar puur naar het koppel. Aangezien je namelijk dat gebruikt om een helling over te komen.
Deze heeft af fabriek 180 Nm vanaf 2000Rpm. Tot een paar jaar geleden had de gemiddelde TWEE liter benzine motor net zoveel koppel, maar pas vanaf 3500Rpm of meer.
Met deze auto's trok iedereen caravans van zo'n 1200- 1300 kilo en werd er nooit moeilijk gedaan of eea wel zou lukken.
Dus staar je nu eens niet blind op alleen de inhoud in cc's, want dat is inderdaad niet echt veel t.o.v. andere motoren, maar rij gewoon op het koppel.
Wees niet bang om de motor tijdens een klim continu op de 2500 a 3000 Rpm vast te zetten, dan loopt ie mooier rond, de koeling is beter en de turbo levert dan de meeste druk en je heb dan de meest ideale cilindervulling.
Zolang een combinatie rolt, kun je echt pittige hellingen bedwingen.
Kom je stil te staan, dan is het een ander verhaal aan gezien je dan vanuit de start eigenlijk een te laag koppel- draaimoment hebt om alles op gang te krijgen.
Maar ook dat is goed op te lossen.
Sta je op een steile helling, laat de auto dan terug zakken, totdat je caravan en auto als een > op de weg staan, met andere woorden, laat de combinatie scharen, daardoor neemt het naar beneden trekkende gewicht enorm af. Op die manier ontlast je alles voor een groot deel.
Is die mogelijkheid er niet, handrem erop, tractioncontrol uit, motor op 2500 a 3000 Rpm en koppeling nagenoeg ineens op laten komen, hierdoor spinnen de voorwielen door, handrem eraf, gas langzaam terugnemen tot de wielen hun tractie hervinden. De motor heeft op dat moment genoeg vermogen om vast te houden, de banden zijn enigzins warm en plakkerig en daardoor kom je gewoon van zijn plek.
Zo'n actie moet je natuurlijk wel snel doen, geen rookgordijnen trekken.

In beide gevallen de tractioncontrol uitzetten!! Deze smoort namelijk het motorvermogen als er een wiel doorslipt, en dat wil je dus NIET hebben tijdens een hellingstart.
 

cali05

Forumguru
Heren, kijk eens NIET naar grootte van dit motortje, maar puur naar het koppel. Aangezien je namelijk dat gebruikt om een helling over te komen.
Deze heeft af fabriek 180 Nm vanaf 2000Rpm.

Je hebt helemaal gelijk. De Fabia heeft zo'n 40 nm meer koppel dan de Octavia 1.6 MPI ik heb er dus wel vertrouwen in dat het prima gaat rijden.
 

Noord26

Forumguru
Sterker nog.. Ik las ergens op dit forum dat er iemand zijn Greenline wilde chippen en die gaf ipv de standaard geen 75pk/180Nm, maar 81pk/205Nm zonder getuned te zijn.
 
In beide gevallen de tractioncontrol uitzetten!! Deze smoort namelijk het motorvermogen als er een wiel doorslipt, en dat wil je dus NIET hebben tijdens een hellingstart.
Goede tip, even uitzoeken welke knop dat is. Nog even terug komend op pk & Nm's het is allemaal goed onderbouwd, maar ik vertrouw in deze toch op mijn eigen ervaringen als jullie het niet erg vinden. Mijn Fabia GL heeft het zelfde Nm als mijn vorige auto, vandaar dat ik hem gekocht heb, maar gisteren zoals ik in een eerder bericht al vermelde met sterke tegen wind had ik al een andere ervaring.

Tractioncontrol is dus eigenlijk aandrijfslipregeling (ASR) Knopje naast de radio.
 

cali05

Forumguru
Afgelopen vrijdag (24 juni) is onze Fabia Greenline afgeleverd. Sindsien hebben we er 800 km. (29 juni) mee gereden. Binnenkort gaan we op vakantie met een kleine Kip caravan (leeggewicht 750) kg en willen we laten weten hoe de GL het doet tijdens zo'n vakantie die dwars door Frankrijk gaat. We zullen dus met een zekere regelmaat een update doen. Oorspronkelijk was ik van plan om een kastje van Ventura erop te zetten (tuning) maar daar had ik geen tijd meer voor. We gaan dus ongetunede op vakantie.
We zijn benieuwd hoe de faab het doet.
Mijn eerste bevindingen met de auto (zonder caravan) zijn redelijk positief, hoewel ik nog wel m'n zit moet vinden (korte stoelen) de banden redelijk wat rolgeluid maken en de vering wat stug op korte hobbels in de weg (kan ook een combinatie met de wat lagere banden zijn. Verder vind ik de auto prima rijden. In ieder geval zullen wij niet bij de zuinigste fabia's gaan horen de komende tijd omdat er zeker 3000 km. een caravan achter de auto hangt.
 

cali05

Forumguru
Een kleine update van onze ervaringen met de fabia Gl en een Kip caravan. We zijn zaterdag naar iets ten Noorden van le Havre gereden. Met name gaf Calais zitten er een aantal aardige klimmetjes in. De Fabia doet het op vlakke wegen minstens zo goed als onze octavo's met 1.6 mpi. Zo tussen de 100 en 110 gereden en dat gaat prima. Verbruik 1 op 11. Op de camping verraste de Fabia door zonder problemen op een redelijke helling weg te trekken en dat zonder Wielspin zoals de octavia nog weleens wilde doen.
De auto heeft mij echt verrast, na enig zoeken heb ik een goede zit gevonden en ervaar ik het als erg comfortabel. Ook de leren bekleding bevalt prima evenAls de navigatie van Pio eer. Super ING met veel mogelijkheden. Volgende route gaat over de A73 naar Clermont ferrand, daar volgt de volgende test. Deze snelweg heeft flinke en lange hellingen.
 
ff off topic.

@cali05: Hoe kom jij aan leren bekleding in de Fabia Greenline? Kan toch niet als optie besteld worden.
 

cali05

Forumguru
ff off topic.

@cali05: Hoe kom jij aan leren bekleding in de Fabia Greenline? Kan toch niet als optie besteld worden.
Zie mijn fotoalbum. Het was geen enkel punt om leer te bestellen, inclusief stoelverwarming, keuze uit twintig kleuren en wordt achteraf ingebouwd.
 

Noord26

Forumguru
ff off topic.

@cali05: Hoe kom jij aan leren bekleding in de Fabia Greenline? Kan toch niet als optie besteld worden.

Achteraf in laten bouwen bij een inbouwer is zelfs goedkoper en je hebt meer keuze qua kleuren en stiksels. Ook voor de deurpanelen.
 

cali05

Forumguru
Achteraf in laten bouwen bij een inbouwer is zelfs goedkoper en je hebt meer keuze qua kleuren en stiksels. Ook voor de deurpanelen.
Goedkoper voor volleer, nauwelijks. Ik heb 5 bedrijven benaderd en het verschilde maximaal 200 euro. De kleuren eis is inderdaad soms groter maar 20 kleuren vind ik al een aardige keus. Ook de kleur van de stiksels heb ik zelf kunnen uitkiezen. Ik zag dus niet zoveel meerwaarde in eerst de auto te laten leveren met standaard bekleding en dan leer achteraf te laten inbouwen. Bovendien kreeg ik het dan niet meer ingebouwd voor mijn vakantie.
Groet uit Frankrijk.
 

Noord26

Forumguru
Ik zie maar al te vaak met auto's ouder als een jaar of 5 dat het leder toch van zeer matige kwaliteit is geweest, ondanks veelvuldig bijhouden. Het ene leder is het andere niet. Ik zal je sterker vertellen: vrijwel iedere autofabrikant laat extern zijn leder inbouwen. Hierop komt dan nog een opslag vanuit die inbouwer, want de dealer wil winst zien. Ben zelf wezen kijken in Gilze/Rijen waar de nodige Mercedessen eerst vanuit de fabriek daar werden geparkeerd om (vanuit de dealer) het leder in te laten bouwen. De verkoper van mijn oom zijn nieuwe Mercedes E klasse vertelde meteen dat het externe bedrijf veel goedkoper was, betere kwaliteit leder gebruikte (daar zit ook veel verschil in!!) en veel meer keuze had. Dat was idd in de praktijk zo.
 

cali05

Forumguru
Tweede deel van onze vakantie via A73/A73 naar Clermont Ferrand. Flink wind tegen. Nauwelijks mogelijk om in z'n 5 te rijden maar in vier gaat het prima. Zo rond de 100 gereden, daardoor wel een hoog verbruik. Hoe dan ook een prima trekauto mits je de juiste caravan en het gewicht juist verdeelt.
 
Even een update vanuit Zwitserland. De rit naar Les Hauderes ( zie vorige melding http://www.skodaforum.nl/board/show...t-als-trekauto&p=234637&viewfull=1#post234637 ) is goed verlopen. Op vlakke wegen in Duitsland en Zwitserland meestal in de 5 versnelling gereden. Bij een stijging direct naar 4 of 3 terug geschakeld. Bij een toerental boven de 2200 blijft hij goed presteren. Het laatste stukje naar Les hauderes hellingen van 9%. In zijn 3 en in de haarspeld bochten naar zijn twee en voor of net in de bocht ( op moment dat ik dat met mijn vorige auto nog niet zou doen) reeds gas geven. Doet je dit te laat dan moet je terug naar de 1 versnelling, dit komt door de vertraging op het gaspendaal. Ook zonder caravan valt het mij op dat bij haarspeldbochten met grote stijging het juiste moment van gaspendaal intrappen eerder is. Even wennen maar dan gaat het ook goed. Nu kwam ik aan op een terrassen camping en bij nat gras moet je de ASR wel uitzetten. Was de kracht echt kwijt met het op de plaats zetten van de caravan. Dinsdag helaas weer terug naar Nederland. Update zal volgen.
 
Bovenaan Onderaan