1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK] Heren, NU graag weer on-topic, we hebben het hier over of de fabia gL geschikt als trekauto.(overige off-topic berichten verwijderd) [/MODERATORBREAK]
 

hemi24

Forumguru
Gisteren een ervaringsverhaal uit eerste hand van iemande die met een F2C GL + Caravan (950kg) op vakantie in Italië was stilgevallen op een helling en vervolgens niet verder kon...

Kan natuurlijk meer zeggen over de rijkunsten van de bestuurder dan over de auto, maar voor hem was het een reden om toch uit te kijken naar een andere (trek)auto!
 

Hetzer

Forumguru
Tja voor kleine stukken in Nederland, is de 1.2 TDI best geschikt om een kleine aanhangwagen te trekken.
Zelf zou ik als ik de bergen in ga , wel een zwaardere motor en een zwaardere auto nemen.
 

erik2907

Actief lid
Het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger mag niet meer bedragen dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig. Een combinatie van auto van 1500 kg + aanhanger met een maximaal kenteken gewicht van 1500 kg mag je met een B rijbewijs besturen, dan houd je zelfs nog 500 kg marge over de bestuurder ;). Er wordt nogal eens gedacht dat zodra een aanhanger een eigen kenteken heeft (en dus zwaarder mag zijn dan 750 kg) dat je dan een E rijbewijs nodig hebt, dat is onzin. De regel wordt overigens nog aangepast (stond op de planning voor 2012) dan wordt het maximale gewicht van de combinatie 4100 kg. Hoe het dan zit met een aanhanger die een hoger maximaal gewicht heeft dan het trekkend voertuig is volgens mij nog niet bekend.

Even een update van het CBR, zie hier de folder met een uitleg over de rijbewijzen en wat nu wel en niet mag. En de uitleg van het CBR is als volgt:

"Op pagina 6 van de brochure staat beschreven dat er een rijbewijs B nodig is in deze situatie. De toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg. In deze situatie worden ledige massa trekkend motorvoertuig en de maximum massa aanhangwagen niet bij elkaar opgeteld, dit omdat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder dan 750 kg bedraagt."
 

freli

Lid
wij hebben gisteren een Adria B390 ds gekocht, en daarmee gelijk ongeveer 100 km gereden (over B-wegen en snelweg).
Ik vond het niet tegen vallen, het ging zelfs beter dan verwacht.
In de vijfde versnelling op een vlakke weg met 80/90 km per uur mis je wel wat trekkracht, maar bij weinig tegenwind kan je de auto wel op snelheid houden.
Het brandstofverbruik (volgens de boordcomputer) was ongeveer het zelfde in de vierde en vijfde versnelling, 1 op 12,5/13.
Ik denk dat ik dus maar voor de vierde versnelling kies.
De Adria heeft een leeg gewicht van 775 kg en een maximale belading van 1100 kg, maar ik ga het maximale gewicht terugbrengen naar 1000 kg.
Voor de Skoda reden we in een Citroen Xsara Picasso 1.8 op lpg met een caravan van max. 1300 kg, maar volgens mij heeft de Fabia meer trekkracht.
Hoe het in de bergen gaat weet ik nog niet, maar volgens mij gaat dat ook wel.
 

van_der_P

Senior Member
Zolang je maar de assistentie van de turbo hebt kan er niet veel mis gaan, dan is er voldoende trekkracht. Maar als je vanuit stilstand ook nog berg op mag, is het verhaal anders. Want dan komt het de eerste meters helemaal voor rekening van het toch wel kleine motortje. Auto beladen toch al snel 1500 kg, plus een caravan geladen rond de 1000 kg, dat is veel voor het 1.2tje.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er geen caravan mee trekken kunt. Maar je zult je route toch wel moeten aanpassen aan de GL. Beter is welicht een bagagewagentje of een vouwcaravan.
 
Vraagje: Wanneer ik 's morgens vroeg ga vertrekken met de caravan, moet ik alvorens ik de caravan er achter hang eerst de motor warm laten draaien? Of maakt dit geen fluit uit als je het eerst maar rustig aandoet.
Gr. Peter
 

joergarms

Senior Member
Ik neem aan dat je niet aan de oprit van een snelweg woont? Als je gewoon net als anders, op je gemak de stad/ je dorp uitrijdt, is de motor gewoon op temperatuur. Warmdraaien van motoren is niet meer van deze tijd, zelfs mijn vrachtwagen met 13 liter motor draait 5minuutjes en gaat dan ook de weg op.
Moet je tijdens je vakantie middenin de alpen met koude motor beginnen, dan zou ik m wel een aantal minuutjes laten draaien, maar dat kan mooi als je bijv. de verlichting van je caravan e.d. controleert.
Mocht je nou echt op een steile helling tot stilstand komen, laat dan, als je de ruimte hebt, de combinatie scharen. Daardoor zorg je ervoor dat bij de eerste paar meter niet het volledige gewicht aan de auto hangt, dat kan namelijk het verschil maken tussen wel/ niet op gang komen.
 
Ik neem aan dat je niet aan de oprit van een snelweg woont? Als je gewoon net als anders, op je gemak de stad/ je dorp uitrijdt, is de motor gewoon op temperatuur. Warmdraaien van motoren is niet meer van deze tijd, zelfs mijn vrachtwagen met 13 liter motor draait 5minuutjes en gaat dan ook de weg op.
Moet je tijdens je vakantie middenin de alpen met koude motor beginnen, dan zou ik m wel een aantal minuutjes laten draaien, maar dat kan mooi als je bijv. de verlichting van je caravan e.d. controleert.
Mocht je nou echt op een steile helling tot stilstand komen, laat dan, als je de ruimte hebt, de combinatie scharen. Daardoor zorg je ervoor dat bij de eerste paar meter niet het volledige gewicht aan de auto hangt, dat kan namelijk het verschil maken tussen wel/ niet op gang komen.

Je leest op het forum wel eens dat hij rustig warm moet worden, toen dacht ik hoe zit dat dan met een caravan erachter. Ben nog niet zolang diesel rijder. Bedankt voor je uitleg. :super: Wordt ook blij van jou laatste tip op een steile helling. Zo had ik er nog niet naar gekeken. :)
 

cali05

Forumguru
Ik heb een Fabia in bestelling en heb op 'caravantrekker' eens gekeken hoe deze auto het doet met onze Kip caravan met Hefdak (kleine caravan). We zijn met z'n tweeën en nemen niet veel mee, het moet tenslotte anders zijn dan thuis. Dus geen bergen kleren mee (we gaan naar mooi weer) geen magnetron,zwaar campingmeubiliar etc.
Caravantrekker genereert dan bijgaand rapport.
Al met al moet de Fabia het ongeveer net zo goed en op punten het beter dan dan onze huidige ociavia 1.6 mpi. Ik ben alleen benieuwd naar de stabiliteit van de combinatie.
 

Bijlagen

  • caravantrekker 1.2tdi.pdf
    113,6 KB · Weergaven: 90

dannis-trudy

Nieuw lid
Tijdens de mei vakantie zijn we voor het eerst met een zware vouwwagen ( ongeveer 600kg) en 4 fietsen op het dak op vakantie geweest. ( 2 volwassenen en 2 kinderen) Bovenverwachting ging het goed op de snelweg. 100 / 110 km totaal geen probleem. Verbruik is natuurlijk hoog.
Het is wel van belang om je toerenteller goed in de gaten te houden. ( doortrekken in de versnelling)

Enige probleem was dat de wagen erg laag op de weg lag. Drempels moest ik erg voorzichting nemen. Om voor die 2 x per jaar dan hulpveren aan te schaffen vind ik een beetje overdreven. Je weggedrag wordt dan ook gewijzigd.
Tijdens de zomervakantie naar Frankrijk nemen we de fietsen niet mee, dus dit zal een hoop gewicht schelen.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Gisteravond een vouwwagen (Jamet Louisiana uit 1997) gekocht om te proberen deze aankomende vakantie. Ik ben eigenlijk meer een caravan type van vroeger uit gezien, maar de Greenline vind ik persoonlijk niet de meeste geschikte auto om een caravan te trekken. Een vouwwagen is dan een goede tussen oplossing zeker ook om de vakanties betaalbaar te houden.

Gister dus een 20 km met de vouwwagen erachter gereden en dat ging prima. Leeggewicht is ca. 350 kg en dat zal wel zijn zonder de losse voortent/luifel en alle bijbehorende tentstokken vermoed ik. Hij is te beladen tot maximaal 650 kg.

Eerst aankomende weekenden maar eens proefdraaien met opzetten etc. Bij de aankoop gelukkig een goede uitleg gehad van de verkopende partij. Kortom de hele vouwwagen een keer opgezet. Kon ik alles ook goed bekijken.

Grt.

Peter
 
Wij gaan aankomende week ook onze vouwwagen erachter proberen voor een paar daagjes N-Holland. Type vouwwagen: Gerjak Tago Atlantic. Het rijden vanaf de stalling viel 100% mee. Deed niet onder aan onze touran (alleen keek je er in die auto makkelijker overheen). De touran had een 1.6FSi benzine motor en ik moet zeggen dan merk je dat je nu een diesel hebt de koppel is al lekker vroeg beschikbaar!
 

laagvlieger

Forumguru
Vandaag voor de eerste keer een negatieve ervaring opgedaan met m'n 1.2 TDI. Een rustig ritje in dit warme weer, 3 personen aan boord. Sta ik bij een stoplicht en doe de airco maar eens aan op de koudste stand. Dan springt het licht op groen en wil ik wegrijden: een beetje gas *schok* *schok* en toen stond ik stil. De airco moet dus plots zoveel vermogen gevraagd hebben dat ik veel meer gas had moeten geven dan dat ik gewoonlijk doe. En dan merk je wel dat het een klein motortje is. Op toeren houden en er is niets aan de hand. Ook niet met een aanhanger.
 
We zijn weer terug van ons lang weekend kamperen. Onze belading: 1 vouwwagen (ledig gewicht 450kg) + volgestouwd met bagage, de kofferbak vol met bagage en 2 volwassenen + 2 kinderen (5 jaar). Verbruik was gemiddeld ca 1:20 bij ong. maximale snelheid op snelweg 90km/u (inhalen bij ca 100km/u). Trekken ging goed, combinatie stabiel. Ook nar boven in de prinses margriet tunnel (behoorlijke helling) in z'n 4 nog makkelijk te versnellen! Al met al viel 100% mee.
 
Eerste ervaring met de caravan max 900kg. Moest gelijk gisteren met de caravan vanuit stilstand tegen een dijk op. In de eerste versnelling en 1500 toeren ging dat perfect. Vandaag de caravan voor een keuring weg gebracht. Ritje over de snelweg met 80 km/uur in de vijfde versnelling net 1600 toeren. Bij 80 km/uur een beetje brommend geluid en bij 90 km/uur is dat iets aangenamer. Terug naar zijn vier net boven 2000 toeren, uiteraard iets meer geluid. (Als ik dit vergelijk met mijn vorige benziene auto eigenlijk best aangenaam Deze had minimaal 3000 - 4000 toeren.). Accelereren gaat bij 1600 toeren nauwelijks, maar vanuit 2000 toeren normaal. Ik denk dat de vierde versnelling van de skoda het beste is. Ook de cruisecontrole doet zijn werk goed. Het verbruik was in de 4 en 5 versnelling tussen 7 en 8 /100 km.
 
Volgende rit, caravan weer opgehaald. Moest vandaag tegen een stevige wind in. Hier had hij soms zelfs moeite om dat in zijn vier vol te houden. Ging soms van 90 naar 80 km terug.
 
Bovenaan Onderaan