1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Caravan van 1000 kg geen probleem

Afgelopen vrijdag de caravan naar de camping in Zeeland (Walcheren) gebracht. Heb een Home Car 390 met een oorspronkelijk maximaal toegelaten gewicht van 1150 kg. Omdat je dat formeel niet met de Fabia Combi Greenline mag trekken, heb ik bij de RDW het maximaal toegelaten gewicht op het kentekenbewijs laten verlagen tot 1000 kg. We slepen de caravan toch altijd bijna leeg naar de voorseizoenplek, het leeggewicht is ca. 850 kg dus hebben we toch nog zo'n 150 kg beschikbaar voor de matrassen, voortent en wat kleinigheden. Ruim voldoende dus.
De auto trok de caravan met gemak, optrekken vanuit stilstand ging ook prima en ik had bepaald niet het gevoel dat ie vermogen tekort kwam. Grootste deel van de route (A58 via Roosendaal/Bergen op Zoom/Middelburg) op de cruise-control afgelegd bij 90 km.p.u. (harder mag je toch niet in Nederland), dan draait ie zo'n 2300 toeren in de 4e versnelling. De 5e versnelling niet gebruikt (ook niet geprobeerd), dat lijkt me bij die snelheid niet verstandig i.v.m. te weinig toeren. Kogeldruk was precies 50 kg., als je daarmee niet te wild over verkeersdrempels gaat is er niets aan de hand, we hebben de grond in elk geval niet geraakt dus (voorlopig?) heb ik geen plannen voor hulpveren. De combinatie lag stabiel en rustig op de weg.
Kortom: mijn eerste ervaringen met de Fabia als trekauto voor binnenlands gebruik zijn absoluut positief; de auto doet wat mij betreft zeker niet onder voor mijn vorige (Nissan Almera Tino met 1,8 benzinemotor en heel wat meer p.k.'s.
 
Ja, het op toeren houden van de motor is het devies! Helemaal mee eens.
Dit geldt temeer voor de faab met een klein motortje!
Als je het toerental boven de 2200 toeren houdt zit je veilig.
Dus van 2 naar z'n 3 opschakelen (de tweede is een lange vernselling) wel eerst doortrekken naar 3200-3500 toeren!
 

coqrouge

Nieuw lid
Heb een Home Car 390 met een oorspronkelijk maximaal toegelaten gewicht van 1150 kg. Omdat je dat formeel niet met de Fabia Combi Greenline mag trekken, heb ik bij de RDW het maximaal toegelaten gewicht op het kentekenbewijs laten verlagen tot 1000 kg.
Met een BE rijbewijs hoef je die verandering van het kentekenbewijs niet door te laten voeren.
 
Ik heb inderdaad een BE-rijbewijs en zou daarmee best met een flinke combinatie mogen rijden, maar heb het maximaal toegelaten gewicht op het kentekenbewijs van de caravan om een andere reden laten verlagen en wel de volgende: Op het kentekenbewijs van de Fabia staat als maximum te trekken massa 1000 kg (geremd). Als je nu toch een caravan zou gaan trekken met een maximum toegelaten gewicht volgens het kentekenbewijs van 1150 kg. ben je formeel in overtreding, zelfs als je de caravan leeg (dus dan maar circa 850 kg) achter de auto zou hebben. Om te voorkomen dat dit bij een eventuele controle of (nog erger) een ongeval mogelijk problemen zou kunnen geven, heb ik het maximaal toegelaten gewicht op het kentekenbewijs van de caravan in overeenstemming gebracht met de maximum te trekken massa volgens het kentekenbewijs van de auto, dus 1000 kg.
 
Volgens mij gaat het om het ledig gewicht van de caravan.
Is deze lager dan hetgeen je mag trekken (1000 Kg voor de faab combi greenline) dan is het oke.
Je moet natuurlijk niet zo dom zijn om de caravan te gaan beladen over de 1000 Kg, maar dat is logisch.
 

hemi24

Forumguru
Wat Sgl49 probeert te zeggen is dat het ledig gewicht + belading van de caravan op géén enkel moment het toelaatbaar maximaal trekgewicht van de auto mag overschrijden.

Hier enkele sites waar één en ander is na te lezen, zoals het in de wet omschreven staat:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=5603&start=0
http://www.caravans.net/rijden/rijbewijs.php#schema

Let wel voor het bepalen van het vereiste rijbewijs is het papieren toelaatbaar max massa de bindende factor en niet de daadwerkelijke massa's!
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn vader heeft al eens een bekeuring gehad. Hij had een lege tandemasser achter de auto.

Tandemasser mocht max. 2 ton wegen en de auto mocht maar 1,5 ton trekken. Dus theoretisch in overtreding. Praktisch natuurlijk niet. Maar zoals gezegd gaat het erom wat het theoretisch zou mogen zijn. Niet wat je werkelijk op dat moment weeg.

Meneer de agent was pietje precies. Uiteraard e.e.a. uitgezocht en meneer agent had wel gelijk.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn Vader heeft alle stempels. Dat is het probleem niet.

Het gaat om het feit dat de aanhanger gewoon niet achter de auto mag gezien zijn theoretische maximaal gewicht.

Niet of je het met je rijbewijs B en/of BE mag/moet besturen.
 

hemi24

Forumguru
Lees het wetboek er maar op na! De Wet heeft het over de totale voortbewogen massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen.

Met jouw redenering zou een verhuurbedrijf zoals een Boels dagelijks honderden mensen op weg sturen met een verboden combinatie!
 

woozie

Actief lid
volgens mij zit het zo:


de fabia mag maximaal 1000 kg trekken. dit is het daadwerkelijke gewicht. ook al is het maximale gewicht van de aanhanger hoger dan deze 1000 kg, op het moment dat je de aanhanger gaat trekken dan mag het niet zwaarder beladen zijn dan 1000 kg.

voor het kenteken is het wel maximale gewicht wel van belang!
daarvoor moet de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kg (maximaal laadgewicht) en moet de aanhanger niet zwaarder zijn dan de auto.

"
Toelichting in normaal Nederlands

Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken". bron: caravantrekker.nl
 

Peter_Octavia

Forumguru
Zoals jij het zegt zal het wel moeten mogen.

Misschien is het recentelijk veranderd?

Mijn Vader heeft altijd (tot 3-4 jaar terug) de aanhangers (schamelwagens) altijd terug laten keuren tot het maximale trekgewicht van de auto. Laatste jaren was dat altijd 2,5 ton. (MB Vito en VW Transporter)

De laatste jaren rijd hij zonder aanhanger rond.

Toen heeft dat ook tot verschillende discussies geleid. Navraag toen bij het RDW en Politie was dat terugkeuren noodzakelijk was.

Vertel alleen wat ik weet uit het verleden. Heb persoonlijk de wet er nu niet op nagelezen.

Normaal gesproken zal er ook nooit op worden bekeurd. Er wordt altijd gewogen.
 

hemi24

Forumguru
Helemaal eens met Woozie, maar indien je in het bezit bent van rijbewijs BE, mag de totale combinatie WEL zwaarder zijn dan 3500kg, mits je je houdt aan de technische laadvermogens van de auto, trekhaak en de aanhanger...

@Peter_Octavia: Volgens mij heb ik het ook zo in 1997 geleerd toen ik mijn E achter B heb gehaald...
 

woozie

Actief lid
@hemi24

jup dat bedoelde ik ook een beetje te zeggen, maar het staat er een beetje krom.
die 3500 kg is inderdaad van belang voor het rijbewijs (B of B-E).
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij zijn er vaak misverstanden over wat nu wel en niet mag inzake gewichten en aanhangers...
 

Peter_Octavia

Forumguru
Dat blijkt wel weer.

Maar we gaan maar weer ontopic. De 1.2 TDI geschikt als trekauto?

Laten we het zo zeggen. Er zijn betere motoren te verzinnen.

Zal tzt wel ervaring op doen.
 

hemi24

Forumguru
Dus, op grond van het geen onder puntje 1 bij rijbewijs B: Voertuig 3.500kg + aanhanger tot max 750kg mag met B-rijbewijs.

Aangezien je al vrij snel wordt aangenomen bij de club met de blauwe petten (rekensommetjes tot 20 kunnen is al genoeg), kan ik me voorstellen dat die jongens het wel heel lastig vinden wat nu wel is toegestaan en wat niet :ahum:
 

erik2907

Actief lid
@hemi24

Rijbewijs B: vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder) en
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg.

Rijbewijs BE: vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder) en de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) wel zwaarder zijn dan 750 kg.

Tja, en dan heeft @Polvo enigszins gelijk. Plaatje 4 is niet duidelijk en geeft een voertuig weer met een leeg gewicht van 2.800 kg en een aanhanger inclusief laadvermogen van totaal 740 kg weer. Opgeteld 3.540 kg en dat impliceert rijbewijs BE, hetgeen ook blijkt uit het schematisch overzicht op bladzijde 3 van het PDF bestand. Verder staat in de folder:

"Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn."
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24

Rijbewijs B: vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder) en
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg.
"[/I]

Het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger mag niet meer bedragen dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig. Een combinatie van auto van 1500 kg + aanhanger met een maximaal kenteken gewicht van 1500 kg mag je met een B rijbewijs besturen, dan houd je zelfs nog 500 kg marge over de bestuurder ;). Er wordt nogal eens gedacht dat zodra een aanhanger een eigen kenteken heeft (en dus zwaarder mag zijn dan 750 kg) dat je dan een E rijbewijs nodig hebt, dat is onzin. De regel wordt overigens nog aangepast (stond op de planning voor 2012) dan wordt het maximale gewicht van de combinatie 4100 kg. Hoe het dan zit met een aanhanger die een hoger maximaal gewicht heeft dan het trekkend voertuig is volgens mij nog niet bekend.
 

erik2907

Actief lid
@bakkertje
Klopt zoals je het stelt, maar dan wel 1499 kg voor de aanhanger , maar daar ging de discussie niet over! Het ging om het plaatje nr. 4 van de RDW / CBR folder! (zie eerder bericht). Het voorbeeld dat DAAR staat is namelijk niet correct. M.a.w., de stukjes toegevoegde rijbewijs voorbeelden slaan op het GEHELE bericht. Het CBR stelt ledig gewicht voertuig 2.800 kg met maximaal aanhanger van 750 kg = rijbewijs B, dat is niet correct! Immers 2.800 + 750 = 3.550 kg hetgeen impliceert BE!
 
Bovenaan Onderaan