0w30 olie gebruikt, oliedruk waarschuwing

supernov

Actief lid
Grijs ja, witbalans stond niet helemaal lekker denk ik. Ik denk dat ik dan eens ga kijken wat ik kan vinden, het werkt momenteel dus niet meteen nodig. Maar wat een blunder dat de garage dat niet gewoon even snel test. Anyway, ik leer als een trein dankzij jullie ook, dank!
 

Tees

Donateur
Ja, die garage heeft wel echt een grote fout gemaakt. Waren de eerste posts hier: druk sensor is verdachte nr 1, dan de oliepomp. Stom dat de garage dat niet gecontroleerd heeft, zo'n sensor kost geen drol...
 

Hakar

Donateur
Had nog even voor je gegoogled, maar zie zo geen VW Audi of Skoda dealer direct in de buurt van Hörby.
Mogelijk weet dat mannetje van je een goede automaterialenzaak, waar je degelijk materiaal kunt kopen van Bosch of Hella.
Topran zou ik het niet op wagen.
Mocht er geen dealer van 1 van de drie merken zijn kun je mogelijk bij een automaterialenzaak iets kopen.

Tis eigenlijk een kwestie van uitsluiten, als het deze sensor niet is, dan is er wat anders aan de hand.
Beginnen we met goedkoop proberen op te lossen
 

Tees

Donateur
Maar het werkt nu weer met de schoongemaakte sensor. Dus ik zou nog eens een wat langere testrit maken en dan gewoon naar huis karren (ik zou toch een beetje samengeknepen billen hebben, maar goed)
 

Hakar

Donateur
Ja inderdaad, sensor kan nog, maar dan zou ik verwachten dat die onlogisch afgaat (altijd of niet voorspelbaar), die gaat af precies op het moment dat ik even gas geef naar de 2000rpm en ook eerder nu dan eerst (wat een gat ergens dat groter wordt bijv. logisch maakt).

Een lek en de pomp blijven een beetje over en het lek verhaal is het meest logische, ook door die sludge. Ik kijk maandag nog een beetje met iemand die veel met auto's doet, maar ik denk al de sloop te gaan bellen zo ongeveer. :) Balen, maar goed, mijn vrouw gaat met 2 kids op het vliegtuig en ik laad de andere auto enorm in en ga terug rijden daarmee.

Denkfoutje in het rode gebied.
Een sensor die het begeeft of gaat begeven gaat onlogisch af.
Eigenlijk gaat die aan maar dat terzijde.
In dit geval gaat het om de oliedruksensor, en die gaat normaliter een signaal geven wanneer de druk wegvalt in je oliesysteem.
Echter als die een beetje in de Harry Warrie is door vocht of een ouderdomsprobleem gaat die ook aan wanneer het hem of haar uitkomt.
Dus niet wanneer jij het verwacht.
Ik denk dat het puur toeval is dat deze aanslaat bij 2000 rpm.
Op het moment dat je het lampje ziet oplichten ga je met je oogjes naar de toerenteller en neem je 2000 rpm waar.
Echter die fractie dat je even anders kijkt kan toerental of opgelopen of gedaald zijn.

Als je kans ziet nog een sensor te scoren, zou ik de gok wagen en zoals @Tees aangeeft proberen er mee naar huis te komen.
 

Tees

Donateur
De vraag is alleen of de sensor raar doet omdat ie vies was of aan het overlijden is (en dat schoonmaken het punt van overlijden alleen maar wat heeft uitgesteld). En als t was omdat ie vies was, kan t snel terugkomen doordat er water in de olie zit (of andersom), en als ie aan het overlijden is, dan kan t terugkomen omdat ie nog verder richting deaud gaat.

Beiden is een risicootje bij terugrijden. Als je een sensor kan vinden daar, dan beperk je de kans wat door scenario 2 uit te sluiten.
 

supernov

Actief lid
Ja, volgens het "mannetje" zat het water aan de buitenkant bij de electrische connectie. Maar het kan prima dat het probleem wat ik al heb dit heeft veroorzaakt uiteindelijk. De 2000 rpm is een schatting natuurlijk, maar belangrijker was dat het gedrag exact hetzelfde was toen we de sensor los gekoppeld hadden. Wat me sterk doet vermoeden dat het een connectie issue was.

Dank voor mijn foute aanname, vind ik heerlijk om van te leren.

Intussen een test-rit gemaakt, niks aan de hand. Rijdt weer net zo "zo wat klinkt die motor niet helemaal top meer" als weleer. :) In ieder geval hetzelfde als toen we hierheen reden en dat is ook gelukt. Echt zenuwachtig ben ik niet meer om hiermee de gok te wagen, ik heb inmiddels sleutels, dopsleutels, extra olie, extra koelwater en een sleepkabel gekocht. Dat geeft sowieso meer opties dan ik had nu ik het mannetje ook bezig heb gezien.

1 vraag; ik kwam ook "stop leak concentrate" tegen. Lijkt me een onzin middeltje, danwel alleen voor hele kleine lekjes. Ik denk dat mijn lek niet groot is, dus is het verstandig zoiets aan mijn olie toe te voegen? Dat is in ieder geval de bedoeling ervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tsja...het zal vast eventjes helpen, en misschien ook wat langer dan eventjes. Ik ben een beetje huiverig voor dit soort middeltjes, tis een beetje 'It's amazing Mike'-TelSell-achtig. Ik denk dat het namelijk niet alleen op de lekken wat afdixht, maar ook kleine (of door vervuiling verkleinde) kanaaltjes kan blokkeren. En dan ben je veel verder weg van huis (letterlijk ;)) dan eerst.
 

supernov

Actief lid
Ja, dat denk ik ook hoor, ik ga het niet zomaar toevoegen. Uiteraard is het verder iets wat ik bij een goede garage wil laten fixen, als dat kan, want ik vind deze Fabia best leuk vanwege hoe relatief eenvoudig alles te bereiken is.
 

Hakar

Donateur
FF grof, flikker niks in je olie, dat helpt je blok om zeep.
Zal wel een middeltje zijn om vloeistof lekjes te dichten.
Was het flesje aangebroken?
 

supernov

Actief lid
Nee, nieuw. "Restores Gaskets & Seals to stop and prevent engine oil leaks". :) Laat ik dat maar niet doen dan. Is van het merk Rislone. Idee lijkt te zijn dat het de seals zelf weer soepel zou maken, niet perse werkt met deeltjes die een gaatje verstoppen.
 

Hakar

Donateur
Ow, dacht dat het in je auto lag, en was bang dat er al iets van was gebruikt.
Ben net als @Tees geen liefhebber van die middeltjes.
Je lost over het algemeen een probleempje maar tijdelijk op, of verergert de kwaal ongewild.

Overigens, je hebt een sleepkabel gekocht.
Weet je waar je eventuele sleepoog is, en hoe deze te bevestigen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

supernov

Actief lid
Dat weet ik allemaal ja, ligt nu in handschoenen vakje. Ik was nog nooit gesleept, maar heb dat dus nu 1x gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

supernov

Actief lid
Wat ik wel nog las en een goed (negatief) punt vindt van zo'n middeltje, dat het ook de nog goede seals bewerkt. Het kan wel tijdelijk helpen, maar je zou er theoretisch ook juist meer lekken mee kunnen veroorzaken later. Sowieso moet er een grote beurt overheen natuurlijk.
 

supernov

Actief lid
Anyway, "het mannetje" heeft een sensor gekocht, behulpzaam is tie wel in ieder geval. Ik heb even het nummer door gegeven die jullie noemden. Nu maar hopen dat de schoon gemaakt sensor idd goed heeft gewerkt...

Hij vertelde nog iets meer wat wel van belang is denk ik; tijdens het eruit halen van de oude sensor zat er wat druk op en kwam er ook wat sludge uit. Dus ik vermoed dat dat ook wel eens het probleem kan hebben veroorzaakt. We hebben de kap op het blok ook nog open gehad en dat zag er wel ok uit, ook niet veel sludgje in de olie-vul cap (het zit er wel, maar niet bizar veel). Dus het kan zeker nog steeds te maken hebben met het lek wat ik sowieso heb. Alleen dat zit er al lang, lijkt klein te zijn vooralsnog en we hebben nu de druk op de zuigers getest, olie en filter vervangen en zo ook de sensor. Ik ben voorbereidt op panne langs de weg, dus ik durf het wel aan, mits de nieuwe sensor niet weer in alarm gaat.
 

Hakar

Donateur
Vraag is hoeveel druk het mannetje van jou heeft ervaren.
Was het druk omdat de sensor er moeilijk uit ging omdat die al 20 jaar in het blok zit, of was het druk op de olie en spoot die er uit op het moment dat hij de sensor er helemaal uit had.

Dat er op die plek sludge zit (en ik neem aan dat hij dan echt een mayonaise achtige substantie bedoelt) is wel vreemd.
Die sensor zit op nagenoeg 1 van de warmste delen van het motorblok, en gezien je rit (ga ik van uit) van Utrecht naar Hörby neem ik aan dat het blok wel lekker warm is geworden.

Het topic doorlezend begrijp ik dat je nu en een volledige oliewissel hebt gedaan, en het oliefilter hebt vervangen.
Als de olie is vervangen met een warme motor, zou de meeste troep meegkomen moeten zijn, met uitzondering van daar waar de olie bijna niet komt en waar het relatief koud blijft.
Want daar vormt zich die sludge.
Mocht de nieuwe sensor geen alarm meer opwekken, dan zorgen dat het blok geregeld goed warm gereden wordt, dan zou die sludgevorming tot het verleden moeten behoren.

Alles lezend, denk ik dat je Fabia de afgelopen jaren veel korte ritjes heeft gemaakt, en het onderhoud maar net datgene was wat echt nodig was.

P.S. de rest van de dag kan ik je helaas niet van enig commentaar voorzien omdat mijn vrouw haar eigen motorblok gescand moet worden.
 

supernov

Actief lid
Dit laatste is precies het geval ja, familie-lid gebruikte de auto exclusief voor korte ritjes. Ik denk omdat de staat sowieso niet fantastisch was. Ik zal nog even nagaan of het mannetje daadwerkelijk sludge bedoelde, want de motor is zeker regelmatig goed warm geweest. Ik zat nog in het onderhoudsboekje te koekeloeren en dan is er geen notitie meer na 2015. Sinds die tijd maar 30.000 km gereden.

edit: geen probleem Hakar. :) Succes voor je vrouw ook! Dank voor alle hulp hier sowieso.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik ben mede om dit allemaal te voorkomen met m'n F1 (met 1.4 16v, wat wel echt een ander blok is) vrij snel overgegaan op volsynthethische olie (Shell Helix Ultra). Online gekocht en zelf vervangen was t nauwelijks duurder dan halfsyntheet of mineraal. Als je de garage laat aanleveren scheelt het wel aardig, maar die kopen natuurlijk bij de groothandel. En t scheelt voor mijn idee wel echt in zaken als sludgevorming.
 
Bovenaan Onderaan