0w30 olie gebruikt, oliedruk waarschuwing

supernov

Actief lid
Update! De garage heeft gekeken naar de druk op elke cylinder en die is prima. Wel denkt hij dus aan olie wat lekt in het water oid en dus vermoedelijk een scheur lager in de motor. Pomp kan ook een probleem vormen, maar daarvoor moet blijkbaar de motor ongeveer gedemonteerd worden. Oftewel, K met P. Ik zit eraan te denken nog wel naar NL proberen te rijden met extra olie en koelvloeistof en een druk alarmpje. Of dat wijsheid is weet ik niet, maar ik heb weinig andere opties heb ik het idee. Hij had het nog over een "sealant" wat in het water kan gedaan worden om sheurtjes proberen te dichten, maar hij denkt dat dat niet gaat helpen hier omdat het olie naar water lijkt te zijn.

Feitelijke situatie blijft dus;

1. Er zit olie in de koelvloeistof, dit is al sinds de koop zo en toen zonder alarm
2. Geen oververhitting ook al heb ik het alarm, motor maakt geen andere gekke geluiden etc.
3. Druk op de cylinders is in orde volgens de garage
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Senior Member
Mijn mening (én ik kan niet in je portomonee kijken):
Slopen die auto. mits die verder ook niet veel meer is. En dan een andere goede kopen lokaal.

je kan de gok wagen met het vervangen van de koppakking, maar ik vermoed dat je dan 500 euro weggooid.

óf zit er een EGR of oliekoeler/warmtewisselaar op? Deze willen ook weleens lekken op een seal en dan wordt de olie gemixt met kvs en dan kin je inderdaad een drukprobleem krijgen omdat de olie te dun wordt.

stel je stopt er mee met de auto,
Informeer bij het RDW dan wel goed hoe het zit met slopen in het buitenland. Zie regelmatig britse auto’s op de sloop in NL, en dat kan dus gewoon.
 

supernov

Actief lid
Zit geen oliekoeler op voor zover ik weet nee.

Slopen is een optie, dan ga ik echter eerder terug op een andere manier (hier wat tweedehands kopen kan, maar importeren is best kostbaar), goed om inderdaad te kijken dat ik dan de juiste papieren mee krijg. Zou zo fijn zijn als ik nog dat ene ritje kan maken en dan in NL naar de sloop oid. Ik blijf me soms wel verbazen waarom ik dit al 2x heb gehad (jaren terug met een Ford waar alle koelvloeistof uit liep in 1x opeens) en nu weer iets wat niet te fixen is bijna. Hoe doen mensen dat dan met al die oude karren die ik ook nog steeds zie rijden? :)
 

Tees

Donateur
Er zijn er ook die nog in zo'n auto investeren, ook al is ie economisch total loss (dat is een oude auto trouwens nog al snel). Vind ik overigens ook heel goed dat die mensen dat doen, duurzaamheid ten top! Maar ik weet niet of ik t zelf altijd zou doen :bloos:
 

supernov

Actief lid
Ja, mijn idee met deze auto was ook om er enigzins in te investeren, ook al is het een barrel. Ik had gehoopt dat voor de 1000 Euro dat deze heeft gekost, ik gewoon een flinke beurt van 1-2000 Euro zou uitgeven om weer wat jaar mee te kunnen voor relatief weinig. Een auto blijft toch een slechte investering.

Anyway, morgen bellen wat ik nu beslis denk ik.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik zou er mee proberen terug te rijden, alles wat je er mee richting huis rijdt, hoef je niet op een andere manier te doen.
En wellicht lukt het helemaal, je verkleint de kans op echt stranden door alleen bij daglicht te reizen.
Maar als je met veel bagage en vooral: kleine kinderen onderweg bent is het misschien een minder goed idee.
Wijsheid!
 

supernov

Actief lid
We reizen met kids ja, maar ik zou dan reizen met mijn oudste zoon en mijn vrouw neemt de tweede auto (die we gelukkig nog hebben). Het is een uur of 8 om in 1x te rijden, 6 als we in Groningen stoppen. Het blijft een gok, wat ik weet is dat we een uur hebben gereden met dit alarm om bij het huisje hier te komen. Toen ging het alarm na afkoelen van de motor aan na een minuut of 2 rijden. Nu gaat het alarm aan als ik op 1500-2000 toeren kom. Dus dat doet me wel vermoeden dat het probleem groter is geworden.

Dat de druk op de cylinders nog goed is, het oliepijl in orde e.d. wat betekent dan het oliedruk alarm in zo'n geval, komt er dan bij meer toeren echt geen olie bovenin de motor? Stationair draaien geeft geen alarm, ook niet als de boel warm is.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Juist bij wat meer toeren zou je verwachten dat er wat meer olie naar boven in de motor komt.
Alleen als er iets in het carter zit dat de aanzuigkant van de oliepomp (gedeeltelijk?) afsluit wanneer er wat meer zuiging is, zou dit voorkomen....denk ik.
Is het oliefilter al eens vervangen na de eerste klachten? Ik kan me voorstellen dat het beetje andere olie dat je er ooit bij ingegooid hebt wat vuil heeft 'losgeweekt' en naar het oliefilter heeft laten gaan. Als je er goed bij kunt, en het is nog niet geprobeerd....dat zijn de kosten niet.
 

supernov

Actief lid
Ik heb inderdaad zitten denken aan de mogelijkheid dat het oliefilter verstopt is door het toevoegen van olie, ik kan de garage nog vragen of ze het filter nog willen controleren.

En ik denk idd dat het tricky is @Rosinfield het is zuiver dat het zoveel fijner zou zijn als ik er nog 1x mee zou kunnen rijden. :) En voor ik echt de sloop procedure start wil ik eerst een beter beeld krijgen, ze hebben nu alleen snel de cylinder-druk gemeten maar verder niet.
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Senior Member
Een oliefilter vervangen van 15 euro en verse 10w40 olie is het proberen waard.

je zou er ‘goedkopere’ verse olie in kunnen doen, dan ben je voor minder dan 50 euro klaar en dan kun je voor weinig dat stuk uitsluiten. Kan me voorstellen dat een mix van diverse viscositeiten in een oudere auto met al wat gesleten oliepomp problemen kan geven met oliedruk.
 
Laatst bewerkt:

supernov

Actief lid
Ja precies, ik denk dat ik dat ga voorstellen als nog iets om te proberen. Als dat niet werkt, dan is het of een lekkage ergens onderin of de oliepomp en die 2 mogelijkheden worden te kostbaar en duren te lang en dan is het de sloop.
 

supernov

Actief lid
Ik ben net ANWB lid geworden, maar die hebben natuurlijk kleine lettertjes. :) Je moet het eigenlijk in NL hebben afgesloten en er mag geen vermoeden zijn dat er iets al snel mis zou gaan enzo. blabla Hoe ze dat zouden moeten controleren weet ik ook niet, dus in ieder geval wel afgesloten.
 

supernov

Actief lid
Anyway, ik heb ze opdracht gegeven de olie te vervangen en het filter, morgen weet ik dan al of dat wat doet. Hij denkt echt niet dat dat het is vanwege de olie die in het water zit, maar punt is dat dat er altijd al zat ook toen er geen issue was. Dus om dat echt uit te sluiten spendeer ik daar nog wat aan en dan is het de sloop.

Dank allen voor het leuke meedenken! :)
 

supernov

Actief lid
Nog een update; de garage heeft (als het goed is, je weet maar nooit met toeristen en garages) het filter en de olie vervangen en het probleem blijft.

Ik heb nu besloten de auto toch even op te halen, 3 min rijden moet toch lukken lijkt me. Dan kan ik wat spullen makkelijk overhevelen en nog even goed kijken of ik kan zien dat idd alles gedaan is. Dan kan ik volgende week eventueel de sloop procedure doorzetten. Voelt toch net even wat minder gehaast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Forumguru
Overwogen om te kijken wat t kost om de auto naar NL te laten brengen?
Er zullen genoeg transporten zijn die leeg rijden of ruimte hebben om auto mee te nemen.

Althans...dat zou ik proberen via bekende transporteurs.
 

supernov

Actief lid
Nee, heb ik niet naar gekeken. Met wat voor doel zou je dat doen dan? Ik heb het net terug gereden en gelukkig is het filter anders dan wat erop zat, dus dat vertrouw ik wel. Probleem blijft, er zit sludge in de olie en volgens mij... nu ik nog beter kijk.. meer olie in het water dan voorheen. Dus ik denk idd een te grote reparatie.

Maandag kijk ik nog samen met een mannetje van het huisje waar ik zit (toevallig iemand die graag sleuteld :) ), maar denk dat de garage toch gelijk heeft.
 
Bovenaan Onderaan