0w30 olie gebruikt, oliedruk waarschuwing

supernov

Actief lid
Beste Skoda rijders,

Mijn eerste vraag alhier, hopelijk niet meteen te dom. :)

Ik heb een flink oude Fabia Comfort 1.4 mpi uit 2002. Gekocht voor een habbekrats van een familielid. Zit niet meer heel gezond in elkaar, motor pingelt duidelijk. Maar op zich reed deze goed, zijn er nu mee naar Zweden gereden en alles is ok. Lijkt geen vloeistof te verliezen hoewel dit wel een aandachtspunt was op het APK rapport. Nu heb ik er, gezien de vries-temperaturen hier, 0W30 olie in gedaan, ook omdat het peil iets lager was (maar nog wel ok). Sinds ik dat gedaan heb krijg ik het bekende waarschuwings-signaal en een knipperend rood oliedruk-lampje. Gestopt en ik zag of merkte verder niks, geen oplopende temperatuur ook en na tijd afgekoeld te zijn weer gestart en stukje gereden. Waarna de waarschuwing terug kwam. Het leek te maken te hebben met de temperatuur en ik begon te denken aan te lage viscositeit van de olie.

Nu bij onze bestemming heb ik een olie-pompje gekocht om via het peil-stok kanaal wat af te tappen en 5W40 erin te doen. Weet nog niet of dat gaat helpen, maar ik merk nu wel dat ik stationair kan draaien tot het warm is, maar bij gas geven komt meteen de waarschuwing.

Zou het dan toevallig opeens de pomp kunnen zijn?
 

Tees

Donateur
Welkom! Even voorstellen in de Meet en Greet wordt door velen hier op prijs gesteld!

Wat betreft je probleem: heb je bijgevuld met 0W30 of alle olie vervangen voor 0W30? Probleem van lagere viscositeit is én een lagere smering van de motor, én dat de oliepomp meer z'n best moet doen om de gewenste druk te halen. Ik zou t zelf niet aangedurfd hebben met een motor van deze leeftijd om er een 0W olie in te gooien.
Maar als je alleen een litertje hebt bijgevuld met 0W30, dan zou ik niet denken dat dat direct een probleem is. Maar het kan net de grens zijn wat de oliepomp net niet aan kon, en daardoor dus te lage oliedruk krijgt.

Mijn eerste vermoeden is dat dat de oliepomp het op aan het geven is (danwel de kanalen of het oliefilter verstopt is).
 

supernov

Actief lid
Beste Tees, ik ga mij meteen even voorstellen ja, dank. :)

Ik heb ongeveer 600 ml 0W30 erin gedaan. Kan het dat het daardoor dan net een tik teveel was voor de pomp? Ik ga toch even door met olie aftappen en er 5W40 voor in de plaats doen, maar ik betwijfel of dat de oplossing gaat worden. Als dat niks oplevert gaat tie zsm naar de garage denk ik en dan is het even afwachten wat wijsheid is.
 

turboturbo

Forumguru
Als je makkelijk bij de sensor kan zou je het beste even een oliedruk meter van 4 tientjes halen en het nameten.

De sensor zelf zou ook nog stuk kunnen zijn, al is het misschien dan logischer dat die telkens meteen alarm slaat.

Heb je die mogelijkheid niet dan zou ik in deze volgorde te werk gaan.
- olie filter vervangen en
- olie vervangen (met een 5w30/40)
- sensor vervangen.

Blijft het probleem dan ontkom je niet aan een verdere oliedruk diagnose.
 

Tees

Donateur
600 mL 0W30 zal t probleem niet zijn geweest, denk dat t toeval is. Zoals @turboturbo ook al zei: sensor of pomp zijn de eerste verdachten.
 

Cordoba

Forumguru
Als een auto langere tijd alleen korte ritjes maakt, en nooit goed warm wordt, krijg je zeker bij koude vochtige omstandigheden water (condens) in de olie, dan lijkt het oliepeil in orde, maar als je dan een echt lange rit maakt kan dat water uit de olie verdampen en kan het oliepeil dus flink zakken. Dat is dus geen olieverbruik, maar gewoon het water uit de olie stoken. Als dagelijkse ritjes 15-20 km per rit zijn, is dat lang genoeg om niet al te veel water in de olie te krijgen, maar als die ritjes niet langer dan 5 of 10 km zijn, komt de motor eigenlijk nooit behoorlijk op temperatuur, en dus veel water in de olie. Ik sluit niet uit dat het oliedruklampje meer te maken heeft met veranderd gebruik (lange ritten) en dalend oliepeil door water dat uit de olie verdampt.

Jouw Fabia is van 2002, is het ook een 1.4 8V mpi blok? De mpi-blokken zijn wat gevoeliger op lekkende koppakking waardoor soms ook olie in de koelvloeistof komt (koelvloeistof kleurt dan bruin i.p.v. roze).
 

supernov

Actief lid
ten eerste welkom in Zweden,
waar ergens ben je ?

Wanneer is de olie ververst in het algemeen?
als deze verouderd is helpt dat ook niet mee

Dank je, ik ben in de buurt van Horby.

De olie is al wat ouder denk ik, ik heb de auto vorig jaar overgenomen voor niks van een kennis. Wetende dat het niet zo'n beste meer was overigens. Ik heb een liter eruit gehaald en 5W40 terug, maar dat helpt inderdaad niet.
Zoals Tees aangeeft, ik denk dat het zuiver toeval is, maar dan wel heel erg toevallig.
 

supernov

Actief lid
Als een auto langere tijd alleen korte ritjes maakt, en nooit goed warm wordt, krijg je zeker bij koude vochtige omstandigheden water (condens) in de olie

Jouw Fabia is van 2002, is het ook een 1.4 8V mpi blok? De mpi-blokken zijn wat gevoeliger op lekkende koppakking waardoor soms ook olie in de koelvloeistof komt (koelvloeistof kleurt dan bruin i.p.v. roze).

Interessante van het water! Ik vermoed dat dat het niet is echter, ik ben van Nederland naar Zweden gereden en nergens last van gehad, probleem deed zich precies na het bijgooien van de dunnere olie voor.

Ik heb de 1.4 mpi ja, 8V weet ik niet zeker maar dat zal dan het geval zijn. :) Ik heb wel een bruine relatief dikke laag staan bovenop de (verder roze) koelvloeistof. Dit was echter ook al zo sinds de aankoop en APK check daarna. Ik heb na het bijvullen met goede olie goed zitten kijken of ik het zag bubbelen (van buiten af dan wat lastig is), maar niks waargenomen. Geen flinke witte rook ook of enige lekkage onder de auto. Het doet zich nu voor wanneer ik gas geef en 1500 toeren maak voor een paar seconden. Stationair starten en warm laten worden levert geen waarschuwing.
 

Cordoba

Forumguru
Een koppakking kan op veel manieren lekken, omdat deze zowel de koelkanalen als de oliekanalen als de cilinderinhoud van de andere kanalen en de buitenlucht moeten scheiden, je kunt dus lekkages hebben tussen de verschillende kanalen (olie en koelvloeistof) onderling, maar ook naar binnen of naar buiten.

Een bruine laag op de koelvloeistof, wijst wel op onderlinge lekkage, maar hoeft niet te betekenen dat het bijvoorbeeld ook naar binnen naar een cilinder lekt. Je kunt nog checken of ook de motorolie zoet ruikt, bevat dan koelvloeistof (glycol) die zoet ruikt.
 

supernov

Actief lid
Zoet ruikt, weer zo'n interessante. Ik heb de afgetapte olie dus ga ik zo eens doen en dan vergelijken met verse olie. Mocht het idd toch zo'n type lekkage zijn, danwel de pomp. Denk je dat het kwaad kan als ik dan nog 2-3 min hiervandaan naar een garage rijdt? In principe heb ik dus al iets van 50 km gehad toen we hier aankwamen (ja dat was een hele gewaagde gok I know).
 

Cordoba

Forumguru
Het is altijd een gok, of je nu 100 meter of 100 km gaat rijden met een auto waarvan de koppakking niet in orde is. Als het alleen een lekkage tussen koelkanaal en oliekanaal is, zal het risico meevallen, maar het probleem is dat je nooit weet wanneer die lekkage groter wordt en ook uitbreidt naar een cilinder of naar buiten het blok. Mijn inschatting is dat een rustig ritje van enkele minuten naar een garage waarschijnlijk geen probleem is, maar dat is geen garantie.
 

supernov

Actief lid
Ja begrijpelijk, ik leg het voor aan de garage. Ben nu in het buitenland dus die maat moet dan wel heel erg op me gesteld zijn. ;) Dank voor alle adviezen, heb er veel van opgestoken, lekker meer achtergrond gezocht ook. Leuk autootje nog om zelf aan te sleutelen denk ik, moet dit alleen niet te erg zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Waarschijnlijk dat de koppakking vernieuwd moet worden en mogelijk de kop gevlakt. Bij die hele operatie is het wel belangrijk dat de cilindervoeringen (cilinderbussen) netjes op de plek blijven zitten, want dat is in het verleden bij diverse garagebedrijven niet goed gegaan (met als resultaat direct of na korte tijd dezelfde problemen).
 

supernov

Actief lid
Ai, ja dat is waar ik dan wel bang voor ben, ik ken deze garages totaal niet. En het vernieuwen van een koppakking is dan ook niet bepaald goedkoop volgens mij.
 

Cordoba

Forumguru
Geen idee hoe de prijzen in Zweden liggen, maar in het verleden in NL bedragen van 400-550 euro langs zien komen. Kwaliteit van werken van een garage/monteur is lastig vooraf te bepalen, ik weet in elk geval dat deze klus ook bij Skoda-dealers niet altijd goed gaat.
 

hemi24

Forumguru
Ai, ja dat is waar ik dan wel bang voor ben, ik ken deze garages totaal niet. En het vernieuwen van een koppakking is dan ook niet bepaald goedkoop volgens mij.

Gratis gekregen auto toch?

Je kunt twee dingen doen:
  1. Investeren zodat de auto weer rijdt;
  2. Naar de sloop brengen en kijken wat dit je nog oplevert...
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een Nederlandse auto in Zweden (of welk ander land ook) naar de sloop brengen geeft waarschijnlijk belastingtechnisch grote problemen in verband met de tenaamstelling van het kenteken.
 

catch me

Forumguru
Moet wel mogelijk zijn , sloopverklaring vragen bij het autodemontage bedrijf waar je de auto brengt, hiermee naar de rdw om de auto af te laten melden
Wij nemen ook geregeld auto's met buitenlands kenteken in en geven aan de eigenaar een sloopverklaring mee waarmee ze de auto in eigen land af kunnen melden bij hun verzekering en "rdw" daar
 
Bovenaan Onderaan