0w30 olie gebruikt, oliedruk waarschuwing

supernov

Actief lid
Ja, lager idd of ketting, zoiets. Lager wat niet helemaal lekker meer is is denk ik niet meteen een probleem, als het niet vast gaat lopen natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Bij de TSIs klinkt de ketting als een soort grasmaaier vind ik altijd. Maar tis niet perse een teken dat ie er op elk moment mee kan ophouden, wel een teken van slijtage.
 

supernov

Actief lid
Nog een kleine update wat betreft het oorspronkelijke onderwerp van deze draad. :)

Heb contact gehad met de vorige eigenaar en die gaf aan dat er een lekkende koppakking was op het moment dat hij het kocht van de garage. Dat is toen meteen gefixed en waarschijnlijk is dat de oorsprong van de olie in de koelwater-tank. Stond allemaal niet in het onderhouds-boekje. Maar dat maakt het nog logischer, samen met de druk-test van de garage hier, dat er geen lek is.

Zit nu een nieuwe sensor in ook en werkt weer prima.
 

tim_j

Senior Member
Top! dus eigenlijk is er niks meer aan de hand? Dan alleen eens de kvs vernieuwen en dan is het weer fris?
 

supernov

Actief lid
Dat denk ik wel, ik heb de tank al eens gespoeld, ligt nu weer laagje olie op maar dat kan nog uit het systeem komen (hoop ik). Ik doe dit na een ritje van een paar uur die we nu hebben geplanned nog een keer en als het dan schoon blijft is het in orde.
 

supernov

Actief lid
Volgens mij wel ja, we hebben nog even een goede test gedaan naderhand (uurtje rijden en alles weer controleren) en gezien alles gewoon nu in orde lijkt hebben we besloten nog iets langer te blijven hier. 3 uur verder het noorden van Zweden in getrokken. :) We wachten nog even af of de regels wat gaan versoepelen in Duitsland ook en dan gaan we dan wel. Ik heb het geluk dat ik en mijn vrouw online werken wat dat betreft.

Nogmaals super bedankt hier op het forum! Erg leuk.
 

supernov

Actief lid
Zo, ik wist niet eens dat dit oude autootje een cruise control had! :) Ben dus helemaal vanuit Zweden in 2x (1 stuk van 4 uur, 2e stuk 8 uur) op de cruise control naar huis gereden. Motor klinkt prima en lijkt zelfs wat beter te lopen. Ook andere dingen als krakende veren en de electronica die soms haperde zijn (op dit moment) weg, het is alsof het ding me enigzins dankbaar was. :)
 

supernov

Actief lid
Tot nu toe goed! Draait als een "zonnetje", al weer langere afstanden mee gereden. Intussen wel een beurt gegeven bij een hele goede garage hier, die hebben de voor-as (de lagers daar geloof ik) vervangen, omdat die teveel speling had. Verder gaven ze aan dat de motor wel nat was van de olie, wat ze niet heel gek vonden voor een dergelijk oude auto, maar kan natuurlijk een indicatie zijn dat er overal enigzins wat lekkage is. Ik merk er vooralsnog niks van, het grasmaaier geluid wat klinkt als een lager die kapot gaat, heb ik ook nog steeds. Maar ja, al meer dan 15 uur lange afstanden mee gereden.

We gaan wel terug naar Nieuw Zeeland eind van het jaar, dus ik denk dat dat het einde wordt van dit avontuur. Al met al, het ding heeft 1000 euro gekost, ongeveer dat bedrag aan reparaties en toch langer nuttig gebleken.
 
Bovenaan Onderaan