0w30 olie gebruikt, oliedruk waarschuwing

supernov

Actief lid
Ik heb de nieuwe sensor nog niet, maar zou morgen moeten komen. Zo niet, dan ga ik door met de oude. Ik heb een wat teveel aan olie (na de vervanging) nog afgetapt om in een goed bereik te komen, de koelvloeistof met olie eruit gehaald (alleen uit de tank dan) en beetje gespoeld met vers koelwater en weer aangevuld.

Nu is de nieuwe olie natuurlijk niet zo donker, dus dat is net even lastiger in de gaten te houden, maar ik heb in ieder geval nu een benchmark van de staat van de auto en vloeistoffen. Die kan ik onderweg in de gaten blijven houden. Ik heb nog wat slang klemmetjes gehaald en een knijptang, een halve workshop ligt er nu achterin. haha Ik hou wel van op zijn minst opties hebben.
 

Hakar

Donateur
Mocht er een olielek zijn ergens in de kanalen naar je koelvloeistof, dan zal er ook nadat je het op deze manier hebt gespoeld olie in je koelvloeistofkanalen blijven zitten.
Met wat je tot nu toe hebt gedaan, zal er na niet al te lange tijd weer residu in je koelvloeistof expansievat zitten.
Heb dit zelf ondervonden bij mijn Peugje nadat ik de koppakking verving.
Beetje lui geweest, en olie en koelvloeistof afgetapt.
Beetje water door koelsysteem gejast, en laten uitdruppelen op onderste punt radiateur.

Na het vervangen van de koppakking alles met frisse vloeistoffen afgevuld en gaan met die banaan.
Na pak um beet 5000 km had ik weer een laagje olie op de koelvloeistof.
Ik weet dat de pakking 100% dicht is, en onderneem geen actie.
Volgens mij heeft @turboturbo hier ooit eens iets geschreven over het reinigen van de koelkanalen.

Begrijp ik uit je reactie dat je zo rond het weekend de Fabia de sporen gaat geven naar een andere locatie?
 

supernov

Actief lid
Het doel is in eerste instantie om de boel naar NL te krijgen ja. Ik hoef er niet op tijd te zijn ofzo, het is alleen super irritant als het niet lukt natuurlijk. Ik ben op deze manier ook helemaal naar Denemarken gereden, dus als het alleen de sensor was, dan is het probleem nog niet weg maar (hopelijk) ook nog niet groter dan het al was.

Ik heb ooit met een Ford Focus naar Frankrijk gereden, onderweg liep alle kvs eruit. Lokale garage dacht misschien aan de dop (tsja), gevuld en we gingen weer. Toen in Frankrijk begaven de koppelingsplaten het opeens, toen zat er niks meer op dan een peperdure reparatie daar weer van. Daarna leek het net een sportauto en ging ik met plezier weer helemaal naar NL, alwaar tijdens een kort ritje de volgende dag alle kvs er weer uit liep. Puur geluk gehad dus.

Ik gok op datzelfde geluk. ;) Lukt het niet, dan heb ik alles bij wat ik maar redelijkerwijs bij me kan hebben, incl. sleeptouw. We rijden samen, dus dan kan ik gesleept worden naar een garage. Lokaal ergens overnachten (dat wordt nog leuk met de tests), huurauto regelen en alles overladen, rest naar de sloop.

Lukt het... dan kan ik me toch niet voorstellen dat dat niet te repareren is.
 

supernov

Actief lid
Hele rare vraag wellicht, maar heeft iemand een goede audio sample van de Fabia 1 onder de motorkap en dan met name links in de buurt van de koelwater-tank? Ik ben nu natuurlijk overal op aan het letten en de motor klonk al nooit echt lekker, maar ik heb echt een flinke klingel/pingel, beetje alsof er een kogellager niet lekker meer loopt, lastig uit te leggen.
 

Hakar

Donateur
audio sample kan ik je niet in voorzien.
Maar, je zou kunnen checken of je een schroevendraaier hebt die lang genoeg is om het door jou beoogde gebied af te luisteren.
Hoe?
Plaats de schroevendraaier op een veilige plek in de buurt waar je wilt checken.
Houdt het handvat van de schroevendraaier goed maar losjes vast, en leg het uiteinde van het handvat net voor de verdikking van je oor.
Dan kun je stapsgewijs het blok afluisteren.
Werkt als een stethoscoop.

Geen lange schroevendraaier?
Een stukje buis bijvoorbeeld dunne CV buis werkt net zo.
 

supernov

Actief lid
Super goede tip, dank je! Nog niet gechecked hoor, maar ik hoor het vlakbij de aandrijf-riem. Zou het de timing-belt kunnen zijn? Ook daar heb ik wel horror verhalen over gehoord als die mis gaat.
 

Tees

Donateur
De distributieriem (zo heet die in het Nederlands :-)) zal normaliter zelf geen geluid maken, hooguit datgene waar ie mee verbonden is (nokkenas en krukas, en daarmee dus de kleppen en de zuigers). Als de distributieriem knapt, dan ben je inderdaad het haasje, dat betekent meestal einde motor.

Ik weet t niet zeker voor de MPI, maar voor de 16v zit de multiriem (aandrijving van o.a. dynamo en aircopomp) direct achter de distributieriem, dat zijn ook nog componenten die herrie zouden kunnen maken.

Maar als het echt een mechanisch geluid is, is het de grootste kans dat t uit de motor zelf komt zou ik zeggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Even een tip van een voormalig ARBO-veiligheidsman: kijk héél erg uit met gereedschap - schroevendraaier, stukje pijp of wat dan ook - in de nabijheid van draaiende delen. En al helemaal als je de ogen ervan moet afwenden (om beter te luisteren zoals beschreven), want mocht dat gereedschap onverhoopt door een kleine onwillekeurige beweging met zo'n draaiend gedeelte in aanraking komen, dan kan dat levensgevaarlijk uitpakken.
 

supernov

Actief lid
Ok, maar die zijn in principe niet meteen cruciaal lijkt me dan... de motor loopt stationair ook niet super stabiel (slaat nooit af ofzo, je ziet de toeren alleen klein beetje heen en weer gaan), ik weet niet hoe stabiel ik mag verwachten, maar ik vermoed dat dat te maken zou kunnen hebben met de kleppen danwel afstelling daarvan?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik weet t niet zeker voor de MPI, maar de BBY (1.4 16v) staat erom bekend wat onrustig te kunnen lopen stationair. Had de mijne ook last van, heb wel eens het gasklephuis schoongemaakt en bougies vervangen maar het nooit helemaal weggekregen.

Ik zou nu trouwens niet te veel klooien, eerst maar de auto terug naar NL halen zou ik denken.
 

supernov

Actief lid
Ik ga zeker niet klooien nu nee, meer interesse. En ook om een inschatting te kunnen maken van de hele auto, ik wil de staat "snappen" zeg maar en waar ik tijdens de reis op kan letten. Niet dat er wat aan te doen is dan, maar ik kan wellicht dan besluiten eerder te stoppen oid.

Als de reis succesvol is... als... dan ga ik denk ik een hobby erbij krijgen. ;)
 

Tees

Donateur
Als je meer wilt leren, dan kan ik je autosleutelcursus.nl aanraden. Wordt o.a. in Nieuwegein gegeven, kan je daarna ook lid worden van de lokale AHC (is een besloten club, officieel personeelsvereniging, maar via deze cursus kon ik daar lid worden). Zo is t bij mij 1.5 jaar geleden ook begonnen :D
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft een MPI een distributieketting, geen riem. De 1.4 16V blokken, zoals de BBY hebben wel een riem. Dus ketting zou wat gerammel kunnen verklaren, en ook loopt een MPI stationair wat onregelmatiger (ook de 1.4-16V heeft dat maar in veel mindere mate).
 

supernov

Actief lid
Mja, een ketting zou kunnen, zo vind ik het dan wel wat klinken, kogellager-achtig geluid danwel ketting. Dat is dan wel mogelijk een probleem, hoewel je daar niet uit kan afleiden of de ketting kan gaan falen denk ik..
 

Thijs4motion

Forumguru
Als een ketting rattelt dan is dan vaak bij koude start en bij terugval in toeren. (Gas geven en dan los laten).

Jezelf niet gek maken en lekker gaan rijden
 

supernov

Actief lid
haha ik maak me niet gek hoor, ik ben nooit echt in auto's gedoken dus vind het leuk de boel te snappen.
 
Zou ook zomaar een klapperende spanrol of geleiderrol kunnen zijn van de multiriem ergens.. lager wat ervan verrot is.

het klinkt als een klapperend ratelend iets. Een losse/slappe distributieketting klinkt volgens mij anders..
 
Bovenaan Onderaan