0w30 olie gebruikt, oliedruk waarschuwing

PizzaPieter

Forumguru
Je gaf aan dat je de relatie toerist/garage niet helemaal vertrouwt (zi interpreteerde ik t althans). Als je voor habbekrats ding naar NL kunt krijgen in een trailer, kun je je eigen 'betrouwbare' garage er naar kunnen laten kijken
 

supernov

Actief lid
Ja, dat had ik dan inderdaad gedaan. Het is niet perse dat ik de garage niet vertrouw, maar je weet hoe dat gaat met toeristen en een lokale garage, die hebben 0,0 de verwachting dat ik er meer dan 1x wat ga uitgeven...

Maar, lijkt allemaal in orde dus. Thuis heb ik een super garage, zo een die je wilt koesteren, maar ik denk dat het de moeite niet meer is met deze auto.
 

tim_j

Senior Member
De olie en filter heb je uitgesloten, toch heb je nog last van oliedruk problemen. Het kan zoiets simpels zijn als een oliedruksensor die slecht is, of enkel een slechte oliepomp.

Je zegt ook smurrie in de kvs te hebben. Wat het vooruitzicht niet echt beter maakt. Dat probleem kán de koppakking zijn maar dan zit je nog met de oliezoemer.
 

supernov

Actief lid
Ja inderdaad, sensor kan nog, maar dan zou ik verwachten dat die onlogisch afgaat (altijd of niet voorspelbaar), die gaat af precies op het moment dat ik even gas geef naar de 2000rpm en ook eerder nu dan eerst (wat een gat ergens dat groter wordt bijv. logisch maakt).

Een lek en de pomp blijven een beetje over en het lek verhaal is het meest logische, ook door die sludge. Ik kijk maandag nog een beetje met iemand die veel met auto's doet, maar ik denk al de sloop te gaan bellen zo ongeveer. :) Balen, maar goed, mijn vrouw gaat met 2 kids op het vliegtuig en ik laad de andere auto enorm in en ga terug rijden daarmee.
 

tim_j

Senior Member
Ja lastig, ben benieuwd! Wat gebeurd er als je onder de 2000 toeren blijft? Kan me herrineren dat ik ooit ook een oliezoemer issie had na het zelf vervangen van de koppakking. Uiteindelijk had ik de lagedruk oliesensor en hoge druk oliesensor verkeerd om aangesloten. Toen gingen de zoemer en olielampje af boven de 2500 toeren.
Het checken/uitsluiten van de oliedruk en de staat van de sensoren/bedrading is nog de moeite waard. Dit kost nog weinig.
Al blijf je met de smurrie zitten.
 

supernov

Actief lid
Gloeiende gloeiende... :)

Mannetje van het huisje wat we huren heeft verstand van auto's en heeft ook nog even gekeken. Uiteraard is de olie in het water een ding, maar dat was het al, dat moet ik sowieso laten fixen. Echter, hij haalt de olie-sensor eraf en er zat redelijk wat water in. Schoon gemaakt, terug geplaatst en nu is het alarm weg!

Nu dacht ik... ah ja, maar nu is de sensor gewoon stuk. Dus we halen de sensor eraf en testen zonder sensor, alarm weer na 2000 rpm. Precies hetzelfde probleem zonder sensor. Klopt het dat de sensor pas meet bij 2000 rpm?

Als dat zo is, dan was het een connectie probleem. Iets wat de garage super simpel had kunnen controleren, maar de sloop was blijkbaar aantrekkelijker. Ik ga er zo even mee rijden, maar ik zou toch eens willen dat er meer mensen waren die gewoon hun werk eens zouden doen..
 

Hakar

Donateur
Lampje kan nu gaan branden omdat er geen signaal is.
Skoda of VW dealer in de buurt?
Andere sensor halen en dan kijken of het lampje weer gaat branden.
 

supernov

Actief lid
Er is nu signaal, althans het alarm gaat niet meer aan. Dat heb ik nu getest door te kijken wat er gebeurt zonder connectie met de sensor en dat zie je snel genoeg. Weet je toevallig het type van de sensor voor de Fabia 1?
 

Hakar

Donateur
Er zijn er ook die nog in zo'n auto investeren, ook al is ie economisch total loss (dat is een oude auto trouwens nog al snel). Vind ik overigens ook heel goed dat die mensen dat doen, duurzaamheid ten top! Maar ik weet niet of ik t zelf altijd zou doen :bloos:
Zo ook hier, daar waar ik vorige week nog pochte in een ander topic dat de ouwe vertrouwde Pug 205 van 97 het altijd deed, hadden we net de Skoda weer opgehaald en begint de Peug te stotteren.
De longen zijn er inmiddels af, er is geen ademhaling meer mogelijk, maar ga toch proberen de boel te fixen.
Moet helaas wel wachten tot zaterdag om een onderdeeltje halverwege het land op te halen.
 

Hakar

Donateur
Heb je aansluiting op de sensor met 1 of 2 draden?
En welke kleur heeft het blokje op de sensor zelf?
 

Hakar

Donateur
Belangrijke vraag nog, waar heeft het mannetje de sensor vandaan gehaald?
Als het kan doe even een foto van die plek.
 

Tees

Donateur
Onderdeelnummer is 038919081K (als ik zo snel geen opzoekfout heb gemaakt), zou éénpolig bruin moeten zijn. Dit is de oliedruk schakelaar, er is ook nog een oliepeilsensor trouwens.
 

Hakar

Donateur
@Tees, daarom vroeg ik naar de plek waar de sensor vandaan is gehaald.
Is de plek anders dan ik vermoed, is het de oliepeil sensor.
Blokje op de sensor kan ook groen of zwart zijn, en dan veranderd de letter achter het nummer.
 
Laatst bewerkt:

supernov

Actief lid
Het is dezelfde sensor, alleen schoon gemaakt. :) Ik check zo even nog. Volgens dit mannetje was het wel een simpele aan/uit schakeling. Maar waarom de auto dan in alarm gaat pas bij 2000rpm vind ik wel nog apart, ook als de sensor er dus helemaal af is.
 

supernov

Actief lid
Dit is de connectie die we schoon hebben gemaakt en van water ontdaan;
 

Hakar

Donateur
Sensor is duidelijk, alleen kan de plek nog niet bepalen.
Stond je voor de auto of naast de auto aan de passagierskant toen je de foto maakte?
Doe anders nog even eentje waarmee er een beeld is van de plek waarbij ook het motorblok te zien is.
Vreemde op dit moment vind ik dat het aansluitblokje aan de sensor wit lijkt te zijn, en die heb ik nog niet kunnen vinden in wat er mij ter beschikking staat.
 

Hakar

Donateur
Ik zie hem, en zo lijkt hij grijs.
Zou onderdeelnummer 047919081B moeten zijn. kleur grijs, maat M16 1 polige aansluiting.

P.S. kosten origineel denk ik rond de € 10,--.
 
Bovenaan Onderaan