Kaner - Skoda Fabia II 1.2TSI Elegance

JeSko

Forumguru
Ja het valt aan te zetten inderdaad, achterlichten die meebranden. En klopt, maar toch is het simpel, mijn schakelaar staat altijd op automatisch, want dat werkt gewoon mega goed, word het wat bewolkt schiet de sensor gelijk de lampen aan, en als ik zelf vind dat het nog te schemerig is zet ik ze zelf aan als de automatische knop dat niet gedaan heeft. Maarja, je hebt mensen die km's rijden in de pikkedonkere zonder lichten op, tot ze denken tiens waarom staat seint hier iedereen naar mij? En waarom wijst die ene vent met zen vinger naar zijn slaap? Dus dat zegt wel wat over sommigen hun inschattingsvermogen.
 

Canon-Eye

Forumguru
En wat is dan het doorslaggevende argument om ze niet gewoon bij te laten schakelen zodat ze altijd branden, ongeacht wat jij verder met je schakelaar doet?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou ik zeggen: laat ze permanent inschakelen... :jaja:

Bijkomend voordeel is dat achterliggers niet hoeven te schrikken van onverwacht opflitsende achterlichten ("Hè? Wat? Remt-ie nou?") als die op gezag van de sensor met het dimlicht mee gaan branden omdat jij bijvoorbeeld een tunnel induikt.
 

Kanerr

Forumguru
Ik rij altijd met verlichting aan, ongeacht omstandigheden. Led lampen zijn ook besteld ter vervanging van alle gloeilampen aan de buitenzijde van de auto :)

Binnenkort staat op de planning om puddle lights te fabriceren onder de buitenspiegels. Verder... De stuurhoeksensor wordt deze week opnieuw ingeleerd om te kijken of dit het probleem is. Als dit niet werkt (voor het mistlamp probleem) dan komt er een nieuwe sensor in.
 

Canon-Eye

Forumguru
En altijd met de lampen aan? Dus altijd je Xenon op?
Ik heb vanaf midden jaren zeventig altijd met dimlicht aan gereden, ook met de O2c (2007-2011) die xenon dimlicht had. Geen enkel probleem mee gehad.
De daarna privé gekochte Fabia2 Gld was mijn eerste auto met DRL, die had halogeen (projector)lampen welke ik ook meestal aanhad omdat ik die DRL niet veel zaaks vond. Voor de zekerheid wel meteen de achterlichten met alles wat daarbij onvermijdelijk meedoet via het contact laten schakelen, zodat ik nooit zonder brandende achterlichten over straat kon.
 

JeSko

Forumguru
Ik zie hier in BE eigenlijk niemand rijden door de dag met de Xenon of LED's op hoor @Desperado , dat is allemaal DRL. Of het stuk gaat weet ik niet, ik weet wel dat Xenon het niet graag heeft om vaak korte pozen aan en uit geschakeld te worden.

@Canon-Eye

Misschien maar eens de knop op aan zetten ipv automatisch dan, gewoon een gewoonte van maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien maar eens de knop op aan zetten ipv automatisch dan, gewoon een gewoonte van maken.
Dát is voor mij inderdaad tientallen jaren een vaste procedure geweest: 1) starten, 2) dimlicht inschakelen (en weer uitschakelen als de motor wordt uitgezet).
Bij de huidige Leon zou ik de knop permanent op dimlicht kunnen laten staan aangezien de verlichting dan met het contact wordt uitgeschakeld. Alleen blijft in dat geval de DRL (inclusief achterlichten) nog aan totdat de bestuurdersdeur wordt geopend, met een maximum van 30 minuten.
 

Kanerr

Forumguru
Benieuwd naar dat huzarenstuk :D

En altijd met de lampen aan? Dus altijd je Xenon op?

Ja hoor, geen problemen mee :) Dat xenon lampen op den duur stuk gaan of minder fel branden vind ik prima, koop ik weer een set. Heb daar geen problemen mee eigenlijk..

Is dat raar? Verstandige mensen rijden altijd met licht aan. Of gaat xenon stuk als je het teveel aan hebt :pieker:

Vroegah toen aftermarket xenon net een beetje populair begon te raken waren de ballasten 1 van de eerste onderdelen van het systeem wat kapot ging. Dit kwam door het aan en uit schakelen. Vaak werd dit gelinkt aan de 'auto' stand van de lichtschakelaar en dat de lampen vaak aan en uit gingen. Echter is dit met de tijd verbeterd en als ik de lampen nu aan zet bij starten en erna uit bij bestemming, hoeven de ballasten maar 1 keer op te starten :) Mocht ik een auto stand hebben, zou dat meer dan 1x zijn omdat ik minimaal 1 keer wel in een tunnel of onder een brug door rij.

De daarna privé gekochte Fabia2 Gld was mijn eerste auto met DRL, die had halogeen (projector)lampen welke ik ook meestal aanhad omdat ik die DRL niet veel zaaks vond. Voor de zekerheid wel meteen de achterlichten met alles wat daarbij onvermijdelijk meedoet via het contact laten schakelen, zodat ik nooit zonder brandende achterlichten over straat kon.

Weet je per toeval waar in VCDS ik dit kan vinden? Bij mijn UP! had ik dat ook gedaan (Deense verlichting heette het bij de UP!) maar bij de Fabia heb ik het niet kunnen vinden helaas..
 

Canon-Eye

Forumguru
ODIS heet dat, meen ik. De dealer kan dat wel, er is altijd wel een slimme monteur die het weet. De kunst is alleen om de werkplaatsreceptie te overtuigen...

Downside bij de F2: de achterlichten kunnen niet afzonderlijk worden meegeschakeld, maar alleen als onderdeel van de "stads"- of standlichten. Die standlichtjes aan de voorkant doen dus ook mee en dat is in strijd met de letter van de regelgeving.

Want: DRL mag niet branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde"...
Dat hebben ze bij mij dus 7 jaar lang wél gedaan, heeft echter nooit een probleem gegeven bij koddebeiers of APK-keurmeesters. Zowel hinder als mogelijke gevaarzetting zijn immers nihil, dus die ruzie had ik best wel met bromsnor willen maken; het is er alleen nooit van gekomen.
 

Kanerr

Forumguru
Ahso, duidelijk. Dan laat ik het voor wat het is :D

e3XkoON.jpg


Dit is op ongeveer 100 meter. Alsnog komen er ledjes in hoor, maar ben wel zichtbaar gelukkig :pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij zulk kraakhelder weer zeker; het echte onderscheid ontstaat naarmate de zichtomstandigheden slechter worden en/of de achterlichten wat vervuilen door opwervelend water/modder.
 

Kanerr

Forumguru
Oh @Canon-Eye heeft gelijk hoor. Het is minder zichtbaar en het klopt dat de verlichting afgebroken wordt. Echter is het niet zoveel dat het nu gevaarlijk is. Dat is mijn punt :laugh:
 

JeSko

Forumguru
Dat is ook prima natuurlijk @Tuulster , moet zeggen dat @Canon-Eye mij toch ook overtuigd heeft met zijn visie op verlichting en veiligheid om niet opnieuw de koplampen te wrappen, ja het stond mooi maar nu heb ik veel meer licht, enkel de achterlichten heb ik met een lichte folie nog bedekt, daar deel ik de mening van @Kanerr ,hoewel canon-eye het daar zeker niet met eens is, wat ieders goed recht is natuurlijk.
 

Kanerr

Forumguru
De achterveren waren erg slap en bij twee personen zakt de achterkant al met meer dan 2cm. Met drie personen valt er niet te rijden... Terwijl de auto nog niet zo laag staat in parkeerstand (in ieder geval niet zo laag zoals ik zou willen) in combi met velgen die meer uitsteken dan normaal, loopt het zaakje achteraan heel erg aan. Om dit op te lossen twee nieuwe veren besteld vanuit KW :)
Komt vandaag binnen, zal ze ook meteen monteren. Hopelijk
 
Bovenaan Onderaan