Karoq style 1.5TSI DSG 150 pk geen gas respons bij koud of vochtig weer

Canon-Eye

Forumguru
Nou er is best wel een veiligheidsissue. Ergens rijden en gas geven en er gebeurd niets lijkt me best wel belangrijk.
Dat wordt wel vaker als stelling opgeworpen, ja.
Maar ik heb nog weinig (of nauwkeuriger: geen) praktijkvoorbeelden gezien van mensen die zoiets echt hebben beleefd.

Zelf had ik eigenlijk vooral een kantoorbaan, maar evengoed heb ik door de jaren heen bij elkaar pakweg 2 miljoen km gereden met alle zakelijke en privé-auto's tezamen. En het is me in al die jaren en kilometers echt he-le-maal nooit overkomen dat ik me uit een lastige situatie heb moeten (of zelfs maar kunnen) redden door gas te geven. En met de meeste gewone, niet overmatig sportief gekrachtpatserde auto's kán dat volgens mij ook helemaal niet. Trouwens, met een béétje anticiperende rijstijl hoeft dat ook niet (en misschien lag het daar wel aan...).

Maar goed, voor de blijkbaar nodige extra duidelijkheid: met "veiligheidsissues" in relatie tot terugroepacties bedoel ik uiteraard problemen die tot een direct gevaar aanleiding zouden kunnen geven zoals bv.: oververhitting c.q. kortsluiting (brandgevaar), uitval van remsysteem, dat soort van dingen. En niet zozeer de zaken die wel vervelend of hinderlijk zijn maar verder niet tot ernstige gevolgen zullen leiden, zoals bv. die stotterende gasrespons. Dat maakt het verschil voor terugroepacties waarvoor de klanten actief worden benaderd, of die op de plank klaarliggen om bij de eerstvolgende beurt te worden uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Ik heb het niet over een stotterende gasrespons. Er zijn hier meerdere leden met een 1.5tsi (dacht specifiek die motor) waaronder ikzelf die bij koud weer, zo rond het vriespunt het probleem hebben dat ze bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of rotonde of busbaan stonden, weg wilden rijden, gas gaven en er gebeurde helemaal niks. Ik heb zelfs een keer de motor helemaal uit/aan moeten zetten om het weer te laten werken. Echt wel een veiligheidsissue!

Even ter verduidelijking, vind je reactie maar heel raar! Wat jij misschien geen probleem vind is voor anderen wel een probleem. Jij doet alsof wat ik zeg niet bestaat ofzo. Heel raar!
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me zeker enorm hinderlijk en frustrerend (ook voor andere verkeersdeelnemers), maar een regelrecht gevaar zie ik nog niet meteen ontstaan uit de noodgedwongen stilstaande voertuigen. Je moet alleen wel zorgen dat je niet op een spoorwegovergang komt stil te staan, maar dat is iets wat ikzelf sowieso tot elke prijs vermijd door ervóór te wachten totdat erna voldoende ruimte is.
 

SNARFB

Senior Member
Lijkt me zeker enorm hinderlijk en frustrerend (ook voor andere verkeersdeelnemers), maar een regelrecht gevaar zie ik nog niet meteen ontstaan uit de noodgedwongen stilstaande voertuigen. Je moet alleen wel zorgen dat je niet op een spoorwegovergang komt stil te staan, maar dat is iets wat ikzelf sowieso tot elke prijs vermijd door ervóór te wachten totdat erna voldoende ruimte is.
Dat gevaar zie jij dan misschien niet maar dat betekent nog niet dat het er niet is. Het valt me trouwens op dat je reacties doorgaans een soort-van ‘alle wijsheid in pacht’ karakter hebben..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik uit gewoon mijn mening, gebaseerd op een behoorlijk langjarige beroepservaring met zowel verkeers- als arbeidsveiligheidskwesties, incidentenonderzoek daaronder begrepen. Niet meer, niet minder.
Maar vanzelfsprekend heeft iedereen recht op zijn/haar eigen op- c.q. misvattingen. (Ik dus ook... :jaja: )
 

LdN

Forumguru
Levensgevaarlijk wil ik het niet noemen maar het is niet zonder gevaar.
Heb het zelf voor het eerst ervaren, ik had de karoq net een paar dagen, bij het optrekken bij een stoplicht in de
ochtend spits waarbij ik vooraan stond.
Het licht gaat op groen, je remlichten gaan uit en de auto's achter je verwachten dat je weg rijd maar er gebeurt niets.
De auto achter mij zag het op tijd en stond boven op de rem om een aanrijding met mij te voorkomen, de auto daarachter
stond nauwelijks op tijd stil en bij de derde auto kon je er al geen vinger meer tussen krijgen.
Gelukkig stonden er niet meer achter mij en is alles goed verlopen verder maar het had ook anders kunnen lopen.
Omdat ik dacht dat de auto kapot was ben ik uitgestapt en heb met de andere bestuurders even gesproken om hetgeen
wat gebeurde even uit te leggen, daarom weet ik hoe dicht alles op elkaar stond.
 

turboturbo

Forumguru
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat die auto’s achter jou dan iets te enthousiast waren en/of te weinig afstand hielden.

Waar ik bij het lezen van deze discussie aan moet denken is dat bij mij, maar ook bij andere automobilisten, sporadisch nog wel eens de motor afslaat. Foutje natuurlijk en vervelend voor de rest, maar niet onvoorstelbaar of onoverkomelijk.

Dat mag gewoon niet tot gevolg hebben dat er aanrijdingen van komen vind ik. Kennelijk gebeurt het echter vaak genoeg - zo rijdt er een les auto in mijn buurt met bestickering achterop: “afstand houden aub!” om mede weggebruikers (dat zijn wij allemaal die allang ons rijbewijs hebben ;) ) aan de regel te herinneren dat je voldoende afstand houdt (dus niet bumperkleven en bij file rijden of verkeerslicht moet je de banden van je voorganger kunnen blijven zien teneinde voldoende afstand te houden voor het geval je voorganger een noodstop maakt en/of niet meer van z’n plek kan komen (zoals in dit geval) zodat je er omheen kunt rijden zonder eerst achteruit te hoeven steken....
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Strikt genomen zou deze hele discussie overbodig zijn als er gewoon, wat tegenwoordig écht niet meer vanzelfsprekend is, door Skoda een goed functionerend product wordt afgeleverd voor een kleine 35-50 duizend euro. Gaat gewoon nergens over dat het ik weet niet hoe lang moet duren voordat mensen een goed werkende auto krijgen/hebben. Dit soort problemen moeten al in een veel eerder stadium erkend worden (quality assurance), echter gebeurt dit niet en worden producten met een bekend manko (onder tijdsdruk) toch gewoon uitgeleverd. Wie is de klos? Jawel, de eindgebruiker...en ja mijns inziens kan dit wel degelijk gevaarlijke situaties opleveren en vraagt het echt om aanpassing van de gebruiker in verkeerssituaties (inhaal manouvres inschatten, drukke kruisingen oversteken vanuit stilstand).

Belangrijkste is dat het voor een ieder die dit treft snel opgelost gaat worden en dat men nog van de auto kan genieten. Snel een terugroepactie uitsturen, updates uirtollen en het niet laten afhangen van een geinformeerde gebruiker die het toevallig wel weet.
 

Pendragon

Forumguru
Lijkt me zeker enorm hinderlijk en frustrerend (ook voor andere verkeersdeelnemers), maar een regelrecht gevaar zie ik nog niet meteen ontstaan uit de noodgedwongen stilstaande voertuigen. Je moet alleen wel zorgen dat je niet op een spoorwegovergang komt stil te staan, maar dat is iets wat ikzelf sowieso tot elke prijs vermijd door ervóór te wachten totdat erna voldoende ruimte is.
Je weet hoe verkeer achter je is. Als ik gas in druk dan gaan de remlichten uit. Auto's achter je geven dan ook gas met alle gevolgen van dien als je niet gaat. Ik heb dit ook al een paar keer meegemaakt bij een verkeerslicht waarbij bij iemand de motor afsloeg. Gelukkig stond ik niet in die rij. Ja, mensen moeten beter opletten, maar toch gevaarlijk naar mijn idee.
 

Pendragon

Forumguru
@haassie Precies, zo is het! Skoda levert bewust een niet deugende auto af. Als je er namelijk naar vraagt is het probleem bekend, maar dat er nog geen oplossing is. Eigenlijk gewoon schandalig.
 

SNARFB

Senior Member
@haassie Precies, zo is het! Skoda levert bewust een niet deugende auto af. Als je er namelijk naar vraagt is het probleem bekend, maar dat er nog geen oplossing is. Eigenlijk gewoon schandalig.
Inderdaad, het is eigenlijk te zot voor woorden dat we dit accepteren. Het probleem is niet alleen bij Skoda een issue maar speelt bij de gehele VAG-groep met de 1.5 tsi motoren met de 'WLTP-software'. In de UK brengen consumenten hun auto's terug naar de dealer en krijgen hun geld terug. Zouden we hier eigenlijk ook moeten doen. Is wel een hele juridische procedure maar laten we beginnen om de dealers in gebreke te stellen. Dat is stap 1.
 

EdK

Forumguru
hehe, eindelijk weer eens actie !!!!
Maar nu wel doorzetten met zijn allen hoor !!!

En ook tijdens een gesprek als woordvoerder van gedupeerde niet ja en amen zeggen maar met die VUIST op tafel slaan...

Wat dat betreft zijn wij hollanders (en belgen ) een stelletje watjes !
In de wandelgangen hebben we een grote bek, en zodra we wat KUNNEN zeggen zwijgen we als het graf !!!

SUCCES heren bij de dealers.....:lezen::pardon::deuk:
 

haassie

Forumguru
hehe, eindelijk weer eens actie !!!!

Mij betreft dit probleem niet. Van mijn kant geen actie. Maar kan me voorstellen dat wanneer je een dergelijke zak geld aan een auto uitgeeft en het werkt niet naar behoren je jezelf aardig bekocht voelt. Weet er alles van op een ander vlak,hetgeen na lange tijd pas opgelost is. Neemt alle vertrouwen in produkt én merk weg. Gelukkig betreft het jou kennelijk ook niet en heb je gelukkig geen ervaring met dit soort langdradige ellende. Het blijft gewoon een troosteloze constatering dat fabrikant/importeur/dealers je willens en wetens in je/het o-tje proberen te nemen....

....en als het wel zo is gewoon even met je vuistjes op het buro trommelen...helpt wel hoor! duurt alleen even.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Gelukkig betreft het jou kennelijk ook niet en heb je gelukkig geen ervaring met dit soort langdradige ellende
Wat tegenwoordig het probleem vaak is dat men niet voldoende test en eigenlijk producten op de markt gooit.
die voor 75 a 85 procent zijn getest.
En wat me vaak ook opvalt is dat de software vaak de boosdoener is.
Hier zie je het met de 1,5TSI maar PC software programma's is het vaak ook aan de orde
( zie het bv met onze elektronische werkbonnen op werk waar we al bijna wekelijks een update krijgen nu al een half jaar lang )
Toevallig afgelopen week weer op nieuws waar ze in regio 010 een treinspoor willen ombouwen naar een metro / sneltram spoor en waar het volledig uit de hand loopt op software...

En tsja dan ben je aan de goden overgeleverd aan een klein groepje ITérs die heel interresant doen maar wezenlijk niets oplossen / het erger maken en uiteindelijk dan wel voor elkaar krijgen. Maar wel weken / maanden / jaren na de afgesproken einddatum....

Tsja techniek is mooi, maar het moet wel werken en niet afhankelijk zijn van een klein groepje techneuten......
 

haassie

Forumguru
Dat spoor weet ik alles van ja...de hoekse lijn, woon ernaast.....doffe ellende voor diegene die ervan afhankelijk zijn... lekker met zn allen in de tjokvolle vervangende bus....zou 6 maanden duren zei men 2.5 jaar geleden hahaha
 
Bovenaan Onderaan