Lijst kinderziektes etc. Octavia III

Rooverz

Actief lid
Hoi,
Ik ben sinds enkele weken de trotse bezitter van een octavia combi 1.4 (150pk)
Super auto!
Ik heb echter enkele vraagjes waar jullie misschien iets op weten:

1) Als de voorste ruitenwissers in de intervalstand gebruikt worden, staan ze iets hoger op de voorruit dan als ze volledig uit staan. In deze hogere stand heb ik tijdens het rijden boven de 100 km/u last van storend windgeruis. Het is ook net alsof men met kleine steentjes tegen de voorruit gooit. In de twee andere standen heb ik hier geen last van.
De dealer had hier nog nooit van gehoord. Iemand van jullie wel?

2) Ik kan maar een mobiele telefoon koppelen met skoda connect. Ik vind dit maar raar want als mijn vrouw met de auto weg is, kan ze geen gebruik maken van de online diensten. Volgens de dealer zou het te maken hebben met "de licentie". Klopt dit volgens jullie of is er wel een mogelijkheid om twee mobiele telefoons te koppelen?

3) Ik rijd (voorlopig) niet al te sportief daar er nog maar 1300km op de teller staan maar ik ben al wel verschoten van het verbruik. 650 km en ik diende al een volle bak te tanken. wel even verschieten als je van een diesel komt. Zou dit verbruik nog dalen of zijn er andere mogelijkheden om dit verbruik te laten dalen?
Hoi,

Heb je al geprobeerd of je de telefoon van je vrouw via haar Wifi Hotspot kan verbinden en zodoende gebruik kan maken van de connect functies?
 

Frenkie

Forumguru
Punt 3: verbruik zal zeker nog wel beter worden, maar zoals mijn voorganger ook aangaf, er ontbreekt wel essentiële info.
Dit is niet altijd het geval. Ik schrok ook erg toen ik van mijn Jetta naar een O3 ging. De Jetta haalde makkelijk altijd minimaal 800km per tank, in de O3 haal ik geregeld maar 650/700 op een tank, mijn rijstijl is toch echt niet veranderd, en ik werk nog steeds op de zelfde plek. Qua uitvoering en aerodynamica waren beide auto's ongeveer gelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Qua uitvoering en aerodynamica waren beide auto's ongeveer gelijk.
Tankinhoud ook?
"Km per tank" klinkt niet als een eenduidige verbruiksindicator...

Voor een béétje nauwkeurig gemiddelde zul je de gereden kilometers en getankte liters (tot vol) over een aantal tankbeurten moeten bijhouden, anders blijft het natte-vinger-werk.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
650km is helemaal goed. We hebben maar een tankje van 50l en je kan nooit de volledige inhoud benutten.
Ik rij rustig en kom op een gemiddelde van 7 l/100km Voor de nederlanders: 1 op 14,29. Wel veelal korte afstanden. Als je meer snelwegkilometers maalt, daalt dit tot een dikke 6,4 l/100km (1 op 15,63).
Het is wel een combi. Verbruikt altijd ietsje meer dan een sedan.
 

Tuur71

Senior Member
Ook ik rijd rustig met mijn 1.4 dsg7 140 pk. Haalde tussen de 1 op 16 a 17 met voornamelijk snelweg km in de spits. Dus ook vaak langzaam rijden en niet elk gaatje dicht sprinten. Na tunen van bak en motor is het 1 op 17 a 18 geworden. Ook heb ik eibach verlaging wat scheelt en de stroomlijn van een combi is volgens mij beter dan van de sedan (meer druppel vorm). Ik tank in de 720 tot 760 km en gooi hem dan helemaal vol (ook de vulpijp) omdat ik dan meestal toch meteen weer 65 km naar huis of werk moet. Zit nu op 112 K Km na 3 jaar een 3 maanden.
 

AndreM

Forumguru
@Polleke1 een nieuwe auto verbruikt altijd meer.

Mijn diesel had de eerste 5000 km een gemiddeld verbruik van 1:19,5 (stad/snelweg km). De motor moet nog eerst een beetje ingelopen worden.
Nu zit ik op een gemiddeld verbruik van 1:21, dat vind ik netjes.
Maar in de zomer is het verbruik nog minder door warmere lucht en minder tegenwind enz. en kom ik gemiddeld op 1:22.
Ik heb zelfs afgelopen zomer op een afstand van 90 km 1:24,7 gehaald. :jaja:
 

Joh@n

Forumguru
Nou, ik heb er ook een "kinderziekte" bij:

Het begon gisterochtend al op deze manier:

De dag er voor met koud weer had hij nog meer problemen met de koude start, het duurde enkele seconden voordat de boel aan sloeg. Zou niet moeten bij een auto van krap 8 maanden zou je zeggen.
In de middag wilde ik nog even snel een boodschap doen en toen was het klaar. De accu had niet meer genoeg power om de boel rond te krijgen en de foutmeldingen kwamen me tegemoet. Airbag fout, storing dim/stadslicht, etc. Ook het typische accu leeg geratel bij het starten.

Dit was nog de mooiste:


Leuk en aardig hoor, opladen door te rijden, maar hij start dus niet meer :tongue: ANWB erbij geweest, accu in orde, maar ook vanmorgen deed ie weer moeilijk met starten. Binnenkort dus maar even naar de dynamo laten kijken want rijden heeft hij genoeg gedaan deze week (+/- 1000 km). Nadat de accu een duw had gekregen van de ANWB meneer heb ik nog ~40 minuten gereden om hem even bij te laden maar dat lijkt niet te hebben geholpen.

Los hiervan is de DSG bak (nog steeds) niet lekker (dreunen/brommen/koppeling slippen) en krijg ik regelmatig de parkeerhulpremfunctie niet beschikbaar fout. Oh en los van de Octavia heb ik hoogteslag in de rechter voorband en is het bij 80 niet echt relaxed rijden.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dat klinkt niet best @Joh@n !

Ik zou de O3 echt bij de dealer parkeren en de sleutels op de balie leggen; "Ik neem hem niet mee voordat deze problemen zijn opgelost."!

Hopelijk wordt dit in het nieuwe jaar allemaal voor je opgelost!
 

MadDog2K

Actief lid
Die parkeerhulprem functie fout heb ik dus ook (zeer) vaak

Bij de eerstvolgende beurt (30k) mogen ze er naar kijken (of het normaal is of niet)
En eveneens naar de MijnSkoda module die het nog steeds niet doet... (qr code ongeldig of onjuiste km stand)
Heeft t 1x gedaan, welgeteld zag ik 1x de km stand van 192 naar 208 opgehoogd worden, toen hield ie op met km stand ophogen

Na 1 week eens afgemeld, en opnieuw geprobeerd aan te melden (waarbij de dealer altijd eerst komt aanzetten met app verwijderen en toevoegen, na 3 telefoons en andere username weet ik inmiddels zeker dat het daar niet aan ligt)
Vermoedelijk moeten ze m helemaal uit bouwen , schijnt een leuk (tijdrovend) klusje te zijn


Gelukkig valt het in het niet bij de ellende die @Joh@n heeft
 

Roog75

Nieuw lid
Nou, ik heb er ook een "kinderziekte" bij:

Het begon gisterochtend al op deze manier:

De dag er voor met koud weer had hij nog meer problemen met de koude start, het duurde enkele seconden voordat de boel aan sloeg. Zou niet moeten bij een auto van krap 8 maanden zou je zeggen.
In de middag wilde ik nog even snel een boodschap doen en toen was het klaar. De accu had niet meer genoeg power om de boel rond te krijgen en de foutmeldingen kwamen me tegemoet. Airbag fout, storing dim/stadslicht, etc. Ook het typische accu leeg geratel bij het starten.

Dit was nog de mooiste:


Leuk en aardig hoor, opladen door te rijden, maar hij start dus niet meer :tongue: ANWB erbij geweest, accu in orde, maar ook vanmorgen deed ie weer moeilijk met starten. Binnenkort dus maar even naar de dynamo laten kijken want rijden heeft hij genoeg gedaan deze week (+/- 1000 km). Nadat de accu een duw had gekregen van de ANWB meneer heb ik nog ~40 minuten gereden om hem even bij te laden maar dat lijkt niet te hebben geholpen.

Hier exact hetzelfde verhaal... morgen maar laten uitlezen. Idioot met 23dkm op de teller. Vreemd dat ook mijn spiegels in en uit bleven klappen tijdens het proberen te starten.
 

Joh@n

Forumguru
@Roog75 ook de accu leeg? Of de parkeerhulpremfunctie fout?

Edit 2-1-2018:

Uiteindelijk vanmorgen een nieuwe accu erin laten zetten bij Martin Schilder Haarlem. Bij de accutest kwam er uit dat hij niet meer (volledig) wilde opladen dus dit zou de oplossing moeten zijn. De "parkeerhulpremfunctie" fout is een bekend probleem en daar is een recall voor. De DSG problematiek gaan ze nog uitzoeken. Ben benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:

Octavia0112

Forumguru
Heb bij verschillende auto's met dit euvel gehad vocht in de koplampen. Onder andere bij mijn VW up(halogeen), skoda rapid(xenon af fabriek) en ook bij de seat ibiza FR (xenon / led )van mijn vrouw. Alle nieuw gekocht maar na een tijdje gereden te hebben bij alle 3 verdwenen dus er is hoop. Zal waarschijnlijk bij onze nieuwe aanwinst ook wel weer zijn maar maak me er niet te druk over. Maar zal jullie op de hoogte houden mocht onze nieuwe octavia er ook last van hebben.

Zoals beloofd zou ik het jullie laten weten als ik er ook last van heb en helaas heeft de o3 fl er ook last van.
. 20180104_011739.jpg
 

Frenkie

Forumguru
Tankinhoud ook?
"Km per tank" klinkt niet als een eenduidige verbruiksindicator...

Voor een béétje nauwkeurig gemiddelde zul je de gereden kilometers en getankte liters (tot vol) over een aantal tankbeurten moeten bijhouden, anders blijft het natte-vinger-werk.
Ok, iets meer info dan. De Jetta was uit 2011, een 1.2 TSI Euro5 benzine motor met 105 pk, tankinhoud 50L. Huidige Octavia is uit 2015, een 1.2 TSI Euro6 benzine motor met 110 pk, tankinhoud 50L.
Als je dat naast elkaar zet zijn de specs redelijk gelijk, vandaar dat ik de vergelijking ook durfde maken. Met de Jetta reed ik pakweg 10-15% meer met de zelfde hoeveelheid benzine.
 

Joh@n

Forumguru
Die parkeerhulprem functie fout heb ik dus ook (zeer) vaak

Bij de eerstvolgende beurt (30k) mogen ze er naar kijken (of het normaal is of niet)
Ik heb de melding eigenlijk sinds de nieuwe accu niet meer gezien. Misschien een voorteken dat het bij jou ook mis gaat?

De DSG issues gaan ze eind van de maand onderzoeken.
 

Joh@n

Forumguru
Nog even een dingetje, het is trouwens toch niet normaal dat alle naafdoppen er na 8 maanden al zo uit zien (roesten)? Ik heb dit niet eerder gehad...

full.jpg
 
Iemand ook een probleem dat bij de Columbus de data verbinding niet opbouwt en als ie dat wel een keer doet snel weer wegvalt? Is een nieuwe Octavia met een simkaart in het kastje. Met een hotspot verbinden lukt wel maar dan ook geen data. Vandaag ervoor bij de dealer geweest en die wist het ook niet. Gaat op onderzoek uit. Zou graag weten of iemand dit ook heeft gehad en als het is opgelost, hoe dat is gedaan.

Heb trouwens ook een vochtige koplamp aan de linker zijde. Full Led. Dealer gaf dinsdag aan dat dat weggaat omdat de lampen geventileerd zijn. Nog net zo erg nu. Led word niet warm zei de monteur. Daardoor blijft het vocht. Ook daarvoor gaan ze een oplossing bedenken kom Skoda.
 

Spector

Forumguru
Ik heb geen simkaart in de Columbus, maar blijf wel problemen houden met data via de hotspot van de telefoon (Skoda-Connect). Zowel de dealer als Skoda (na een tweet) zijn aan het kijken wat de mogelijke problemen zouden kunnen veroorzaken...

Van vocht in de koplampen heb ik (nog) geen last. Althans is mij nog niet opgevallen. Dat led niet zo heel warm wordt is mij wel duidelijk geworden na het rijden in de sneeuw. Dit hoopte behoorlijk op, op de grill / bumper en ook op de lampen wat de lichtopbrengst enigzins beïnvloede. IMG_9268.jpg
 

Rooverz

Actief lid
Ik heb geen simkaart in de Columbus, maar blijf wel problemen houden met data via de hotspot van de telefoon (Skoda-Connect). Zowel de dealer als Skoda (na een tweet) zijn aan het kijken wat de mogelijke problemen zouden kunnen veroorzaken...

Van vocht in de koplampen heb ik (nog) geen last. Althans is mij nog niet opgevallen. Dat led niet zo heel warm wordt is mij wel duidelijk geworden na het rijden in de sneeuw. Dit hoopte behoorlijk op, op de grill / bumper en ook op de lampen wat de lichtopbrengst enigzins beïnvloede. Bekijk bijlage 64467
Bij mij werkt alles (gelukkig) goed. Waar loop je tegenaan?
 
Geen internet via de Columbus. Dus als je via de app een afspraak naar je nav wil sturen komt ie niet door, geen google om te zoeken in je nav, geen extra verkeersinfo, etc...etc...
 
Bovenaan Onderaan