Lijst kinderziektes etc. Octavia III

Forrest

Actief lid
Terugroepacties:

70E9

Verwijderen van een stuk isolatie onder de voorruit. Deze kan blijkbaar verzadigd worden door water waardoor in de voeteruimte van de bijrijder vocht ontstaat.
Stuurhuis
Terugroepactie voor een aantal O3's, waarbij de cruisecontrolhendel vervangen moet worden

Herstelpunten
  • Chroomlijst van de achterdeuren onderste gedeelte sluit niet goed aan op de C stijl. Wordt achteraf gecorrigeerd.
  • Boven de 125 km een trillend geluid vanaf de bijrijderskant, kapjes voorzien van plaktape en probleem opgelost

Punten om op te letten
  • Scheef gemonteerd dashboardkastje
  • Radio Bolero, Flac bestanden worden niet weergegeven
  • Radio Bolero, album foto's die in de MP3 tag zitten worden niet altijd weergegeven
  • Radio Amundsen, bron niet altijd beschikbaar bij USB, kiest zelf soms bron
  • Radio Amundsen, streaming werkt niet altijd naar behoren
  • Water afstromend van de dorpel, te goede rubbers
  • Rammel in rechter portier
  • Beslaan voorruit
  • FA werkt niet geheel vlekkeloos
  • Dimlicht meldingen xenon, opgelost vanaf 02-2014, daarvoor moeten units vervangen worden
  • Koplamp sproeiers gaan niet terug naar binnen, sporadisch probleem, mechaniek moet worden vervangen
  • Problemen met bandenspanningssysteem, melding banden leeg
  • Verbreken bluetooth verbinding, of bij tot stand maken van oproep de oproep niet horen (geen geluid)
  • Moeilijke werkende deurklink aan de passagierskant
  • Jankende aircopomp
  • Lekkende of slecht werkende ruitensproeier achterzijde
  • Vastlopende Columbus
  • Met gesloten achterklep kan het voorkomen dat op het dashboard een plaatje blijft staan van een geopende achterklep
  • Soms doen PDC sensoren het niet (voor/achter). Oplossing auto uit, ff op slot. Zou moeten oplossen
  • Vertraging op automatisch inschakelen buitenverlichting. Schijnt normaal te zijn
  • Resoneren van de binnenbekleding in de kofferbak bij de CANTON, het gedeelte waar de 12v aansluiting zit resoneert mee met de bas van de muziek
  • Bonkende achteras, hatchback tot MY2015

Tips
  • Bij vorst spiegels niet inklappen. Kunnen vast vriezen.
  • Wateroverlast op raam portier bestuurderskant tot productie week 45 2013, oplossing
  • Water uit de deur bij openen, schijnt normaal te zijn, heel topic
  • Inleren comfortstand ramen, contact op (geen draaiende motor), betreffende raam sluiten mbhv knopje en gedurende 3seconden knopje ingedrukt (omhoog in dit geval..) houden. Op deze manier "weet" het raam terug zijn eindpunt
  • CC schakelt niet uit bij intrappen koppeling, hoort zo, of het normaal is...
  • Let bij aflevering op vloeistofniveau's, af fabriek zijn de vloeistoffen minimaal gevuld
  • Klotsen van de diesel
  • Hoge olietemperaturen bij bepaalde modellen onder bepaalde omstandigheden, schijnt normaal te zijn
  • Regensensor niet op automatisch laten tijdens de winter. Kan wel eens het einde van je ruitenwissers betekenen bij vorst.
 
Laatst bewerkt:

TedVlemmings

Forumguru
  • CC schakelt niet uit bij intrappen koppeling, hoort zo, of het normaal is...
Dat hoort inderdaad toch zo als je een handbak hebt. Heeft alles van VW tegenwoordig. Kun je cruisecontrol bij stoplicht vervolgen en opschakelen zonder steeds te CC opnieuw te moeten activeren. Zal ongetwijfeld wel erg wennen zijn!
 

Altos

Banned
Maar geen kinderziekte, vandaar waarschijnlijk in de tips staat. Ik vind het een zeer fijne optie...mooie lijst!
 

RoelF

Forumguru
Ik ben ook al helemaal aan de CC gewend. Reed laatst in een Volvo V40, daar bleef de CC ook aan bij koppelen. Dus helemaal vreemd is het volgens mij niet meer.
 
Serieus? Zoveel klachten????? Ik heb net mijn superb uit 2009 ingeruilc voor een nieuwe octavia want die moest zoooooo fantastisch zijn.......
Hoe zit het met die vooruit? Zijn de terugroepacties al bij de dealer bekend en zo ja, welk bouwjaar praten we over?
Ik maak mij nu best zorgen over de kwaliteit!

Kan iemand mij hier iets over zeggen? Of wat zeggen de skoda dealers?

Bedankt.

Mike
 

peterrapid

Forumguru
@Falkyoostenrijk je moet je niet blind staren op deze lijst, de meesten met hun nieuwe O3 zijn daar heel tevreden mee en hebben GEEN problemen, het is volgens mij nogal een gekleurde lijst waar persoonlijke emoties soms de overhand in nemen. Is ook wat je zelf verwacht van je nieuwe wagen, maar ik kan je nu al verzekeren dat de O3 kwalitatief goed in mekaar steekt en 99% van de problemen die in deze lijst vermeld staan kan ik niet herkennen, behalve dat het standaard muzieksysteem niet van dezelfde kwaliteit is als de rest van de wagen :deuk: maar dat is ook persoonlijk hé. Het is meer een opsomming van ervaringen en hier en daar een probleem. Als je een MY2015 hebt besteld zijn al vrij veel problemen aangaande ophanging al opgelost. Windgeruis is gewoon miniem en ik rij gemiddeld 150km/per dag zeker in vergelijking met mijn Seat.
 
@peterrapid: bedankt voor jouw reactie. Kijk je betaalt een hoop geld voor een business line en dan verwacht je dezelfde kwalitiet als mijn huidige superb! Deze heeft (op de motor na,zoals we kennen, nokas en ketting) nog nooit iets gehad.100,000km zonder onkosten. Als je dan iets leest over isolatiefolie verwijderen bij de vooruit of vocht bij de passagierskant, dan begin je toch te twijfelen. Of water uit je deur..haha das echt 1980,hopelijk hebben ze dit al opgelost.
Ik heb trouwens het canton systeem...moet toch goed klinken!?!
Wat bedoel je met my2015? Bouwjaar neem ik aan....
Mijn hele bedrijf rijdt nu zakelijk de nieuwe octavia. Ik hou het hier ook goed in de gaten. Zijn 90 auto's
 

peterrapid

Forumguru
@Falkyoostenrijk die kwaliteit is er, en my2015 betekent iedere auto die besteld is na mei is reeds een update van de O3 waar enkele problemen al reeds zijn verbeterd. Nu ik heb geen Canton en hier op het forum heb je pro's en contra's voor de Canton hangt af wat je verwacht van het systeem, ben je iemand die zware house draait dan is dit waarschijnlijk niet het beste systeem volgens ik lees ... Nu nogmaals hier op het forum ook gelezen over slechte deurlijsten op de Rapid (hebben ook eentje) en ook daadwerkelijk de foto's hier gezien maar de onze heeft hier niks van dus het zijn meer eenmalige problemen soms.
 

auriga

Forumguru
Kun je cruisecontrol bij stoplicht vervolgen en opschakelen zonder steeds te CC opnieuw te moeten activeren. Zal ongetwijfeld wel erg wennen zijn!

Ik vraag me af hoe dat in z'n werk gaat. Stel je hebt de CC op 80 km/h staan en je staat voor het stoplicht. Vervolgens wordt het groen, je legt de 1e versnelling in en laat de koppeling opkomen. Pakt de CC dan direct op en gaat ie vervolgens als een dolle naar de 80 als je niet snel genoeg opschakelt?

Ik ben nu gewend om zelf normaal op te schakelen en in de hoogste versnelling op 'resume' te drukken waarna de CC het weer overneemt.
 

adee

Senior Member
@auriga Ben inmiddels al een aantal keer vanuit stilstand weggereden terwijl de cc nog op 100 km/u stond ingesteld. Schakeltempo is prima bij te houden aangezien de wagen niet op vol vermogen optrekt. Eigenlijk gaat het best wel traag en heb ik eerder de neiging gas bij te geven.
 

Forrest

Actief lid
Serieus? Zoveel klachten????? Ik heb net mijn superb uit 2009 ingeruilc voor een nieuwe octavia want die moest zoooooo fantastisch zijn.......
Hoe zit het met die vooruit? Zijn de terugroepacties al bij de dealer bekend en zo ja, welk bouwjaar praten we over?
Ik maak mij nu best zorgen over de kwaliteit!

Kan iemand mij hier iets over zeggen? Of wat zeggen de skoda dealers?

Bedankt.

Mike

Vergeet niet dat op fora vaak alleen negatieve ervaringen gepost worden. Deze lijst is gemaakt naar aanleiding van alle klachten in dit topic. Als ik kijk naar de 57 pagina's en wat voor lijst er uit is gekomen vind ik het erg meevallen. Zeker gezien de problemen die op de lijst staan.
 

leo442

Forumguru
Ik vraag me af hoe dat in z'n werk gaat. Stel je hebt de CC op 80 km/h staan en je staat voor het stoplicht. Vervolgens wordt het groen, je legt de 1e versnelling in en laat de koppeling opkomen. Pakt de CC dan direct op en gaat ie vervolgens als een dolle naar de 80 als je niet snel genoeg opschakelt?

Ik ben nu gewend om zelf normaal op te schakelen en in de hoogste versnelling op 'resume' te drukken waarna de CC het weer overneemt.

Als je stopt bij een stoplicht heb je waarschijnlijk ook geremd en valt de CC gewoon uit. Dus je kan net zo rijden zoals je al gewend bent. Zolang als je niet remt blijft de CC actief, dus je kan op en terug schakelen zonder elke keer de resume knop te gebruiken. Even wennen, maar ik zou het niet anders meer willen.
 

auriga

Forumguru
@adee, dan neem ik aan dat je de resume functie hebt gebruikt, anders klopt het (aannemelijke) verhaal van @leo442 ook niet.

Ik denk idd dat het wel even wennen zal worden...
 

adee

Senior Member
@auriga Klopt inderdaad. Als ik niet op de rem zou trappen, zou de snelheid inderdaad op de ingestelde snelheid blijven hangen maar dan in een steeds hoger toerental vanwege het terugschakelen :D. En dat dan zonder afname van de snelheid met een steeds dichterbij komende rotonde :nailbiting:
Dat is trouwens een vreemde gewaarwording aangezien ik gewend was dat bij het intrappen van de koppeling de cc op non-actief ging.
 

Pollewop

Forumguru
Serieus? Zoveel klachten????? Ik heb net mijn superb uit 2009 ingeruilc voor een nieuwe octavia want die moest zoooooo fantastisch zijn.......
Hoe zit het met die vooruit? Zijn de terugroepacties al bij de dealer bekend en zo ja, welk bouwjaar praten we over?
Ik maak mij nu best zorgen over de kwaliteit!

Kan iemand mij hier iets over zeggen? Of wat zeggen de skoda dealers?

Bedankt.

Mike

Hoi Mike,

Zoals Peterrapid ook al heeft geschreven, maak je niet druk over bovenstaand lijstje...

Toen ik het een paar dagen geleden voor het eerst zag dacht ik al "Dit is volledige Bullshit...", aangezien het een volstrekt vertekend beeld geeft.

Het is namelijk een opsomming van alle mogelijke klachten, opmerkingen, (eenmalige) storingen etc. die de opsteller van het lijstje toevallig is tegengekomen bij het struinen in dit forum.

De lijst zal zeker niet volledig zijn en in het echt dus veel langer...

De lengte van de lijst heeft m.i. dan ook geen enkele betekenis, want zo'n lijst kun je ook maken als je gaat zoeken in een BMW-, Audi-, Mercedes- of willekeurig ander Forum...

Geniet van je nieuwe Octavia...:cheer:
 

Forrest

Actief lid
Toen ik het een paar dagen geleden voor het eerst zag dacht ik al "Dit is volledige Bullshit...", aangezien het een volstrekt vertekend beeld geeft.

Het is namelijk een opsomming van alle mogelijke klachten, opmerkingen, (eenmalige) storingen etc. die de opsteller van het lijstje toevallig is tegengekomen bij het struinen in dit forum.

Onderstaande cursieve tekst was ook toegevoegd in de startpost. Op één of andere manier is deze weggevallen. De lijst is overigens maar een korte lijst en afkomstig van een forum. Mensen geven over het algemeen op een forum alleen maar hun reactie als ze een negatieve ervaring hebben. Positieve zaken worden vaak niet genoemd.

Zo "even" een lijst gefabriceerd van de kinderziekten van de Octavia III. De lijst is gedestilleerd uit ondertussen 57 pagina's tekst uit dit topic. Het geeft niet mijn ervaringen maar de ervaringen van Octavia III eigenaren gepost in dit topic.

Overigens heb ik deze lijst gefabriceerd aangezien ik een Octavia III overweeg te kopen. In het genoemde topic van 57 pagina's wordt over van alles en nog wat gekletst maar veel kinderziektes zijn er niet uit te halen. Naar mijn mening is het een prima auto zonder onoverkomelijke problemen. En de problemen die dat wel waren zijn keurig opgelost middels een terugroepactie.
 
@Forrest : ik heb het e.a. vd euvels bij mijn dealer aangegeven. Van de voorruit issues wisten zij niks vanaf. Nog nooit een klant binnen gehad met een vochtige passagierszijde. WEL gaven zij aan dat de nieuwe octavia zo bizar goed geisoleerd is dat er inderdaad water in de dorpel blijft staan. Zij zeiden:waarschijnlijk is er 1 oplossing:extra gaatje in de onderkant vd deur boren! Iets anders helpt niet. Dat is het vervelende gevolg van extra stilte creeeren en aan de CO2 waarde te voldoende. Geen kieren--> minder weerstand maarrr wel meer windgeruis hoorbaar..... lang leve de regering. Dat idiote downsizen levert in de praktijk ook weinig op. Mijn andere auto met normale motor rijdt even zuinig als mijn turbo. Ik heb alleen onderin minder koppel.... De duitsers zijn er heel blij mee want die betalen wegenbelasting per grootte van je motorinhoud. De mazzelaars...
Ik wacht lekker af en zal binnenkort mijn verslag doen als ik de auto heb ontvangen!
 
Bovenaan Onderaan