Lijst kinderziektes etc. Octavia III

Rofffel

Forumguru
Pff.. over een kinderziekte gesproken..
Met 70k 2 versleten DSG koppelingen..
Iemand nog tips waar ik op moet letten bij het herstel?
Het valt onder de garantie en daarna gaat ie snel naar de chipper (VAGtechniek).

Tevens een krakend geluid in de achterophanging / achteras welke verholpen moet gaan worden.
 
Das rap.. meestal is het rond de 60k feest.. dus 2x in 70k is veel.
Zou direct na het vervangen van de koppeling naar TVS Engineering gaan voor aanpassen van de DSG..

je rijd zeker veel file..?
Zou soieso tot die tijd dat je terecht kunt voor de aanpassing optrekken in de handmatige stand..
Dan trek je in ieder geval weg in de 1 in plaats van slippende 2.
Wanneer het dat tijd is om op te schakelen vanuit 1 de pook gewoon in de D stabd zetten..
 

Luke

Forumguru
@Rofffel
Die krakende achterophanging, kan dat te maken hebben met de koude en vochtigheid? Ik heb nu een Octavia combi van 2010 met de 1.6crTDI. Vooraan kraakt de mijne ook bij het nemen van verkeersdrempels enzo. Maar enkel in de winter. Oplossing; teflon op de rubbers. Maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. De volgende winter hang je er opnieuw aan.
 

Rofffel

Forumguru
Das rap.. meestal is het rond de 60k feest.. dus 2x in 70k is veel.
Zou direct na het vervangen van de koppeling naar TVS Engineering gaan voor aanpassen van de DSG..

je rijd zeker veel file..?
Zou soieso tot die tijd dat je terecht kunt voor de aanpassing optrekken in de handmatige stand..
Dan trek je in ieder geval weg in de 1 in plaats van slippende 2.
Wanneer het dat tijd is om op te schakelen vanuit 1 de pook gewoon in de D stabd zetten..

Nou ik heb alle twee de koppelingen versleten omdat zowel de even als oneven koppelingen versleten zijn.
Ik gebruik veelal de handmatige stand want ik vind t sowieso minder briljant rijden, zoals de bak nu fungeert.
 

EdK

Forumguru
Telkens als ik dit soort berichten lees dan ben ik toch zo blij dat ik telkens weer voor die handbak kies !
Stuk goedkoper ook in aanschaf.....
 

Rofffel

Forumguru
Ik vind automaat rijden heerlijk maar de DSG7 is gewoon niet de beste bak.
Helaas was een 320d te klein voor mij want de ZF bak is veruit de beste automaat die er is.

Gelukkig nu onder garantie koppelingen vervangen en aansluitend de software laten aanpassen zodat de slijtage geminimaliseerd wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Gelukkig nu onder garantie koppelingen vervangen en aansluitend de software laten aanpassen zodat de slijtage geminimaliseerd wordt.
Maar laten we eerlijk zijn, het is toch van de zotte dat je als je zo weer twee nieuwe platen erin hebt dat je dan nog eens extra euro's moet uitgeven om niet weer snel versleten platen te hebben.
Dit moet VAG ook weten en waarom komen die nu niet eens met de goede software die TVS klaarblijkelijk wel kan leveren (maken)
 
Heeft allemaal met mileu eisen te maken.
De auto moet zo min mogelijk uit stoten.

Overdreven laag toerig rijden en wegtrekken vanuit 2 met lage toeren bespaart de hogere uitstoot die anders door de eerste versnelling uitgestoten word; bij 1 is het immers lage snelheid en dan bij 2800-3000 rpm ofzo naar 2. Door slippend met 2 weg te rijden kun je daar onder blijven en dus lage uitstoot.

Wat uiteraard niet goed is voor het mileu is het produceren van extra nieuwe koppelingen en het afvoeren/recyclen van de oude delen. Goed voor werkverschaffing en het banksaldo van de dealer is het wel (bij geen garantie.) en dit milieu ding is geen onderdeel van de type goedkeuring. Dus zolang men de auto zo weet te produceren/programeren dat de uitstoot laag blijft is dat helemaal goed en dat de boel daardoor stuk gaat is voor het uitstoot verhaal niet relevant.
 

EdK

Forumguru
Tsja daartegen als ik dan kijk in bv folder van een fabia dan is een handbak milieu vriendelijker dan de DSG......
Dus tsja waarom bouwt men noch DSG bakken.....
 
Dat is anders bij octavia tegenovergestelde. Op papier. Wel apart dat dezelfde motor in een veel lichtere auto meer uit stoot dan in een zwaardere auto. Misschien toch op termijn een #petrolgate ;)

Wat denk je bijvoorbeeld van de direct ingespoten benzine motoren?
Hierdoor wel meer motorvermogen en een lager verbruik. Ook goed voor op papier.
Alleen door het ontbreken van brandstof in het lucht inlaattraject langs de inlaatkleppen word de boel er niet schoner van. Vervolgens is de carterventilatie er ook op aangesloten. Ook goed voor milieu; die olie dampen zo rechtstreeks de straat op mikken is vervuilender dan ze te verbranden. Maar als je ziet hoe sommige blokken er na 20/30/40.000 km uit zien van binnen en de eventuele schade die daarbij ontstaat. Maar ook hier weer; niet relevant. Auto is schoon op papier en dát telt. Anders mag de auto niet verkocht worden door brussel in europa omdat hij niet aan de emissie eisen voldoet en loopt VAG (en andere auto fabrikanten) een hoop poen mis
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Ik vind het, zoals gezegd, belachelijk dat men 33.500 eurotjes neerlegd en dat PON zijn handen er vanaf trekt. Maarja, iets met kartelpraktijken?
 
Laatst bewerkt:

Stewie

Senior Member
Ik vind automaat rijden heerlijk maar de DSG7 is gewoon niet de beste bak.
Helaas was een 320d te klein voor mij want de ZF bak is veruit de beste automaat die er is.

Gelukkig nu onder garantie koppelingen vervangen en aansluitend de software laten aanpassen zodat de slijtage geminimaliseerd wordt.

De nieuwe DSG 7-bak met natte koppeling schijnt toch weer goed te zijn (Audi S3, Golf R etc).
 

B.Stuurder

Forumguru
De laatste DSG7 met droge koppeling hebben ook geen problemen meer heb ik me laten vertellen. Of zeker niet zoals eerst.
 

Rofffel

Forumguru
@Stewie , er zijn 3 DSG7 Varianten wetende:
Alles tot 1600cc, dit zijn de waardeloze bakken.
Varianten alle hogere volumes t/m de RS3, zijn goede bakken.
Alles daarboven (A6 tot RS7), dit zijn de beste van de 3.

@B.Stuurder , er zijn enkele modificaties geweest maar deze zijn, voor zover ik kan vinden, alleen softwarematig. Bakken zelf zijn hetzelfde.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar de software is nu juist de bottleneck. TVS en andere bedrijven lossen de meeste problemen op of voorkomen die, puur door de software aan te passen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joh@n

Forumguru
De laatste DSG7 met droge koppeling hebben ook geen problemen meer heb ik me laten vertellen. Of zeker niet zoals eerst.
Wat zijn de laatste in dit geval @B.Stuurder ? Want bij mij is ie verre van probleemloos. Overigens is de hele auto dat trouwens, ik heb in zo'n korte tijd nog nooit zoveel gekke dingen gehad met een auto.

Voorbeeldje waarvan ik niet weet of het onder kinderziektes valt maar bij ~ 4 van de 10x starten krijg ik deze fout:

full.png



Daarnaast is met kouder weer de 3de versnelling echt een drama, het lijkt wel alsof hij op 3 cilinders loopt zo schokkend en ratelend gaat het. Is het iets warmer maar nog niet "warm", dan trilt en dreunt de auto aardig in 3/5/7. Wanneer de boel echt goed warm is (>100km) dan lijkt de bak wel een multitronic, je kunt makkelijk 10-20km/h versnellen zonder dat je toerenteller beweegt.

Vorige week reed ik weg van werk en leek de Octavia wel een oud treinstel op een roestig spoor. Enorm hoog gepiep/gegil. Handrem zat niet vast, remmen deden het prima... Toen ik wilde parkeren om de wegenwacht te bellen hoorde je duidelijk iets los springen (veer oid?) bij het achteruit rijden. Daarna heb ik het niet meer gehoord.
Maar verder is het een prima auto :thinking:
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat zijn de laatste in dit geval @B.Stuurder ? Want bij mij is ie verre van probleemloos. Overigens is de hele auto dat trouwens, ik heb in zo'n korte tijd nog nooit zoveel gekke dingen gehad met een auto.

Voorbeeldje waarvan ik niet weet of het onder kinderziektes valt maar bij ~ 4 van de 10x starten krijg ik deze fout:

full.png



Daarnaast is met kouder weer de 3de versnelling echt een drama, het lijkt wel alsof hij op 3 cilinders loopt zo schokkend en ratelend gaat het. Is het iets warmer maar nog niet "warm", dan trilt en dreunt de auto aardig in 3/5/7. Wanneer de boel echt goed warm is (>100km) dan lijkt de bak wel een multitronic, je kunt makkelijk 10-20km/h versnellen zonder dat je toerenteller beweegt.

Vorige week reed ik weg van werk en leek de Octavia wel een oud treinstel op een roestig spoor. Enorm hoog gepiep/gegil. Handrem zat niet vast, remmen deden het prima... Toen ik wilde parkeren om de wegenwacht te bellen hoorde je duidelijk iets los springen (veer oid?) bij het achteruit rijden. Daarna heb ik het niet meer gehoord.
Maar verder is het een prima auto :thinking:
Dat is zeker niet OK, mijn auto is in oktober 2016 geleverd en ik ben in januari 2017 gaan rijden en nooit enig probleem gehad met de bak, zowel standaard als aangepast niet. Ik weet overigens niet wat de parkeerhulpremfunctie inhoudt? Behalve dat het een prachtig scrabble woord is. En ik heb een Full options O3 Style Business (pre FL)
Ik heb wel twee keer gehad dat de rem bij mij in de wijk begon te gillen, alsof ik een trein bestuurde die een noodstop maakt. Terwijl ik niet remde. Gestopt, uitgestapt, niks gezien. Geluid wel bevestigd door buurtbewoners waar ik langs reed. Na enige meters doorrijden verdween het geluid. Het lijkt op jouw verschijnselen.
Wellicht een steentje tussen de remschijf en het schild?

Maar dat versnellen zonder dat de toerenteller beweegt, dat klopt niet. Ik zou zeggen laat een nieuwe bak monteren onder garantie. Ze gaan er toch niet aan sleutelen. Ik had een beschadigd lager in het differentieel door een aanrijding en bij mij is een complete nieuwe DSG met diff en koppeling geplaatst. Met de nieuwe bak nog niet heel veel gereden, maar buiten dat ik merk dat hij standaard erg snel naar een hogere versnelling schakelt en wat lomp schakelt onder belasting, ten opzichte van een geoptimaliseerde bak, is er niks mis mee.
Wel merk ik dat wanneer je de bak laat aanpassen door een goed bedrijf, zoals hier bij verschillende gelegenheden besproken op dit forum, hij merkbaar beter gaat reageren en functioneren. Ook beter voor de techniek denk ik.

In jouw geval zou ik me zeker zsm melden bij de dealer en niet zelf dokteren.
 

Stewie

Senior Member
@Stewie , er zijn 3 DSG7 Varianten wetende:
Alles tot 1600cc, dit zijn de waardeloze bakken.
Varianten alle hogere volumes t/m de RS3, zijn goede bakken.
Alles daarboven (A6 tot RS7), dit zijn de beste van de 3.

Voor 2wd is het toch:
DQ250 is toch de droge koppeling en de DQ380 de nieuwe DSG-7 met natte koppeling voor het middensegment, de DQ500 de DSG-7 voor de hoge koppels (ook natte koppeling)?

In mijn bestelde auto komt de DQ380 dacht ik.
 
Bovenaan Onderaan