Wie heeft ervaring met hulpveren?

Ik meld me wellicht wat laat in deze discussie maar doe het lekker toch…….:tegek:

Ik heb een flinke caravan die ruim 1350kg weegt en inclusief dissel ruim 7mtr is en als ik eerlijk ben beide nog wel een beetje meer maar goed officieel mag het allemaal aangezien het gewicht van het ding onder de 1400kg blijft. Tijdens de eerste rit over 60km ging het prima allemaal. Redelijk stabiel en het 1.6-je trekt het allemaal prima. Dezelfde dag op de terugweg stond er veel zijwind en daar werd de combinatie erg onrustig van. Op een of andere manier krijgt de auto dan geen vat op de caravan. Ik snap dat het gewicht van de sleurhut niet meewerkt maar de tamelijk zachte vering in combinatie met een naar mijn mening harde demping maakte het geheel weinig vertrouwenwekkend. De 1400kg die Skoda voor deze auto voorschrijft moet je niet al te veel overschrijden zeker niet als deze leeg is. Kort en wel, ik heb besloten hulpveren te monteren, de skodadealer (hoogeveen) gaf aan dat dit inderdaad een stuk stabiliteit scheelt. Volgens de dealer zal er geen verhoging van de achterkant plaatsvinden en doen de veren niets totdat ze ingedrukt worden.

Let op, ik geloof net als anderen dat verlagen mooier is en ook een beter weggedrag oplevert maar aangezien die van mij al wat verlaagd is heb ik daar bewust niet voor gekozen omdat ik hem dan te laag vind worden.
 

CDK

Forumguru
ik heb besloten hulpveren te monteren, de skodadealer (hoogeveen) gaf aan dat dit inderdaad een stuk stabiliteit scheelt. Volgens de dealer zal er geen verhoging van de achterkant plaatsvinden en doen de veren niets totdat ze ingedrukt worden.

Let op, ik geloof net als anderen dat verlagen mooier is en ook een beter weggedrag oplevert maar aangezien die van mij al wat verlaagd is heb ik daar bewust niet voor gekozen omdat ik hem dan te laag vind worden.

Welke versie hulpveren laat je monteren dan????? Want iets klopt hier niet, de hoogte achter verandert wel degelijk :jaja: én als je al verlaagt bent kan je helemaal geen hulpveren monteren.......
 

kansberg

Forumguru
@Corné de Kluijver : Het is misschien een Greenline uitvoering van @Sanderpeter die standaard wat lager staat, net als bij de Superb Greenline, daaronder kun je dezelfde hulpveren monteren als de niet Greenline uitvoeringen. Onder de O2 Greenline dienen andere hulpveren gemonteerd te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
De 1400kg die Skoda voor deze auto voorschrijft moet je niet al te veel overschrijden zeker niet als deze leeg is.
Volgens mij is die 1400kg geen voorschrift van Skoda, maar gewoon het maximum dat hij mag trekken. En het is niet de bedoeling dat een maximum nog overschreden wordt...

Wat ook het gewicht van de caravan is, de combinatie ligt altijd beter/stabieler als de trekkende auto zwaarder is dan de caravan. Een aanhangergewicht tot max. 75% van het gewicht van de auto wordt aanbevolen, ga je daar overheen dan wordt het toch geleidelijk minder met de stabiliteit.
 

Octavia32

Forumguru
Ik kan in ieder geval zeggen dat met hulpveren de auto iets omhoog gaat, ik had ze ook laten monteren onder mijn O2 Diesel . Hierna stond de achterkant dus wel iets hoger icm met standaard onderstel was het net een scout

Daarbij moet ik er wel bijzeggen dat deze combinatie er voor gezorgd heeft dat ik met vijf man in de O2 ons vakantie adres in Italië heb kunnen bereiken(zat namelijk in de bergen en had een bospad richting villa) met van die tractor paden ingereden geulen links en rechts.

Dit had zeker niet gekund met mijn huidige verlaagde S2. Als ik daar nu heen zou willen zal ik een hogere auto moeten huren.

Voor wat betreft stabiliteit hebben de hulpveren mij een stuk betere wegligging opgeleverd toen er een vol beladen Alpen kruzer achter hing richting Kroatië.

Mijn mening die niet door iedereen zal worden gedeeld is dat verlaging optisch zeer mooi is en het weggedrag zeker verbeterd echter als je altijd auto vakanties houd met sleurhut vouwwagen of caravan dan zou ik voor hulpveren gaan en geen verlaging dit omdat je niet altijd mooie asfalt wegen zult aantreffen in het buitenland.
 

Mark69

Senior Member
Ik sta er duidelijk anders in. Verlagen van auto's gebeurd hier in Den Haag bij een bepaald deel van de bevolking. ;)
 

reeseend

Forumguru
Volgens mij is een RS standaard ook verlaagd met sportonderstel, en toch heb ik ook hulpveren erbij voor het doorslaan van de kont.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik mag (erg nadrukkelijk) verlaagde auto's toch wel gewoon lelijk vinden?

Kwestie van smaak natuurlijk - ik zal er niemand om veroordelen als-ie met z'n bodemplaat op F1-hoogte over straat wil, maar ik wil er absoluut niet mee in het openbaar gezien worden tenzij in deugdelijke vermomming...
 

Mark69

Senior Member
Het zal aan mij liggen maar ook die hoge versie blijf ik raar vinden. Het blijft een gezindswagen op hoge of lage poten. We kunnen er van allerlij stoers mee gaan doen maar het blijft gewoon een gezinsbak.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Mark69: Overigens zijn er tal van andere redenen dan "stoer doen" om te verlagen. Zo kun je het mooi vinden (en al dan niet stoer). Ook kun je het doen om de wegligging en het rijgedrag van je auto te verbeteren. Van die laatste categorie ben ik er eentje. Na de Yeti vond ik de Faab best ok, muv de wegligging. Deze was vergeleken met die van de Yeti ronduit belabberd. En dat is met de verlaging een wereld van verschil: veel stabieler in bochten, minder deinen met remmen, het rijdt gewoon een stuk prettiger. En de looks zullen me eerlijk gezegd worst zijn, ik heb daar geen oog voor.
En zo zullen er meer zijn. Dus het diskwaliceren van "verlagers" als wannabee stoere jongens of ze relateren aan een bepaalde subcultuur in een stad, is ronduit potsierlijk
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het lijkt me toch evident dat het rijgedrag verbetert. Zie ook de diverse youtube filmpjes met vergelijkende test tussen standaard en eibach veren bij slalom en remmen. En het is natuurlijk klinkklare nonsens om te beweren dat het iets als een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat er iemand is die het zwabberige rijgedrag van een standaard Fabia prefereert boven dat van een met verlagingsveren uitgerust exemplaar. Dat je het dus prettiger vindt om in een lange scherpe bocht zoals je die bij snelweg aansluitingen hebt, van het gas te moeten als je even wat te hard gaat dan dat je de auto rustig met behoorlijke snelheid door de bocht trekt zonder centje pijn. Dat is zoiets als beweren dat het scheren met een bot of een scherp scheermes een kwestie is van persoonlijke voorkeur.
 

Octavia32

Forumguru
Dat is zoiets als beweren dat het scheren met een bot of een scherp scheermes een kwestie is van persoonlijke voorkeur.

Sorry hoor vind dit wel een iets overdreven vergelijking.

Het weggedrag is significant verbeterd sinds ik een KW setje er onder heb liggen, echter is het afhankelijk van je rijstijl en wens naar comfort of je gaat voor sportief en strak of dat je gaat voor comfortabel en stabiel (mbv hulpveren)

Een betere vergelijking zou zijn scheren met een scheerapparaat (niet smooth maar voldoet voldoende) en scheren met een mesje (glad en strak)
 
Bovenaan Onderaan