Wie heeft ervaring met hulpveren?

kansberg

Forumguru
@Rutger0706 : Over de MAD veren durf ik je niet 1,2,3 info te geven. Van Carsupport heb ik de volgende gegevens: In onbeladen toestand is de auto 1,5 - 2,5 cm. hoger aan de achterzijde. In vol beladen toestand 3,0 - 4,0 cm. hoger. Het betreft hier de ST (standaard hulpveren) voor 'vakantiegebruik.' Ga je voor zwaardere HD (heavy duty) exemplaren, dan kom je op 2,5 - 3,0 cm, resp. 4,5 - 5,5 cm. uit.
Ik ga er vanuit dat voor MAD veren min of meer dezelfde waarden gelden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie het nadeel niet - vind de Fabia combi er eerder iets stoerder (dwz naar achteren toe wat minder "afgezakt") bij staan... :jaja:

Los daarvan zijn we nu, met de Eriba, ook wel aanmerkelijk meer dan 2 weken per jaar onderweg.
Kortom, 't bevalt ons het hele jaar rond prima.
 

Antera

Donateur
Als je meteen Eibach plaatst weet je zeker dat eht ook goed is en nooit geen trammelant. Met hulpveren zal je toch bij leeg iets meer een stuiterige auto krijgen achter. Er zijn misschien wel mensne hier op het forum die wel hun hulpveren gedemonteerd hebben wegens vervangen voor een verlaging ??
 

micky

Forumguru
Dat bedoel ik @Antera....
@Canon-Eye, stoerder is een ruim begrip, ik denk dat als je hier een polletje over opstart, er snel duidelijk wordt dat de meesten een auto met een hoge kont niet zo stoer vind, vroeger al waren het eigenlijk hoofdzakelijk de Manta rijders die dit deden:wavecry:
:shutup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Mwahh... eerstens gaat het maar om een paar cm aan de achterkant met de officiële Skoda hulpveren - het wordt er niet meteen een namaak-SUV van, hè ;).
Dat stuiteren valt ook wel mee, want het begin van de veerweg is nauwelijks stugger dan standaard, ze bewijzen hun waarde vooral bij de zwaardere belasting door de caravan. En die grotere massa dempt op zichzelf al weer vanwege de massatraagheid.


Verder heb ik de bevestiging (of niet) van een polletje niet nodig. Ik vertrouw wel gewoon op m'n eigen oordeel1 :pardon:
 

Rutger0706

Senior Member
Heeft er toevallig nog iemand op het forum een setje passende exemplaren liggen..? Onder mijn vorige auto trok ik ze van marktplaats af en daar voel ik nu ook meer voor dan nieuwe hulpveren, maar zijn ze nu 2ehands niet te vinden...:arghh:
 

Eltjo

Forumguru
Van welke producent zijn deze? http://www.hulpverenshop.nl/c-1216017/superb-2-incl-combi-1-incl-greenline-2008-2015/ De kleur lijkt op het eerste gezicht op Carsupport... Maar het type niet.
En wie heeft daar ervaring mee?

Wat erg erg jammer is het dat er geen progressieve veren (net zoals de Eibachs) worden geleverd waarmee toch de oorspronkelijke hoogte van de auto gehouden wordt.

Mijn Superb (met 160 dkm) heeft het standaard onderstel en zakt / deint mijn inziens al te ver in na een drempel als ik er alleen in zit. Mijn laatste Passat deed dat gevoelsmatig beter bij 250 dkm op de teller.

Momenteel zijn er op marktplaats 2 aanbieders voor gebruikte standaard veren die 30 of 50 dkm onder een Superb 1.8TSI gezeten hebben. Lijkt mij ook onvoldoende verbetering om deze (achter) te vervangen.
Dat heb ik wèl gedaan bij mijn eerste Passat bij 290 dkm € 40 voor 4 originele veren was niet duur en de voor-montage in Polen ook niet. Wel een heidens karwei aan de voorkant. De achterkant was makkelijk en had ik in NL eerder laten doen. En dat gaf "leeg" al een forse verbetering.
 
Laatst bewerkt:

PMT

Lid
Ik moet dat doorzakken van mijn O2 nog ervaren met een caravan erachter. Zal wel heel anders rijden dan de C5 alhoewel ik dat geen stabiele combi vond. Heb er alles aan gedaan met het verplaatsen van gewicht maar rond de 100km werd die instabieler en kreeg neiging tot slingeren.
De vorige eigenaar van mijn O2 heeft ook met een caravan gereden die net zo zwaar was als die van mij en hij heeft er geen hulpveren onder geplaatst, dus ik neem aan dat hij tevreden was. (of hij heeft ze er tussenuit gehaald voor zijn andere auto?!)
 

kansberg

Forumguru
@eltjo2 : Volgens mij zijn dat idd hulpveren van Carsupport. Ik heb er inmiddels ervaring mee en wil echt niet meer zonder. De auto voelt solo wat steviger in de 'kont.' Met caravan (1100 kg. en ongeveer 80 kg kogeldruk) veert de combinatie duidelijk minder door en het geheel zorgt voor een heel stabiel rijgedrag, minder deinen.
 

kansberg

Forumguru
@PMT : Als je de hydropneumatiek van de C5 gewend bent, dan kon het met de Skoda nog wel eens tegenvallen w.b. doorhangen. Een forse kogeldruk zorgt immers voor verder doorhangen, maar ook voor een stabieler rijgedrag. De C5 heeft hier geen last van dankzij het hp veersysteem. Ik had de C5 in mijn pre-caravan tijdperk en heb dus geen ervaring met die combi. Wellicht kun je het e.e.a. constateren als je de caravan ruim voortijds uit de stalling haalt en er mee gaat rijden, dan kan je altijd nog besluiten hulpveren te plaatsen, indien gewenst.
 

stijnheidi

Senior Member
@eltjo2 grappig en ik ben een van die twee aanbieders van de veren van de 1.8 tsi... Er bestaan volgens mij nog van die luchtbalgen van Mad, waardoor de auto niet hoger wordt. Of ie er stabieler van wordt weet ik niet
 

andrehj

Forumguru
@eltjo2 grappig en ik ben een van die twee aanbieders van de veren van de 1.8 tsi... Er bestaan volgens mij nog van die luchtbalgen van Mad, waardoor de auto niet hoger wordt. Of ie er stabieler van wordt weet ik niet
Ik heb die luchtbalgen. Daar wordt de auto alleen hoger van als je ze (extra) oppompt. Omdat ze net als de hulpveren de totale veerconstante verhogen, zullen ze ook een gelijke invloed op de stabiliteit hebben.

Toch zou ik in een volgende auto (S3 of S4?) graag niveauregeling hebben, zoals dat vanaf MJ2017 eindelijk in een Superb verkrijgbaar is. Mijn balgen moest ik namelijk zelf inbouwen, en vereisen steeds een handmatige oppompactie. Dan is een niveauregeling in de schokdempers (zoals Volvo dat al decennia heeft) een veel mooiere oplossing.
 

Eltjo

Forumguru
@kansberg en @Helmond42; ik denk idd dat het de hulpveren worden uit mijn vorige post. Ik kom wel een keertje langs Delft. Afgelopen week ook met mwhite (die bij mij "om de hoek" woont) meegereden. MAD veren met een Greenline onderstel en 18" met 205dkm.
Ik heb een gewoon onderstel, 17" wielen, 160dkm op de teller, geen caravan en zitten hooguit met z'n 3-en in de auto (ik zorg wel voor 126 kg stoelbelasting....).
@stijnheidi; heb jij ook een amethist purple kleurtje? De mijne is "blauw" op het kenteken dat van het Belgische is overgenomen door de RDW. M'n avatar is nog de verkopersfoto.
 

PMT

Lid
@PMT : Als je de hydropneumatiek van de C5 gewend bent, dan kon het met de Skoda nog wel eens tegenvallen w.b. doorhangen. Een forse kogeldruk zorgt immers voor verder doorhangen, maar ook voor een stabieler rijgedrag. De C5 heeft hier geen last van dankzij het hp veersysteem. Ik had de C5 in mijn pre-caravan tijdperk en heb dus geen ervaring met die combi. Wellicht kun je het e.e.a. constateren als je de caravan ruim voortijds uit de stalling haalt en er mee gaat rijden, dan kan je altijd nog besluiten hulpveren te plaatsen, indien gewenst.
Ben in het geheel nog steeds niet gewend op alle fronten. Ik rijd pas een maand in de O2 en nog maar 2300 km gereden en het enige wat me tot nu toe bevalt is het motorvermogen icm de dsg bak. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ruim 3 jaar C5 uit mijn systeem is.
 
Bovenaan Onderaan