Wie heeft ervaring met hulpveren?

Topic in 'Octavia II' gestart door ergees, 09-09-2014.

  1. EdK

    EdK Forumguru

    KNOEIER..................
     

  2. ergees

    ergees Lid

    Na 60000 km en ongeveer anderhalf jaar later kan ik alleen maar tevreden zijn over de beslissing carsupport hd hulpveren te plaatsen, Ok de auto staat iets hoger, ongeveer 3 a 4 cm, met de orginele 205 bandenmaat valt dat ongeladen wel op, maar het stoort me allang niet meer.Het veergedrag is iets harder, maar komt meer in de buurt van mijn vorige ford focus. Alles bij elkaar is het het een aanrader, misschien had ik de 30% veren, of mad veren kunnen nemen,maar met de belading die ik steeds heb, gaat het nu perfect.Het monteren is een fluitje van een cent, zeker als je een extra krik gebruikt om de draagarm op de juist hoogte te krijgen.binnen een half uurtje was ik klaar.Ik vraag me eigenlijk af waarom Skoda haar vering zo "slapjes" maakt, juist de combi steekt best ver over de achteras heen, en een combi is gemaakt voor belading toch?
    Nog even ter aanvulling, voor de prijs hoef je het niet te laten, iets meer dan 120 euro voor de 2 veren:)
     
    Laatst aangepast: 26-05-2016
  3. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Eindelijk na 40 dkm sturen met 190dkm op de teller achter Carsupport 30% hulpveren laten plaatsen. De veren waren incl. verzenden €110,- en de montage op vakantie in Polen € 30. Ik ben tevreden met het verschil.
    Voor €155 had ik 4 Eibach veren kunnen kopen. Echter wilde ik niet zo zeer omlaag en aangezien de schokbrekers 190 dkm meegaan.... was dit voor nu een afdoende oplossing.

    Een maand geleden zaten we met 4 mensen in de auto en bij het afrijden tikte de afneembare trekhaak tegen een verkeersdrempel. Dat nu duidelijk over. De auto staat achter iets hoger wat meteen te merken was bij het instappen. Ook is de (Duitse) snelwegstabiliteit bij 150 -160 km/u met volle tank en 12 liter wodka voor de buurman nu goed. Van de winter hield ik het daar bij max. 140 km/u toen er ook wat windvlagen waren. Wel toch nog wat (minder) voorzichtig dan was, de drempel afrijden omdat aan de voorkant niets veranderd is en de auto daar in principe iieetsje lager hangt dan was.

    Op vakantie heb ik ook een stuk gereden in een Superb 1.8TSI van na de facelift met ik meen 70 dkm op de teller; het viel op toen we er ook met z'n vieren reden dat deze steviger geveerd was. Dit was met indrukken met de handen op het spatbord niet te merken. Mijn Superb was eigenlijk direct al zo slap geveerd in vergelijking met m'n Passat 3BG met 260 dkm op de teller. De Superb bleef in vergelijk met de Passat ook toen wel rechter op in de bochten.
    Zijn de veren van een Superb na de facelift stijver?
     
    Laatst aangepast: 12-08-2017
  4. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Alle verlichting aan de voorkant meteen opnieuw laten afstellen?
     
  5. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Nee, de auto heeft Xenon verlichting met een hoogtesensor aan de linker draagarm van de achteras en heeft daarom ook geen hoogteverstelling naast het wieltje van de dashboardverlichting. Het leek mij dan dus niet nodig.

    Ik heb de garagehouder erop gewezen dat de sensor los moet tijdens de montage omdat die anders kapot zou kunnen gaan en een alarm veroorzaakt.
     
    Laatst aangepast: 12-08-2017
  6. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Geldt dat ook voor de mistlampen? Die hebben doorgaans geen automatische hoogteregeling en dan vallen die bundels opeens een heel stuk korter na het plaatsen van hulpveren.
    Bij mijn Fabia hadden ze wel netjes de koplampen bijgesteld, maar dat ze de mistlampen vergeten waren ontdekte ik pas toen ik een keer in het donker naar huis reed over de onverlichte smalle lanwegen rond het dorp. Daar heb ik altijd de breedstralers aan, zodat ik eventueel vanuit het weiland aanstormende reeën eerder zie aankomen.
     
  7. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Dat denk ik idd niet dat dat ook voor de mistlampen geldt... Op vakantie hadden we een huis op het platteland; daar was het écht donker en gebruik ik als het door het ontbreken van tegenliggers kan, groot licht. Dat is dan ook echt groot licht..... Standaard gaan alleen de halogeen grootlichten naast de grill aan, maar dankzij dit forum heb ik ook geprogrammeerd dat de shutters voor de xenon lampen open gaan en een flinke bak meer licht geven.

    Overigens, alleen Mercedes had in 2010 betere xenon verlichting dan de Superb volgens een Duitse internetsite.
    Ik vond het niet van belang bij de aankoop, maar nu ik het heb merk je in dat soort situaties toch dat het meer zicht oplevert. Ook op de Autobahn (max. 145 echte km/uur) waar ik in de winter nog lang in het donker reed; de lichten schijnen dan verder zonder anderen te verblinden. Ik denk dat dat mede zorgde dat ik een rit van 1450 km van 8:30 tot 0:00 uur uit hield.
    Overigens afgelopen donderdag weer dezelfde rit gemaakt met max. 160 km/u.
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Groot licht gebuik ik hier ook en dat schijnt ver vooruit. Maar er zijn hier diverse locaties waar nogal eens een ree - of soms een heel roedel - uit het weiland komt aanstormen om over te steken naar het bos en met de breedstralers komen die veel eerder in beeld dan met alleen groot licht; zodoende.
    Zo'n beestje weegt al snel een kilo of 50, 60 en ook bij ca. 50-60 km/u is dat tamelijk slecht voor je motorkap... :jaja:
     
    Laatst aangepast: 13-08-2017
  9. andrehj

    andrehj Forumguru

    Waar heb je dat op dit forum gevonden? Want het klopt namelijk niet. De standaardinstelling (van een S2 met xenon) is:
    • 's Nachts rijden met groot licht: De shutters van de Xenonlampen klappen weg én de halogeen verstralers gaan aan.
    • 's Nachts seinen met groot licht: Idem.
    • Overdag (met alleen de dagrijverlichting aan dus) seinen met groot licht: Alleen de verstralers worden gebruikt, Xenon blijft dan uit.
    Dit laatste is met VCDS te veranderen, dan gaan ook overdag bij seinen de xenonlampen aan. Standaard staat dat uit, vanwege de opstarttijd van xenon en om de levensduur te verlengen.
     
  10. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Ik meen dat o.a. Corné en de man met de avatar met "Superb à la Transporter" dat schreven.
    Punt 3; mee eens, klopte en klopt met mijn (Belgische import)auto.
    Punt 1 en 2: nee, bij mijn auto bleven de xenons natuurlijk branden maar kwamen daar de halogeen naast de grill erbij aan. Nadat ik de optie met VCDS aan had gevinkt, zag je meer licht en hoorde je ook de shutters schakelen onder de motorkap. Dat was goed te zien en horen.

    Het was zoiets; 09- Cent. Elect. 0 -- 1KO 937 087 H -- BCM PQ35 H+ 103 0575
    Byte 24, Bit 2 "High Beam via Shutter active/installed" aangevinkt

    @Canon-Eye; Ik begrijp wat je bedoelt, maar er komt zoveel licht bij dat er ook meer in de berm verlicht wordt. Aan de mistlampen heb je alleen iets als je langzaam rijdt - anders ben je toch te laat.
     
    Laatst aangepast: 12-08-2017
  11. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat laatste klopt wel, ik gaf al aan dat ik in het donker onder de 60 blijf.
    Mijn mistlampen stralen wel degelijk véél meer in de breedte dan het grootlicht. Ze hebben me al meer dan eens geholpen, om niet te zeggen gered: naast eeilanden weilanden hebben we hier ook flinke stukken bos. Daardoor zitten er veel reeën die wonen in de bossen maar vaak de weg oversteken om te fourageren in de weilanden aan de overkant.
     
    Laatst aangepast: 13-08-2017
  12. EdK

    EdK Forumguru

    wat is het nou ?

    Eilanden of eelanden....?
     
    Canon-Eye vindt dit leuk.
  13. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Eikelanden....? reeënreed uh.. reet!
     
  14. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Zie de volgende regel, daar stond het antwoord al: weilanden dus.
     
    Laatst aangepast: 12-08-2017
  15. EdK

    EdK Forumguru

    Voor een taalpurist een slap excuus hoor @Canon-Eye :D
     
  16. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Geen excuus hoor - geef alleen maar aan dat je 't al had kunnen weten.
    Het zou pas een excuus zijn als ik had beweerd dat het een typo was doordat de w en de e naast elkaar zitten. Maar dat schrijf ik dus niet... oeps:bloos:... :D
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  17. EdK

    EdK Forumguru

    dikke vingers
     
  18. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru

    @eltjo2, mijn S2 was af fabriek zo geprogrammeerd dat bij seinen (overdag of ‘s nachts geen verschil) de halogeenpitten gebruikt werden. Heb toen met VCDS Xenon blinken laten activeren, pas daarna werkten de shutters.
     
  19. EdK

    EdK Forumguru

    tsja van hulpveren naar xenon verlichting.....
     
  20. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Aanvullende op mijn eerdere bericht "de man met de avatar met "Superb à la Transporter"" is dus Kansberg.

    @Corné de Kluijver; dat is precies wat ik ook schreef / bedoelde. Die van mij was ook zo geprogrammeerd.

    @EdK; en weer terug naar veren:

    De CarSupport ST11C (38C09) 30% hulpveren bevallen ook in eigen omgeving met de bekend drempels goed.

    En waar ik nog benieuwd ben naar hoe het zit: "Zijn de veren van een Superb (1.8TSI t.o.v. mijn 2.0TDI) na de facelift stijver?"
    Iemand met ElsaWin of Etka waarin een ander nummertje genoemd wordt?
     
    EdK en Corné de Kluijver vinden dit leuk.

Deel deze pagina