Wie heeft ervaring met hulpveren?

Eltjo

Forumguru
Nee, de auto heeft Xenon verlichting met een hoogtesensor aan de linker draagarm van de achteras en heeft daarom ook geen hoogteverstelling naast het wieltje van de dashboardverlichting. Het leek mij dan dus niet nodig.

Ik heb de garagehouder erop gewezen dat de sensor los moet tijdens de montage omdat die anders kapot zou kunnen gaan en een alarm veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Geldt dat ook voor de mistlampen? Die hebben doorgaans geen automatische hoogteregeling en dan vallen die bundels opeens een heel stuk korter na het plaatsen van hulpveren.
Bij mijn Fabia hadden ze wel netjes de koplampen bijgesteld, maar dat ze de mistlampen vergeten waren ontdekte ik pas toen ik een keer in het donker naar huis reed over de onverlichte smalle lanwegen rond het dorp. Daar heb ik altijd de breedstralers aan, zodat ik eventueel vanuit het weiland aanstormende reeën eerder zie aankomen.
 

Eltjo

Forumguru
Dat denk ik idd niet dat dat ook voor de mistlampen geldt... Op vakantie hadden we een huis op het platteland; daar was het écht donker en gebruik ik als het door het ontbreken van tegenliggers kan, groot licht. Dat is dan ook echt groot licht..... Standaard gaan alleen de halogeen grootlichten naast de grill aan, maar dankzij dit forum heb ik ook geprogrammeerd dat de shutters voor de xenon lampen open gaan en een flinke bak meer licht geven.

Overigens, alleen Mercedes had in 2010 betere xenon verlichting dan de Superb volgens een Duitse internetsite.
Ik vond het niet van belang bij de aankoop, maar nu ik het heb merk je in dat soort situaties toch dat het meer zicht oplevert. Ook op de Autobahn (max. 145 echte km/uur) waar ik in de winter nog lang in het donker reed; de lichten schijnen dan verder zonder anderen te verblinden. Ik denk dat dat mede zorgde dat ik een rit van 1450 km van 8:30 tot 0:00 uur uit hield.
Overigens afgelopen donderdag weer dezelfde rit gemaakt met max. 160 km/u.
 

Canon-Eye

Forumguru
Groot licht gebuik ik hier ook en dat schijnt ver vooruit. Maar er zijn hier diverse locaties waar nogal eens een ree - of soms een heel roedel - uit het weiland komt aanstormen om over te steken naar het bos en met de breedstralers komen die veel eerder in beeld dan met alleen groot licht; zodoende.
Zo'n beestje weegt al snel een kilo of 50, 60 en ook bij ca. 50-60 km/u is dat tamelijk slecht voor je motorkap... :jaja:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Standaard gaan alleen de halogeen grootlichten naast de grill aan, maar dankzij dit forum heb ik ook geprogrammeerd dat de shutters voor de xenon lampen open gaan en een flinke bak meer licht geven.
Waar heb je dat op dit forum gevonden? Want het klopt namelijk niet. De standaardinstelling (van een S2 met xenon) is:
  • 's Nachts rijden met groot licht: De shutters van de Xenonlampen klappen weg én de halogeen verstralers gaan aan.
  • 's Nachts seinen met groot licht: Idem.
  • Overdag (met alleen de dagrijverlichting aan dus) seinen met groot licht: Alleen de verstralers worden gebruikt, Xenon blijft dan uit.
Dit laatste is met VCDS te veranderen, dan gaan ook overdag bij seinen de xenonlampen aan. Standaard staat dat uit, vanwege de opstarttijd van xenon en om de levensduur te verlengen.
 

Eltjo

Forumguru
Ik meen dat o.a. Corné en de man met de avatar met "Superb à la Transporter" dat schreven.
Punt 3; mee eens, klopte en klopt met mijn (Belgische import)auto.
Punt 1 en 2: nee, bij mijn auto bleven de xenons natuurlijk branden maar kwamen daar de halogeen naast de grill erbij aan. Nadat ik de optie met VCDS aan had gevinkt, zag je meer licht en hoorde je ook de shutters schakelen onder de motorkap. Dat was goed te zien en horen.

Het was zoiets; 09- Cent. Elect. 0 -- 1KO 937 087 H -- BCM PQ35 H+ 103 0575
Byte 24, Bit 2 "High Beam via Shutter active/installed" aangevinkt

@Canon-Eye; Ik begrijp wat je bedoelt, maar er komt zoveel licht bij dat er ook meer in de berm verlicht wordt. Aan de mistlampen heb je alleen iets als je langzaam rijdt - anders ben je toch te laat.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Aan de mistlampen heb je alleen iets als je langzaam rijdt - anders ben je toch te laat.
Dat laatste klopt wel, ik gaf al aan dat ik in het donker onder de 60 blijf.
Mijn mistlampen stralen wel degelijk véél meer in de breedte dan het grootlicht. Ze hebben me al meer dan eens geholpen, om niet te zeggen gered: naast eeilanden weilanden hebben we hier ook flinke stukken bos. Daardoor zitten er veel reeën die wonen in de bossen maar vaak de weg oversteken om te fourageren in de weilanden aan de overkant.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Geen excuus hoor - geef alleen maar aan dat je 't al had kunnen weten.
Het zou pas een excuus zijn als ik had beweerd dat het een typo was doordat de w en de e naast elkaar zitten. Maar dat schrijf ik dus niet... oeps:bloos:... :D
 

CDK

Forumguru
@eltjo2, mijn S2 was af fabriek zo geprogrammeerd dat bij seinen (overdag of ‘s nachts geen verschil) de halogeenpitten gebruikt werden. Heb toen met VCDS Xenon blinken laten activeren, pas daarna werkten de shutters.
 

Eltjo

Forumguru
Aanvullende op mijn eerdere bericht "de man met de avatar met "Superb à la Transporter"" is dus Kansberg.

@Corné de Kluijver; dat is precies wat ik ook schreef / bedoelde. Die van mij was ook zo geprogrammeerd.

@EdK; en weer terug naar veren:

De CarSupport ST11C (38C09) 30% hulpveren bevallen ook in eigen omgeving met de bekend drempels goed.

En waar ik nog benieuwd ben naar hoe het zit: "Zijn de veren van een Superb (1.8TSI t.o.v. mijn 2.0TDI) na de facelift stijver?"
Iemand met ElsaWin of Etka waarin een ander nummertje genoemd wordt?
 

ergees

Lid
Goedenmiddag iedereen, Na inmiddels 3 jaar(100000km) rijden met de Carsupport HD veren,( geven 50 % extra steun) kan ik alleen maar tevreden zijn.Een verandering in de wegligging is me (negatief) niet opgevallen,wel staat de wagen wat hoger op de achterwielen.Daar ben ik inmiddels wel aan gewend, misschien waren de 30 % standaardveren ook voldoende geweest.Over een verkeersdrempel rijden kan nu gewoon met 50 a 60 kmh, ook als de auto beladen is, wat altijd weer een( beetje gemeen,ik weet het) lekker gevoel geeft als je in de achteruitkijkspiegel ziet dat degene die achter je rijdt dat met diezelfde snelheid wil doen:).Ik kan de hulpveren alleen maar aanraden, en denk dat de standaard carsupport veren voor de meeste octavia's de beste keus is, prijs is zonder meer aantrekkelijk( rond de 120 euro) en zelf monteren een fluitje van een cent zeker als je een extra krik gebruikt om de draagarm op de juiste hoogte te zetten tijdens het monteren.Bij elkaar 30 tot 45 minuten werk voor een hele hoop extra comfort.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Over een verkeersdrempel rijden kan nu gewoon met 50 a 60 kmh, ook als de auto beladen is, wat altijd weer een( beetje gemeen,ik weet het) lekker gevoel geeft als je in de achteruitkijkspiegel ziet dat degene die achter je rijdt dat met diezelfde snelheid wil doen:).Ik kan de hulpveren alleen maar aanraden
Applaus voor jezelf hoor :thumbsup: want daar liggen die drempels tenslotte voor om er zo hard mogelijk overheen te rijden :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
Kom op, beetje positief starten hoor dit jaar!!:pardon:
Ik stoor me ook mateloos aan drempels die gebouwd achten te zijn op een bepaalde snelheid en door verzakking/slecht onderhoud/verkeerde constructie toch de vonken onder je auto vandaan laten springen!
Ik bedoel, op een 50 km/h weg verwacht ik drempels die een doorsnee auto gewoon met die snelheid kan passeren en je pas opstijgt zodra je er harder overheen knalt.
 
Bovenaan Onderaan