Wie heeft ervaring met hulpveren?

Rosinfield

† In Memoriam
Ik chargeer (of in dit geval beter charscheer) natuurlijk ook wat en het hangt er ook van af hoe de auto zich standaard gedraagt natuurlijk. In het geval van mijn Yeti was er geen enkele aanleiding, terwijl ik er met de fabia direct achter was dat er wel iets aan de wegligging diende te gebeuren. En in hoeverre je hecht aan meer of minder "comfort", is idd iets min of meer persoonlijks. Mij valt het bepaald niet tegen, vind het niet oncomfortabel en vind het zelfs wel lekker voelen. Behalve op zeer slechte wegen.
 

Wijnand850

Forumguru
@Rosinfield : ik verkies inderdaad het totale gebrek aan wegligging van mijn Volvo 240 boven het klinische van de Octavia :D. En ik begin me steeds meer te realiseren dat het een groot wonder is dat ik mijn Octavia gedurende de 200.000km dat ik 'm nu heb op 4 wielen heb weten te houden :pieker:.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Uiteraard is het geen kwestie van op vier wielen houden oid. Maar wel van net iets lekkerder rijden. Zoals dat ook geldt voor tuning van de motor en aanpassen van de dsg bv. Zonder gaat het ook prima natuurlijk en als het je verder niet zo boeit en je verder weinig eisen stelt aan het weggedrag, is het ook geen punt.
 

Wijnand850

Forumguru
"Iets lekkerder rijden" is subjectief en daarmee smaak en dus weldegelijk persoonsgebonden, wat je in in een vorige post krachtig ontkende. Wat jij qua wegligging dus prettiger vind, hoef ik helemaal niet zo te waarderen.

Ik chargeer bewust over de "vier wielen". Verlaging geeft per definitie een betere wegligging. Maar wel in een gebied waarin moeder de vrouw of de achterbank allang heeft gevraagd of het wat minder kan. In de file heb je ook verrekte weinig aan de verbetering, evenals in het gros van de stadsritten of op de provinciale weg. Dus ik snap werkelijk niet waarom er zo hoog opgegeven moet worden over het verlagen van de auto irt tot het simpel plaatsen van hulpveren. Als je het mooi vindt, doe het vooral. Maar ga niet roepen dat het veiliger op de weg wordt. Want (zomaar een gedachtengangetje) hier zou weleens hetzelfde aan de orde kunnen zijn als bij de introductie van de airbags, etc. Als je je veiliger waant zoek je eerder, en wellicht ongemerkt de grenzen op.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou kunnen hoor, ik heb geen moeder de vrouw op de achterbank. De honden hebben echter geen klachten.
Heb ook niet de indruk dat het comfort zoveel minder is. Het voelt wel wat stugger, maar dat bevalt mij beter dan dat deinige. Maar het is qua stabiliteit, in elk geval bij de Fabia II, een wereld van verschil.
Verder ga ik helemaal niets roepen en heb ik ook geen enkele behoefte aan een vurige discussie over dit onderwerp; die energie spaar ik voor andere onderwerpen welke mij meer bezighouden. Ik wilde slechts mijn ervaring delen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Octavia32 toch niet echt my cup of tea...
  • Veel te veel uitwendige opsmuk aan die Octavia - ik wil wel een 4x4 maar dan eentje waar je verder helemaal niks aan ziet. Bovendien zit hier weer zo'n navigatiesysteem dat ik niet wil op een plek waar ik het niet wil hebben.
  • Foute caravan - ik wil niet zo'n afgeschuinde baksteen en al helemaal niet zo'n bakbeest...
Kortom, ik ben niet van dat extreme uiterlijk. Als ik bijvoorbeeld een Audi RS4 kon betalen, dan zou ik er extra geld voor over hebben om 'm optisch helemaal (of toch minstens zo ver mogelijk) terug te tunen tot een normale A6 Avant terwijl hij technisch natuurlijk wel intact moet blijven.
Dat was trouwens al de basis van mijn keuze voor Skoda, begin 2002. Bij mijn functie hoorde toen toch wel een Volvo S40, er reden ook nog diverse 440's rond, en het liep zo op naar de V70 en de Xc90 op directienivo. Ik heb zelfs behoorlijk moeten zeuren om de F1C te mogen bestellen, dat was eigenljk beneden de stand van het bedrijf. Maar mij past die terughoudende stijl van nature beter.
 
Laatst bewerkt:

Mark69

Senior Member
Het blijft een kwestie van smaak. Ik vind een verlaagde Fabia net zoiets als een opoe fiets op smalle racefietsbandjes.

Die fabia is niet bedoeld om met honderd door die bocht te knallen. De vraag is waarom heb je die Fabia gekocht als je de wegligging maar zo zo vind. Toen ik de octavia kocht heb ik er tijdens de proefrit opgelet dat deze een wegligging had waar ik tevrede mee kon zijn. Aan mijn C5 kon die natuurlijk niet tippen maar een goed alternatief bleek de octaaf wel zeker te zijn. En dan ben ik tijdens de proefrit wel op hoge snelheid door de bochten geknald. De C5 kwam wel uit de bollen maar bleef wel op de wielen. En zeker ook in spoor en dat deed de octaaf ook. Harder een bocht nemen zal ik niet snel doen.

Wil je verlagen omdat je het mooier vind... zeker doen. Maar hou op met allerlij schijnveiligheid erbij te halen. Zeg gewoon ik vind het mooier en ik wil stugger.
 

Berry1912

Forumguru
Ik had in mei enkele problemen in Frankrijk met de heuveltjes met mijn Greenline. Bodemplaat aan flenters gereden dus dat wilde ik niet meer. Na veel spitten hier, besloten MAD hulpveren te monteren, fluitje van een cent trouwens.
Voor montage een meting gedaan en na montage ook en hieruit bleek met de MAD veren de koets 3 mm hoger te staan:fool:.
Wilde ook de bodemplaat gelijk vervangen maar die was uiteraard niet op voorraad bij de dealer daarom maar met matjes en polyester aan de slag gegaan en ik denk dat ik het zo lekker laat zitten.

bodemplaat.jpg madveer1.jpg madveer.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
De vraag is waarom heb je die Fabia gekocht als je de wegligging maar zo zo vind.

Omdat ik na de Yeti een Skoda met zelfde motor en dsg wilde die wat goedkoper is in aanschaf en gebruik en voldoende ruimte biedt. Fabia Combi was dus een prima alternatief. Op 1 ding na, de wegligging die vergeleken met wat ik van de Yeti gewend was, ronduit belabberd bleek. De fa Eibach en de onvolprezen Antera boden een redelijk geprijsde en uiterst effectieve oplossing
 
Terug van vakantie: zo'n 3500 km naar/door Zuid-Frankrijk. En heel content met de MAD hulpveren; de auto stond mooi recht. Vrouw en twee kinderen mee en de kofferbak vol onder het afdekzeil. Niets op het dak of op de trekhaak. Goede wegligging, ook door al die hairpins! Gweldig genoten van de wagen en zijn ruimte.
 

Rutger0706

Senior Member
Last but not least ga ik me toch ff mengen in deze discussie... Als we het over verschil in hoogte hebben mbt de hulpveren, is er niet iemand die het verschil van origineel, hulpveren en evt verlagingsveer al vanaf de zijkant op foto heeft vastgelegd en hier onder elkaar kan delen?

Onder mijn Toledo had ik hulpveren van MAD en het is mij nooit opgevallen dat hij achter iets hoger heeft gestaan. Heb me er dan ook nooit aan gestoord en aan het weggedrag heb ik amper verschil gemerkt tov de originele veren als het gaat om stuiteren.

Mijn allereerste Golf 3 was verlaagd mbv een schroefset van Vmaxx. Dat was pas stuiteren... Ja, gladde asfaltbochten waren wel een genot.

Ik overweeg hulpveren van MAD onder de O2 bj 2009. Ik ambieer het aangezicht van een verlaging, maar het "stuiteren" waarvan gebleken is dat dat toch echt een persoonlijke kwestie is staat me tegen. Daarnaast zou ik dan gelijk voor Eibach willen gaan en dat kost me te veel. Daarentegen durf ik te zeggen dat ik net zo veel plezier haal uit een setje MAD's.

Dus iemand met nog wat verloren foto's? Of een setje MAD's of ernstig goedkope passende Eibachs? ;)
 
Bovenaan Onderaan