Wie heeft ervaring met hulpveren?

ertromp

Forumguru
Toch hangt de auto met hulpveren achter minder laag dan de met Eibachs verlaagde. Bovendien hangt de auto met hulpveren voor ook een stuk minder laag, waardoor er veel minder problemen zijn met verkeersdrempels etc.
Dus voor iemand die niet in een verlaagde, stuggere en minder comfortabele auto wil rijden, blijven hulpveren de juiste keus.
Wat is comfortabel in deze??? De O2 in standaard configuratie helt aardig over in bochten. Is m.i. niet een vorm van comfortabel zijn.
De O2 is in standaard configuratie zijwind gevoelig. Is m.i. niet een vorm van comfortabel zijn.
Stugger is de auto zeker
Maar wie een verbeterd weggedrag wil en z'n caravan zonder doorhangen wil transporteren zijn verlagingsveren toch zeker een uitkomst met als bijkomstigheid een zeer sterk verbetert weggedrag.
 

Wijnand850

Forumguru
En daarmee wordt de keuze dus persoonlijk. Want ik vind de Octavia een prima wegligging hebben. Auto gaat zonder veel overhellen lekker hard door lange snelwegbochten, en ondanks dat ik in de Flevopolder werk heb ik zelden of nooit last van zijwind. En ik vind een verlaagde auto niet mooi. Verschillen zullen er ongetwijfeld zijn, maar dan wel in het grensbereik waarvan je af moet vragen hoe vaak je daar in rijdt. Zeker als er meer mensen in de auto zitten. Voor mij dus geen eibachs maar wel hulpveren.
 

Beun12

Forumguru
De keuze tussen standaard veren, progressieve veren of hulpveren is gewoon te persoonlijk. Ik heb in het verleden ook een paar verlaagde auto's gehad en was daar zeer goed over te spreken en wel met name wegligging. Om persoonlijke redenen hebben wij na lang overwegen afgezien van verlagen en hebben daarom voor hulpveren gekozen. Het weggedrag is er wel op voorruit gegaan, met name is deze nu achter stabieler en bij het afrijden van drempels zakt deze niet zo ver meer door.
Het weggedrag (standaard) kan beter, maar in vergelijk met sommige andere merken zekers niet de slechtste, onze vorige auto ging soepel over elk hobbeltje in het wegdek, maar had weer het nadeel van zijwind gevoeligheid en meer overhellen in de bochten dan bijv. een verlaagde auto.
Het adviseren aan anderen wat men moet nemen is gewoon niet makkelijk, men moet zelf een besluit nemen aan de hand van o.a.:
butget (wat men eraan uit wil en kan geven), wat vind men zelf mooi, rijstijl, in en uitstaphoogte, wat wil je met de auto kunnen vervoeren enz.
 

Antera

Donateur
Heb van het weekend weer een auto voorzien van Eibach en de hulpveren en oem veren verwijderd, De auto was achter echt een stuiterbakje waar je niet al te vrolijk van werd daarintegen leek de auto scheef te veren. Maar nogmaals ieder voor zich :-)
 

CDK

Forumguru
Het zijn persoonlijke keuzes, voor mezelf ben ik er uit dat een schroefset met hardheid instelbare dempers en hoogte instelbare veren veruit het beste van alles is. (KW Streetcomfort is mijn favoriet) Demping is in 16 of 18 (dat ben ik ff kwijt) standen in te stellen en de rijhoogte van normaal tot -5 centimeter. Dit is naar ieders wens af te stellen, maar kost wel ongeveer 1000,- Daarna is (bijvoorbeeld) een Eibach verenset een optie met meer positieve dan negatieve kanten, als looks je niet interesseren en je verder met de standaard wegligging wel kan leven, dan kan je hulpveren achter overwegen. In dat laatste geval zou ik voor de opblaasbare balgjes kiezen zoals @andrehj heeft, inclusief ingebouwd compressortje, ook een soort air ride, maar dan anders. Dit gebruik je alleen wanneer je het nodig hebt. Ik denk dat @Antera dit voor de liefhebbers ook wel kan monteren ;)
De keuze is reuze en zo is er dus ook voor elk wat wils. ;)
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Hallo lui,

Ik kom er wel laat in, maar meen toch ook mijn ervaringen hier ten toon te moeten spreiden. In het grijze verleden voor het dieseltijdperk reden de veelrijders w.o ook ik, met LPG. Ik heb toen gekozen voor MAD hulpveren. Destijds werden die bij Kwikfit bedrijven aangeboden met gratis montage. In het guldenstijdperk fl. 160,- Enkele keren terug gemoeten omdat ze bleven hangen. Kwikfit kon dat niet oplossen. Uiteindelijk bij MAD zelf, ergens tussen Leersum en Scherpenzeel, terecht gekomen. Die had het gratis binnen 2 uur opgelost. Daarna voortreffelijke veren. Met Mazda 323 1500 1981 t/m 1984 met gas en caravan naar Espanol. Geen problemen. Maar kennissen van mij zweerden bij de zgn. Tigerballen van Tigerplastics in Geldrop. Deze ballen werden leeg tussen de spiraalveren gezet met daaraan slangen. die werden door die slangen opgepompt tot het niveau dat je wenstte en daarna werden die slangetjes d.m.v. 'n koppelstuk aan het ventiel van de reserveband gemonteerd (gewoon schroeven) met fantastisch resultaat. Het bedrijf dat ze tot enkele jaren terug exploiteerde is ARCA Ravelstraat 4 2324 XZ Leiden tel. 071-5761338. Prijzen 2010 € 135,- tot € 195,-.

Helaas kwam ik het in de 80er jaren pas te weten toen ik MAD al had. De man van Arca stond op 'n stand in het autotron en is vroeger directeur geweest van BP-Nederland. Hij wist ook alles van olieën.

Aan de indrukwekkende hints mocht dit vind ik, niet ontbreken.
Succes!
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skoda-MAN

Forumguru
@Wijnand850 Dat is wel erg kort door de bocht, je moet er rekening mee houden dat sommige mensen zijn over gestapt van een Rolls Royce Bentley of Porche en dan valt het tegen.
De gelukkigen die uit een mindere auto komen zijn blij met hun auto zoals die is (zoals ik) :thumbsup:
Voor mij is een auto een simpel vervoermiddel en alle comfort is mooi meegenomen.
 

Wijnand850

Forumguru
@Skoda-MAN Helemaal mee eens, het is maar net wat je gewend bent. Sindskort heb ik naast de Octavia een 30 jaar oude Volvo 240 estate. Wegligging? Wat is dat? In lange bochten voel ik me meer kapitein dan automobilist. Als ik dan weer in de Skoda stap ben ik erg blij met m'n standaard Octavia en hulpveertjes:D. Dat ligt dan toch wel erg strak op de weg. Zelfs als je kort door de bocht gaat :rockon:.
 
D

Deleted member 6398

Ook hier de hulpveertjes van MAD hoor, geweldig, wegligging vind ik beter, zelfs al zonder caravan.
Met caravan is het nog beter :jaja:
 

Kogamyata

Senior Member
`@Skoda-man Overigens zo'n simpel auto'tje heb jij nou toch ook weer niet. Ik las iets van O3, da's toch 'n aardige bolide, nietwaar? Zeer comfortabel met alles erop en eraan van A naar B.
Succes ermee!
Joop.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Helmond42 Ik vergelijk hem even met die eerder besproken Rolls Royce en dan is het maar een simply Clever karretje.
Buiten de geldwaarde wil ik hem niet ruilen voor die RR want ik ben er helemaal blij mee en een genot om mee te rijden.
Het is een hele luxe voor een arme gepensioneerde :tegek::pieker:
 
Ik heb gister de hulpveren laten installeren voor totaal 220 Euro. De auto staat een tikkeltje hoger achter en ook heb ik de stekkerdoos nog iets hoger laten monteren. Ik ben hier tevreden mee, ik laat nog wel weten of hij nog steeds strak rijdt en of het probleem nu is opgelost. Voorlopig :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan