Wie heeft ervaring met hulpveren?

Mark69

Senior Member
Wat is comfortabel in deze??? De O2 in standaard configuratie helt aardig over in bochten. Is m.i. niet een vorm van comfortabel zijn.
De O2 is in standaard configuratie zijwind gevoelig. Is m.i. niet een vorm van comfortabel zijn.
Stugger is de auto zeker
Maar wie een verbeterd weggedrag wil en z'n caravan zonder doorhangen wil transporteren zijn verlagingsveren toch zeker een uitkomst met als bijkomstigheid een zeer sterk verbetert weggedrag.

Ok ik rij net twee weken in mijn Skoda. Daarvoor altijd Citroen C5 gereden qua comfort de top. De Skoda met gewone veren is comfortabel. Er wordt overdreven gedaan over het overhellen in een bocht. Als je een gezins wagen koopt dan moet je niet verwachten dat je in een of andere hot hatch zit. De Skoda is bedoeld voor comfortabel reizen. Door verlaging krijg je toch een korter veermoment waardoor slechter wegdek gewoon minder comfortabel gaat worden. Mijn Golf 7 bleumotion is ook laag en stugger in de veren daar is met goed fatsoen niet door Belgie mee te rijden. Dat is echt niet comfortabel. De Golf zakt wel minder door met bepakking maar iedere auto heeft een ander karakter als deze beladen is. Met de Golf is iedere drempel een punt. Raak ik de voorbumer of gaat het lukken.

Zelf merkte ik wel dat de Skoda met meer mensen erin ineens een vervelende korte hoge drempel zonder de dorpol te raken niet meer kon nemen. Uiteindelijk met schuin aanrijden ging het wel.
Nu zit ik zelf ook te kijken wat er straks gebeurd met een volle kofferbak. Probeer dan zoveel mogelijk de zware tassen tegen de achterbankleuning te plaatsen zodat het gewicht zoveel mogelijk boven de wielen zit. Maar ben wel benieuwd hoe ik het ga vinden.
 

ertromp

Forumguru
Ok ik rij net twee weken in mijn Skoda. Daarvoor altijd Citroen C5 gereden qua comfort de top. De Skoda met gewone veren is comfortabel. Er wordt overdreven gedaan over het overhellen in een bocht. Als je een gezins wagen koopt dan moet je niet verwachten dat je in een of andere hot hatch zit. De Skoda is bedoeld voor comfortabel reizen. Door verlaging krijg je toch een korter veermoment waardoor slechter wegdek gewoon minder comfortabel gaat worden. Mijn Golf 7 bleumotion is ook laag en stugger in de veren daar is met goed fatsoen niet door Belgie mee te rijden. Dat is echt niet comfortabel. De Golf zakt wel minder door met bepakking maar iedere auto heeft een ander karakter als deze beladen is. Met de Golf is iedere drempel een punt. Raak ik de voorbumer of gaat het lukken.

Zelf merkte ik wel dat de Skoda met meer mensen erin ineens een vervelende korte hoge drempel zonder de dorpol te raken niet meer kon nemen. Uiteindelijk met schuin aanrijden ging het wel.
Nu zit ik zelf ook te kijken wat er straks gebeurd met een volle kofferbak. Probeer dan zoveel mogelijk de zware tassen tegen de achterbankleuning te plaatsen zodat het gewicht zoveel mogelijk boven de wielen zit. Maar ben wel benieuwd hoe ik het ga vinden.

Zeker niet overdreven mijn stellingname. Kijk als jij tevreden bent met de standaard configuratie ............ mooi houden zo. Mijn auto is zeker geen hot hatch daar ben ik me degelijk van bewust.
Ten opzichte van het standaard onderstel is het voor mij een 100% verbetering. Ook op slecht wegdek ervaar ik nu niet in 1x alleen maar afbreuk.
Gelukkig is het nog steeds een comfortabele reisauto en je mag altijd een proefrit komen maken om je ervan te overtuigen dat er ook voordelen aan verlagen zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
D

Deleted member 6398

Helemaal mee eens! Idem hier, zeker met een paar kids op de achterbank, bagage en een caravan aan de rukpukkel
 

Mark69

Senior Member
@ertromp als je ooit een Renault 6 of een BX hebt gereden dan praat je over overhellen in de bocht het geheel is afhankelijk wat je referentiekader is. Over het algemeen in autoland worden BMW en Volkswage Golf gezien als een soort standaard als goed. Een BX helde over in de bocht maar heeft met zijn wegligging mij en mijn broer wel een keer mijn leven gered. Als je met 100 een een afrit neemt met een scherpe bocht en net door de bocht uit het zicht staat een Sierra met zijn neus naar je toe omdat die de bocht niet heeft kunnen houden. Het enige wat ik nog kon doen was een ruk aan mijn stuur geven en uitwijken vol in de bocht. De berm meepakken aan de andere kant van de weg en weer recht uit en gewoon verder rijden. Wel met het hart in mijn keel. Ja de BX vloog behoorlijk uit de bollen maar de wielen bleven aan de grond. Heeft die auto dan een slechtere wegligging dan de auto die meer op een skelter lijkt? Omdat je zo goed voelt wat er onder je banden gebeurd? Ik denk het niet. Die Sierra die had een slechte wegligging. Die kon de bocht niet houden.

Nogmaals het is het referentiekader. Het enige waarover ik nu twijfel is als de auto beladen is of ik dan nog makkelijk de verkeersdrempels kan nemen zoals dat nu gaat. Maar dat is iets wat ik ga ondervinden.
 

CDK

Forumguru
Sorry hoor, maar deze discussie vliegt ook uit de bocht op deze manier. Juiste en goed gemonteerde verlagingsveren dragen in elk geval ALTIJD bij aan een veilig weggedrag. Hulpveren dragen INCIDENTEEL bij aan een veilig weggedrag, namelijk bij rijden met zeer zware bepakking en of bij het trekken van een zware aanhanger / caravan.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou wel eens een wetenschappelijke studie willen zien waarin wordt aangetoond dat een auto veiliger wordt met goed gemonteerde verlagingsveren....
Verzoek aan @Corné de Kluijver is dus om deze stelling te bewijzen.
Zelf heb ik alvast heel even gezocht, en het beste wat ik zo snel kon vinden is dit artikel:
https://unfallmagazin.wordpress.com/magazin/tuning-sicher/fahrwerkstuning-tiefer-sicher/
De strekking hiervan is dat de wegligging bij "Fahrwerkstuning" in het beste geval niet achteruit gaat....
 

kansberg

Forumguru
Afgelopen week heb ik ook hulpveren laten plaatsen. De standaard hulpveren van Carsupport (38C09) die 30% meer sterkte geven aan het geheel en waardoor de Sup zo'n 2 cm. hoger staat in onbelaste toestand.
Eerst wilde ik er helemaal niet aan, maar omdat de Greenline af fabriek al laag bij de grond staat en met 75 kg. kogeldruk de combinatie toch licht doorhangt was het eigenlijk noodzakelijk. Het neuswiel van de caravan heeft inmiddels meerdere malen de grond geraakt bij drempels en dat is geen fijn idee.
Toen afgelopen week de mover werd gemonteerd heb ik maar gelijk spijkers met koppen geslagen en er een setje hulpveren onder laten zetten, ook om de mover te beschermen. Deze komt tenslotte als laagste punt van de caravan als eerste met obstakels in contact. Aangezien we straks weer naar België afreizen, en velen van ons kennen de kwaliteit van sommige wegen daar, is die bodemspeling een voornaam punt.
Inmiddels heb ik de nodige kilometers gereden mèt en zonder caravan en ben blij met de hulpveren. De combinatie staat nu loodrecht bij volle belading en de kont deint een stuk minder. Ook solo voelt het een stukje steviger aan zonder oncomfortabel te worden.
Of de wegligging nu verbeterd of verslechterd is, durf ik geen zinnig antwoord op te geven. Het zwaartepunt ligt nu zo'n 2 cm. hoger achteraan dus in theorie zal de wegligging minder zijn. Scheuren of hard rijden doen wij echter nooit en heb het volledige vertrouwen in de Sup die als een vesting op de weg ligt.
Die verhoging aan de achterkant met 2 cm. is niet echt een visuele verbetering, maar heb het er graag voor over om probleemloos met de caravan te kunnen rijden.
Zoals jullie lezen heb ik voor de voordeligste oplossing gekozen, maar heb de luchtvering van MAD ook nog overwogen. Uiteindelijk was mij dit toch te duur (de mover was ook niet gratis :bloos:) en ik denk met deze hulpveren een goede keuze te hebben gemaakt.
 
De test bewijst het. Ik heb sinds kort (zie mijn eerdere posts) hulpveren en vandaag voor het eerst met een vouwwagen erachter gereden. Met en zonder vouwwagen stukken comfortabeler. Aldus mijn klantervaring..
 

ertromp

Forumguru
Ik zou wel eens een wetenschappelijke studie willen zien waarin wordt aangetoond dat een auto veiliger wordt met goed gemonteerde verlagingsveren....
Verzoek aan @Corné de Kluijver is dus om deze stelling te bewijzen.
Zelf heb ik alvast heel even gezocht, en het beste wat ik zo snel kon vinden is dit artikel:
https://unfallmagazin.wordpress.com/magazin/tuning-sicher/fahrwerkstuning-tiefer-sicher/
De strekking hiervan is dat de wegligging bij "Fahrwerkstuning" in het beste geval niet achteruit gaat....


Niet alleen achteruit @andrehj Citaat uit de door jou geposte link:

"Durch den Einbau von Sportfahrwerken lassen sich die Fahreigenschaften der Serienfahrzeuge durchaus wesentlich verbessern"

De rij eigenschappen worden wezenlijk verbetert zelfs
 

Mark69

Senior Member
Niet alleen achteruit @andrehj Citaat uit de door jou geposte link:

"Durch den Einbau von Sportfahrwerken lassen sich die Fahreigenschaften der Serienfahrzeuge durchaus wesentlich verbessern"

De rij eigenschappen worden wezenlijk verbetert zelfs

De rijeigenschappen worden verbeterd volgens welke standaard ? De standaard naar BMW maatstaven? Wegligging is een kwestie van smaak. De een houd van wandelende nieren de ander wil graag lucht onder de kont.

Ik persoonlijk vind het geen verbetering als ik iedere kiesel onder mijn wielen voel.

Zoals ik als schreef. Week in de veren is niet erg als de auto daardoor niet uitbreekt of zijn eigen weg gaat bewandelen.
 

CDK

Forumguru
Leuk die discussies :jaja: maar voor dat wetenschappelijk bewijs hoef ik niet te zorgen hoor @andrehj en @Peter-036, jullie zullen beide geen hardrijders zijn, maar bij stevig doorrijden met een standaard (jullie vinden dat comfortabel ??) geveerde auto bereik je veel eerder de grens / ga je veel eerder over de grens van handelbaarheid :jaja:
 

ertromp

Forumguru
De rijeigenschappen worden verbeterd volgens welke standaard ? De standaard naar BMW maatstaven? Wegligging is een kwestie van smaak. De een houd van wandelende nieren de ander wil graag lucht onder de kont.

Ik persoonlijk vind het geen verbetering als ik iedere kiesel onder mijn wielen voel.

Zoals ik als schreef. Week in de veren is niet erg als de auto daardoor niet uitbreekt of zijn eigen weg gaat bewandelen.

Nou nogmaals ik ben blij dat mijn auto niet week in de veren is en een absoluut verbeterde wegligging heeft dan het originele onderstel waar ik eerst op reed. En op mijn 18" en de Eibach veren voel je echt niet iedere kiezel. Of ben je soms de prinses op de erwt :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mark69

Senior Member
Leuk die discussies :jaja: maar voor dat wetenschappelijk bewijs hoef ik niet te zorgen hoor @andrehj en @Peter-036, jullie zullen beide geen hardrijders zijn, maar bij stevig doorrijden met een standaard (jullie vinden dat comfortabel ??) geveerde auto bereik je veel eerder de grens / ga je veel eerder over de grens van handelbaarheid :jaja:

Kon toch met mijn C5 super comfortabel geveerd prima met 160 170 continu over de snelweg razen en dan denk ik zomaar dat ik het beter voor elkaar had dan een verlaagde stevig afgeveerde auto op die zelfde snelweg.

Kortom het wordt niet direct beter maar anders.
 

Mark69

Senior Member
Nou nogmaals ik ben blij dat mijn auto niet week in de veren is en een absoluut verbeterde wegligging heeft dan het originele onderstel waar ik eerst op reed. En op mijn 18" en de Eibach veren voel je echt niet iedere kiezel. Of ben je soms de prinses op de erwt :pieker:

Dat vind jij en dat is prima het is jou auto jij moet erin rijden maar het is niet direct beter. Dat ligt aan wat een persoon als beter ervaart.

Nogmaals ik koop een HB Octavia niet om mee op een parcours te rijden maar om me lekker te brengen waar ik heen wil. Ik vind het niet het type auto om nu eens lekker hard mee door de stad te rossen. Ook al zou dat kunnen. Ik laat dat aan de jongens en meisjes in de Corsatjes polotjes en DS 3 over. Misschien ben ik daar nu wel te oud voor... al heb ik dat nooit gehad.
 

ertromp

Forumguru
Dat vind jij en dat is prima het is jou auto jij moet erin rijden maar het is niet direct beter. Dat ligt aan wat een persoon als beter ervaart.

Nogmaals ik koop een HB Octavia niet om mee op een parcours te rijden maar om me lekker te brengen waar ik heen wil. Ik vind het niet het type auto om nu eens lekker hard mee door de stad te rossen. Ook al zou dat kunnen. Ik laat dat aan de jongens en meisjes in de Corsatjes polotjes en DS 3 over. Misschien ben ik daar nu wel te oud voor... al heb ik dat nooit gehad.
Ga maar eens lekker op bochtige provinciale wegen rijden of op de snelweg wat bochten doen. Dan merk je (wellicht jij niet ;)) echt het verschil wel tussen standaard onderstel en verlaagd onderstel.
Ook ik ros niet door de stad heen omdat toevallig mijn auto verlaagd is hoor. Nee het gaat mij primair om de verbeterde wegligging. Nogmaals je bent van harte welkom om eens een keer zelf de verschillen te ervaren want zo te lezen heb je geen enkele ervaring met verlaagde onderstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Naast de verandering in het weggedrag - ten goede of ten kwade, afhankelijk van de gerichtheid op sportief dan wel comfortabel - is er ook nog zoiets als het visuele aspect.

Een belangrijk deel van de forummers hier vindt verlaagd mooier. Maar ik wil ze de kost niet geven (mezelf uitgezonderd natuurlijk, want tot deze categorie behoor ik) die het helemaal niét mooier vinden. Ik ben juist blij dat de hulpveren het kontje van de F2C een eindje optillen - dat compenseert de naar achteren wat wegzakkende daklijn een beetje.
En met de caravan (1000 kilo) erachter blijken ze een wereld van verschil te maken. Het spul ligt nu strak in één rechte lijn en niet meer naar beneden geknikt. De mover speelde daarbij overigens geen rol, want bij onze Eriba Touring zit die achter de wielen.

Kortom: ik ben blij met mijn keuze voor hulpveren - en trouwens ook met de prestaties van de Fabia GL tijdens de pas afgelegde ruim 3500 km Frankrijk, maar dat licht ik elders nog wel een keertje toe. Hij mag blijven!
 

Mark69

Senior Member
Ga maar eens lekker op bochtige provinciale wegen rijden of op de snelweg wat bochten doen. Dan merk je (wellicht jij niet ;)) echt het verschil wel tussen standaard onderstel en verlaagd onderstel.
Ook ik ros niet door de stad heen omdat toevallig mijn auto verlaagd is hoor. Nee het gaat mij primair om de verbeterde wegligging. Nogmaals je bent van harte welkom om eens een keer zelf de verschillen te ervaren want zo te lezen heb je geen enkele ervaring met verlaagde onderstellen.

Laten we het er maar op houden dat jij geniet van je verlaagde onderstel. Ik zal het niet aanschaffen.
 
Bovenaan Onderaan