Zomerbanden Yeti - Overzicht

EdK

Forumguru
ach weet niet of je er bang van moet worden.
Zoals al gezegd ze zijn in iedergeval zwart en uiteraard met lucht gevuld ( of helium ) en je kunt er minimaal met normale rijstijl een 40K mee verder komen
 

Egbert

Nieuw lid
Re.

Hoe zuiver de stikstof hoe beter,stikstof moleculen zijn groter dan zuurstof moleculen dringen dus slechter door het rubber van de band, deze blijft dus langer op spanning.

Gr. E
 

hemi24

Forumguru
Tja, dus gewoon lucht erin en spanning met 25% verhogen? Tegen de tijd dat de O2 eruit is, heb je een stikstofgevulde band op de juiste spanning...

M.a.w. trap er niet in en vul gewoon met lucht; het blijft een wassen neus voor de 120km/h-stervelingen..!
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat de bandenboer bij aflevering van nieuwe banden erin blaast, moet-ie zelf weten.

Ik controleer de spanning van de koude band thuis op de oprit en als het nodig is pomp ik bij met een tweecilinder voetpompje (hoort bij onze tent, waarvan de "slangen" worden opgepompt tot 4,5 bar) - dus met gewone lucht van tegen de 80% N[SUB]2[/SUB]. Nooit een probleem geweest...
 

mr2cv

Lid
Zo, enkele weken geleden de zomerbanden eraf en de winterbanden erop. De voorbanden waren echt op, na ongeveer 35.000 km. Maar dan ook echt op. Dit valt me wel wat tegen. Ik weet niet hoe de eerste eigenaar in een jaar en 25.000 km heeft gereden, maar met de banden van mijn Ibiza heb ik destijds 60.000 kilometer gereden voor die op waren. Achter zijn ze trouwens wel nog goed. Heb nieuwe gekocht, weer dezelfde Conti Sportcontact2 in maat 225/50R17 zoals er af fabriek onder zit. Ze rijden wel goed en nou heb ik voor en achter nog steeds dezelfde.
Nog een tip: koop ze via internet, zeker in deze tijd waar winterbanden erg hot zijn. Bij de dealer nagevraagd: 265 euro per band inclusief montage. Nu via internet 300 euro voor een set. Ik moet ze wel nog laten monteren, maar het zal in totaal wel (veel) lager uitkomen dan 265 euro per wiel.

Groet, Arjen
 

hemi24

Forumguru
Zo, enkele weken geleden de zomerbanden eraf en de winterbanden erop. De voorbanden waren echt op, na ongeveer 35.000 km. Maar dan ook echt op. Dit valt me wel wat tegen. Ik weet niet hoe de eerste eigenaar in een jaar en 25.000 km heeft gereden, ...

Helaas vrij normaal bij de 225/50R17 op een Yeti... Zelfde verhaal bij ouders van goede kennis: 60 plusser met uitermate rustige rijstijl: 35k voorbanden "op" (1.2TSI-DSG). Durf zo niet te zeggen of het nu Conti's waren of Dunlops.
 

Leon54

Actief lid
Banden voor en achter wisselen om de 10 a 15000 km. Slijten alle banden mooi gelijkmatig. Wel moeten dan alle 4 de banden gelijk vervangen worden. Wielen wel op dezelfde zijde van de auto houden, dus niet diagonaal wisselen !
 

Canon-Eye

Forumguru
Banden voor en achter wisselen om de 10 a 15000 km. Slijten alle banden mooi gelijkmatig.
Zou ik niet aan beginnen.

Ik geef sterk de voorkeur aan de beste banden (meeste profiel) op de achterwielen, voor een betere koers- en bochtvastheid vooral onder natte en sneeuwprutachtige omstandigheden.
Dus ik rij de voorbanden op, dan gaan de achterwielen naar voren (blijven inderdaad aan dezelfde kant van de auto) en de nieuwe komen achter.
 

mr2cv

Lid
Ik leg de beste banden juist voor! Daar rem je het hardste mee en daar gaat hij (in regen of sneeuw) ook het eerste glijden (daarom slijten ze voor ook harder dan achter, daar worden ze het meeste belast). Aquaplanning wil je ook juist niet hebben op de vooras. Kan me niet voorstellen dat je wil dat je auto dan niet meer stuurt, terwijl de achteras nog gewoon grip heeft. Erg gevaarlijk. Als er achter aquaplanning optreedt, zal de achteras niet gauw wat raars doen, hij zal de vooras gewoon volgen, de auto wordt door de voorwielaandrijving a.h.w. vooruit getrokken. Tenzij je gekke dingen gaat doen, zal de achteras niet snel grip verliezen. Dus leg de beste banden maar gewoon op de vooras (tenzij je achterwielaandrijving hebt natuurlijk).
 

Leon54

Actief lid
Inderdaad, beste banden op de voorwielen ! Door regelmatig voor en achter te wisselen, blijft al het profiel okey. Bij 3 mm vervang ik de banden altijd, met minder wil ik niet rijden...
 

andrehj

Forumguru
Nieuwe banden moeten op de achteras!

Omdat iemand deze discussie vanmiddag heeft gesloten terwijl in de laatste twee postings het levensgevaarlijke advies staat dat nieuwe banden op de vooras moeten (hoe krijg je het bedacht ?!?!) maar een nieuwe draad gestart. Dit is namelijk hoe de bandenfabrikanten er over denken (dit citaat komt van Michelin):

OM EEN VOLLEDIGE CONTROLE TE BEHOUDEN, ZET UW NIEUWE BANDEN OP DE ACHTERAS
Achterwielen zijn niet verbonden met uw stuur, wat het uiterst moeilijk maakt om hun grip te beoordelen tijdens het rijden. Voor een optimale efficiëntie controleert u regelmatig de spanning en conditie van uw banden, vooral tijdens de bandenrotatie, aangezien vele voertuigen verschillende spanningen hebben op de voor- en achteras. Voor uw veiligheid moet u altijd de nieuwe of minst versleten banden op de achterste wielposities aanbrengen om te zorgen voor:
- betere controle bij een noodstop of in scherpe bochten
- minder risico op het verlies van controle over uw voertuig, vooral op nat wegdek
- een betere wegligging, vooral in moeilijke situaties, ongeacht of uw auto voor- of achterwielaandrijving heeft.

En omdat plaatjes meer zegen dan duizend woorden, hier een filmpje wat van Michelin komt:
[video]www.youtube.com/watch?v=Dk3QNPWFRaU[/video]

En nog een filmpje, nu van Continental.
[video]www.youtube.com/watch?v=__0DL8dE3Eo[/video]

@Moderator: Kun je deze draad samenvoegen met bovenstaande?
(en weet iemand hoe ik die filmpjes embedded in dit forum krijg? Wat doe ik fout?
 

Rallye

Forumguru
In het kort: de gemiddelde automobilist voelt onderstuur beter aan dan overstuur en heeft voor onderstuur instinctief de juiste techniek klaar, namelijk gas loslaten (wat je automatisch doe als je schrikt). Overstuur is moeilijker te voelen en dan is bovendien gasloslaten de verkeerde reactie.
 

wanderer

Senior Member
juist
een achterwielslip is zeer moeilijk te corrigeren, een voorwiel slip heb je nog een kans, dus achter de banden met het meeste profiel
 

Noord26

Forumguru
Dit roept bij mij wel vragen op. Hoe zit het bij achterwiel aangedreven auto`s? Daar zullen oo een gegeven moment de achterbanden toch een stuk verder van versleten zijn als de voorbanden. Vergelijkbaar met dit verhaal?
 

andrehj

Forumguru
Zie het filmpje van Michelin @1:15: Het maakt dus niet uit wat voor aandrijving je hebt. Is ook logisch, want overstuur blijft overstuur, en onderstuur blijft onderstuur.

(Maar hoe krijg ik die filmpjes nu embedded? Bij andere forums gaat dat probleemloos...)
 

Noord26

Forumguru
Overstuur is overstuur idd, maar bij achterwiel aandrijvers slijten de achterbanden ook harder waardoor die over het algemeen minder profieldiepte hebben als voor. En dat kun je niet los zien van eerder overstuur verkrijgen?

Bovendien us het een aanbeveling, een advies. Het is geen moeten met uitroepteken zoals de topictitel aan geeft. Ben het wel volledig eens met het Michelin verhaal.
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad slijten bij achterwielaandrijvers de achterbanden sneller dan bij voorwielaandrijvers, maar het schijnt (geen eigen ervaring) dat dit aardig wordt gecompenseerd doordat
- Op de voorwielen meestal nog steeds de grootste last rust.
- De voorwielen de grootste remkrachten overbrengen
- en de voorwielen de grootste stuurkrachten verwerken.
Mocht dit door een zeer rustige rijstijl (en een 50/50 gewichtsverdeling) niet werken, dan blijft alleen het regelmatig voor/achter wisselen over om te voorkomen dat je achter met minder profiel rondrijdt dan voor.

Over dat moeten: Hier sta ik nog steeds achter. Er zijn diverse gevallen bekend van auto's die op de snelweg plotseling uitbreken, waarbij dan het geringe profiel op de achterbanden de oorzaak was. Dit heeft al diverse doden en gewonden opgeleverd. Helaas kon ik op Youtube net geen directe filmpjes daarvan vinden, maar ik heb ze er eerder al wel gezien.
Dan kun je zeggen dat het een advies is, maar het is toch wel een erg dringend advies. Bovendien maakte ik mij boos (moet ik niet doen, ik weet het) over het feit dat het topic waaraan ik refereerde was gesloten met twee zo overduidelijk foutieve posts aan het einde.

Gelukkig zijn de meeste nieuwe auto's inmiddels met ESP uitgerust, wat de montage van nieuwe banden op de verkeerde as aardig kan compenseren.
Alleen hebben de miljoenen eigenaren van oudere auto's daar nog niets aan. Bovendien is een systeem wat inherent veilig is altijd vele malen beter dan een systeem waarbij een beroerde bandenmontage met een elektronisch systeem moet worden gecompenseerd.

Zelf doe ik het overigens anders, ik wissel mijn winterbanden steeds van voor naar achter, en de zomerbanden volgens een compleet patroon (LV -> LA -> RV -> RA), zoals hier door Goodyear wordt uitgelegd.
 

Antera

Donateur
Het is een blijft een discussiepuntje voor sommige. Want uit eindelijk moet je met de voorwielen de grip hebben om de auto uit een slip te trekken. Met gladde voorbanden gaat hem dat niet worden. :crazy: dat word er nogal eens als argument gegeven
 
Bovenaan Onderaan