Xenonverlichting achteraf

Desperado

Forumguru
Misschien is het al eens gevraagd, maar is het lampglas zelf ook nog van invloed?
In het verleden heb ik het met de Felicia ook al eens overwogen maar toen niet gedaan omdat die net als de O1 geen heldere lampglazen heeft maar van die gestreepte. Mijn idee is dat het xenon licht dan geen mooi/goed/beter beeld geeft. Ik heb er btw nu Philips lampen inzitten die 30% meer opbrengst geven en die werken zeker wel. Veel mooier en helderder licht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is geen enkel halogeen alternatief dat ook maar in de buurt komt bij de lichtopbrengst van Xenon.
Zal wel.
Maar na 134000km in een O2C met xenon heb ik (op advies van mijn toenmalige dealer) voor de huidige Fabia "genoegen genomen" met de halogeen-projectorlampen. Geen spijt van gekregen: ik kan weinig anders zeggen dan dat dit in de praktijk géén ernstige terugval betekent - nog steeds ruim voldoende licht én zicht-op-afstand (ook voor mijn ouder wordende ogen).
Mét xenon was dat misschien vast nog iets meer geweest - maar ja, genoeg is genoeg wat mij betreft, de extrakosten van af-fabriek xenon mee overwegend. En ook achteraf ga ik er absoluut niet aan zitten (of laten) klooien, 't is wel goed zo.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Xenon is prettig, maar het meeste verschil komt voor mijn idee uit schone of vieze koplampglazen.
 

mikehotel

Actief lid
Het nadeel van achteraf ingebouwde xenon is dat bij bepaalde halogeen koplampen een bepaalde mate van strooilicht "ingebouwd" is. Dat is niet hinderlijk bij halogeenlampen, maar wel bij de veel fellere xenonlampen. Ik heb overigens zelf ook in het verleden met achterf ingebouwde xenon rondgereden en snap wel waarom mensen er voor kiezen. Echter, in mijn beleving zijn de meerkosten voor af-fabriek xenon het geld zonder meer waard en blijft achteraf inbouw toch een suboptimale oplossing.
 

Gieliovd

Forumguru
@intruder1400 : t zijn absoluut geen projectorlampen maar reflectorlampen bij Halogeen. Uitsluitend O3 die af fabriek geleverd worden met Bi Xenon zijn met projectors uitgerust.
Ik wil dit even bevestigen. Zelf zat ik ook te denken aan een setje voor in de wagen... op m'n knietjes voor de neus levert echt reflector lampen en geen projector.

Ben bang dat het sjonnie effect gaat geven... iemand al concrete plannen? Voor de €50 kan je je ook geen buil vallen.
 

peterbaarlo

Senior Member
Ik wil dit even bevestigen. Zelf zat ik ook te denken aan een setje voor in de wagen... op m'n knietjes voor de neus levert echt reflector lampen en geen projector.

Ben bang dat het sjonnie effect gaat geven... iemand al concrete plannen? Voor de €50 kan je je ook geen buil vallen.

als ik mijn GL BL ooit nog een keer ga krijgen, ja, dan zal ik meteen een set inbouwen.

ik krijg de standaard reflector koplampen. als wijze van test zal ik dan zowel een set normale h7 5000k lampen inbouwen en een speciale set voor reflector koplampen 6000k testen. zal fotos nemen van voor en na. en omdat ik een spectrometer ter beschikking heb (avantes avaspec USB) zal ik ook een vergelijking maken tussen intensiteit in lumen en spectrum op een vooraf vastgesteld punt in het lichtbeeld op een meter of 5 afstand van de auto.

de mate van glare probeer ik met het oog te beoordelen, en dmv het vergelijken van het lichtbeeld tegen een muur.
 

cali05

Forumguru
als ik mijn GL BL ooit nog een keer ga krijgen, ja, dan zal ik meteen een set inbouwen.

ik krijg de standaard reflector koplampen. als wijze van test zal ik dan zowel een set normale h7 5000k lampen inbouwen en een speciale set voor reflector koplampen 6000k testen. zal fotos nemen van voor en na. en omdat ik een spectrometer ter beschikking heb (avantes avaspec USB) zal ik ook een vergelijking maken tussen intensiteit in lumen en spectrum op een vooraf vastgesteld punt in het lichtbeeld op een meter of 5 afstand van de auto.

de mate van glare probeer ik met het oog te beoordelen, en dmv het vergelijken van het lichtbeeld tegen een muur.

Ben benieuwd
 

O3-Rider

Senior Member
Ja ja. Wrijf het me maar in.... Maar ergens ligt de grens. Voor mij daar dus. Dus geen spijt, wel jammer.

Wat doet afs precies?

Same here. 16 euro in de maand extra voor Xenon was mij ook teveel. Was ook aan het nadenken over inbouw achteraf, maar als je alle voordelen van ASF niet hebt, nah dan laat ik het wel bij gewone lampen. Jammer maar helaas.
 

Skodafan1

Nieuw lid
Ik overweeg ook om Xenon in te bouwen. Ik twijfel nog tussen xenonlamp.nl (36 maanden garantie) en Lince.nl 12 maanden garantie maar wel een stuk voordeliger. Hebben jullie tvoorkeur voor de één of de ander?

Weten jullie misschien hoeveel K de standaard xenon is om te voorkomen dat ik een sjonnie look krijg?
 

Skodafan1

Nieuw lid
Thanks, ik ga dan voor max 5000k. Ik twijfel alleen nog of het evenwel niet sjonnie achtig.blijft als je geen projectorlampen hebt. Ik wil sosieso de speciale reflector xenon nemen.
 

Antera

Donateur
Dan is er nog ene vraag of de O3 het wel zo makkelijk kan hebben vanwege het nieuwe besturingssysteem. Ben wel benieuwd of het werken gaat zonder aanpassingen te hoeven doen.
 

intruder1400

Actief lid
Wegens alle reacties een inmiddels mijn overtuiging dat het nooit zo mooi gaat worden als het origineel: toch het lichtpakket er bij gedaan. Ik vind het nog steeds veel geld voor een look die je zelf niet ziet (de voordelen van afs en xenon daargelaten). Maar inbouwen achteraf ga ik spijt van krijgen, denk ik. Doodslag was dat ik gisteren een zwarte o3 met lichtpakket voorbij reed die mij voorrang verleende. Ik kon alleen zijn voorkant zien. Mijn eerste gedachte was (serieus!): tja, er blijft altijd wat te wensen. Mijn tweede: dit dat was een o3, wow! Mijn derde: spijt, spijt, spijt...

Ook de dealer schat in dat de reflector halogeen koplampen afgerond worden op een foutje en dat die niet geleverd kunnen worden.
Afgesproken dat de bestelling gewjzigd wordt.
 

bassel

Lid
Goede keuze. Zelf ook lichtpakket op de O3. En net heeft deze extra zich weer bewezen tijdens een regenachtige rit vanuit Neerpelt (BE). Zicht is zoveel beter op wegen die bijna of totaal niet verlicht zijn.
 
Bovenaan Onderaan