Xenonverlichting achteraf

intruder1400

Actief lid
Om de kosten enigszins te drukken, heb ik geen lichtpakket genomen op mijn nog te leveren O3 combi greenline. Ik vond 1250,- en daar bovenop de maandelijkse bijtelling toch wel heel erg veel voor xenonlicht en een héél mooi ledstreepje.

Nu heb ik bedacht dat ik achteraf xenonverlichting in wil laten bouwen. Xenonlicht biedt toch wel voordelen. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en vooral ook of iemand hier foto's van heeft.

Verder ben ik benieuwd hoe de verlichting er sowieso uitziet. Ik kan nergens een plaatje van de standaardverlichting vinden. Althans, waar de verlichting aan staat....
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/verlichting-soorten-octavia-iii.16990/
Iemand?
 

tha a

Senior Member
dan zou ik alsnog xenon verlichting aanvinken bij je bestelling...:)

Anders mis je (naast de led-strip) automatische hoogteverstelling, AFS en koplampsproeiers...
 

VWim

Forumguru
Waarbij de koplampsproeiers verplicht zijn bij montage van Xenon.

Er zijn daarom eigenlijk maar twee mogelijkheden, of xenon fabrieksaf of halogeen.
 

Noord26

Forumguru
Koplampsproeiers zijn al lang niet meer verplicht bij after-market Xenon. Ook auotmatische hoogte-regeling niet meer. Maar je gaat spijt krijgen dat je geen verlichting met AFS hebt gekozen.
 

intruder1400

Actief lid
Ja ja. Wrijf het me maar in.... Maar ergens ligt de grens. Voor mij daar dus. Dus geen spijt, wel jammer.

Wat doet afs precies?
 

CDK

Forumguru
als de koek op is dan is het op, zo simpel is dat, als je eenmaal AFS gehad hebt wil je nooit meer zonder, maar je hebt er klaarblijkelijk nog geen ervaring mee, dus zul je het ook niet missen, dat voordeel heb jij dan weer ;)
 

piair1982

Forumguru
Op miin Fabia heb ik wel meedraaiende koplampen en koplampsproeiers. Xenon was destijds af fabriek geen optie en heb ik achteraf een goede set gemonteerd. Ik wil nooit meer anders.

Inderdaad kun je achteraf xenon plaatsen, kies dan wel voor Pilot of Einzelmann. Voordeel is dat je dat dan niet fiscaal bijtelt.

Succes met het wachten op je nieuwe Škoda!
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb een setje 6000K H7RC xenon met slimline canbus ballasten klaarliggen, zodra ik de skoda GL BL (as. vrijdag ?:pieker: ) heb dan gaat dit setje er in, ik zal mijn ervaringen dan hier posten.

HID_Xenon_Bulb-H7R_H7C.jpg


het setje wat ik heb is speciaal voor reflector koplampen in de korte uitvoering zodat het brandpunt gelijk is aan die van een H7 halogeen. ik hoop zo het overmatige glare effect wat xenon in reflector koplampen zo sterk heeft.
 

intruder1400

Actief lid
@kpeterbaarlo: ik ben benieuwd naar je ervaringen en ook foto's!!

Heeft iemand een afbeelding van de reflectorlamp met de dagrijverlichting aan? Kan dat nergens vinden.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja een optie van 1250 euro kost je per maand ongeveer 14 euro bruto in de lease, beetje afhankelijk van het aantal termijnen.
Voor het gemak is dat dus 7,50 netto per maand en bij 48 maanden kost dat je dan 360 euro netto uit je eigen zak.
Een goede aftermarket set kost ca. 200 euro ex inbouw. Dan is het nog niet gemonteerd, in mijn lease contract staat dat ik dergelijke dingen niet zelf mag doen.Laat de inbouw ook nog eens 100 euro kosten, dan heb je welgeteld 60 euro over 48 maanden bespaard en voor dus 1,25 per maand ga je de moeite nemen om zelf van alles in te bouwen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Als je gedurende de looptijd een keer je lampen moet vervangen ben je overigens al duurder uit. Dus de koek kost meer als je het zelf doet, dan wanneer je het af fabriek besteld..

De voordelen van af-fabriek lijken me duidelijk. Kortom gewoon aanvinken als Xenon wilt, scheelt ook een hoop overlaast van medeweggebruikers..
 

peterbaarlo

Senior Member
Sja een optie van 1250 euro kost je per maand ongeveer 14 euro bruto in de lease, beetje afhankelijk van het aantal termijnen.
Voor het gemak is dat dus 7,50 netto per maand en bij 48 maanden kost dat je dan 360 euro netto uit je eigen zak.
Een goede aftermarket set kost ca. 200 euro ex inbouw. Dan is het nog niet gemonteerd, in mijn lease contract staat dat ik dergelijke dingen niet zelf mag doen.Laat de inbouw ook nog eens 100 euro kosten, dan heb je welgeteld 60 euro over 48 maanden bespaard en voor dus 1,25 per maand ga je de moeite nemen om zelf van alles in te bouwen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Als je gedurende de looptijd een keer je lampen moet vervangen ben je overigens al duurder uit. Dus de koek kost meer als je het zelf doet, dan wanneer je het af fabriek besteld..

De voordelen van af-fabriek lijken me duidelijk. Kortom gewoon aanvinken als Xenon wilt, scheelt ook een hoop overlaast van medeweggebruikers..

hier ben ik het voor een groot deel mee eens. alleen kost mijn setje 20 eu (2 x 10 eu voor de h7rc lampen via devilpower)
xenon canbus set heb ik al en komt uit mijn polo dus die is gratis.
auto is geen lease en bouw het zelf in dus kost niets en mag wel.

mocht het er te sjonnie uitzien dan haal ik de set er weer uit.
 
@intruder1400

Ik had ook geen budget meer over om Xenon aan te vinken. Xenon gaat er overigens wel inkomen. Ik heb hiervoor in mijn Mondeo twee jaar lang een setje van Kingco gehad. Perfecte setjes voor een mooie prijs. Ik heb nog nooit een seinende tegenligger gehad omdat de lampen strooilicht zouden hebben. Inbouw is een fluitje van een cent.

Een foto van een Octavia met DRL in de halogeenuitvoering post ik hieronder:

skoda-octavia-1.6-tdi-cr-se-5dr-hatchback-2013-12698-miles_image6_400.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
@intruder1400

Ik had ook geen budget meer over om Xenon aan te vinken.

Volgens mij is Xenon achteraf, op een juiste manier, juist duurder dan origineel en af fabriek. Dan hebbe nwe het nog niet over het kwaliteitsverschil gehad.
Als je het op de goedkope manier doet blijf je, als je het mij vraagt, steken op het jonny gehalte waarbij je vooral wit en veel en heel veel strooi licht hebt. Xenon verlichting in de lease kost je 14 euro bruto per maand.
Als je graag Xenon wilt zul je dat moeten investeren, hetzij in je maandelijkse bedrag of in investering in een aftermarket set met juiste inbouw.
 
Volgens mij is Xenon achteraf, op een juiste manier, juist duurder dan origineel en af fabriek. Dan hebbe nwe het nog niet over het kwaliteitsverschil gehad.
Als je het op de goedkope manier doet blijf je, als je het mij vraagt, steken op het jonny gehalte waarbij je vooral wit en veel en heel veel strooi licht hebt. Xenon verlichting in de lease kost je 14 euro bruto per maand.
Als je graag Xenon wilt zul je dat moeten investeren, hetzij in je maandelijkse bedrag of in investering in een aftermarket set met juiste inbouw.

Niet mee eens, juist significant goedkoper, zeker in mijn geval. Mijn werkgever koopt de auto voor mij. Ik heb al met enkele kleine opties (ruitenwisser, stoelverwarming en maxidot kleur) het budget kunnen oprekken (had afgesproken deze voor eigen rekening te nemen, maar werkgever wilde ze alsnog betalen). Een optie van om en nabij €1000,- ging niet meer, tenzij ik deze zelf had bijbetaald. Dan was de keuze:
-€1000,- voor origineel xenon, AFS e.d. + enkele euro's extra bijtellingen (verwaarloosbaar)
-€50,- voor kwalitatief goede en eenvoudig in te bouwen xenon, €950,- besparen en geen verhoogde bijtelling.

Sowieso geeft 4300k geen sjonnie-look vanwege de OEM-kleur. Daarnaast heeft het setje waar ik ervaring mee heb in de Mondeo beslist geen strooilicht. Eerdere luxe auto's van Volvo (S60, S80), Mercedes (S-klasse) en Nissan (Maxima QX en eerste generatie Quasqai) hebben jarenlang af-fabriek xenon geleverd in een reflectorbehuizing. Dat waren toch ook geen sjonnie-auto's?

Bij de Mondeo heb ik vaak genoeg de vraag gehad of de xenon origineel was. Dit vanwege het uitstekende lichtbeeld en de juiste kleur.

Het blijft persoonlijk natuurlijk. Had ik €1000,- meer budget, had ik eerder de Columbus aangevinkt dan de originele xenon.
 

Bakkertje

Forumguru
Aah maar dan is jullie aanpak anders dan bij veel andere bedrijven waar je een maandelijks budget krijgt en daarvoor kunt leasen. Daar was ik vanuit gegaan en dan kom je op een maandelijks bedrag van 14 euro. Als je inderdaad 1000 euro uit je eigen portemonnee moet bijleggen wordt het een heel ander verhaal.
 

Chatslet

Forumguru
Wat hier ook geroepen wordt, bouw het gewoon lekker zelf in. Ik heb mijn setje van http://www.lince.nl/ en de 5000k versie lijkt precies op fabrieks af. Er van uit gaande dat je H7 moet hebben (wel even na checken) neem dan de gewone H7 versie, dus niet H7C, H7R oid. Dat is voor als je de oude reflector lampen hebt. In jouw auto zitten vrijwel zeker projector lampen dus daar kan gewoon normaal H7 in en je zal dan een perfect lichtbeeld hebben. Ik raad je aan voor de grotere can bus balasten te gaan. Deze zijn beter dan de zogenaamde slim balasten en ze voorkomen foutmeldingen op de boordcomputer.
 
Bovenaan Onderaan