Xenonverlichting achteraf

Chatslet

Forumguru
Houd er wel rekening mee dat de can-bus op nieuwere auto's zeer gevoelig is en dat een xenon setje met "can-bus ondersteuning" zeker geen garantie geeft op het wegblijven van storingsmeldingen. Veel mensen met o.a. de Fabia 2 hebben dit soort 50 euro setjes geprobeert. Leek in het begin allemaal leuk te werken totdat je een keer met groot licht seint en er ineens wel canbus meldingen komen. Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is dat de voetjes van de lampjes van metaal zijn. Bij goedkopere setjes zijn de voetjes van plastic waardoor ze dikker zijn en moeilijker in de lamphouders passen en daardoor gaan vervormen wat een verkeerd lichtbeeld als gevolg heeft. Van de setjes bij Lince.nl is er door verschillende mensen op dit forum bevestigd dat ze zonder problemen werken. Lijkt mij dus de meest veilige keuze.
 

Bakkertje

Forumguru
Houd er wel rekening mee dat de can-bus op nieuwere auto's zeer gevoelig is en dat een xenon setje met "can-bus ondersteuning" zeker geen garantie geeft op het wegblijven van storingsmeldingen. Veel mensen met o.a. de Fabia 2 hebben dit soort 50 euro setjes geprobeert. Leek in het begin allemaal leuk te werken totdat je een keer met groot licht seint en er ineens wel canbus meldingen komen. Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is dat de voetjes van de lampjes van metaal zijn. Bij goedkopere setjes zijn de voetjes van plastic waardoor ze dikker zijn en moeilijker in de lamphouders passen en daardoor gaan vervormen wat een verkeerd lichtbeeld als gevolg heeft. Van de setjes bij Lince.nl is er door verschillende mensen op dit forum bevestigd dat ze zonder problemen werken. Lijkt mij dus de meest veilige keuze.

Sja en dan te bedenken dat een lease auto niet jouw eigendom is... Ik zou de reactie van je werkgever en of leasemaatschappij wel eens willen weten als het echt misgaat.

Uiteraard is het mijn mening dat je dergelijke aanpassingen niet moet doen aan andermans auto en iedereen moet hier gewoon zelf een keuze in maken. Ik zou het niet doen. (sterker nog in de handleiding van auto's met af-fabriek Xenon staat zelfs dat je de lampen niet eens zelf mag vervangen..)
 

Noord26

Forumguru
Had hier gisteren nog een Golf GTI voor de deur, daar kun je lampen zelf geen eens vervangen. Wat zit dat volgebouwd.

Maar let idd op wat @Bakkertje zegt voordat je een wijziging in je auto maakt. In het uiterste geval kan een LM je zo maar voor het blok zetten dat je een aanpassing aan de auto hebt gedaan waar zij niets vanaf weten. En dat kan zo maar weer eens gevolgen hebben voor verzekerd zijn. Nogmaals als ze echt moeilijk willen gaan doen en het gaan gooien op ongeoorloofde aanpassingen zonder toestemming.
 

intruder1400

Actief lid
Sja een optie van 1250 euro kost je per maand ongeveer 14 euro bruto in de lease, beetje afhankelijk van het aantal termijnen.
Voor het gemak is dat dus 7,50 netto per maand en bij 48 maanden kost dat je dan 360 euro netto uit je eigen zak.

Voor de leaserijders onder ons zal dit kloppen. Niet iedereen least hier: Ik keek in de spiegel en toen kreeg ik geen toestemming van mijn baas.... :pieker:

Kosten voor mij zijn dus zakelijke, namelijk 1250,- waar netto zeg een 800,- van overblijft + de 360 euro netto bijtelling: zit ik netto aardig richting de bruto investering.... Da's duur betaald.

Dit in vergelijking met achteraf een bedrag van zeg een 300,- voor een setje dat ik nog als zakelijke kosten kan opvoeren (netto dus een 180,-).

Dit is heel grof gerekend, maar maakt volgens mij wel duidelijk waarom ik naar een alternatief zoek.
 

intruder1400

Actief lid
@intruder1400

Ik had ook geen budget meer over om Xenon aan te vinken. Xenon gaat er overigens wel inkomen. Ik heb hiervoor in mijn Mondeo twee jaar lang een setje van Kingco gehad. Perfecte setjes voor een mooie prijs. Ik heb nog nooit een seinende tegenligger gehad omdat de lampen strooilicht zouden hebben. Inbouw is een fluitje van een cent.

Een foto van een Octavia met DRL in de halogeenuitvoering post ik hieronder:

Fijn!! Bedankt, heb me suf gezocht, en zie daar: een O3 met halogeen dagrijverlichting.

Maar zie ik het nu goed dat er reflectorlampen in zitten (dus geen projectorlampen)?
(In mijn O3 komen namelijk projectorlampen met halogeen)
 
Àchteraf Xenon inbouwen in reflector koplampen zou bij wet verboden moeten worden: verblindende rotzooi met hinderlijk veel strooilicht!!!

Ik krijg niet het gevoel dat je op de hoogte bent van de beschikbare setjes op de markt en de afwezigheid van strooilicht bij diverse setjes. En nee, deze zijn niet per definitie duur betaald. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ten minste één setje van €50,- (waar ik 2 jaar mee gereden heb) een uitstekend lichtbeeld geeft en en vrij van stooilicht is.
 
Fijn!! Bedankt, heb me suf gezocht, en zie daar: een O3 met halogeen dagrijverlichting.

Maar zie ik het nu goed dat er reflectorlampen in zitten (dus geen projectorlampen)?
(In mijn O3 komen namelijk projectorlampen met halogeen)
Dat is een fout in de brochure. Tot nog toe zijn er maar 2 koplampunits gesignaleerd op Octavia's in Nederland. De variant met DRL-led en Bi-xenon en de variant met halogeen in reflectorbehuizing.
 

intruder1400

Actief lid
Dat is een fout in de brochure. Tot nog toe zijn er maar 2 koplampunits gesignaleerd op Octavia's in Nederland. De variant met DRL-led en Bi-xenon en de variant met halogeen in reflectorbehuizing.
Dat zou wel heel lullig zijn, heb heel bewust, met de dealer overlegd, en er voor gekozen om achteraf xenon in te bouwen. In de projector koplampen en niet de reflector koplampen...

Overigens lijkt het me raar dat het een fout in de brochure is. Waarom zou je bij standaard uitrusting speciaal de koplampen benoemen. Wat is je bron dat het een 'fout' is? Ben ik wel erg benieuwd naar, want dan kan ik meteen actie ondernemen naar de dealer.
 

Wesly

Senior Member
De fout is dat het in de brochure een projector koplamp wordt genoemd maar het is een reflector unit. Alleen de af fabriek units met xenon hebben projectors. Als je alsnog projectors wilt moet je even naar retrofitlab
 

tha a

Senior Member
@intruder1400 : t zijn absoluut geen projectorlampen maar reflectorlampen bij Halogeen. Uitsluitend O3 die af fabriek geleverd worden met Bi Xenon zijn met projectors uitgerust.
 

cali05

Forumguru
Ik zit er over te denken om een xenonsetje te plaatsen. Is zo'n 4300 K setje echt beter dan halogee?. Ik wil geen sjonnielook maar wel beter licht. Kan ik dat simpel inbouwen? Een how to zou helpen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zit er over te denken om een xenonsetje te plaatsen. Is zo'n 4300 K setje echt beter dan halogee?. Ik wil geen sjonnielook maar wel beter licht. Kan ik dat simpel inbouwen? Een how to zou helpen.

Als het je puur om beter licht gaat zijn er genoeg niet Xenon alternatieven op basis van Halogeen ;)
 

cali05

Forumguru
Als het je puur om beter licht gaat zijn er genoeg niet Xenon alternatieven op basis van Halogeen ;)
Kijk dat vermoeden heb ik ook. Maar wachten tot over een jaar of twee en dan de volgende O3 maar af fabriek met xenon bestellen.
Heb gekeken bij retrofitlab maar durf het niet aan om hen een ombouw van de koplamp te laten doen. Ben er niet zeker van of m'n O3 daar van opknapt.
 
Bovenaan Onderaan