Welke benzine tank jij?

Desperado

Forumguru
Gisteren op een verjaardag gehoord dat de E10 schijnbaar "vochtige ethanol" bevat wat als gevolg heeft dat er water in de tank komt. Bij niet leeg rijden van de tank (ongeveer tot het lampje gaat branden) kan dit als gevolg hebben dat er steeds meer water in de tank achterblijft met alle gevolgen van dien. (injectoren die kapot gaan enzovoort) Of het zo is....geen idee, ik heb me er verder nog niet in verdiept. Advies was daar wel om toch de wat duurdere brandstof te gebruiken omdat dit op termijn beter voor de motor is en daarmee op termijn ook goedkoper omdat er op reparatiekosten bespaart wordt.
 

Desperado

Forumguru
Het water dat in de ethanol zou zitten, gaat daarmee door de motor, en het (condens-)water dat er nu al mogelijk in de tank zit ook.
Ja, alcohol, ethanol en methanol zijn waterminnend, maar trekken dan ook het water mee met de rest van de brandstof.
Is dat positief of juist niet? Oftewel is het beter om bij een half lege tank of bij een bijna lege tank te tanken als je met E10 wil blijven rijden?

@G.P. ga ik doen!
 

VAG-man

Forumguru
Dat verhaal over E10 is eerder besproken. Alleen als je weinig rijdt en lang doet om de tank met E10 leeg te rijden kunnen er problemen ontstaan.
 

Desperado

Forumguru
Klinkt logisch. Vocht heeft natuurlijk tijd nodig om neer te slaan/naar beneden te zakken. Ik tank ongeveer eens per maand, dus dan zal het wel loslopen.
 

Arjann

Forumguru
Met de Golf van m'n vriendin tanken we ook 1x per 4 à 5 weken, maar daar tank ik nu wel v-power mee. Scheelt een paar (lees ongeveer 6) tientjes per jaar dus dat vind ik nog wel te overzien
 
Het zal hier mogelijk al gepasseerd zijn. De zoekfunctie leverde me niet meteen resultaat, vandaar mijn vraag : Wat tanken jullie in de 2.0TSI motor? E10 of toch E5?Of merken jullie helemaal geen verschil qua prestaties?
 

iRob1984

Senior Member
De nieuwe Octavia Combi FE 1.5 tsi 150 PK

Volgens de ANWB is Euro 98 14% zuiniger dan de Euro 95
Dus ongeveer 100 km extra met een tank, is ongeveer 3-4 euro voordeel per tankbeurt

Ik heb ook bij een Opel test, van 2 identieke Opel Astra Sportstourers, gelezen dat je met Euro 98 ongeveer 20 pk extra vermogen kan bereiken (meer pk, dus minder moeite voor de motor, dus zuiniger)

Maar, nu de hamvraag, welke brandstof is beter voor de motor met betrekking tot onderhoud?
 

hemi24

Forumguru
Wat zegt je gezond verstand, als je er eens goed over na zou denken?

:pieker:

Even heel simpel: als 1 liter Euro 98 5% (bio)ethanol zou bevatten en 1 liter Euro 95 10%, denk je dan serieus dat 5% minder benzinebestanddeel 14% zou kunnen schelen qua energie die je eruit haalt?!?

Zelfs al zit er 0% in de Euro 98, dan ga je dat nog niet redden...


Een kleine onderbouwing van diezelfde ANWB : https://www.anwb.nl/experts/auto/123/nieuwe-e95


Hebben we het puur over engerie-inhoud per volume-eenheid, zal ten opzichte van 100% benzine :
  • E5 ongeveer 98,3% energie bevatten;
en​
  • E10 ongeveer 96,6% energie bevatten;

Gebaseerd op volgende calorische waarde:
benzine 32 MJ/ltr (of 44 MH/kg); ethanol 21 MJ/ltr of (27 MJ/kg).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

iRob1984

Senior Member
Ik heb het zelf nog niet ondervonden hè. Wellicht heb ik een oud artikel gelezen van de ANWB.
Zou zo maar kunnen wat je zegt. Ik heb echt geen idee, afgelopen 12 jaar alleen maar diesel gereden.

Dus de huidige E10, wat hiervoor E5 was, is dus zuiniger dan de huidige Euro 98 en ook schoner voor je motor?

Mbt de zoekfunctie: Ik had gezocht op Euro 95 en kon niets specifieks vinden en ik kan niet zien of er veel over is geschreven als het al niet eens in de titel staat...
 

hemi24

Forumguru
Formeel hebben we dus geen Euro 95 of Euro 98 meer...

Tegenwoordig hebben we E5 of E10 met een RON-getal.

Ga je kijken naar chemische samenstelling en of dit kwaad kan voor de techniek, zou je het getal achter de E zo laag mogelijke willen houden (percentage (bio)ethanol).
Kijk je naar prestaties/vermogen, dan presteert een motor doorgaans beter naarmate het RON-getal hoger is.
Doorgaans neemt de E af als de RON toeneemt...

Als je je auto niet hebt voor het stilstaan, dan kun je prima op E10 rijden.
 

Tees

Donateur
De meeste tooics hierover hebben E5 of E10 in de titel, vanwege wat hemi24 al aangaf. Maaaarrrr: als ik op E10 zoek vind ik zelf ook niets, dus de zoekfuntie is toch niet zo goed als ik dacht. Maar hier kan je een topic vinden waar veel besproken is.

Mijn korte samenvatting: E5 is sowieso iets zuiniger dan E10, dit verschil ligt rond de 3%, vanwege de lagere energieinhoud van ethanol. Het kan meer worden als de verbranding slechter wordt door de E10, maar dit is erg motorafhankelijk. Dat getal van de ANWB lijkt me schromelijk overdreven, dat komt uit een of andere Engelse test, en de getallen daarvan worden ernstig in twijfel getrokken. Verder wordt E10 sneller slecht dan E5, dan hebben we het over zo'n 3 maanden tov 6. En sommige oudere autos houden er niet zo van vanwege de O-ringen, pakkingen, kunststoffen gebruikt in t brandstoftraject.

Ik tank E5 anwege de beperkte meerprijs en omdat ik soms een maand niet rijd (en soms 3 maanden niet tank), uit voorzorg. Als jij elke maand tankt, dan zou ik zelf E10 tanken.

Overigens is wat hemi24 zegt over de RON tov ethanolinhoud in de praktijk waar, maar feitelijk niet juist. Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine, boven de 100. In principe is het dus zo dat meer ethanol een hoger octaangetal oplevert, maar dit wordt gecorrigeerd door de fabrikanten zodat dit toch op 95 of 98 uitkomt. Wel is het zo dat de premium brandstoffen vrijwel altijd E5 (of minder) zijn, en dat wordt vaak nog als Super98 aangeduid.

Edit: hé, @hemi24 heeft stiekum z'n eerdere post aangevuld met het verhaal over de energieinhoud! Had ik niet gezien toen ik dit schreef. Nog even in reactie daarop: die 5% kan zeker wel meer dan 5% effect hebben! Stel we stoppen er 5% water in (verbrandingswarmte 0), dan wordt de totale energieinhoud 5% lager, maar er gaat ook nog energie zitten in het verdampen van t water, en de minder volledige verbranding van de resterende 95% benzine. Dus dat effect kán in theorie significant hoger zijn dan 5%!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Goed plan Peter!
@Okki: OK, beroerde woordkeuze. Mocht m'n uitleg erna niet duidelijk zijn: alle andere factoren gelijkblijvend geldt: hoe hoger het ethanolgehalte, hoe hoger het octaangetal. Vandaar die zinsnede :bloos:
 
Goede avond

in 98 zin geen ethanol maar de wet schrijft voor dat er minimaal e5 in kan zitten dus 5 %ethanol
aangezien de 98 meestal een blend is zal er nooit ethanol in zitten
E10 is max 9,8% ethanol en inderdaad energie is minder als je erg weinig rijdt 98 tanken rij je veel
zo ik het om en om doen
 

Tees

Donateur
Dat klopt niet helemaal @Explorer (welkom trouwens): van de premium brandstoffen verkoopt (in Nederland iig) alleen BP en Shell (en na Googlen blijkt Tamoil dat ook te doen) nog ethanolvrije benzine (ook al staat daar een E5 sticker op, die betekent maximaal 5% ethanol) De rest is daadwerkelijk E5.
 
hi Tees dank je ,

de Europese wetgeving schrijft voor dat alle benzines lager dan 7 % ethanol E5 heten of er nu ethanol
in zit of niet aangezien in 98 zit geen ethanol in maar heet E5 98 en dan welke naam ze er
aan geven V POWER ULTIMATE ENZ ENZ ,
dus op de website zetten ethanol vrij maar ga je tanken staat er E5 lekker duidelijk :nono:
 
Bovenaan Onderaan