Welke benzine tank jij?

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye: ik denk dat de prijsontwikkelingen erg per regio verschillen. Vooral de Randstad (lees grote steden) onderscheid zich met hoge prijzen tov de rest van NL
Voor de aardigheid maar eens even in mijn oude woonomgeving (zuidelijke Randstad) rondgebladerd. Kom er in een straal van 15 rijkilometers binnen een paar tellen meerdere tegen met een E5-prijs van 1,709 en E10 voor 1,679 - verschil nog kleiner dan hier.
En dat zijn niet alleen B-merken, want een ervan is een Esso bij Spijkenisse.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eduardo

Forumguru
dat is inderdaad opmerkelijk. Persoonlijk zie ik in mijn regio prijsverschillen tussen de 12 en 18 ct tussen E5 en E10.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eduardo

Forumguru
Mijn ervaring met Shell vpower is dat het toch echt wel beter rijdt dan euro 95. Verder gebruik ik BP Ultimate 98. Shell en BP hebben geen bio ethanol. Ik kan dat van Esso niet vinden, dus zit daar maximaal 5% in. Voor mij dus geen Esso. Ik heb een 1.5tsi met dsg.

Ik vind dit stuk van Pendragon over Shell V-power en BP Ultímate wel verhelderend.
Ik heb het nagevraagd bij Shell hoe het precies zit. Ik kreeg dit als antwoord van Shell:

In Vpower zit er 0% bio - althans in de BeNeLux en Duitsland-Oostenrijk_zwitserland.
In Frankrijk is de Vpower ethanolhoudend

Als we dan toch geen Ethanol willen lijkt mij dit de oplossing.
De meerprijs is vaak wel iets pittiger tov E10, maar ook dat verschilt weer per regio.....
 

PizzaPieter

Forumguru
Met verschillende auto had ik verschillende ervaringen.

Mijn huidige Octavia 2.0 TDI doet het het zuinigst op Shell Fuelsave. BP vindt ie lekkerder....

Mijn vorige Passat (1.9TDI) reed het beste op BP Ultimate. Daar merkte je groot verschil bij de merkloze pomp in La France.

Mijn Mondeo 2.0 TDCI reed het beste op Shell Vpower, aangevuld met 150-200ml 2takt olie. Smerig van de injectoren intern. Geniale oplossing. I.p.v. een klopboor klonk het weer als een mooie diesel. Soms rare gezichten bij de pomp, but who cares
 

djnoidRS

Senior Member
is apart dat elke auto zo anders reageert op benzine. heb zelf ook mee gemaakt en weet nu nog niet echt met me nieuwe auto
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Nee, maar als er op de pomp staat dat het octaangetal 98 is, dan zal dat toch wel zo moeten zijn.
Zo niet, dan wordt de klant opgelicht.

Mogelijk heeft niet elke E5 een octaangetal van 98, maar elke benzine met octaangetal 98 heet wel E5.
Net zoals niet elke vogel een mus is, maar elke mus wel een vogel.
 

VAG-man

Forumguru
ik tank alleen maar V-power of wat er op lijkt rij veel meer kilometers er mee

En andere die dit denken.

Het zit tussen de oren.
Er zijn al zoveel onderzoeken naar gedaan. Het is onzin! Nee ik heb het zelf niet proefondervindelijk ondervonden. Kijk wel uit met dat broodje aap verhaal.
ADAC, ANWB en ook consumenten programma's hebben die testen wel gedaan. Conclusie geen verschil in verbruik.

Het is logisch dat als je bijvoorbeeld V-power gaat tanken dat je zuiniger gaat rijden. Dit doe je onbewust, want ze zeggen dat je zuiniger gaat rijden en dan ga je er ook naar rijden.

Maar ik vind het prima dat anderen het wel tanken anders ging de "normale" brandstof met nog eens 5 cent omhoog.
 
Laatst bewerkt:

djnoidRS

Senior Member
En andere die dit denken.

Het zit tussen de oren.
.....
ADAC, ANWB en ook consumenten programma's hebben die testen wel gedaan. Conclusie geen verschil in verbruik.

Het is logisch dat als je bijvoorbeeld V-power gaat tanken dat je zuiniger gaat rijden. Dit doe je onbewust, want ze zeggen dat je zuiniger gaat rijden en dan ga je er ook naar rijden.
snap wat je bedoelt maar merk toch echt ook rij ik met een zware voet of niet maar merk toch echt verschil
 

turboturbo

Forumguru
En 98 mag wel degelijk ook met 10 %ethanol gemengd worden
https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstof/e10.jsp

Waar lees je dat in dat artikel? Ik kan alleen de bevestiging vinden dat in E5 benzine (of het nou euro 95 of euro 98 is) tot maximaal 5 % bio ethanol mag zitten:
Verschil tussen E10 en E5 benzine
Het grote verschil tussen E10 en E5 benzine is het percentage bio-ethanol. E5 benzine bevat maximaal 5 procent bio-ethanol en E10 benzine maximaal 10 procent.

EDIT: ik snap nu waar je naar verwijst; even verderop staat dat in euro 98 idd max 10 % ethanol mag zitten. Maar dan mag het geen E5 label meer hebben en kan je het dus ook snel genoeg zien (het label moet dan E10 zijn)
 
Vanavond bij Radar een item over nieuwe brandstoffen. Wedden dat het over E10 gaat ??
Pffff wat een “item” hebben ze uitgezonden zeg... die automonteur had kennis van zaken.. maar die scooter kerel.... man man man... gebroken in/uitlaatklep door E10.. dat zal eerder met de italiaanse degelijkheid troep te maken hebben...
 
Bovenaan Onderaan