Welke benzine tank jij?

De Stip

Forumguru
Zodra mijn 1.5TSI DSG (eindelijk) bij VAG techniek getuned word, moet ik aangeven op welke brandstof ik dat wil laten doen. Dit ivm het maximale rendement. Dus de normale Euro of de premium soorten. Op de rollenbank kunnen ze me het verschil aantonen. Ik tank over het algemeen bij de Aral in DEU. Dit ivm mijn fiscale voordeel wat ik bij die keten heb :D
 

larsy

Forumguru
Die premium brandstoffen zijn wel beter . (Als ik morge met +350pk ga rijden op terlamen) dan wil ik ook meer octaan .102, .... Dan spreek ik enkel over benzine motoren . (Als je benzine motor veel vermogen heeft zal je meer vermogen hebben door deze premium benzine)
Leuk voor een sprintte te trekken .

voor mijn gezin van a naar b te brengen
in geen 100j dat ik de dure premium prijs zal nemen .

En Die premium diesels kan me helemaal niet boeien . Dat zal ik in geen 1000j tanken.:bloos:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Klopt, maar zeker als de auto zo weinig kilometers maakt is de meerprijs nou ook veel minder een drempel lijkt me. Gevalletje zekere voor het onzekere.

Los van het ethanol gehalte, blijft 98 benzine langer goed:
 

Canon-Eye

Forumguru
Meerprijs is inderdaad niet zo spannend. Nu €1,73. 12 Cent meer dat E10.
Dat verschil verschilt nogal per tankstation, merk ik nu ik een poosje de prijzen bijhoud bij een aantal tankstations waar ik regelmatig langskom. Dit omdat veel stations een vaste "goedkope dag" hebben en die probeer ik aldus te achterhalen.

Zojuist zag ik bij het ene station aan de N371 een verschil van 3 cent/liter (1,618 om 1,648), bij een ander (niet ver daarvandaan, ook N371) 14 cent (1.689 om 1,829) en nog een paar km verderop aan dezelfde weg zelfs 26 !! cent (1,589 om 1,849).
Dat zijn toch verschillen om even op te letten...
 

prosier

Forumguru
Ik tank al jaren enkel in Belgie. Ook om het principe. Total ron98, meestal 20-30 cent goedkoper dan de 95 in NL.
 

Eduardo

Forumguru
EdK: De accijnsverhoging zou rond de 1,4 ct zijn voor benzine en Diesel. ik zie nu bij alle pompen een prijsverhoging van ong 5 ct sinds de jaarwisseling.
dus de “prijsverhogingsmafia” lift weer mooi mee op die accijnsverhoging....
 

0ri0n88

Forumguru
Buiten dat is het verschil tussen e10 en e5 ook steeds groter aan het worden. Bij mij in de buurt nu 16 cent verschil, was altijd 12 cent.
 

EdK

Forumguru
Voorheen zat er een prijsverschil tussen de E95 en de E10 ( laatste was goedkoper ) wel sinds we op E10 over zijn gegaan is die prijs gewoon opgetrokken naar de E95 prijs en ook hier is na de jaarwisseling de prijs ook met een 5 cent duurder geworden...
Word tijd dat ze trump ze muil gaan dicht purren
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dit trucje ken ik ergens van....... Gulden simpelweg omgezet naar Euro :mad:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

0ri0n88

Forumguru
Voorheen zat er een prijsverschil tussen de E95 en de E10 ( laatste was goedkoper )
Bij mij was im de buurt het verschil tussen e10 en euro 95 precies 1 cent. Nu meer mensen overstappen op 98 oftewel e5 (gewone 95 is ineens nergens meer te krijgen) wordt de e5 ineens een stuk duurder. Iets met vraag en aanbod lijkt me.
 

Canon-Eye

Forumguru
Aansluitend bij mijn post #368 hierboven: eerst maar even een plaatje van de prijsontwikkeling bij enkele geselecteerde tankstations waar ik met enige regelmaat langskom.
Legenda:
- zwarte cijfers = niks bijzonders te melden
- rode cijfers = prijs hoger dan voorgaande dag
- groen vlakje = prijs significant lager dan voorgaande en volgende dagen (de zg. "goedkope dag"?). Dit was overigens de aanleiding om met dit overzicht te beginnen: een poging om te achterhalen of en wanneer deze tankstations zo'n goedkope dag hebben.​

Tenslotte heb ik zojuist even gekeken naar de huidige prijs van E10 en per tankstation en het prijsverschil op de lichtgroene onderste regel vermeld.

brandstofprijzen-E5.jpg

Ja en dan per 1 januari worden de prijen nog ff opgevoerd met de accijnsen
Dit vind je lang niet overal terug.
EdK: De accijnsverhoging zou rond de 1,4 ct zijn voor benzine en Diesel. ik zie nu bij alle pompen een prijsverhoging van ong 5 ct sinds de jaarwisseling.
dus de “prijsverhogingsmafia” lift weer mooi mee op die accijnsverhoging....
Ook dit zie ik niet (overal) terug
Die circa 5 cent is mede te danken aan Trump: met nieuwe onrust in het midden oosten zijn de olieprijzen weer gestegen.
Prijsverlagingen duren even,:wacht: prijsverhogingen worden direct doorberekend.:(
Valt zo hier en daar ook nogal mee.
Buiten dat is het verschil tussen e10 en e5 ook steeds groter aan het worden. Bij mij in de buurt nu 16 cent verschil, was altijd 12 cent.
Nee, dat prijsverschil E5><E10 varieerde al behoorlijk (ik kijk daar af en toe naar, zie #368) en dat doet het nog steeds. Vandaag is de spreiding over de genoemde stations van 4 tot 28 cent/L.
Voorheen zat er een prijsverschil tussen de E95 en de E10 ( laatste was goedkoper ) wel sinds we op E10 over zijn gegaan is die prijs gewoon opgetrokken naar de E95 prijs en ook hier is na de jaarwisseling de prijs ook met een 5 cent duurder geworden...
Ook dit blijkt niet uit bovenstaand staatje.

Mijn inschatting is dat de oliehandelaren hun prijs laten afhangen van hun inkoop- en voorraadposities om elkaar daarmee te beconcurreren.
Voor mij als consument is dat lastig aangezien er geen peil op te trekken valt: waar je vandaag "goedkoop" tankt kun je morgen te duur uit zijn en andersom. Dit betekent ook dat generaliserende opmerkingen zoals hierboven geciteerd weinig praktische betekenis hebben.

Waar ik me wel over blijf verbazen is het aantal mensen dat toch nog steeds langs de snelweg tankt. Daar liggen de prijzen sowieso stukken hoger dan net ernaast: de meerkosten kunnen zomaar 6 tot 8 Euro per tank bedragen. Dat zou voor leasemaatschappijen en andere fleetowners toch aanleiding moeten zijn om een premie te zetten op goedkoper tanken? Mijn "fleet" bestaat nu uit nog maar 1 auto en da's al voldoende om een béétje op te letten en de duurste jongens in elk geval te mijden.
 

CDK

Forumguru
@Canon-Eye, ik tank ook regelmatig langs de snelweg, met de vrachtwagen zelfs altijd. Zakelijke rijders die een merkgebonden tankpas hebben krijgen bij een snelweg station dezelfde korting als bij een onbemande pomp in de middle of nowhere, omdat de korting gebaseerd is op de landelijke adviesprijs van dat moment.
 

Canon-Eye

Forumguru
Had ik kunnen weten natuurlijk @Corné de Kluijver :bloos: want ik heb lang genoeg gewerkt voor een vrij aanzienlijke fleetowner (600+ voertuigen) waarbij de contractprijs Europabreed alleen verschilde naar gelang de belastingen in de diverse landen. Maar ben er ook alweer lang genoeg uit om dit aspect niet meteen te hebben meegewogen.

Dat gezegd zijnde, zie ik bij de snelwegstations waar ik wel eens stop (voor een kop koffie of zo) toch ook vrij vaak mensen tanken die ik op basis van gecombineerde leeftijds- en voertuigkenmerken niet meteen als zakelijke rijders zou typeren...
 

Eduardo

Forumguru
@Canon-Eye: ik denk dat de prijsontwikkelingen erg per regio verschillen. Vooral de Randstad (lees grote steden) onderscheid zich met hoge prijzen tov de rest van NL
 

Eduardo

Forumguru
@Canon-Eye:”Mijn inschatting is dat de oliehandelaren hun prijs laten afhangen van hun inkoop- en voorraadposities om elkaar daarmee te beconcurreren.
Voor mij als consument is dat lastig aangezien er geen peil op te trekken valt: waar je vandaag "goedkoop" tankt kun je morgen te duur uit zijn en andersom. Dit betekent ook dat generaliserende opmerkingen zoals hierboven geciteerd weinig praktische betekenis hebben.”

dit herken ik in het geheel niet in onze regio. Er zijn hier een paar pompen die al sinds een jaar of 20 altijd tot goedkoopsten behoren. Er is niets dat erop wijst dat hier binnenkort verandering in komt. Dus zo generaliserend Als jij t stelt was het niet.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Randstad kom ik maar 2 of 3x per jaar, dus daar let ik niet zo op. In Zutphen en Lelystad heb ik familie waar we vaker komen, zodoende - maar dat in aanmerking genomen zie ik in dit staatje toch ook nogal uiteenlopende prijzen en ook prijsverschillen E5><E10 die m.i. moeilijk als regionale verschillen zijn te benoemen.
Met name dat laatste: bij het ene station 4 cent verschil, bij het andere (aan dezelfde weg, op een km of 6 à 7 verderop) 28...
 

Eduardo

Forumguru
Je ziet t ook andersom: In Laren (NH) is een dorpspomp waar ze al jarenlang boven de adviesprijs vragen.
Die “Gooische patsers” met hun dikke SUV’s vinden het juist stoer om daar voor honderden euro’s hun dikke bakken vol te laten gooien, zodat iedereen t kan zien. Want je gaat toch niet je eigen handen smerig maken.....
 
Bovenaan Onderaan