Aansluitend bij mijn post #368 hierboven: eerst maar even een plaatje van de prijsontwikkeling bij enkele geselecteerde tankstations waar ik met enige regelmaat langskom.
Legenda:
- zwarte cijfers = niks bijzonders te melden
- rode cijfers = prijs hoger dan voorgaande dag
- groen vlakje = prijs significant lager dan voorgaande en volgende dagen (de zg. "goedkope dag"?). Dit was overigens de aanleiding om met dit overzicht te beginnen: een poging om te achterhalen of en wanneer deze tankstations zo'n goedkope dag hebben.
Tenslotte heb ik zojuist even gekeken naar de huidige prijs van E10 en per tankstation en het prijsverschil op de lichtgroene onderste regel vermeld.
Ja en dan per 1 januari worden de prijen nog ff opgevoerd met de accijnsen
Dit vind je lang niet overal terug.
EdK: De accijnsverhoging zou rond de 1,4 ct zijn voor benzine en Diesel. ik zie nu bij alle pompen een prijsverhoging van ong 5 ct sinds de jaarwisseling.
dus de “prijsverhogingsmafia” lift weer mooi mee op die accijnsverhoging....
Ook dit zie ik niet (overal) terug
Die circa 5 cent is mede te danken aan Trump: met nieuwe onrust in het midden oosten zijn de olieprijzen weer gestegen.
Prijsverlagingen duren even,
prijsverhogingen worden
direct doorberekend.
Valt zo hier en daar ook nogal mee.
Buiten dat is het verschil tussen e10 en e5 ook steeds groter aan het worden. Bij mij in de buurt nu 16 cent verschil, was altijd 12 cent.
Nee, dat prijsverschil E5><E10 varieerde al behoorlijk (ik kijk daar af en toe naar, zie #368) en dat doet het nog steeds. Vandaag is de spreiding over de genoemde stations van 4 tot 28 cent/L.
Voorheen zat er een prijsverschil tussen de E95 en de E10 ( laatste was goedkoper ) wel sinds we op E10 over zijn gegaan is die prijs gewoon opgetrokken naar de E95 prijs en ook hier is na de jaarwisseling de prijs ook met een 5 cent duurder geworden...
Ook dit blijkt niet uit bovenstaand staatje.
Mijn inschatting is dat de oliehandelaren hun prijs laten afhangen van hun inkoop- en voorraadposities om elkaar daarmee te beconcurreren.
Voor mij als consument is dat lastig aangezien er geen peil op te trekken valt: waar je vandaag "goedkoop" tankt kun je morgen te duur uit zijn en andersom. Dit betekent ook dat generaliserende opmerkingen zoals hierboven geciteerd weinig praktische betekenis hebben.
Waar ik me wel over blijf verbazen is het aantal mensen dat toch nog steeds langs de snelweg tankt. Daar liggen de prijzen sowieso stukken hoger dan net ernaast: de meerkosten kunnen zomaar 6 tot 8 Euro per tank bedragen. Dat zou voor leasemaatschappijen en andere fleetowners toch aanleiding moeten zijn om een premie te zetten op goedkoper tanken? Mijn "fleet" bestaat nu uit nog maar 1 auto en da's al voldoende om een béétje op te letten en de duurste jongens in elk geval te mijden.