Welke benzine tank jij?

Dennis78

Forumguru
Geen idee of hierover al een topic gestart is maar kon hem niet vinden via de zoek functie. Maar ben gewoon er benieuwd naar jullie ervaringen met alle soorten bezine. Ik rij zelf een 1.2 TSI. Volgens de dealer is het het beste om dan V-power of soort gelijk te tanken (98). Met mijn vorige auto 1.4 16V tankte ik altijd 95 (en doe dat eigenlijk nu nog steeds). Heeft er iemand ervaring met andere benzine dan 95 en is het verschil in zuinigheid/beter voor je motor echt zo groot?

Esso Euro 95 = RON 95
Esso energy supreme = RON 95
Esso supreme+ = premium = RON 98
Total Excellium = premium = RON 95

Gulf Superplus 98 = gewone RON 98
Tinq super ongelood 98 = gewone RON 98

BP Ultimate = premium = RON 98
Shell V-power = premium = RON 97 (omdat het geen 98 is schijnt het van de overheid het naampje 95 te moeten dragen)

Ik heb ook gelezen dat er brandstoffen zijn die een percentage ethanol toegevoegd hebben gekregen.
 

Joske

Forumguru
je kan er misschien ineens een poll aan hangen? en Blue One 95 zit er ook nog niet tussen zo te zien ;)

en Q8? zie ik ook nog niet staan
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Sparkie

Forumguru
Hier ook gewone man diesel, alleen niet langs de snelweg.
En dan nog bij voorkeur BP vanwege de Freebees :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
ik tank trouwens Q8 (easy) diesel, voorheen steeds AVIA, maar aangezien deze exact evenveel kosten (bij ons hier in het dorp) tank ik bij Q8. Al was het maar voor het gedacht ;).

maar ging het niet om benzine? :pieker: :D
 

turboturbo

Forumguru
Ik tank 9 van de 10 keer euro 95 van shell. Met enige regelmaat (1 op de 10 keer ofzo?) tank ik tussendoor V-Power (ron 97 zou dat moeten zijn) maar dan loopt mijn Fabia (met 1.2 12V driecilinder benzine motor) minder zuinig op naar mijn idee.
De reden waarom ik dit tank is omdat ik ergens 'denk' dat deze peut iets 'doet' qua 'schoonmaak' of iets tegen koolaanslag doe ik dat. Verder niet. Wellicht ben ik zo'n fool die in die marketing truc trapt.
 
  • Leuk
Waarderingen: BcB

Dennis78

Forumguru
Oke, misschien kunnen de topics dan samen gevoegd worden? Is misschien wel interessant om een polletje van te maken.
Het benzine/diesel maak mij niet zo uit. Vooral omdat daar ook een verschil in zit in normale diesel en "super" diesel :D

Ik tank trouwens voor 90% Euro 95 bij de Esso (spaarpuntjes pas en tankstation ligt op mijn route.) De andere10% is bij de Shell.
 

Dennis78

Forumguru
Gaat mij er vooral om of jullie merken dat RON 98 (voor benzine) zuiniger/beter is tov. het prijsverschil. Verschil in prijs per liter voor euro 95 of supreme is toch al gauw 6 á 7 ct. Maar als ik dan 100 km meer kan rijden is het natuurlijk wel weer voordeliger.
 

Noord26

Forumguru
Tank hier Blue one 95.

Goedkoper als euro95 en presteerd vergelijkbaar met 98.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Tank hier Blue one 95.

Goedkoper als euro95 en presteerd vergelijkbaar met 98.

Ik ben benieuwd hoe deze brandstof is op de langere termijn voor je motor. Toyota raadt de brandstof nog af omdat deze momenteel nog niet aan de EN228 voldoet.

Persbericht:
Advies Toyota: tank GEEN Argos Oil Blue One 95
496-568x0.jpg


Nederland heeft er een nieuwe brandstof bij: Blue One 95 van Argos Oil. Goedkoper dan een liter ongelood en nog schoner ook, wordt beweerd; dat lijkt een win-winsituatie. Blue One 95 is dan ook aan een opmars bezig. Het kan al bij meer dan 70 tankstations in Nederland worden getankt.

Via diverse informatiebronnen wordt beweerd dat de nieuwe brandstof geschikt zou zijn voor alle personenauto’s met benzinemotoren die vanaf 2001 op de markt zijn verschenen. Deze bewering is onjuist. Toyota Motor Corporation heeft Blue One 95 onderzocht. Toyota adviseert om deze nieuwe brandstof NIET te tanken. Lange termijn-tests met deze mix zijn nog niet uitgevoerd. Omdat er meer ethanol in deze brandstof zit dan de Europese specificaties voor benzine (EN228) aangeven, sluiten we niet uit dat er schade kan ontstaan aan bijvoorbeeld rubberen slangen. Ook zou het corrosie kunnen veroorzaken bij aluminium onderdelen. Vooral oudere modellen zijn hier gevoelig voor.


Ook een groot Rotterdams Taxi bedrijf met veel VW busjes is al van de blue one 95 afgestapt vanwege defecten aan hun benzine motoren.


Zelf denk ik ook dat vooral voor oudere modellen het een risico mogelijk kan zijn.

 

Bart1979

Actief lid
Diesel natuurlijk. Ik stook bij voorkeur de gewone 'fuel save' van Shell in mijn combi Greenline. Meestal niet langs de snelweg, ligt aan de prijs. De laatste tijd is de Shell langs de A59 redelijk goedkoop, en tank ik daar wel.

Premium diesels heb ik wel eens getankt, maar het voordeel is nagenoeg niet aanwezig in de zin van verbruiksvermindering in mijn ogen. Ik rijd al netjes 1:25 a 1:26 op de normale diesel, lijkt me prima!
 
Bovenaan Onderaan