Welke benzine tank jij?

Tees

Donateur
Tsja, dat E5 label is nou eenmaal wettelijk verplicht. Vroegâh had je Euro95 dat aan belaalde eisen meost voldoen, nu is t E10 en E5. Je kan inderdaad opzoeken welke brandstoffen helemaal ethanolvrij zijn (zie m'n vorige post), maar er zit sowieso maximaal 5% in.
 
nee er mag max 5 % ethanol in zitten eigenlijk 4,8
even een voorbeeld ethanol is veel duurder dan bijvoorbeeld een EBOB Benzine (zo heet benzine voor er ethanol in gaat)

dus om in een 98 ethanol te stoppen doen ze niet de 98 die wij in Nederland tanken is eigenlijk altijd een oude 95
die word geblend naar de 98 door twee soorten chemicaliën toe te voegen
98 is 100 % ethanol vrij
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Vandaag de benzinetank eens helemaal gevuld met VPower/E5. Gelijk daarna de CNG tanks weer gevuld met koeiewindjes (groengas), de E5 gaat weer een maandje of 6 mee voordat ik die leeg rijd. Dat is ook de reden dat ik premium tank, in de veronderstelling dat het wat langer goed blijft dan goedkope E10 van de witte pomp.

Was trouwens wel even slikken toen ik bijna 70 euro af moest tikken. Ik heb 13 jaar met een tankpas gewapperd en nooit omgekeken naar de prijs, dus nu ik voor het eerst zelf weer moest betalen moest ik even bijkomen :sterretjes:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Mag ik vragen waar je die kennis vandaan hebt? Want Shell, BP en Tamoil maken actief reclame op hun websites dat hun premium ethanolvrij is, Esso en Total déden dat, en nu is er op hun websites geen woord meer te vinden over ethanolvrij. Wetende dat de meeste mensen die premium tanken liever ethanolvrij hebben ipv E5 (mits voor dezlefde prijs), dan doe je marketingtechnisch iets héél doms als je dat niet meer duidelijk maakt op je website.

Als ik overigens Google op de prijzen van bioethanol vs benzine, dan vind ik dat bioethanol over het algemeen iets goedkoper is dan benzine. Maar ik kan niet zo makkelijk bulkprijzen vinden, dus dat weet ik niet zeker.
 
werk zelf in de olie vandaar
reken als je ethanol moet kopen 200 doller de ton duurder ex accijns is en dat is 99,9 % zuiver
 

hemi24

Forumguru
@Tees : even een stukje tekst van de site van Tamoil :

Wat betekent E5 achter Superplus 98?
Met de aanduiding E5 geven we aan dat onze Superplus 98 tot maximaal 5% ethanol kan bevatten. Tamoil voegt echter geen ethanol toe aan deze brandstof. Dat betekent dat Superplus 98 het beste alternatief is als uw auto of motor niet geschikt is voor Euro 95 (E10).

Echter...

Even goed lezen: Tamoil voegt geen ethanol toe aan de brandstof, die zij blijkbaar van een ander partij inkopen en die tot max. 5% ethanol kan bevatten..!

Het is maar net hoe creatief het marketing orgaan is binnen een bedrijf!!!

 

Broertje van Einstein

Senior Member
Ik tank 98. Veel betere prestaties. Verleden week in VEghel bij VAG-techniek over gehad. Zij merken vij het tunen echt of een auto op 98 of 95 rijdt. 98 geeft veel meer power en is beter voor de verbranding.
 
nee er mag max 5 % ethanol in zitten eigenlijk 4,8
even een voorbeeld ethanol is veel duurder dan bijvoorbeeld een EBOB Benzine (zo heet benzine voor er ethanol in gaat)

dus om in een 98 ethanol te stoppen doen ze niet de 98 die wij in Nederland tanken is eigenlijk altijd een oude 95
die word geblend naar de 98 door twee soorten chemicaliën toe te voegen
98 is 100 % ethanol vrij
En die 2 chemicaliën veranderen dus de klopvastheid ?
 
de meeste laden op depots van derden voorbeeld
bp heeft alleen een laadrek in Rotterdam voor de rest laden ze bij derden
shell alleen Pernis en Arnhem ESSO alleen Rotterdam
Tamoil heeft helemaal geen depot laadt altijd bij derden geld voor Q8(tango)
en zo zijn er nog veel meer
 
klopt door toevoegen kan je het octaan met 3 punten laten stijgen binnen de specs van de nen norm

van 95 naar 98 binnen de specs kan veel hoger maar dan mag het geen benzine meer heten
 

hemi24

Forumguru
Ethanol mag dan wellicht prijzig zijn, maar "vergroening" is ook niet veel meer dan een kosten/baten-analyse...
 

Tees

Donateur
@hemi24 ik twijfelde ook al over Tamoil...ik had hun specificatiesheet bekeken en daar stond idd in dat het tot 5% ethanol kon bevatten (en nog heel veel meer andere alcoholen). Wel een beetje geniepig van ze, ik wist wel dat ze niet zelf produceren maar inkopen van anderen (wist niet dat t Q8 was).

En ja, dat vergeten we hier in de discussie wel een beetje (was ook niet de vraag waar dit, eerst afzonderlijke, topic mee begon): bioethanol is wel goed voor de CO2 uitstoot. Wat dat betreft ben ik groot voorstander van E10, alleen ben ik ook groot voorstander dat m'n Faab nog een tijdje rondrijdt zonder al te veel klachten :jaja:.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik loop al vast op het cookiescherm met maar één optie: "Ja, ik accepteer cookies" zonder de mogelijkheid om bepaalde soorten cookies te weigeren. Onacceptabel.
 

leon-cupra

Forumguru
Ach @Desperado, het zijn barre tijden voor onze oudjes ... kom je als persoon wat slecht gezinder van :pardon:

tank hier al paar jaar 95. Vind het prijsverschil met 98 te groot en het beter presteren .. kan goed zijn maar mijn inziens voel je dit amper (ook nog om dezelfde redenen nog 98 getankt).
 
Bovenaan Onderaan