Welke benzine tank jij?

Johnnyvr6

Forumguru
Ben het helemaal met etromp eens maar heb nog een ding meer wat misschien wel tussen mijn oren zit. Het zou een schonere verbranding geven en dus minder roet aanslag of dit echt zo is geen idee maar het geeft mij wel een fijn gevoel zou het echt zo zijn.
 

ertromp

Forumguru
Die schonere verbranding en daarmee het voorkomen van bijvoorbeeld aanslag op bougies of kleppen komt omdat er weer additieven aan de benzine toegevoegd kunnen worden. Die additieven kunnen bij elk octaangehalte er aan toegevoegd worden Shell noemt het bijvoorbeeld V power en BP noemt het Ultimate.
 

Rallye

Forumguru

turboturbo

Forumguru
@Peter-036 zo daar zijn een paar voordelen die had ik zo nog niet eerder gelezen.
Misschien wel een reden om juist zo af en toe E10 brandstof te tanken tussendoor dus?

Ik had vooral onthouden dat de euro95 E10 een wat schralere brandstof is (met de eventuele nadelen daarvan)
 

turboturbo

Forumguru
Super plus is 98,
Ah inderdaad ik zie het:
Voor auto's en motoren die niet op Super E10 kunnen rijden, adviseert de ANWB een premiumbrandstof (bijvoorbeeld Super Plus 98) te tanken als Super (Super 95/Super E5) niet aan de pomp te verkrijgen is.
Kortom, de Shell waar ik was had geen Super 95/E5, maar wel een SuperPlus wat dus een euro98 brandstof was.

Nu heb ik voor zo’n 20 cent meerprijs per liter een overkill brandstof in de tank. :)
 

EdK

Forumguru
Ach binnenkort dan hebben we het alleen nog over waar we het goedkoopst de KWh kunnen laden voor de wagen......:deuk:

Krijgen we alleen misschien de discussie of hij op groene stroom sneller optrekt dan op grijze stroom.....:yeehaa:
 
Idd!

Ik stelde gewoon een oprechte en imho valide vraag:
Wat schiet je er effectief mee op, om die veel duurdere brandstof te tanken, zodat de meerprijs je iets concreets oplevert?
  • Ben je eerder op je bestemming? Twijfelachtig, want met de geldende snelheidslimieten kun je eigenlijk met iedere auto even snel ergens arriveren (ongeacht of je nou 75kW of b.v. 250kW hebt)
  • Haal je meer kilometers uit die duurdere brandstof zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent? Volgens mij niet, want zelfs al zou je zuiniger rijden, dat weegt niet op tegen de forse meerprijs.
  • Is het beter voor het milieu? Nou; volgens mij is die discussie al helemaal niet van toepassing. :shutup:
  • Gaat de auto langer mee? Heeft 'ie minder en/of goedkoper onderhoud nodig, zodat de prijs/km daalt?

Of het is toch vooral marketing en zit het tussen de oren, zoals @Peter-036 al zei? :D
Een leuke test zou zijn om b.v. de brandstof blind te tanken, zodat je niet weet hoe duur 'ie is, van welk merk, en/of er iets 'speciaals' ingaat. En dan een stuk rijden en vragen of iemand iets merkt...

Zo kan ik me nog herinneren dat bij autotesten op het circuit van het RDW in Lelystad, deze testrijder:

gewoon naar de goedkope Tango pomp (bij het vliegveld) reed, iedere keer als de tank weer eens leeg was. En daar heel ordinair de goedkope brandstof stond te tanken...

Maar het lijkt wel alsof, dat wanneer je een rationele vraag stelt, dat not-done is? Alsof het verboden is om verstandig te zijn... :pieker:
Wat ik er effectief mee opschiet niet veel.

- Rijdt die zuiniger?.... Neuh niet, maar dat geeft niet. Heb mijn 1.8 20VT niet gekocht om er zuinigheids records mee te behalen.

- Kan ik meer kilometers rijden met 98 in de tank? ... Nope... hij is net zo snel leeg wanneer er 95 in de tank zit.

- Is die milieu vriendelijker?.... Gok van niet, maar ook dat vindt niet erg. Als ik milieuvriendelijk rijden zal ik eerst de lotterij moeten winnen.

- Merk ik verschil met 95/98 (zelfs al is er blind getankt).... Ja zeker...de motor loopt op 98 gewoon veel mooier en rustiger dan op 95.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 

oco1979

Forumguru
kan maar verschil van vermogen zijn tss 95/98/100 ….
Als de ontsteking aangepast is of toch tenminste in de mapping voorkomt.
Anders extra vermogen ga je niet hebben.
Niet alleen de Pk ga iets meer zijn maar je Nm ook,dat is dan weer handig.
Het is vooral minder ethanol aanwezig.
Voor mensen die regelmatig tanken kan deze niet zoveel kwaad,trekt immers water aan.
Lang stilstaan met deze brandstof kan ook algenvorming maken,wat dan slecht voor de filterwerking is.
Bij normaal rijden zal die iets zuiniger zijn,maar niet goedkoper,omdat de benzine te veel verschil van prijs is tegenover de besparing dat je kan doen(niet sportief rijden dus).

Elk zijn mening hierover en doe wat die wil.
 

dirkie996

Forumguru
Grootste voordeel van een 98 octaan is dat deze zeer weinig ethanol bevat die een deel vervuiling van het injectiesysteem en leidingen veroorzaakt. Ook neemt ethanol vocht op. Daarnaast hoe hoger het octaangehalte des te minder gevoelig wordt de motor voor pingelen.
Dus bij een 95 octaan gaat de motor meer de ontsteking staan bij regelen om dat pingelen te voorkomen dat gaat helaas gepaard met iets vermogens verlies en iets meer brandstof verbruik. Maar om kapitein Haak gerust te stellen: niet merkbaar hoor voor jou als bestuurder het pingelen en vermogensverlies of dat je enorm meer brandstof verbruikt.
Octaan 102 bevat zelfs geen ethanol
Gelukkig kan mijn portemonnee het lijden en kom ik regelmatig in Elten waar ik de Aral 102 tank en hier in NL gaat alleen de BP 98 er in.
Absoluut niet iets tussen de oren of marketing maar verklaarbaar wat een ander octaangehalte met de motor doet.
Het is niet octaangehalte, maar octaangetal ( waarde van klopvastheid).
 

dirkie996

Forumguru
Er bestaan blijkbaar veel misverstanden over 95/98/102.
Indien je motor op 98 moet rijden, en je tankt er 95 in, dan zal de onsteking verlaat worden, om pingelen tegen te gaan, dus mindere prestaties en soms meerverbruik.
Indien je motor 95 nodig heeft, en je tankt er 98 in, dan zal je ontsteking blijven zoals die is en niet gaan vervroegen, om betere prestaties te leveren. Bij testen zit er soms 'n minimaal verschil tussen verschillende merken, qua prestaties
Maar of je die enkele pk's zult voelen in 'n bijvoorbeeld 1.2tsi? Placebo-effect heet zoiets.
Ik tank ook 98 in m'n RS, omdat dit wordt aanbevolen in de handleiding, en er wel degelijk wordt vermeld, dat bij gebruik van 95, de prestaties iets minder kunnen zijn, en het verbruik iets hoger.
 

LT83

Forumguru
Ook mijn/onze Fabia is 'getuned', maar die doet het prima op 95, sterker nog, zij doet het ook prima op E10 of hoe al die met alcohol bijgemengde brandstoffen ook heten.
Ik heb ook nooit het gevoel dat ze op benzine met een "wat lager octaangetal dan 98, 100 of 102" minder presteert of meer verbruikt.........heel af en toe gaat er (in Duitsland en tijdens vakanties) wel Aral-100 in, maar ook dan merk ik er niets van.
Kennelijk zit het niet (meer?) tussen mijn oren :D;).


Overigens heb ik ooit met een Fiat Barchetta wel verschil gemerkt wanneer ik op 98 reed: dan was die auto zoveel zuiniger dat het prijsverschil "uit kon".

Sommige mensen merken ook geen verschil tussen 250 en 270pk of 400 en 440nm. Kun je verder niets aan doen, ik zou dan ook zeker geen dure brandstof tanken :D

Getunede 1.2tsi is overigens zeker gevoelig voor kwaliteit brandstof. Mn vrouwtje heeft dit blokje ook in de Golf6 en daar merk je absoluut verschil!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Flink wat wetenschappers hier, top! Wat doen we met z'n alle toch een partij moeilijk zeg..

Laat hetgeen de mens doet, en zich daarbij prettig voelt, lekker z'n ding doen.
Ik zal geen premium brandstof tanken als ik mezelf dit niet kan veroorloven, en ik denk dat dit voor eenieder zo geldt.

Dit blijft toch een welles-nietes spelletje, omdat iedereen verschillende zaken belangrijk vindt (verbruik, prestatie, van A naar B, etc.)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

LT83

Forumguru
Ik kan het feitelijk onderbouwen hoor. Ik heb Dragy (10hz GPS meetinstrument) tijden van de S4 met 98/100/102 in de tank. Meet dan 100-200km/h met "vliegende" start.
Vergelijkbare temperaturen, wind en op dezelfde weg. Daarnaast ook nog wat testen gedaan met een Vpower E20 mengsel, daar liep hij verrassend goed op.
 

LT83

Forumguru
Temperatuur is ook een hele grote factor inderdaad, op basis van de 100-200 tijden verwacht ik dat er bij mijn auto Circa 40-50pk vermogensverschil zit tussen 5 en 30 graden buitentemperatuur
 

dirkie996

Forumguru
Flink wat wetenschappers hier, top! Wat doen we met z'n alle toch een partij moeilijk zeg..

Laat hetgeen de mens doet, en zich daarbij prettig voelt, lekker z'n ding doen.
Ik zal geen premium brandstof tanken als ik mezelf dit niet kan veroorloven, en ik denk dat dit voor eenieder zo geldt.

Dit blijft toch een welles-nietes spelletje, omdat iedereen verschillende zaken belangrijk vindt (verbruik, prestatie, van A naar B, etc.)
Ik ben geen wetenschapper, maar heb wel 15 jaar 'n kleinhandel in brandstoffen gehad. De cowboy verhalen die ik in die tijd gehoord heb...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan het feitelijk onderbouwen hoor. Ik heb Dragy (10hz GPS meetinstrument) tijden van de S4 met 98/100/102 in de tank. Meet dan 100-200km/h met "vliegende" start.
Ik geloof best dat het waar is, hoor. :jaja:
Alleen, het interesseert me 0,000 of de auto nou een paar tienden sneller of langzamer is. Hij brengt mij vlot - en soms, als ik het nodig vind, zelfs behoorlijk vlot - waar ik wezen wil zonder te sputteren of moeilijk te doen en daar heb ik 'm voor gekocht. Niet om stoplicht- of snelwegsprintjes aan te gaan, dat onvolwassen gedoe en gesnoef ben ik al een aardig tijdje ontgroeid.
 
Bovenaan Onderaan