Welke benzine tank jij?

Rallye

Forumguru
Een uitgebreidere uitleg vind je hier: https://www.autoblog.nl/nieuws/firezone-stop-met-aanbieden-competition102-in-nederland-129442

Het is dus een Nederlandse regel dat minstens de helft van het aantal vulpistolen bij een tankstation e10 moet geven. De Firezone-stations zijn meestal niet de grootste en dus kunnen ze geen extra vulpistool reserveren voor niet-E10-benzine.....

Ik kan niet zien waarom we dit nu willen? Er wordt verwezen naar EU-regelgeving, maar aangezien 102 in Duitsland nog wel geleverd wordt, lijken we iets extra’s te doen bovenop die regels. Ik kan niet vinden waar dit wordt uitgelegd. Is dit om dat kans te vergroten dan de burger die geen verstand heeft van benzine het E10-vulpistool pakt (“nudging”, maar als ik lees hoe bijvoorbeeld de Belastingdienst dat aanpakt, dan wordt het daar tenminste uitgelegd)? Was het effect van 102 (zonder ethanol) op onze CO2-uitstoot dan zo groot?
 

0ri0n88

Forumguru
Hier in NL zullen de meeste stations 95 e5 en 95 e10 gaan verkopen. Buiten dat de e10 verplicht gaat worden zijn de kosten voor een extra tank om 98/102 aan te gaan bieden voor geen enkele pomphouder interessant. Of het gaat zoals in belgie en frankrijk 95e10 en 98.
 

turboturbo

Forumguru
Lijkt me een gevalletje van dat Firezone zélf beslist de RON102 te laten vallen. Weliswaar onder invloed van deze wetgeving, maar de wet verbied vzv ik kan zien nergens dat 102 aanbieden niet meer mag.

Firezone vervangt immers de RON102 met RON98 - die nog steeds niet aan de minimaal 7,5% ethanol gehalte voldoet. Het is dus meest waarschijnlijk dat Firezone het handhaven van de RON102 benzine naast het overige aanbod, inachtnemd de regel dat minstens de helft van de vulstations RON95 mét 10% ethanol moet bevatten, niet meer rendabel acht.

Stel een locatie heeft 2 vulstations. Dan moet er dus één vulpistool met 95 met 10% ethanol staan, de andere mag je kiezen: gewone 95, 98 of 102. Wat is het meest rendabel denken jullie. Juist de gewone 95 of 98. Die verkopen het hardst naast de 10% ethanol variant...

In het geval dat een locatie 4 vulstations heeft, moeten er 2 x 95 met 10% ethanol zijn, de overige 2 zijn weer te kiezen. Meest rendabele is dan een gewone 95 en een 98 gok ik. En geen 95/102 of 98/102 combinatie.
 

LT83

Forumguru
Voordat je aan zoiets begint zou ik eerst even kennis nemen van de wetgeving inzake transport en opslag van gevaarlijke stoffen...

Hahaha, niet alles direct zo serieus nemen he. Ik ben mijzelf uiteraard bewust van het feit dat je wettelijk nog geen Jerrycan brandstof mee mag nemen de grens over ;)
 

Noord26

Forumguru
Ik tankte altijd Bleu One. Auto was er op afgesteld zelfs door JD Engineering. Maar vanaf aankomende donderdag zal ik alleen nog maar stroom 'tanken'.

:D
 

Noord26

Forumguru
@Luuk Thijssen

Je bedoeld het waarschijnlijk goed, maar dat is voor mij persoonlijk een discutabele uitspraak als je mijn verleden kent..

Bijna maximaal koppel vanuit stilstand rijdt ook zeer vervelend hoor. :D
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Afgelopen maandag in Duitsland geweest en direct de benzinetank volgegooid. Geen Aral (omdat deze niet op de route lag), maar wel V-Power Racing100 á € 1,589 de liter.

Verschil tussen Euro Super en V-Power Racing100 toch een 'schrikbarende' 20 cent de liter.

1k0.jpg


1k0.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben momenteel ook in Duitsland en vroeg me nog af of (ook bij Shell) de ‘Super Plus’ nu 95 zonder 5% ethanol is of 98 (zonder ethanol)
Omdat de keus alleen maar was: 95E10, superplus en V-Power/racing. Ik miste dus óf een 95E5 of een 98.

Dus toen voor de zekerheid maar de racing power getankt.
 

Captain Hook

Forumguru
Afgelopen maandag in Duitsland geweest en direct de benzinetank volgegooid. Geen Aral (omdat deze niet op de route lag), maar wel V-Power Racing100 á € 1,589 de liter.
Ikke ff niet snap.... Hier in Lelystad kost de EURO95 vandaag 1,54 per liter... Daar rijdt mijn Skoda ook prima op.
https://www.tango.nl/stations/tango-lelystad-stationsweg

Dus, wat schiet je er nou mee op, om die hele dure brandstof, helemaal in Duitsland te gaan tanken? Ik begrijp het echt niet... :arghh:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Denk je nou echt werkelijk waar dat ik alleen naar Duitsland rijd om te tanken.... Nee!

Mijn auto is gechiptuned. Loopt fijner op benzine met een hoger octaangehalte, waardoor er een betere verbranding is.

Je hoeft het ook niet te begrijpen, als ik het maar begrijp :D:jaja:.
 
Ikke ff niet snap.... Hier in Lelystad kost de EURO95 vandaag 1,54 per liter... Daar rijdt mijn Skoda ook prima op.
https://www.tango.nl/stations/tango-lelystad-stationsweg

Dus, wat schiet je er nou mee op, om die hele dure brandstof, helemaal in Duitsland te gaan tanken? Ik begrijp het echt niet... :arghh:
Mijn O1 rijdt ook wel op 95, maar zoals al gezegd is ook die van mij gechiptunend. Hierdoor loopt die merkbaar beter op brandstof met een hoger octaangehalte. Tank dan ook eigenlijk altijd BP ultimate (RON98)

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jessedew

Senior Member
Binnekort mogen we allemaal aan de E10 begreep ik. Ik gooi het er maar gewoon in straks. Octavia 3 1.4 TSI is niet gechiptuned ofzo.
 

Captain Hook

Forumguru
Ook mijn/onze Fabia is 'getuned', maar die doet het prima op 95, sterker nog, zij doet het ook prima op E10 of hoe al die met alcohol bijgemengde brandstoffen ook heten.
Ik heb ook nooit het gevoel dat ze op benzine met een "wat lager octaangetal dan 98, 100 of 102" minder presteert of meer verbruikt.........heel af en toe gaat er (in Duitsland en tijdens vakanties) wel Aral-100 in, maar ook dan merk ik er niets van.
Kennelijk zit het niet (meer?) tussen mijn oren :D;).
Idd!

Ik stelde gewoon een oprechte en imho valide vraag:
Wat schiet je er effectief mee op, om die veel duurdere brandstof te tanken, zodat de meerprijs je iets concreets oplevert?
  • Ben je eerder op je bestemming? Twijfelachtig, want met de geldende snelheidslimieten kun je eigenlijk met iedere auto even snel ergens arriveren (ongeacht of je nou 75kW of b.v. 250kW hebt)
  • Haal je meer kilometers uit die duurdere brandstof zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent? Volgens mij niet, want zelfs al zou je zuiniger rijden, dat weegt niet op tegen de forse meerprijs.
  • Is het beter voor het milieu? Nou; volgens mij is die discussie al helemaal niet van toepassing. :shutup:
  • Gaat de auto langer mee? Heeft 'ie minder en/of goedkoper onderhoud nodig, zodat de prijs/km daalt?

Of het is toch vooral marketing en zit het tussen de oren, zoals @Peter-036 al zei? :D
Een leuke test zou zijn om b.v. de brandstof blind te tanken, zodat je niet weet hoe duur 'ie is, van welk merk, en/of er iets 'speciaals' ingaat. En dan een stuk rijden en vragen of iemand iets merkt...

Zo kan ik me nog herinneren dat bij autotesten op het circuit van het RDW in Lelystad, deze testrijder:

gewoon naar de goedkope Tango pomp (bij het vliegveld) reed, iedere keer als de tank weer eens leeg was. En daar heel ordinair de goedkope brandstof stond te tanken...

Maar het lijkt wel alsof, dat wanneer je een rationele vraag stelt, dat not-done is? Alsof het verboden is om verstandig te zijn... :pieker:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Grootste voordeel van een 98 octaan is dat deze zeer weinig ethanol bevat die een deel vervuiling van het injectiesysteem en leidingen veroorzaakt. Ook neemt ethanol vocht op. Daarnaast hoe hoger het octaangehalte des te minder gevoelig wordt de motor voor pingelen.
Dus bij een 95 octaan gaat de motor meer de ontsteking staan bij regelen om dat pingelen te voorkomen dat gaat helaas gepaard met iets vermogens verlies en iets meer brandstof verbruik. Maar om kapitein Haak gerust te stellen: niet merkbaar hoor voor jou als bestuurder het pingelen en vermogensverlies of dat je enorm meer brandstof verbruikt.
Octaan 102 bevat zelfs geen ethanol
Gelukkig kan mijn portemonnee het lijden en kom ik regelmatig in Elten waar ik de Aral 102 tank en hier in NL gaat alleen de BP 98 er in.
Absoluut niet iets tussen de oren of marketing maar verklaarbaar wat een ander octaangehalte met de motor doet.
 
Bovenaan Onderaan