Wat verbruikt jouw Octavia?

verbruik O2

gemiddelde verbruik over ca. 17.000 km bij mij is 15,1 km per liter diesel
met 50% snelweg en 50% in de stad
 
heen en terug Italië (98% snelweg) met vier in de wagen en de koffer tsjokvol verbruikte hij 5,3 of 1 op 18,8. Ik moet er wel bijvertellen dat we niet geraced hebben maar wel heel vlot gereden tot 130/hr in GE en IT en in CH waren ze veel aan het werken met veel 100 en 80/hr beperkingen. Toch geen slecht resultaat vind ik. Met onze vorige wagen (Primera 1.6) zat het verbruik toch al gauw aan 7.5 (1 op 13.3) en dan moest ik de gas serieus in bedwang houden.
Algemeen gemiddelde staat nu op 5,7. Maar wij rijden veel op binnenwegen.
 
Ik ben er net mee terug van vakantie (zuid-frankrijk), verbruik 1:14,2 met bagage karretje. Moest overigens wel mijn eerste 3/4 liter olie bijvullen (bij 9000km ongeveer) onderweg na de maxidot melding.
 

Frankie

Actief lid
Uhm, ik heb op mijn huidige O2 nu ruim/net (wat je wilt) 5200km op de teller. Het gemiddelde verbuik is echter al geruime tijd blijven steken op 6,6 Ltr/100km.. Dat moet toch echt nog lager worden. Bij mijn vorige O2 (ook 2.0 TDI) haalde ik gemiddeld 5,9 en met beheerst rijden zelfs 4,9... Moet ik nog geduld hebben ? Vraag me eigenlijk 1 ding af; zodra de fabrikant opgeeft wat de auto gemiddeld verbruikt houden ze dan ook rekening met de inrij periode waarin de auto zeker véél meer verbruikt ???
 

Gieliovd

Forumguru
Hou houden jullie nou bij wat je verbruik is over 30.000 km?

Mijn boordcomputer die onthoud maar een paar ritjes volgens mij.

Ik word helemaal gek als ik mijn verbruiksmeter op de boordcomputer in beeld haal. Op het moment dat ik optrek zie je het verbruik naar de 25 liter schieten en dan heb ik de neiging alweer om als een oma op te trekken.

Met mijn Nissan Micra 1.0 liter heb ik gemiddeld 1:13 gereden, dus dat is 7,7 liter per 100 km. En dat met een 1 liter motortje....

Vandaar dat ik het toch wel positief inzie om met de Fabia te kunnen rijden op gas, gezien ik toch al snel goedkoper uit ben.
 

Nick

Nieuw lid
Verbruik valt voor mij wat tegen: 6,5 liter per 100 Km over mijn eerste 4500 Km.

Reed voorheen met AUDI A4 met "zelfde" motor: TDI 1.9 110 Pk 12 jaar oud en 250.000 Km op de teller. Verbruik lag naargelang gebruik tussen 5,2 en 5.8 liter per 100 Km. Ik geloof niet dat overgang van 16" naar 17" velgen tot een meerverbruik van 1 liter kan leiden.

Ik hoop dat het verbruik inderdaad mildert eens de eerste 10.000 Km achter de rug.
 

Rayzman

Actief lid
Op de eerste tank benzine heb ik 1 op 13.5 gereden. Niet slecht voor een motor die nog gloednieuw en niet ingelopen is. Hij wordt zuiniger volgens mij want vanochtend heb ik 1 op 14 gereden.
Een stuk beter dan de 1 op 11 van m'n vorige auto(Als ik voorzichtig deed).
 
Ik hoop dat het verbruik inderdaad mildert eens de eerste 10.000 Km achter de rug.

De mijne zit nu aan 5.7 en wij rijden ook veel korte stukjes op binnenwegen. Het zal dus wel wat zakken.

Onze buurman is net terug vanuit Frankrijk met een A4 2.0 TDI DSG met caravan. Hij sprak van een verbruik van 15 l/100Km of 6.66 op 1. Dat vind ik toch niet meer normaal of is het dat wel?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik hou sinds ik op LPG rijd (een AG SGi-installatie) het vebruik zo'n beetje bij en ik ben helemaal niet ontevreden: tussen de 1:14 en 1:17,5 op gas. Knappe waardes volgens mij. En dat voor die ietwat dooie 1.6 MPi...
(een 2.0 benzine op gas zou ik wel gehad willen hebben...)

Hoeveel verbruiken jullie resp. Octavia's? (motortype vermelden aub als dat niet in je onderschrift staat)

Ik zie net pas dat het topic eigenlijk over gas gestart was.

Ik heb nu pas eigenlijk mijn eerste tank leegereden deze week, moet vandaag of morgen maar weer eens tanken. Dan kan ik eens uitrekenen wat ik deze periode heb gereden.

Ik zag nu snel even dat ik 420 km gereden heb, en mijn 51 liter gastank gaf NET aan dat hij van 1 groen naar rood sprong. (hij heet 3 groen en 1 rood lampje). Dus of ik nou nog een kwart heb, of dat hij op reserve rijdt ofzo, geen idee.

STEL dat ik nu dus op 75 procent leeg zit, dan heb ik grofweg 420 km gereden op 29 liter. Dat komt neer op 1:14,5 (6.9/100) gemiddeld.

Alleen als ik nu dus op zeg maar 90 procent leeg ben (ik hou het op 10 procent reserve) dan heb ik in 420 km ongeveer 46 liter verreden.

Omgerekend is dat dan 9,2 liter per 100 km gemiddeld, en 1:11.

Het bovenste zou erg positief zijn, het onderste wat minder maar hiermee heb ik altijd gerekend tot nu toe in het bepalen of de auto betaalbaar was voor mij.

Ik ben benieuwd als ik straks ff moet tanken! Dan laat ik het nog horen hier.
 

Vacaro

Senior Member
Hou houden jullie nou bij wat je verbruik is over 30.000 km?

Mijn boordcomputer die onthoud maar een paar ritjes volgens mij.

Ik word helemaal gek als ik mijn verbruiksmeter op de boordcomputer in beeld haal. Op het moment dat ik optrek zie je het verbruik naar de 25 liter schieten en dan heb ik de neiging alweer om als een oma op te trekken.

Met mijn Nissan Micra 1.0 liter heb ik gemiddeld 1:13 gereden, dus dat is 7,7 liter per 100 km. En dat met een 1 liter motortje....

Vandaar dat ik het toch wel positief inzie om met de Fabia te kunnen rijden op gas, gezien ik toch al snel goedkoper uit ben.

Ik geef mijn tankbeurten en kilometers in een excelfile in en verbruik word berekent en in tabel gezet. Is beetje zoeken met autosom-functie.
zie voorbeeld http://www.skodaforum.nl/board/vbgarage.php?do=getimage&id=215

Als ik in eerste gas geef komt er soms zelfs even 90l/100km op verbruiksmeter.
Gemiddeld verbruik over de laatste 45000km is 7.5 dat is totaal aantal liters getankt x 100 en gedeeld door kilometerstand.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik geef mijn tankbeurten en kilometers in een excelfile in en verbruik word berekent en in tabel gezet. Is beetje zoeken met autosom-functie.
zie voorbeeld http://www.skodaforum.nl/board/vbgarage.php?do=getimage&id=215

Als ik in eerste gas geef komt er soms zelfs even 90l/100km op verbruiksmeter.
Gemiddeld verbruik over de laatste 45000km is 7.5 dat is totaal aantal liters getankt x 100 en gedeeld door kilometerstand.

Ja, precies dat verwachtte ik al ja!

Ik ben goed thuis in Excel dus ik ken de mogelijkheden ja.

Ik ben ook bezig geweest met alles bij te houden van uitgaven, inkomsten, voorspellingen etc. maar er mee gestopt, want ik maak me al genoeg zorgen :)

Wat ik tot op heden heb gedaan is tanken, km stand op bonnetje schrijven, even uitrekenen wat ik heb gereden. Was dit goed was ik blij was dit niet goed was ik chagrijnig.

Morgen verwacht ik dat ik MOET tanken, want ik rij al een paar dagen op een rood gas lampje rond. Maar goed, hij doet het nog steeds. Ik kon namelijk gister niet tanken bij de uber goedkope pomp, het was later dan 19:00. In het dorp betaal ik 53,9 cent per litertje gas, daar kost het 42,9!

Als ik dan 45 liter erin gooi, zit je al gauw op 5 euro verschil per tank.

T'is toch op de kleintjes letten he ;)
 

sitechris

Donateur
Ik scoor gemiddeld 6,9 a 7,0 op de boordcomputer. Rijdt gemiddeld 40 km per dag, waarvan de helft snelweg. Soms wat langere stukken, maar ook dan gaat het gemiddelde verbruik nauwelijks omlaag. Heeft overigens veel te maken met zware rechtervoet. Als mijn vriendin rijdt, dan zie ik hele andere waarden.

Nu in de vakantieperiode scoor ik trouwens 7,5 gemiddeld, het is nogal rustig op de snelweg, dus het tempo is hoog elke dag ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Met mijn Fabia reed ik net weg bij het stoplicht, de motor begint in te houden, ik schrik me een ongeluk.

Een miliseconde later denk ik, oja dan is me gas zeker ECHT op.... en dat bleek zo te zijn. Een seconde later schakelde hij op benzine en kon ik weer gassen, dat ging meteen weer als een kanon.

Ik heb 522 km kunnen rijden op de gastank die ik een tijdje terug heb gevuld. Het is een tank van 51 liter, die volgens de tank maximaal 80 procent vol kan. Dat is dus 40,8 liter.

522/40,8 = 12,79 en dat is omgerekend weer 7,8 liter per 100 km.

Ik moet vanavond echter nog tanken (na het werk geen tijd) en dan kan ik pas echt zien wat ik erbij mag gooien van de pomp.

Ik ben dan niet ontevreden met 1:12,8 hoor! Gezien ik ditzelfde reed met mijn 1.0 liter Micra'tje van 780 kilo, op benzine!

Ik laat nog horen wat het WERKELIJK verbruik is geworden.
 

Gieliovd

Forumguru
Aanvulling of update op voorgaand bericht:

Ik heb net getankt, en ik kreeg er 40,3 liter in! Toen begon de pomp te zeuren.

Dus dat komt met 522 km neer op 1:13 of 7.7 liter per 100 km.

Ik ben dr zeer tevreden mee op gas!!

Nou ga ik deze tank maar eens wat sportiever rijden en dan vergelijken.

De powert komt namelijk pas ruim na de 3000 toeren, maar ik hou dus niet van toeren.
 
D

Deleted member 1243

Gemiddeld (na 30.000km) 5,0l/100km (1:20). Het laagste verbruik ooit was 4.2l/100 km op een stuk van 100km met snelweg en 80km weg. 1,9 TDi Octavia II Ambiente
 
Het maakt het er jammergenoeg niet overzichtelijker op, dat er ook andere dan O2 tussen staan.
Mijjn O2 is nu 4 weken oud, de eerste +5000km is het verbruik volgens de Tjechische rekenmachine tussen de 7.2 en 7.8L/100km.
Icm met de mijnsinziens veel te kleine tank sta ik dus elke 650/700km bij de tank.
Erg vervelend dat ik met pijn en moeite een retourtje Nurburgring kan rijden.
Mijn vorige auto, megane II 1.5Dci, was veel zuiniger en had ook nog eens een grotere tank.
 
Bovenaan Onderaan