W8 / Superb-verlichting

dus de set die Jan Morgenthum van ichwillautoteile.de verkoopt is compleet met adaptorset?
dus dan is het wel bij de elegance plug en play? /forum/images/graemlins/489.gif
 

DJNeO

Actief lid
als ik deze thread dus zo zie dan ziet het er heel erg uit dat dit ook in de Fabia past.... dit kan zeer interesant zijn om in mijn bakkie in te bouwen /forum/images/graemlins/cheer.gif /forum/images/graemlins/1761.gif
 
Ik heb de set inmiddels in huis, inclusief de extra aansluitkabels. Zoals al eerder werd gezegd, het is zeker geen plug&play.

Wat ik nog niet heb kunnen vinden, is hoe je de instrument verlichting kan aftappen van de automatisch dimmende binnenspiegel. Op een van de duitse sites zag ik een voorbeeld zoals het in een Touran zit (3-polige stekker voor spiegel), maar in de O2 gaat er een hele kabelboom (stuk of 8 draden) om het gat van de binnenverlichting heen naar de spiegel/regensensor. Ik heb dus geen idee welke van de draden de instrumentverlichting is, iemand daar al verder mee?

Zoals het er nu uitziet denk ik dat ik daar toch maar een draad voor door de A zuil ga trekken, ondanks dat ik een dimmende binnenspiegel heb.

Verder moet inderdaad ook een deel van het plastic worden afgeknipt, omdat het anders tegen het brillenvak aan zit, en moeten dus de aanlsuitpennen worden omgebogen, en de kabels eraan gesoldeerd, maargoed da's vrij simpel verder.

Oh ja, en als laatste: De bestaande O2 binnenverlichting zit met 2 schroeven in het dak vast geschroefd, de W8 heeft geen schroefgaten, en kan dus uitsluitend worden vastgeklemd in de hemelbekleding.
 
Jij bedoelt zeker dit plaatje:
zyloric_w8_abzweig_weiss_2.jpg


Het is duidelijk dat het een witte draad is; zou dat in jouw kabelboom ook niet wit zijn?

Ik heb mijn stekkers nog niet binnen, verwacht ze elk moment, en ga dan knutselen. Wat zou er eigenlijk gebeuren als je het verkeerd aansluit? Zekering kaduuk, of erger???
 
[ QUOTE ]
Jij bedoelt zeker dit plaatje:

[/ QUOTE ]

Dat plaatje bedoelde ik ja, zo ziet het er dus niet uit uit in de O2, het zou zomaar de witte draad kunnen zijn, maar dat is ook een beetje lastig meten als er geen connector op zit. Tenzij je zin hebt om draden aan te gaan pellen om te meten, maar dat zie ik niet zo zitten.

[ QUOTE ]
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je het verkeerd aansluit? Zekering kaduuk, of erger???

[/ QUOTE ]

Da's mogelijk ja, maar je zou in principe ook de werking van de spiegel en/of regensensor kunnen vernielen..

Overigens is het me ook niet duidelijk welke draad je achter de lichtschakelaar zou moeten pakken, dat zijn er ook een stuk of 6, maar daar zit in iedergeval een connector op, dus dat is nog wel te meten. Ik ga er binnenkort maar eens mee aan het knutselen, tenzij iemand hier een duidelijke oplossing weet.
 

Deje

Lid
Dat laatste zou ik maar niet doen.... de draden vanuit de lichtschakelaar gaan rechtstreeks naar de E-box. Daar wordt het signaal omgezet naar een geregeld signaal voor de lampjes van de instrumentenverlichting.
/forum/images/graemlins/407.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
de draden vanuit de lichtschakelaar gaan rechtstreeks naar de E-box. Daar wordt het signaal omgezet naar een geregeld signaal voor de lampjes van de instrumentenverlichting.


[/ QUOTE ]

Uit jouw reactie denk ik te begrijpen dat jij het hebt over de dimmer/schakelaar van de instrumentverlichting hebt. Met "lichtschakelaar" bedoel ik echter de grote ronde knop waar je je autoverlichting aan de buitenkant mee schakelt.

De grap is dat er in die schakelaar zelf ook instrumentverlichting zit (anders zie je de schakelaar immers niet in het donker), en die draad kan je aftappen om de instrumentverlichting in de Superb/W8 unit te voeden. Dat is de gebruikelijke procedure bij VAG auto's zonder zelfdimmende binnenspiegel. Bovendien is die schakelaar erg makkelijk uit het dashboard te halen, dus een geschikte plek voor deze truuk.
 

higgy

Forumguru
Waarom niet even bij de (bevriende) dealer binnengewandeld, bij de chef-werkplaats naar z'n vrouw en kinderen geinformeerd en terzijde even naar de juiste draad bij de automatisch dimmende spiegel gevraagd?
't Is zo zonde dat als je die spiegel hebt (en dus het juiste signaal voorhanden) dat je dan toch een hele draad zou trekken.
Ik ken de dealer (de mijne, althans) als een uiterst cooperatieve.
 

RSTDI

Actief lid
Als je de draad rechts om naar beneden laat gaan kom je achter het handschoenen kast uit. Hier achter licht de aansluiting voor de telefoon een stekker met 3 draden. Een van deze draden is licht aansluiting ( kan je met een proeflampje vinden)
Als je hem zo aansluit gaat hij branden via de licht schakelaar en niet pas als je het contact aan zet.
 

Deje

Lid
In dat geval is het de grijs / blauwe draad op positie 10 van de 10 voudige stekker op de schakelaar.
Dit is 0,35mm² dus dat wordt solderen......
In het geval van de telefoonaansluiting is het eveneens de grijs / blauwe draad.
/forum/images/graemlins/1884.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
In dat geval is het de grijs / blauwe draad op positie 10 van de 10 voudige stekker op de schakelaar.
Dit is 0,35mm² dus dat wordt solderen......
In het geval van de telefoonaansluiting is het eveneens de grijs / blauwe draad.
/forum/images/graemlins/1884.gif

[/ QUOTE ]


En hoe kom je aan deze wijsheid?
 

Deje

Lid
Tja, gewoon ff opzoeken in ´t schema hé
Dat heb ik toevallig.......
/forum/images/graemlins/923.gif
 
TDIDSG en Deje, bedankt voor de tips! Ik denk dat ik'm bij de telefoonstekker ga weg pakken, dat lijkt me de netste oplossing.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Tja, gewoon ff opzoeken in ´t schema hé
Dat heb ik toevallig.......
/forum/images/graemlins/923.gif

[/ QUOTE ]

Goed bezig!! /forum/images/graemlins/473.gif
 
Zo dames en heren. Hij zit erin, en hij doet het.

Een tip voor diegenen die op zoek gaan naar de stekker voor de dimmende spiegel: die ga je niet vinden /forum/images/graemlins/smile.gif

Ik had de unit eruit, en ik zag pas in tweede instantie de multi-aderige kabelboom lopen. Ik heb aan de rechterkant van het gat van de verlichting voorzichtig de tape weggesneden, zodat ik "losse" kabels overhield. Vervolgens inderdaad de blauw-grijze kabel afgetakt (hier krijg je overigens heel weinig ruimte voor) en verbonden met de rest van het zaakje.

Toe het grote moment: aansluiten.... /forum/images/graemlins/cheer.gif(tromgeroffel)..... /forum/images/graemlins/cheer.gif Bingo! Rood licht in de duisternis. Het ziet er echt heel stoer uit, en het geeft meer licht dan ik verwachtte, maar dan alleen als je er iets onder houdt. Het reflecteert bijna niet op het zwarte dashboard. Erg stoer.

Verder nog een tweede grapje uitgehaald: Ik heb de unit die bij de achterbank zit vervangen door de oude voor-unit. Dat is wel plug en play. Voordeel is dat de passagiers achterin nu wèl leeslampjes hebben.

Ik moet ook zeggen dat de Superb-unit veel, veel meer licht geeft dan de standaard unit. De unit achterin geeft nu ook veel meer licht dan voorheen.

Kortom: niet verkeerd! /forum/images/graemlins/473.gif
 
Zo dan, ik heb'm ook ingebouwd, aangesloten op de blauw-grijze draad van de binnenspiegel zoals junglemeister als schreef.

Ik wil er wel fotos van maken, maar wat wil je zien dan? Het is verder hetzelfde als wat je hier ziet, behalve dan de stekker van de spiegel.
 

Frankie

Actief lid
ff vraagje tussendoor: heeft het inbouwen van de W8 verlichting überhaupt het gewenste effect ? Ik vraag me of het de moeite waard is/was.... En daarbij, vloeken de rooie "VW-rood" lampjes niet met de groene Skoda verlichting ?
 
Bovenaan Onderaan