W8 / Superb-verlichting

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb de mijne nog niet helemaal uit elkaar gehaald, maar als je naar de foto van Antera kijkt zijn de knoppenleds volgens mij geen smd's. Led 1 en led 5 en de twee rode bolletjes in de zwarte blokken op zijn eerste foto zijn de leds die de knoppen verlichten. Lijken reguliere 3mm leds te zijn.
 

Michelv.

Forumguru
Nu je het zo zegt de foto's ff beter bekeken en idd, de knopverlichting zijn gewone led's, dan zou er ook geen weerstand meer tussen moeten toch?
 

Vanenkelen

Forumguru
Normaalgesproken niet. Volgens mij hebben groene en rode leds (ik neem aan dat je rood voor groen gaat vervangen) een zelfde of in ieder geval erg vergelijkbaar werkingsgebied qua spanningsval en benodigde stroom. Dan kan het alleen nog zijn dat je nieuwe leds te weinig of te veel licht geven omdat ze een andere helderheid/lichtopbrengst hebben dan de oude. Maar zou niet voor problemen moeten zorgen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Daar was ik ook al bang voor... Volgens mij op drie punten echt goed vastgesmolten... Was er nog niet aan begonnen.
 

Antera

Donateur
Zo heb ik het ook gedaan maar dan anders. Gewoon uit elkaar gehaald en daarna weer netjes in elkaar gelijmt

let je op dat je wel de juiste leds eruit haalt want de 2 interieurleds zijn wel rood ( LED 1 en LED 3).
 

Vanenkelen

Forumguru
Inmiddels behoorlijk wat geëxperimenteerd met de verlichting. Ik vond de leds die JMStyle er in heeft gezet te fel en te blauw. Dus bij LedsBuy een aantal verschillende 3mm leds gekocht waarvan de warmwitte mij het beste bevallen. Komen het beste overeen met de rest van de witte dashboard verlichting (en radio/navigatie).

Bijkomend probleem is dat witte leds bij een zelfde stroom veel feller zijn dan de originele rode, dus er echt een bak licht aanstaat in je auto. De twee rode leds die er standaard inzitten worden in serie gekoppeld aan een 1kOhm weerstand, wat op zich al fors is, maar dat is blijkbaar nodig om een goede subtiele verlichting te krijgen.

Met 1kOhm blijven de witte leds echter (naar mijn mening) veel te veel licht geven. Dus na veel proberen heb ik er uiteindelijk een 4,7kOhm weerstand tussengezet en nu heb ik een subtiele verlichting. Qua intensiteit vergelijkbaar met de rode.

Ennuh @Jee13 ;) het solderen is prima gelukt (maar toch nog bedankt voor je aanbod) en het lijmpistool heb ik uiteindelijk niet nodig gehad. De leds zijn makkelijk te vervangen zonder de printplaat los te maken. Alleen de weerstand zat wel wat verstopt, maar met een klein punttangetje kon ik daar uiteindelijk redelijk goed bij.
 

Vanenkelen

Forumguru
Haha... Ik ga binnenkort wel weer een poging wagen. Moet dan speciaal met de spiegelreflex mee naar een donkere plek rijden (vind die maar eens in de randstad). Dus kan nog even duren, maar beloof plechtig dat ze wel een keer komen ;)
 

Antera

Donateur
Haha... Ik ga binnenkort wel weer een poging wagen. Moet dan speciaal met de spiegelreflex mee naar een donkere plek rijden (vind die maar eens in de randstad). Dus kan nog even duren, maar beloof plechtig dat ze wel een keer komen ;)


Snachts even je bed uit :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan